Gå til innhold

Skolestarter tisser på seg dag og natt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det ble tatt ultralyd blæren som ikke viste noe. Også urinprøve som var helt normal. Dette var for et års tid siden, men problemene vedvarer. Det kan være alt fra 1 (uvanlig) til 7-8 tisseuhell daglig.  Vanligst er 3-4 per dag, i tillegg til natt. Barnet har mange symptomer på adhd; indre og ytre uro, lite søvn, konsentrasjonsvansker, mangel på tålmodighet etc. Disse symptomene har vært tilstede fra 2 års alderen, men de blir ikke mindre synlige for å beskrive det mildt. Nå er barnet skolestarter og jeg føler meg hjelpesløs. Vi har jobbet beinhardt i vår og sommer med faste rutiner, hyppige dobesøk osv, uten hell. Flere ganger har jeg observert det kommer mer urin etter tømming dersom trusekanten legger press på penis. Han sitter og tisser og skal derfor i teorien få tømt seg ordentlig. I fjor var beskjeden at de fleste vokser dette av seg. Ble beroliget da, men nå er jeg mer i tvil, og jeg kjenner på en desperasjon etter en "quick fix" før skolestart. Er redd han skal bli ertet. Noen som har vært gjennom tilsvarende? Finnes det løsninger? 

Anonymkode: 46ea7...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg ikke vært borti, og skjønner at det er sårt for gutten.
Jeg tenker at kanskje utsatt skolestart til neste pr kunne være en løsning? Det er kanskje for sent å bestemme det nå, da.

Ellers: kan han bruke en slags tynn, usynlig bleie som han kan bruke frem til problemet løser seg? Pg pass på at han drikker lite om morgene og formiddagen, og heller tar det litt igjen etter skoletid?

Ammatør-råd, jeg er klar over det, men jeg ønsker ham i hvert fall lykke til og krysser fingrene for at det løser seg.

 

Anonymkode: 09541...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisser han seg helt ut, eller bare litt? Jeg har mye erfaring her. Har en gutt som har strevet med å bli helt tørr på dagtid og ble tørr på natt først som 6-åring, og en jente (antagelig med ADHD) som også har slitt litt på dagtid og har vært sengevæter til nå, altså vi holder på å slutte med nattbleie og det går veldig bra. Hun blir 11 år, så jeg kjenner godt til fortvilelsen over at ting tar tid. 

Anonymkode: 70f01...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tisser han seg helt ut, eller bare litt? Jeg har mye erfaring her. Har en gutt som har strevet med å bli helt tørr på dagtid og ble tørr på natt først som 6-åring, og en jente (antagelig med ADHD) som også har slitt litt på dagtid og har vært sengevæter til nå, altså vi holder på å slutte med nattbleie og det går veldig bra. Hun blir 11 år, så jeg kjenner godt til fortvilelsen over at ting tar tid. 

Anonymkode: 70f01...776

Han tisser seg veldig ofte helt ut. Typisk er bytte av truse, bukse/shorts og t-skjorte, og noen ganger også sokkene. Av og til er det bare en liten flekk synlig gjennom buksa. Han går mange tider med det til jeg oppdager det, selv om han oftere og oftere gjemmer seg bort for å skifte. Lyver, forteller han skal noe annet/bytter fordi det var vått på sykkelen/han var varm/kald, sølte noe osv, og gjemmer tissevåte klær under sengen. Oftest er han flau, men flere og flere ganger i det siste blir han sint om jeg oppdager det før ham. Han påstår han ikke kjenner han må tisse før det kommer, og jeg har selv sendt ham på do hvor han sitter og ingenting kommer, og så går det 10 min og alt er gjennomvått. Går han naken kan det lekke urin uten at han reagerer på det. Til nå i dag har han tisset seg ut 2 ganger.

Anonymkode: 46ea7...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette har jeg ikke vært borti, og skjønner at det er sårt for gutten.
Jeg tenker at kanskje utsatt skolestart til neste pr kunne være en løsning? Det er kanskje for sent å bestemme det nå, da.

Ellers: kan han bruke en slags tynn, usynlig bleie som han kan bruke frem til problemet løser seg? Pg pass på at han drikker lite om morgene og formiddagen, og heller tar det litt igjen etter skoletid?

Ammatør-råd, jeg er klar over det, men jeg ønsker ham i hvert fall lykke til og krysser fingrene for at det løser seg.

