Gå til innhold

Går/ringer dere virkelig rett til rektor?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har lagt merke til her inne at det ser ut for at rektor er den første en del ser ut for å ville kontakte hvis det er noe i skolesammenheng. "Vi har ikke fått informasjon om skolestart, så på mandag ringer jeg rektor og spør.", eller standardsvar hvis noen forteller om at barnet ikke trives på skolen el.: "Jeg ville kontaktet rektor!". Gjør dere virkelig det, altså går rett til rektor, eller er det mer en rar uttrykksmåte?

Rektor er normalt sett den siste instansen man kontakter i skolen, ikke den første. En kontoransatte kan informere om skolestart, og man kontakter kontaktlærer hvis det er noe med barnet, eventuelt avdelingsleder/rådgiver/helsesøster alt ettersom. Rektor har en mer administrativ rolle og kobles normalt bare inn i de mest alvorlige sakene hvis de andre ikke får løst dem, samt er den som formelt signerer vedtak ol. 

Anonymkode: e592c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, i flere tilfeller har jeg kontakten rektor direkte. Ville ikke gjort det i den sammenhengen du beskriver, men når det har vært hendelser ved barnets skolehverdag og man ikke når gjennom med kontaktlærer, har jeg vært nødt til å kontakte rektor. Har ikke tid til å gå «riktig vei» med kontaktlærer for å løse utfordringene som har vært, da hadde barnet vært i syvende trinn før løsningen kom. En gang gikk jeg over rektor også, til fylkesmannen, da løste alt seg plutselig på dagen, pussige greier. 

Anonymkode: 2f0ea...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det så små forhold, at det ikke er andre på kontoret, enn rektor. Rektor er og faglærer i flere klasser. Ikke alle skoler er like.

Anonymkode: e10c3...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har lagt merke til her inne at det ser ut for at rektor er den første en del ser ut for å ville kontakte hvis det er noe i skolesammenheng. "Vi har ikke fått informasjon om skolestart, så på mandag ringer jeg rektor og spør.", eller standardsvar hvis noen forteller om at barnet ikke trives på skolen el.: "Jeg ville kontaktet rektor!". Gjør dere virkelig det, altså går rett til rektor, eller er det mer en rar uttrykksmåte?

Rektor er normalt sett den siste instansen man kontakter i skolen, ikke den første. En kontoransatte kan informere om skolestart, og man kontakter kontaktlærer hvis det er noe med barnet, eventuelt avdelingsleder/rådgiver/helsesøster alt ettersom. Rektor har en mer administrativ rolle og kobles normalt bare inn i de mest alvorlige sakene hvis de andre ikke får løst dem, samt er den som formelt signerer vedtak ol. 

Anonymkode: e592c...b59

Jeg ville glatt gjort det. Jeg kjenner desuten rektor godt. Rektor har også klasser så kjenner vedkommende både som lærer og rektor. Her er rektor å nå på direkte linje 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles mye mer naturlig å spørre rektor som faktisk må forvente å få spørsmål i ferien enn å ringe lærerens i ferien med spørsmål.

Vi skulle låne skolen en søndag for å feire bursdagen til sønnen min. Bare noen timee før bursdagen så kommer jeg på.at jeg har glemt å hente nøkkelen på skolen på fredag så vi kommer oss ikke inn. Da var det også helt naturlig at det er rektor jeg ganske flau ringer til,å beklager så mye at jeg ringer han i helgen,men forklarer problemet. Rektoren er verdens beste å tar alle problemer eller spørsmål på strak arm :) Vi kunne virkelig ikke fått en bedre rektor❤

Anonymkode: f3425...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det føles mye mer naturlig å spørre rektor som faktisk må forvente å få spørsmål i ferien enn å ringe lærerens i ferien med spørsmål.

Vi skulle låne skolen en søndag for å feire bursdagen til sønnen min. Bare noen timee før bursdagen så kommer jeg på.at jeg har glemt å hente nøkkelen på skolen på fredag så vi kommer oss ikke inn. Da var det også helt naturlig at det er rektor jeg ganske flau ringer til,å beklager så mye at jeg ringer han i helgen,men forklarer problemet. Rektoren er verdens beste å tar alle problemer eller spørsmål på strak arm :) Vi kunne virkelig ikke fått en bedre rektor❤

Anonymkode: f3425...ebb

Er det en litt yngre mann dere har som rektor? 😃

Anonymkode: 7b39e...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ringte rektor da vi fikk vite at det hadde begynt en ny gutt i klassen som truet med å ta med kniv på skolen. Det var langt over grensa. 

