Gå til innhold

Skolestarter tisser på seg dag og natt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tusen takk for mange gode råd. 

Nattestid bruker vi bleie. Han vil helst la være, men den er så og si uten unntak full. Dagtid er verre. Han kan ikke gå med bleie da. Han vil ikke, vi vil ikke, og vi tror det kan føre til mer erting enn bare uhell. Alle kan ha uhell liksom. Skal purre på legetime igjen, og også sjekke ut tenaprodukter til menn. Var mye jeg ikke hadde tenkt på her. 

Og til du som mener vi ikke skal stresse. Det er et veldig synlig og til dels luktende problem vi ikke bare kan la fare. Vi stresser ikke barnet, men vi jobber jo aktivt med det for at han selv skal forstå hvorfor dette er viktig å få en slutt på. 

Anonymkode: 46ea7...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her de sjekket om han er forstoppet? Det har de sikkert, siden han følges opp av lege. Men forstoppelse kan føre til at man har et konstant press i magen som igjen fører til at man ikke kjenner at man må på do. 

Anonymkode: d176e...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her de sjekket om han er forstoppet? Det har de sikkert, siden han følges opp av lege. Men forstoppelse kan føre til at man har et konstant press i magen som igjen fører til at man ikke kjenner at man må på do. 

Anonymkode: d176e...d08

Han er laktoseintolerant og garantert ikke forstoppet. 😉 

Han følges ikke opp av lege, siden dette er sånn som går seg til (beskjed fra legen). Nå er det gått enda et år, og nå skal det skje en endring på dét. 

Anonymkode: 46ea7...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lest hele tråden. Er han undersøkt av lege? Min nevø var slik. Han hadde noe feil på hormonnivået i kroppen som gjorde at signal fra hjernen var forsinket i våken tilstand og borte ved søvn. Husker ikke hele greia men kan spørre broren min. Uansett, det var ikke noe galt med han bortsett fra dette. Han sluttet å tisse seg ut på dagtid rundt ni år, sengevæting varte til tolv ca. Men lite drikke etter seks og nattruse fungerte greit på sengevætingen. Greit å få han utredet, min bror fikk nattruser og truseinnlegg på blå resept. 

Anonymkode: 513db...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ikke lest hele tråden. Er han undersøkt av lege? Min nevø var slik. Han hadde noe feil på hormonnivået i kroppen som gjorde at signal fra hjernen var forsinket i våken tilstand og borte ved søvn. Husker ikke hele greia men kan spørre broren min. Uansett, det var ikke noe galt med han bortsett fra dette. Han sluttet å tisse seg ut på dagtid rundt ni år, sengevæting varte til tolv ca. Men lite drikke etter seks og nattruse fungerte greit på sengevætingen. Greit å få han utredet, min bror fikk nattruser og truseinnlegg på blå resept. 

Anonymkode: 513db...101

OK. Lest nå så dere får ikke utredet?

Har dere mulighet å gå privat? Koster litt. Kanskje forsikring som dekker dette?

Det er flere «tissetruser» for inkontinente barn. Viktigste er at han ikke tisser seg helt ut. Disse ser ut som truser ved første øyekast men er altså litt tykkere. De absorberer ikke store mengder men tar av for endel. 

Anonymkode: 513db...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2020 den 12.00, Anonym bruker skrev:

Det ble tatt ultralyd blæren som ikke viste noe. Også urinprøve som var helt normal. Dette var for et års tid siden, men problemene vedvarer. Det kan være alt fra 1 (uvanlig) til 7-8 tisseuhell daglig.  Vanligst er 3-4 per dag, i tillegg til natt. Barnet har mange symptomer på adhd; indre og ytre uro, lite søvn, konsentrasjonsvansker, mangel på tålmodighet etc. Disse symptomene har vært tilstede fra 2 års alderen, men de blir ikke mindre synlige for å beskrive det mildt. Nå er barnet skolestarter og jeg føler meg hjelpesløs. Vi har jobbet beinhardt i vår og sommer med faste rutiner, hyppige dobesøk osv, uten hell. Flere ganger har jeg observert det kommer mer urin etter tømming dersom trusekanten legger press på penis. Han sitter og tisser og skal derfor i teorien få tømt seg ordentlig. I fjor var beskjeden at de fleste vokser dette av seg. Ble beroliget da, men nå er jeg mer i tvil, og jeg kjenner på en desperasjon etter en "quick fix" før skolestart. Er redd han skal bli ertet. Noen som har vært gjennom tilsvarende? Finnes det løsninger? 

Anonymkode: 46ea7...99a

Med så mange daglig uhell som du beskriver er det veldig merkelig sag han ikke har fått en bedre utredning og behandling. Greit nok at  mange barn har uhell innimellom og at endel er ganske store før de er helt tørre. 

Har dere forsøkt medisiner, alarm om natten, manuellterapeut? Sjekket hormonnivåer? Henvist til bup? Jeg ville stått på kravet om ytterligere utredning og en behandlingsplan.

opptil 8 uhell på dagtid vil jo i stor grad påvirke Skolehverdagen hans. Selv ville jeg kanskje vurdert bleie eller tilsvarende produkter de timene han er på skolen. Det vil dessverre bli ganske synlig samt lukte dersom han tisser seg helt ut

Anonymkode: 5656e...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...