 

Anonymkode: 09541...73f

Vi kan ikke utsette skolestart fordi han tisser pp seg. Tenker det forsterker problemet mer enn det løser, men skal sjekke om det kan finnes bleier som ser ut som truser! Det var smart! 👍 Vi har også tatt det opp med lærer og rektor, og at han trenger påminnelse og evt fysisk bli fulgt etter hver skoletime. I bhg har de reagert på det samme som hjemme; at urinmengdene ikke stemmer overens med inntak, men ifølge lege var det visst normalt.

Anonymkode: 46ea7...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han tisser seg veldig ofte helt ut. Typisk er bytte av truse, bukse/shorts og t-skjorte, og noen ganger også sokkene. Av og til er det bare en liten flekk synlig gjennom buksa. Han går mange tider med det til jeg oppdager det, selv om han oftere og oftere gjemmer seg bort for å skifte. Lyver, forteller han skal noe annet/bytter fordi det var vått på sykkelen/han var varm/kald, sølte noe osv, og gjemmer tissevåte klær under sengen. Oftest er han flau, men flere og flere ganger i det siste blir han sint om jeg oppdager det før ham. Han påstår han ikke kjenner han må tisse før det kommer, og jeg har selv sendt ham på do hvor han sitter og ingenting kommer, og så går det 10 min og alt er gjennomvått. Går han naken kan det lekke urin uten at han reagerer på det. Til nå i dag har han tisset seg ut 2 ganger.

Anonymkode: 46ea7...99a

Her er det mang ting du kan prøve. I tillegg bør dere jo få jevnlig oppfølging av barnelege som også kan skrive ut medisiner som får blæren til å slappe mer av og dermed tåle å holde på mer urin. Hvis han er våt hver natt, bruk bleie. Det viktigste er å fikse dagtid først. Du får bleier på blå resept og kan også søke om stønad til økte utgifter pga problemer med å være tørr på dagtid. Mine tips:

1. Snakk med gutten om at dette ikke er hans feil. Det er utrolig viktig at dere fjerner skam og unngår at han blir sint på sin egen kropp. Si at alle kropper er ulike og alle har noe de strever med. Noen ser dårlig, noen hører dårlig, noen har utslett som klør osv. I tillegg er det faktisk veldig vanlig å ikke være helt tørr. Gå inn for å normalisere, samtidig som du presiserer at man kan hjelpe kroppen til å klare å ta kontroll. Han må selv eie problemet og ville endre på det, og han må godta at du er støttespilleren hans. Kanskje dere kan avtale et kodeord du kan si hvis du ser at han er våt, men han selv ikke ser det. Det fungerte godt med min sønn. 

2. Gi ham en alarmklokke. Hør med skolen når de har friminutt og legg inn alarmer, på vibrering og ikke lyd, som minner ham på å gå på toalettet med jevne mellomrom. F.eks. hver halvannen time i starten.

3. Han må drikke mye vann hver dag, så drikkeflaske er viktig, både på skolen og hjemme (han kan ha den med seg der han leker). Blæren må tøyes for å bli større. 

4. Kjøp inn dobbelt av en del klær. Da kan han bytte klær til noen som er identiske til dem han går med slik at de i klassen ikke merker noe. Svarte bukser er bedre enn lyse, men det ikke tisseflekker så godt da.

5. Vær tålmodig! Det er sant at de vokser det av seg, men det kan ta lang tid og er en gradvis prosess. Min gutt kunne tisse seg helt ut i 1.klasse, men oftest kom det bare litt. I løpet av 2. klasse sluttet han med å tisse seg helt ut. Innen han var ferdig med 4.trinn var det som regel bare noen dråper i perioder. Først da han var rundt 12 år var han 100 % tørr over tid. 

Anonymkode: 70f01...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er normal at barn tisser på seg lang opp i skolealder, men da er det tilfeldige og sjeldne uhell om dagen, eller oftere om natten. 
Om han tisser på seg flere ganger for dag hadde jeg forlangt utredning til de finner problemet. Og la gutten bruke trusebleier så han slipper å væte seg helt ut. Dere får sikkert hjelp av læreren til å minne han på å gå på do og til praktisk å unngå at andre ser at han må skifte. Så lærer du han hvordan han kan skifte trusebleie diskret de neste ukene. https://www.apotek1.no/produktserier/drynites-nattbleier

Anonymkode: 8b5d7...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er normal at barn tisser på seg lang opp i skolealder, men da er det tilfeldige og sjeldne uhell om dagen, eller oftere om natten. 
Om han tisser på seg flere ganger for dag hadde jeg forlangt utredning til de finner problemet. Og la gutten bruke trusebleier så han slipper å væte seg helt ut. Dere får sikkert hjelp av læreren til å minne han på å gå på do og til praktisk å unngå at andre ser at han må skifte. Så lærer du han hvordan han kan skifte trusebleie diskret de neste ukene. https://www.apotek1.no/produktserier/drynites-nattbleier

Anonymkode: 8b5d7...647

Altså, disse bleiene er fortsatt bleier, det vil være veldig synlig under klær. Datteren vår har brukt dem på natten inntil juli i år, hun er snart 11 år, og tro meg, du både ser og hører at det er bleie på.

