Gå til innhold

Synes dere det er uhøflig å spørre om mat når én er på besøk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi var på besøk hos noen venner i dag, plutselig spør 4 åringen venninnen min "kan jeg få en skive? " jeg bare flirer av han for han er alltid så åpen, ærlig å ikke sjenert i det hele tatt 🙂. Men er det noen som synes sånn er uhøflig? Han spør fint å takker uoppfordret når han får noe, men bør jeg lære han å ikke spør etter mat når vi er på besøk. 

Anonymkode: 330e0...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er fint at han spør, mener nå jeg. Jeg syns det er uhøflig med unger som tyter etter godteri, eller som vil ha mat, men sier «liker ikke» til skive, frukt eller yoghurt. 

Anonymkode: 4b524...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke i det hele tatt. Hadde nok kommentert med at det er jente/gutt med næringsvett og hadde sørget for at de fikk en brødskive med ureglementert pålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg syns var helt bedårende! Hadde sørget for en skikkelig opdekking til han! 

Anonymkode: 45425...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uhøflig, verken for barn eller voksne, å spør om ei brødskive når en er på besøk. Er en sulten, så er en sulten. 

Anonymkode: 369d5...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke uhøflig, verken for barn eller voksne, å spør om ei brødskive når en er på besøk. Er en sulten, så er en sulten. 

Anonymkode: 369d5...ed3

Nja... Ville nok undret meg litt dersom en voksen spurte om mat. De fleste voksne pleier vel å ha vett nok til å ikke komme sulten på besøk hvis man ikke vet at det skal serveres mat. Voksne bør også ha vett til å takke for seg og gå igjen også, før de blir sultne. Skal jeg spise selv, så spør jeg selvfølgelig gjesten om han/hun vil spise sammen med meg, og jeg har slektninger med sykdommer som gjør at det kan oppstå nærmest akutt behov for mat, men det er noe annet. Barn, helt opp til temmelig store barn, må gjerne spørre om en skive. De får så gjerne en skive eller tre. 

Anonymkode: 0065e...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lært sønnen min at det er uhøflig å spørre etter mat. Nå er han blitt så stor at hvis han er sulten når han er på besøk så har jeg sagt at han skal ringe meg så jeg kan hente han. 

Anonymkode: b07f6...763

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å spørre om mat. Blir litt glad når barn spør etter mat. Ikke alle barn som tør å spørre om slikt når de er borte. En selvfølge å gi barnet mat , bare koselig i mine øyne 

Anonymkode: a67ec...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke uhøflig for barn å spørre pent om mat. Jeg kan også spørre for barna mine hvis jeg vet de er sultne. 

Spør ikke for meg selv, jeg kan spise før eller etter besøk og tåler å være sulten i en time. 

Syns det er rart hvis voksne spør etter mat. Da skal de være familie eller nærmeste venner. Tilbyr besøkende en kopp kaffe el.l., men ikke mat sånn til vanlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Pobie skrev:

Ikke uhøflig for barn å spørre pent om mat. Jeg kan også spørre for barna mine hvis jeg vet de er sultne. 

Spør ikke for meg selv, jeg kan spise før eller etter besøk og tåler å være sulten i en time. 

Syns det er rart hvis voksne spør etter mat. Da skal de være familie eller nærmeste venner. Tilbyr besøkende en kopp kaffe el.l., men ikke mat sånn til vanlig. 

Men hvorfor planlegger du ikke bedre med ungene når dere skal på besøk så du unngår at de blir sultne i løpet av besøket?

Anonymkode: 52286...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at du har en gutt som er så trygg på seg selv at han tør spørre om dette, Hi! :)

Jeg var et ekstremt beskjedent barn og foreldrene mine gjorde ikke riktige ting for å trygge meg, mye fordi de nok ikke var trygge nok i relasjoner selv. Jeg kunne være borte en helt dag uten å tørre å spørre hvor toalettet var. Å spørre om å få noe å spise hadde vært helt utenkelig og uoverkommelig for meg. Det var forferdelig vondt å være så usikker og beskjeden. Enda verre var det når folk begynte å gjøre et nummer ut av at jeg var slik, da ble jeg jo bare enda mer utilpass. (Jeg tørte spørre og jeg var et ganske ekstrovert barn i situasjoner hvor jeg følte meg trygg og kjente folk veldig godt.)

Så jeg blir alltid glad når barn tør være så direkte :)

Så lenge de er det innenfor noenlunde høflige rammer er det helt greit!

Verre, synes jeg, når et barn man aldri har sett før og som er noen år eldre enn dette spør personer de aldri før har møtt om å kjøpe noe til flere tusen kroner til seg - helt uten at foreldrene reagerer, bare venter på svaret.

