Gå til innhold

Hvor i all verden er foreldrene?!?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså... ref. til innlegg om ungdom og alkohol. 
 

I kveld er det atter en gang stor forsamling av ungdommer på en rasteplass her i nærheten, tipper rundt 100-150 mennesker. Datteren min er 15 år, og får så DEFINITIVT ikke lov til å dra på dette. Etter flere snap hun fikk tilsendt ser jeg at det flyter både med alkohol, det hasjes og slåss. Det er snakk om ungdommer i 14-15-16-årsalderen, sikkert også noen eldre. 
 

Og jeg FATTER ikke at såpass mange tydeligvis får lov til dette?! Eller om de sniker seg ut eller lyver, at det ikke fanges opp?
 

Føler meg innimellom som tidenes dinosaur-mamma som nekter datteren min dette, men altså?

Hva tenker dere?

 

 

Anonymkode: e0c47...156

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså... ref. til innlegg om ungdom og alkohol. 
 

I kveld er det atter en gang stor forsamling av ungdommer på en rasteplass her i nærheten, tipper rundt 100-150 mennesker. Datteren min er 15 år, og får så DEFINITIVT ikke lov til å dra på dette. Etter flere snap hun fikk tilsendt ser jeg at det flyter både med alkohol, det hasjes og slåss. Det er snakk om ungdommer i 14-15-16-årsalderen, sikkert også noen eldre. 
 

Og jeg FATTER ikke at såpass mange tydeligvis får lov til dette?! Eller om de sniker seg ut eller lyver, at det ikke fanges opp?
 

Føler meg innimellom som tidenes dinosaur-mamma som nekter datteren min dette, men altså?

Hva tenker dere?

 

 

Anonymkode: e0c47...156

Jeg er også en av de som sitter på bremsene. Til tross for at klasseveninner snapper fest, alkohol og slossing kontinuerlig

Anonymkode: 297a7...767

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså... ref. til innlegg om ungdom og alkohol. 
 

I kveld er det atter en gang stor forsamling av ungdommer på en rasteplass her i nærheten, tipper rundt 100-150 mennesker. Datteren min er 15 år, og får så DEFINITIVT ikke lov til å dra på dette. Etter flere snap hun fikk tilsendt ser jeg at det flyter både med alkohol, det hasjes og slåss. Det er snakk om ungdommer i 14-15-16-årsalderen, sikkert også noen eldre. 
 

Og jeg FATTER ikke at såpass mange tydeligvis får lov til dette?! Eller om de sniker seg ut eller lyver, at det ikke fanges opp?
 

Føler meg innimellom som tidenes dinosaur-mamma som nekter datteren min dette, men altså?

Hva tenker dere?

 

 

Anonymkode: e0c47...156

Jeg er like streng med min 14 åring. Bor på et sted med mye ungdomskriminalitet, barn/ungdom som ruser seg, er kriminelle /har tilfeldig sex og de har avtalte slosskamper som blir filmet og lagt ut i sosiale medier. Og dette er noe som startet opp i 12 års alderen hos noen. Min får ikke være med på disse festene som stort sett foregår utendørs hver helg, selv om venninnene hennes tydeligvis får lov. Politiet er til stadighet på utrykning her, men barnevern eller foreldre, hverken ser eller hører man noe til. Synest det er en skremmende utvikling blandt dagens ungdommer..

Anonymkode: 374fa...04b

Skrevet

Hvor bor dere?

Anonymkode: b54d0...5b8

Skrevet

Jeg er enig med deg. Og jeg antar du varslet politiet etter første Snap datteren din fikk.

Anonymkode: 49483...462

Skrevet

Mange unge er så redd for å få nei til å gå ut med venner at de heller lyver om hvor de er. 

Og mange naive foreldre dobbeltsjekker aldri det barna sier 

Jeg har en gutt på snart 17, og har opplevd en gang at en mamma sendte meg en melding og spurte om alt var greit, for hennes sønn hadde sagt han skulle spille hos oss den kvelden... Her var det ingen, sønnen min var på fest. 

Anonymkode: d7ee1...061

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså... ref. til innlegg om ungdom og alkohol. 
 

I kveld er det atter en gang stor forsamling av ungdommer på en rasteplass her i nærheten, tipper rundt 100-150 mennesker. Datteren min er 15 år, og får så DEFINITIVT ikke lov til å dra på dette. Etter flere snap hun fikk tilsendt ser jeg at det flyter både med alkohol, det hasjes og slåss. Det er snakk om ungdommer i 14-15-16-årsalderen, sikkert også noen eldre. 
 