Anonymkode: 70f01...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med apoteket hva Tena har i størrelse small, de har alt mulig av utstyr til urinlekkasje, men kanskje de må bestille noe de ikke har inne hele tiden. De er veldig hjelpsomme på apoteket altså.

Jeg har selv to barn i familien som begge tisset (og faktisk bæsjet litt, bremsespor) på seg til langt opp i skolealder. De har begge noen diagnoser, ene har adhd og litt andre lærevansker, andre har autisme, men jeg vet ikke om disse diagnosene har sammenheng med problemene med do. De sa det samme som din sønn sier, de kjente ikke at de måtte på do før de faktisk tisset seg ut. Utredet opp og ned og i mente, ingenting galt å finne, og det rettet seg etterhvert. Mammaen fryktet alt mulig etterhvert, det finnes jo noen uhyre sjeldne diagnoser hvor de ikke kjenner de må på do, men det gikk seg til altså.

Anonymkode: 7ac11...0ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså, disse bleiene er fortsatt bleier, det vil være veldig synlig under klær. Datteren vår har brukt dem på natten inntil juli i år, hun er snart 11 år, og tro meg, du både ser og hører at det er bleie på.

Anonymkode: 70f01...776

Ja, men hvis han tisser seg helt ut, så er det jo ikke noe annet som holder på den mengden væske. Ikke legg du svarte.. men ville bare kommentere..

Anonymkode: 6d736...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er barnet 7,5 år, og bruker ennå bleie på natta, slutta på dagen når barnet var 4,5 år, barn er forskjellig, dumt og stresse med det, hjelper ikke barnet

Anonymkode: 78624...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk tatt en tur til manuellterapeut. Vet om en 18-åribg som ble behandlet for nettopp dette, hun hadde strevd med uhell hele livet, stakkar, og endelig fant de noe som hjalp. Husker ikke helt nøyaktig HVA de fant som årsak. Men tror det var låsninger i kroppen som gjorde at hun ikke hadde kontroll. 

Barn blir i tillegg behandlet gratis hos manuellterapeuter, så det er verdt et forsøk! 

Anonymkode: e809b...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er barnet 7,5 år, og bruker ennå bleie på natta, slutta på dagen når barnet var 4,5 år, barn er forskjellig, dumt og stresse med det, hjelper ikke barnet

Anonymkode: 78624...7a7

Tenker du dette var et konstruktivt og hjelpsomt svar?

Anonymkode: 4287b...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dessverre ikke helt de gode råd, men han er ikke alene. Har ei jente som nå skal starte på 7 trinn. Og har tisset på seg dag og natt. Hun ble tørr på natta nå i vinter. (11 år) Men fortsatt uhell på dagen. Ikke så ofte nå som før, men det skjer. Særlig da hun er opptatt med f.sks spill på PC.  Vi har vært på sykehuset på barneavdelingen regelmessig. Hun har dårlig blærekontroll og må trene opp dette. Skal helst ha alarm på og gå faste tider på do, men det er ikke lett når ikke viljen er der. 
 

Vi hadde møte med skolen før skolestart så de var klar over problemet. Nok med skift på skolen. Og hun har ikke fått mange kommentarer på dette på skolen, utrolig nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her er barnet 7,5 år, og bruker ennå bleie på natta, slutta på dagen når barnet var 4,5 år, barn er forskjellig, dumt og stresse med det, hjelper ikke barnet

Anonymkode: 78624...7a7

Man skal selvsagt hjelpe et barn som ikke klarer å holde på urinen når det skal starte på skolen. 

At ditt barn ikke har en så oppegående mor som tar tak i dette er bare sørgelig. 

Anonymkode: 24fc2...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen råd å komme med når det gjelder det med å tisse på seg, i alle fall ikke sånn uten videre. Men jeg mener bestemt at det viktigste du (dere) gjør nå er å ta kontakt med skolen og avtale et lite møte eller i alle fall en prat med dem. Jeg vil anta at rektor og administrasjonen er på plass, så ring på mandag og snakk med rektor sånn at hun (eller han) kan sette deg i kontakt med læreren så fort som mulig. For skolemessig er det viktigste nå og samarbeide med skolen sånn at problemet kan håndteres på best mulig måte fra dag 1. Det er mye lettere å finne en løsning på det nå, enn midt i travelheten når skolen starter. Og da mener jeg ikke nødvendigvis en løsning på hvordan barnet ikke skal tisse på seg,men hvordan dette skal håndteres både over barnet, de voksne og andre barn i klassen. 