Anonymkode: f8ad8...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det en litt yngre mann dere har som rektor? 😃

Anonymkode: 7b39e...7fc

Han er vel kanskje rundt 45,har ikke tenkt så mye på det hehe! Han hvertfall utrolig flink å tar der foreldrene sier på alvor.

Anonymkode: f3425...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han er vel kanskje rundt 45,har ikke tenkt så mye på det hehe! Han hvertfall utrolig flink å tar der foreldrene sier på alvor.

Anonymkode: f3425...ebb

Okey :) da er det flere dyktige rektorer 🤩

Anonymkode: 7b39e...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi ringte rektor da vi fikk vite at det hadde begynt en ny gutt i klassen som truet med å ta med kniv på skolen. Det var langt over grensa. 

Anonymkode: f8ad8...3ee

Det er jo litt annerledes enn det jeg listet opp da.

Men ser jo at det kanskje er ulikt mellom små og store skoler. For meg ville det bare vært helt uaktuelt å gå rett til rektor for å f.eks. få informasjon om skolestart eller fortelle om et spesielt behov barnet har ol.

HI

Anonymkode: e592c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo litt annerledes enn det jeg listet opp da.

Men ser jo at det kanskje er ulikt mellom små og store skoler. For meg ville det bare vært helt uaktuelt å gå rett til rektor for å f.eks. få informasjon om skolestart eller fortelle om et spesielt behov barnet har ol.

HI

Anonymkode: e592c...b59

Hvorfor det? Både infomasjon om skolestart og  barn med spesielle behov er jo absolutt noe å ta opp med rektor! Da kan de tilrettelegge. Før sønnen min begynte på skole var jeg mye i kontakt med læreren å fortalte om min bekymring for barnet mitt som skulle begynne der,å tok opp hva jeg mente var viktig at skolen gjorde for at sønnen skulle få en best hverdag. For i barnehagen utagerte han ekstremt å var veldig utrygg.

Anonymkode: f3425...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor det? Både infomasjon om skolestart og  barn med spesielle behov er jo absolutt noe å ta opp med rektor! Da kan de tilrettelegge. Før sønnen min begynte på skole var jeg mye i kontakt med læreren å fortalte om min bekymring for barnet mitt som skulle begynne der,å tok opp hva jeg mente var viktig at skolen gjorde for at sønnen skulle få en best hverdag. For i barnehagen utagerte han ekstremt å var veldig utrygg.

Anonymkode: f3425...ebb

Nei, dette er ting du tar med kontaktlærer og ev.  avdelingsleder, ikke rektor! Rektor kommer jo knapt til å se barnet ditt, men læreren er der hver dag.

Anonymkode: e592c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, dette er ting du tar med kontaktlærer og ev.  avdelingsleder, ikke rektor! Rektor kommer jo knapt til å se barnet ditt, men læreren er der hver dag.

Anonymkode: e592c...b59

Ehh det er rektor som setter sammen klassene å da var det naturlig å gå til han for å fortelle hvor viktig det var at han kom i klasse med en av de han gikk i barnehage med. Det var kun to han kjente fra før av,så for å trygge barnet mitt så måtte jeg få frem hvor viktig det var at han kom i klasse med en av de. 

Anonymkode: f3425...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, dette er ting du tar med kontaktlærer og ev.  avdelingsleder, ikke rektor! Rektor kommer jo knapt til å se barnet ditt, men læreren er der hver dag.

Anonymkode: e592c...b59

Nå ja... Rektor var særdeles involvert i mitt barn med adhd da han gikk på barneskolen. Vedkommende var med på alle skolemøter og var personlig interessert i å bli kjent med mitt barn. Alle rektorer har ikke samme rolle. Det vil variere fra person rektor er og skolens praksis 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å de gangene jeg ikke vet hvem jeg skal kontakte på skolen så sender jeg en mail til rektor å forklarer hva jeg lurer på,å spør hvem jeg skal kontakte.