Og jeg FATTER ikke at såpass mange tydeligvis får lov til dette?! Eller om de sniker seg ut eller lyver, at det ikke fanges opp?
 

Føler meg innimellom som tidenes dinosaur-mamma som nekter datteren min dette, men altså?

Hva tenker dere?

 

 

Anonymkode: e0c47...156

Det fanges ikke opp fordi ingen sier ifra - inkludert de voksne som vet.

men jeg antar at du meldte fra til både politi og kommunelege? Og eventuelt til foreldrene til de ungdommene du så på snappene?

 

Anonymkode: 0c720...894

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange unge er så redd for å få nei til å gå ut med venner at de heller lyver om hvor de er. 

Og mange naive foreldre dobbeltsjekker aldri det barna sier 

Jeg har en gutt på snart 17, og har opplevd en gang at en mamma sendte meg en melding og spurte om alt var greit, for hennes sønn hadde sagt han skulle spille hos oss den kvelden... Her var det ingen, sønnen min var på fest. 

Anonymkode: d7ee1...061

Dette! I tillegg florerer det av foreldre som mener man ikke kan legge seg opp i alt barna gjør har for seg (ref flere titalls tråder her inne), foreldre som reiser på hytta og kar barna være alene hjemme, foreldre som sitter hjemme og drikker og ikke er i stand til å hente ungene sine fra slike «sammenkomster» osv. Og foreldre som er så opptatt av å være bestevenn med ungene sine at de glemmer å være foreldre. Det er bare å se alle oppfordringene fra ungdomsavsnittene hos politiet. Man må faktisk innse at man må tørre å være den kjipe, strenge foreldren innimellom. 

Anonymkode: d0ac6...b0a

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette! I tillegg florerer det av foreldre som mener man ikke kan legge seg opp i alt barna gjør har for seg (ref flere titalls tråder her inne), foreldre som reiser på hytta og kar barna være alene hjemme, foreldre som sitter hjemme og drikker og ikke er i stand til å hente ungene sine fra slike «sammenkomster» osv. Og foreldre som er så opptatt av å være bestevenn med ungene sine at de glemmer å være foreldre. Det er bare å se alle oppfordringene fra ungdomsavsnittene hos politiet. Man må faktisk innse at man må tørre å være den kjipe, strenge foreldren innimellom. 

Anonymkode: d0ac6...b0a

Nettopp. Gjengangeren i ungdomsmiljøet her hvor vi bor, er de ungene med foreldre som ikke kunne brydd seg mindre om hva ungdommene foretar seg. Disse foreldrene er ofte foreldre med egne problemer,  noen av de er ute på fylla hver helg (noe jeg vet fordi vi foreldre er fb venner ) eller de driver selv med narkotika og diverse. Ikke akkurat forbilder for sine håpefulle små. Disse barna /ungdommene har vært på selvstyr- noen siden første skoledag på barneskolen.  En jente i klassen her har vært på skolen 1 måned på 1 år, synest det er rart at ingen tar tak i det. Dette er blitt en snakkis i klassen. Denne jenta ble ikke mobbet, men var populær, så elevene skjønner ingenting.  Noen har ikke hatt foreldre som har brydd seg med å lede de i riktig retning,hverken på det ene eller andre planet. Mange  av de har også mer eller mindre droppet ut av ungdomsskolen.

Barnevern, familievernkontor, helsesøster og kommunens psykolog osv har i mange tilfeller vært innvolvert siden barneskolen på enkelte elever, men likevel så går det skeis idet de begynner på ungdomsskolen. 

Men ser og at de som IKKE får være med på disse voldsomme festene, med både alkohol, narkotika, vold og hærverk, de føler seg utenfor, fordi faktisk ganske mange i klassen og gjerne nære venninner /kamerater er med på disse festene. Men jeg for min del vil så mye mer for mitt barn, enn at det skal bli populært i et kriminelt narkomiljø og droppe ut av skolen. Tror at barnet/ungdommen en dag vil innse det, selv om det er litt surmuling akkurat nå. 