Dette kommer til å gå helt bra. Og jeg kan nesten love deg at så lenge de voksne er godt involvert og dere samarbeider godt, så kommer de andre ungene i klassen til å håndtere dette helt fint også. 

Åpenhet og god kommunikasjon er det aller viktigste!

Anonymkode: a5a0e...0d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei jente på snart 14 år som fortsatt har uhell. Hun har alltid hatt det siden hun sluttet med bleie. Har vært til utredning, og hun har "kun" dårlig blærekontroll/slapp blære. Dette må trenes. Men, hun er ikke flink til å trene. Hun ser ikke helt at det hjelper, og da gir hun opp. Det har jo blitt bedre med årene, men det er fortsatt ikke bra.

Anonymkode: d44eb...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en som tisset på seg frem til et stykke utti ungdomsskolen. Han bæsjet også i mange år, men det ga seg heldigvis da han var 11-12 år. Var ingen ting fysisk galt med han, ble sjekket opp og ned i mente. Ble fulgt godt opp.  Han mente selv han ikke kjente det, det bare kom. Han kunne sitte på do uten resultat,  kle på seg og tisse på seg bokstavelig talt 1 minutt etterpå.  Var kjempefrustrerende for både han selv og oss. 

Han hadde godt med skift på skolen og en assistent tilgjengelig som kunne hjelpe han. Hadde også tilgang på dusj slik at han fikk vasket seg skikkelig når det trengtes.  

Prøvde med diverse utstyr,  men ikke så lett når det meste vistes gjennom buksen.  Han ble aldri mobbet for dette, og har bestandig vært en av gutta til tross for uhellene. 

Det gikk plutselig over helt av seg selv. Som å slå på en bryter, fra ene dagen til den andre. Aner ikke hva som skjedde, men klager ikke!  Fikk jo enormt mye fritid når jeg slapp det berget av klesvask og sengevask hver dag 😅

Anonymkode: 15840...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Anonym bruker said:

Man skal selvsagt hjelpe et barn som ikke klarer å holde på urinen når det skal starte på skolen. 

At ditt barn ikke har en så oppegående mor som tar tak i dette er bare sørgelig. 

Anonymkode: 24fc2...da5

Vi har fått hjelp, så pass kjeften din. Han har minirin og hatt det nesten 1 år nå, Men til og med legen sier at man ikke skal stresse barnet, for maser vi blir det bare vanskeligere for barnet. Følger legens råd, men er mange tørre bleier nå i forhold til for et halvt år siden

Anonymkode: 78624...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har fått hjelp, så pass kjeften din. Han har minirin og hatt det nesten 1 år nå, Men til og med legen sier at man ikke skal stresse barnet, for maser vi blir det bare vanskeligere for barnet. Følger legens råd, men er mange tørre bleier nå i forhold til for et halvt år siden

Anonymkode: 78624...7a7

Du kan faktisk ikke sammenligne sengevæting med å tisse seg ut på dagtid. Om natten er det ofte modning som må til og det er ikke alltid så mye man kan gjøre før kroppen er klar for det. Vår på straks 11 år har nå for første gang vært tørr over tid om natten. Av 35 netter er 29 helt tørre, nå har det vært 12 netter på rad 😊 Men han som var våt på dagtid måtte vi hjelpe fordi dette er godt synlig og et sosialt problem for barnet. Man kan ikke bare trekke på skuldrene og si "Ikke stress!", man må aktivt hjelpe barnet.

Anonymkode: 70f01...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Du kan faktisk ikke sammenligne sengevæting med å tisse seg ut på dagtid. Om natten er det ofte modning som må til og det er ikke alltid så mye man kan gjøre før kroppen er klar for det. Vår på straks 11 år har nå for første gang vært tørr over tid om natten. Av 35 netter er 29 helt tørre, nå har det vært 12 netter på rad 😊 Men han som var våt på dagtid måtte vi hjelpe fordi dette er godt synlig og et sosialt problem for barnet. Man kan ikke bare trekke på skuldrene og si "Ikke stress!", man må aktivt hjelpe barnet.

Anonymkode: 70f01...776

jeg føler legens råd, han vet nok best. Men uansett, min er 7,5 år så håper han er ferdig lenge før han er 11 år. han tisser ikke på seg på dagen lengre i hele tatt.