Anonymkode: f3425...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ehh det er rektor som setter sammen klassene å da var det naturlig å gå til han for å fortelle hvor viktig det var at han kom i klasse med en av de han gikk i barnehage med. Det var kun to han kjente fra før av,så for å trygge barnet mitt så måtte jeg få frem hvor viktig det var at han kom i klasse med en av de. 

Anonymkode: f3425...ebb

Ok, det var nytt for meg at rektor setter sammen klassene. Det er ikke slik på noen av skolene jeg kjenner til.

Anonymkode: e592c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå ja... Rektor var særdeles involvert i mitt barn med adhd da han gikk på barneskolen. Vedkommende var med på alle skolemøter og var personlig interessert i å bli kjent med mitt barn. Alle rektorer har ikke samme rolle. Det vil variere fra person rektor er og skolens praksis 

Sånn er rektoren her også,han fulgte opp barnet personlig og var med på skolemøter som handlet om barnet mitt.

Anonymkode: f3425...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da ser det ut som det er stor forskjell på rollen en rektor har på en liten skole og en større skole. De tingene flere nevner her, ville vært omtrent utenkelig å involvere rektor i ved noen av skolene i byen jeg bor i. Det er det andre, som avdelingsleder, som er med på møter, setter sammen klasser osv. Men da fikk jeg i hvert fall en forklaring på hvorfor noen går rett til rektor. Bare husk at dette ikke er vanlig i byskoler, i hvert fall ikke i større byer.

HI

Anonymkode: e592c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok, da ser det ut som det er stor forskjell på rollen en rektor har på en liten skole og en større skole. De tingene flere nevner her, ville vært omtrent utenkelig å involvere rektor i ved noen av skolene i byen jeg bor i. Det er det andre, som avdelingsleder, som er med på møter, setter sammen klasser osv. Men da fikk jeg i hvert fall en forklaring på hvorfor noen går rett til rektor. Bare husk at dette ikke er vanlig i byskoler, i hvert fall ikke i større byer.

HI

Anonymkode: e592c...b59

Avdelingslederen vet jeg ikke hvem er en gang 😂 " alle" kontakter rektor for han er så lett å ha med å gjøre,tar deg på alvor, å du vet at han følger opp

Anonymkode: f3425...ebb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, da ser det ut som det er stor forskjell på rollen en rektor har på en liten skole og en større skole. De tingene flere nevner her, ville vært omtrent utenkelig å involvere rektor i ved noen av skolene i byen jeg bor i. Det er det andre, som avdelingsleder, som er med på møter, setter sammen klasser osv. Men da fikk jeg i hvert fall en forklaring på hvorfor noen går rett til rektor. Bare husk at dette ikke er vanlig i byskoler, i hvert fall ikke i større byer.

HI

Anonymkode: e592c...b59

Vi bor i Oslo-området og har en typisk by skole 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi visma både som app og på pc, bare å sende en melding til kontaktlærer der så får du svar eller hun ringer tilbake når hun har fri fra undervisning. Trenger ikke benytte oss av noe tekefontid. 

Her er det avdelingsleder som setter sammen klassene i samarbeid med kontaktlærer, ikke rektor som gjør det heller. 

Er det problemer på skolen er det et team sammensatt av kontaktlærer, miljøterapeut, helsesykepleier og om nødvendig barnevern. Politi og rektor som jobber med saken. 

Jeg som firenarnsmamma har aldri hatt med rektor å gjøre. 

Anonymkode: 92a08...8e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi bor i Oslo-området og har en typisk by skole 

Da er nok du et litt uvanlig tilfelle. Normalt sett har rektorer på store skoler en helt annen rolle en privat oppfølging av enkeltelever. 

HI

Anonymkode: e592c...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er nok du et litt uvanlig tilfelle. Normalt sett har rektorer på store skoler en helt annen rolle en privat oppfølging av enkeltelever. 

HI

Anonymkode: e592c...b59

Vi har også en liten skole. Rektor følger opp alle elever med ekstra behov. Du sitter ikke på noe endelig rektor fasit vet du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi har også en liten skole. Rektor følger opp alle elever med ekstra behov. Du sitter ikke på noe endelig rektor fasit vet du. 

Du skrev jo at dere har en typisk by skole i Oslo, og en by skole i Oslo er jo ingen liten skole

Anonymkode: 16389...0c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...