Anonymkode: 374fa...04b

Skrevet

Jeg blir stadig overrasket over at ikke vi hører noe fra enkelte foreldre når sønnen vår har venner på overnatting. Det startet allerede da de var 14. Det er jo så enkelt å bare ta en telefon for å sjekke med foreldre om det stemmer og at det er voksne hjemme. Så er det jo alltid greit å høre med de andre foreldrene når de praktiserer innetid. 

Anonymkode: eff94...bf0

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp. Gjengangeren i ungdomsmiljøet her hvor vi bor, er de ungene med foreldre som ikke kunne brydd seg mindre om hva ungdommene foretar seg. Disse foreldrene er ofte foreldre med egne problemer,  noen av de er ute på fylla hver helg (noe jeg vet fordi vi foreldre er fb venner ) eller de driver selv med narkotika og diverse. Ikke akkurat forbilder for sine håpefulle små. Disse barna /ungdommene har vært på selvstyr- noen siden første skoledag på barneskolen.  En jente i klassen her har vært på skolen 1 måned på 1 år, synest det er rart at ingen tar tak i det. Dette er blitt en snakkis i klassen. Denne jenta ble ikke mobbet, men var populær, så elevene skjønner ingenting.  Noen har ikke hatt foreldre som har brydd seg med å lede de i riktig retning,hverken på det ene eller andre planet. Mange  av de har også mer eller mindre droppet ut av ungdomsskolen.

Barnevern, familievernkontor, helsesøster og kommunens psykolog osv har i mange tilfeller vært innvolvert siden barneskolen på enkelte elever, men likevel så går det skeis idet de begynner på ungdomsskolen. 

Men ser og at de som IKKE får være med på disse voldsomme festene, med både alkohol, narkotika, vold og hærverk, de føler seg utenfor, fordi faktisk ganske mange i klassen og gjerne nære venninner /kamerater er med på disse festene. Men jeg for min del vil så mye mer for mitt barn, enn at det skal bli populært i et kriminelt narkomiljø og droppe ut av skolen. Tror at barnet/ungdommen en dag vil innse det, selv om det er litt surmuling akkurat nå. 

Anonymkode: 374fa...04b

Jeg måper!! Jeg bor i forstad til stor by, og jeg har jobbet mye ute om natten så jeg er godt orientert om hva som skjer og hvem som er ute. Jeg ser jo litt av hvert, men sånn som du beskriver er jo helt vilt. Virkelig. 

Anonymkode: b54d0...5b8

Skrevet

Bor i en av de mest ressurssterke bydelene i Oslo. Her er det ungene til samfunnstoppene som fester mest. Foreldrene er på en av hyttene eller i utlandet stort sett hver helg. Gjelder mange.

Anonymkode: f523c...8e0

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bor i en av de mest ressurssterke bydelene i Oslo. Her er det ungene til samfunnstoppene som fester mest. Foreldrene er på en av hyttene eller i utlandet stort sett hver helg. Gjelder mange.

Anonymkode: f523c...8e0

Ja. Et ikke ukjent fenomen. Man er ikke nødvendigvis kompentente foreldre bare fordi man er «ressurssterk» mtp på økonomi. 

Anonymkode: d0ac6...b0a

Skrevet

Men foreldrene er jo her inne. Bare vent til det kommer en "når kan de være alene hjemme en kveld/helg" - tråd. Da florerer det av foreldre med ansvarlige barn som kan være hjemme alene. 🤷‍♀️🤦‍♀️

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er like streng med min 14 åring. Bor på et sted med mye ungdomskriminalitet, barn/ungdom som ruser seg, er kriminelle /har tilfeldig sex og de har avtalte slosskamper som blir filmet og lagt ut i sosiale medier. Og dette er noe som startet opp i 12 års alderen hos noen. Min får ikke være med på disse festene som stort sett foregår utendørs hver helg, selv om venninnene hennes tydeligvis får lov. Politiet er til stadighet på utrykning her, men barnevern eller foreldre, hverken ser eller hører man noe til. Synest det er en skremmende utvikling blandt dagens ungdommer..

Anonymkode: 374fa...04b

Hvor bor du?

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg måper!! Jeg bor i forstad til stor by, og jeg har jobbet mye ute om natten så jeg er godt orientert om hva som skjer og hvem som er ute. Jeg ser jo litt av hvert, men sånn som du beskriver er jo helt vilt. Virkelig. 