Oki da leste jeg feil, trodde det gjaldt både dag og natt

Anonymkode: 78624...7a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

jeg føler legens råd, han vet nok best. Men uansett, min er 7,5 år så håper han er ferdig lenge før han er 11 år. han tisser ikke på seg på dagen lengre i hele tatt.

Oki da leste jeg feil, trodde det gjaldt både dag og natt

Anonymkode: 78624...7a7

Ja, HI sitt barn sliter både dag og natt, så det er jo et dobbelt problem. Mine to har hatt hvert sitt problem, en på dag og en på natt, begge deler er krevende, men på hver sin måte. Jeg håper også at du slipper å vente til din blir 11 år, for det er sent, men hun har ikke vært klar før. Hun hadde en periode da hun var rundt 8 år at hun var mindre våt og av og til tørr fordi hun begynte med Minirin, men så gikk dessverre effekten over og hun gikk tilbake til helt våt hver natt. Nå krysser jeg fingrene for at vi klarer det denne gangen. 

Anonymkode: 70f01...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2020 den 12.48, Anonym bruker skrev:

Altså, disse bleiene er fortsatt bleier, det vil være veldig synlig under klær. Datteren vår har brukt dem på natten inntil juli i år, hun er snart 11 år, og tro meg, du både ser og hører at det er bleie på.

Anonymkode: 70f01...776

Tema har inkontinensutstyr for menn, du hverken ser eller hører. Enkelt og greit. Gå på apoteket i dag og be om veiledning. 

Anonymkode: 04fd9...b21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2020 den 12.40, Anonym bruker skrev:

Her er det mang ting du kan prøve. I tillegg bør dere jo få jevnlig oppfølging av barnelege som også kan skrive ut medisiner som får blæren til å slappe mer av og dermed tåle å holde på mer urin. Hvis han er våt hver natt, bruk bleie. Det viktigste er å fikse dagtid først. Du får bleier på blå resept og kan også søke om stønad til økte utgifter pga problemer med å være tørr på dagtid. Mine tips:

1. Snakk med gutten om at dette ikke er hans feil. Det er utrolig viktig at dere fjerner skam og unngår at han blir sint på sin egen kropp. Si at alle kropper er ulike og alle har noe de strever med. Noen ser dårlig, noen hører dårlig, noen har utslett som klør osv. I tillegg er det faktisk veldig vanlig å ikke være helt tørr. Gå inn for å normalisere, samtidig som du presiserer at man kan hjelpe kroppen til å klare å ta kontroll. Han må selv eie problemet og ville endre på det, og han må godta at du er støttespilleren hans. Kanskje dere kan avtale et kodeord du kan si hvis du ser at han er våt, men han selv ikke ser det. Det fungerte godt med min sønn. 

2. Gi ham en alarmklokke. Hør med skolen når de har friminutt og legg inn alarmer, på vibrering og ikke lyd, som minner ham på å gå på toalettet med jevne mellomrom. F.eks. hver halvannen time i starten.

3. Han må drikke mye vann hver dag, så drikkeflaske er viktig, både på skolen og hjemme (han kan ha den med seg der han leker). Blæren må tøyes for å bli større. 

4. Kjøp inn dobbelt av en del klær. Da kan han bytte klær til noen som er identiske til dem han går med slik at de i klassen ikke merker noe. Svarte bukser er bedre enn lyse, men det ikke tisseflekker så godt da.

5. Vær tålmodig! Det er sant at de vokser det av seg, men det kan ta lang tid og er en gradvis prosess. Min gutt kunne tisse seg helt ut i 1.klasse, men oftest kom det bare litt. I løpet av 2. klasse sluttet han med å tisse seg helt ut. Innen han var ferdig med 4.trinn var det som regel bare noen dråper i perioder. Først da han var rundt 12 år var han 100 % tørr over tid. 

Anonymkode: 70f01...776

Alt dette er supert! Han må bli sin egen blæretrener, rett og slett. Jeg regner med dere har blitt henvist til barneavdelingen og evt urologisk sykepleier slik at alle målinger og sånt er tatt. Han må lære seg å kjenne sin egen blære og blærefunksjonen, og det er rett og slett en jobb. 

Kjøp truser med ben på, ettersittende boksere, liksom. Ingenting må ligge i klem og du må ha plass til litt inkontinensutstyr uten at dette stikker ut på siden og blir ubehagelig. De som er for menn er laget som trekanter og er diskret og fine. 

Lykke til, jeg håper dette ordner seg fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...