Anonymkode: c7f1c...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor planlegger du ikke bedre med ungene når dere skal på besøk så du unngår at de blir sultne i løpet av besøket?

Anonymkode: 52286...d75

Har du barn selv,...d75? Hvis du har det, så bør du vite at barn faktisk lett kan bli "akutt sultne", og på lavt blodsukker er de som regel ikke fryktelig artige å ha på besøk. Mine barn blir "hangry", og da er de ikke mye morsomme eller hyggelige. 

Anonymkode: 0065e...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da helt greit at barn spør om å få en skive! Andres mat er ekstra fristende.. Jeg har ikke så formelle besøk at det ikke er ok å spørre om litt mat hvis man blir sulten, spiller ingen rolle om det er voksne eller barn. Men som regel tilbyr jeg noe å spise før sulten inntreffer, trenger jo ikke å være så fancy, en brødblings med gulost er nok!

Anonymkode: 2cfdb...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er godt at barn og voksne kan si fra og spørre om å få noe mat om de er sultne. 

Synes det er mye verre med de som aldri sier fra, og så kommer det frem senere at de var sultne, tørste, hadde vondt et sted eller lignende. 

Anonymkode: 473c9...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At barn skulle spørre om mat når de er på besøk her er da verdens minste problem. Mye bedre at de eter noe av min mat enn at foreldrene kommer og henter de eller at besøket drar hjem fordi de er sultne.

Og om en voksen skulle bli sulten og spørre om noe å spise er også innafor hos meg, så lenge de tar til takke med ei brødskive eller det jeg til enhver tid måtte ha å tilby, og ikke forventer restaurant-oppvartning.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min omgangskrets er det helt normalt at ungene spør om mat eller at foreldrene spør for barna om de er sultne. Ikke u hk øflig i det hele tatt spør du meg. 

Anonymkode: 40312...8fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har alltid lært sønnen min at det er uhøflig å spørre etter mat. Nå er han blitt så stor at hvis han er sulten når han er på besøk så har jeg sagt at han skal ringe meg så jeg kan hente han. 

Anonymkode: b07f6...763

Det lærte jeg også som barn. At det var uhøflig.

Men, har ikke lært det videre til barnet mitt

Anonymkode: 2fb17...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke uhøflig, verken for barn eller voksne, å spør om ei brødskive når en er på besøk. Er en sulten, så er en sulten. 

Anonymkode: 369d5...ed3

Jo, det er det faktisk. Man spør ikke om mat med mindre man er hos familie eller pseudofamilie. Hadde en tilfeldig gjest over sju spurt om  mat hadde jeg aldri ønsket vedkommende inn i huset igjen, for da skorter det på mye annen oppdragelse også.

Anonymkode: b94e7...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi var på besøk hos noen venner i dag, plutselig spør 4 åringen venninnen min "kan jeg få en skive? " jeg bare flirer av han for han er alltid så åpen, ærlig å ikke sjenert i det hele tatt 🙂. Men er det noen som synes sånn er uhøflig? Han spør fint å takker uoppfordret når han får noe, men bør jeg lære han å ikke spør etter mat når vi er på besøk. 

Anonymkode: 330e0...6e7

St du "bare flirer av ham" og tydeligvis tror andre også synes det er helt heeeeerlig med ditt åååååpne og æææææærlige barn sier meg bare at du generelt er blind og oppdrar/ikke oppdrar et potensielt problem.

Anonymkode: b94e7...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det faktisk. Man spør ikke om mat med mindre man er hos familie eller pseudofamilie. Hadde en tilfeldig gjest over sju spurt om  mat hadde jeg aldri ønsket vedkommende inn i huset igjen, for da skorter det på mye annen oppdragelse også.

Anonymkode: b94e7...4c1

Du ville aldri latt barnas Åtte år gamle venner komme på besøk igjen om de spurte deg om å få en skive? 

Og når du da sier nei, sier du også til barna dine at «Ole kan ikke komme på besøk lengre, sist ble vi tvunget til å gi han en skive kneipp med leverpostei og det er uakseptabelt»? Tenker at det sprer seg fort og at det ender med at det er dine barn som blir utenfor på grunn av latterlig SÆR mor.

Jeg hadde følt at jeg hadde gjort noe alvorlig galt om barn på besøk ikke turde å spørre om en brødskive. Jeg husker enda at en venninne stadig inviterte meg på overnatting på barneskolen. Det var betydelige avstander og ikke mulig å «stikke hjem» for å spise. Jeg kom da på formiddag eller tidlig ettermiddag og var til dagen etter. Hun ble ropt opp til måltider og det eneste jeg fikk tilbud om var frokost dagen etter. Jeg turde heller ikke å spørre, men dette var den eneste familien som praktiserte det sånn og det ble lagt merke til.

Anonymkode: 1db6d...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...