Anonymkode: b54d0...5b8

Dette er en times tid utenfor en av Norges byer, et stort tettsted. Jeg er selv overrasket over hvordan det er her. Da vi flyttet hit for mange år siden, visste vi ikke at det var slike problemer engang. Vi forhørte oss om området, fikk fler positive tilbakemeldinger enn negative, så tok sjangsen og flyttet hit, da det var mer sentralt enn der vi bodde før og alt skulle være så mye bedre i denne kommunen. Men  i det øyeblikket vi fikk ungene på skolen her, da fikk vi nesten sjokk, ble ikke bedre da ungene startet på ungdomskolen.

Vi kommer nok til å flytte når ungene er ferdig på ungdomskolen. Ikke langt, men gjerne til nabokommunen, hvor vi bodde tidligere. 

Politiet patruljerer ofte, men mulig de er her på feil tidspunkt, for hver eneste dag, skjer det hærverk/innbrudd, det festes til alle døgnets tider. Og da koronatiltakene var på sitt strengeste, så var hærverkene på sitt verste. Virker som om stedet er for mye for politiet og alle andre instanser i kommunen.  For ikke å snakke om alle de rare foreldrene, hvor lærerene vet at foreldre er både rusavhengig og narkotikaavhengig. Vet det er meldt opp til barnevern og ellers alt annet man kan kontakte, men skjer ikke så mye. Har en godt voksen venninne som har jobbet  på mellomtrinnet her i ganske mange år og hun er skremt over utviklingen de senere år. Fler og fler lærere slutter på skolene i området for det blir for mye for de å ta tak i, uten at det skjer så mye fremgang i sakene. Det hele virker faktisk håpløst å få en bedring på. 

Anonymkode: 374fa...04b

Skrevet
14 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Hvor bor du?

Vestland, en times tid fra nærmeste by. 

Anonymkode: 374fa...04b

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er en times tid utenfor en av Norges byer, et stort tettsted. Jeg er selv overrasket over hvordan det er her. Da vi flyttet hit for mange år siden, visste vi ikke at det var slike problemer engang. Vi forhørte oss om området, fikk fler positive tilbakemeldinger enn negative, så tok sjangsen og flyttet hit, da det var mer sentralt enn der vi bodde før og alt skulle være så mye bedre i denne kommunen. Men  i det øyeblikket vi fikk ungene på skolen her, da fikk vi nesten sjokk, ble ikke bedre da ungene startet på ungdomskolen.

Vi kommer nok til å flytte når ungene er ferdig på ungdomskolen. Ikke langt, men gjerne til nabokommunen, hvor vi bodde tidligere. 

Politiet patruljerer ofte, men mulig de er her på feil tidspunkt, for hver eneste dag, skjer det hærverk/innbrudd, det festes til alle døgnets tider. Og da koronatiltakene var på sitt strengeste, så var hærverkene på sitt verste. Virker som om stedet er for mye for politiet og alle andre instanser i kommunen.  For ikke å snakke om alle de rare foreldrene, hvor lærerene vet at foreldre er både rusavhengig og narkotikaavhengig. Vet det er meldt opp til barnevern og ellers alt annet man kan kontakte, men skjer ikke så mye. Har en godt voksen venninne som har jobbet  på mellomtrinnet her i ganske mange år og hun er skremt over utviklingen de senere år. Fler og fler lærere slutter på skolene i området for det blir for mye for de å ta tak i, uten at det skjer så mye fremgang i sakene. Det hele virker faktisk håpløst å få en bedring på. 

Anonymkode: 374fa...04b

Disse tingene er ofte i endring, hver generasjon er forskjellig. 

Plutselig er det en generasjon hvor det selges hasj i skolegården på ungdomsskolen, så er det en generasjon med bare idrettsungdom og lite festing, så er det en generasjon med masse sex, så kommer en generasjon med slossing osv.

Har fire barn og tredje på ungdomsskolen nå, og miljøene rundt de har vært veldig forskjellig. 

Anonymkode: d7ee1...061

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er like streng med min 14 åring. Bor på et sted med mye ungdomskriminalitet, barn/ungdom som ruser seg, er kriminelle /har tilfeldig sex og de har avtalte slosskamper som blir filmet og lagt ut i sosiale medier. Og dette er noe som startet opp i 12 års alderen hos noen. Min får ikke være med på disse festene som stort sett foregår utendørs hver helg, selv om venninnene hennes tydeligvis får lov. Politiet er til stadighet på utrykning her, men barnevern eller foreldre, hverken ser eller hører man noe til. Synest det er en skremmende utvikling blandt dagens ungdommer..

Anonymkode: 374fa...04b

Kan høres ut som du har tilhørighet enten til Jessheim eller Råholt. Her er barn ned i 12 årsalderen tatt både med våpen og i å selge sex på toalettet på senteret. Er ikke lenge siden noen gutter gikk berserk på ene kjøpesenteret og truet med våpen. Det viste seg at ene 14 åringen hadde tuklet i seg for en stor dose ecstasy. Så lykken var at de ble tatt av politiet og ikke var aleine noen plass. 

Anonymkode: 9531a...0c2

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan høres ut som du har tilhørighet enten til Jessheim eller Råholt. Her er barn ned i 12 årsalderen tatt både med våpen og i å selge sex på toalettet på senteret. Er ikke lenge siden noen gutter gikk berserk på ene kjøpesenteret og truet med våpen. Det viste seg at ene 14 åringen hadde tuklet i seg for en stor dose ecstasy. Så lykken var at de ble tatt av politiet og ikke var aleine noen plass. 

Anonymkode: 9531a...0c2

😱

Anonymkode: eff94...bf0

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Disse tingene er ofte i endring, hver generasjon er forskjellig. 

Plutselig er det en generasjon hvor det selges hasj i skolegården på ungdomsskolen, så er det en generasjon med bare idrettsungdom og lite festing, så er det en generasjon med masse sex, så kommer en generasjon med slossing osv.

Har fire barn og tredje på ungdomsskolen nå, og miljøene rundt de har vært veldig forskjellig. 

Anonymkode: d7ee1...061

Håper nesten det er slik. Men her virker det som om det er alt på en gang, dvs idrettsungdommene og korpsdeltakere er i mindretall, størsteparten er med på de ville festene, med dop, slåssing og med ubeskyttet tilfeldig sex.. 

Anonymkode: 374fa...04b

Skrevet

Foreldrene sitter vel hjemne å drikker vin etter ei slitsom uke. Jobber mye for å kjøpe det dyreste tingene til sine små og store prinser og prinsesser 

Anonymkode: d4f6a...584

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene sitter vel hjemne å drikker vin etter ei slitsom uke. Jobber mye for å kjøpe det dyreste tingene til sine små og store prinser og prinsesser 

Anonymkode: d4f6a...584

Ja, når det er sagt, så har mange av disse ungdommene det siste på markedet både av telefoner, merkeklær osv. Men det viktigste det får de ikke.. noen skulle bare ikke hatt unger

Anonymkode: 374fa...04b

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foreldrene sitter vel hjemne å drikker vin etter ei slitsom uke. Jobber mye for å kjøpe det dyreste tingene til sine små og store prinser og prinsesser 

Anonymkode: d4f6a...584

Bare en liten digresjon, men jeg og mannen sitter som oftest og slapper av med litt vin på fredagskvelden fordi vi er sliten etter uken og synes det er deilig å slappe av. Men det er snakk om 1-2 glass og tenåringene våre sitter på rommene sine og gamer. Ikke får de alt det dyreste heller selv om vi har god råd. Så å ta seg litt vin selv mot slutten av uken trenger ikke å bety at man er uoppmerksom eller en dårlig forelder, altså.

Anonymkode: 49483...462

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan høres ut som du har tilhørighet enten til Jessheim eller Råholt. Her er barn ned i 12 årsalderen tatt både med våpen og i å selge sex på toalettet på senteret. Er ikke lenge siden noen gutter gikk berserk på ene kjøpesenteret og truet med våpen. Det viste seg at ene 14 åringen hadde tuklet i seg for en stor dose ecstasy. Så lykken var at de ble tatt av politiet og ikke var aleine noen plass. 

Anonymkode: 9531a...0c2

 

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

😱

Anonymkode: eff94...bf0

Altså føler for å nyansere bildet her noe. Er ikke helt galskap her altså, selv om det har vært trøbbel med små grupperinger av ungdom. Det er enkeltindivider og kun en håndfull av dem, selv om det virker som det er flere. På den andre siden bor det flere hundre ungdom her som ikke er i trøbbel 😉 (forøvrig har det vært bra her noen år, er vel nesten ti år siden sist jeg hadde en elev som solgte sex for amfetamin). 

Anonymkode: ca1eb...10c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...