Gå til innhold

Synes dere det er uhøflig å spørre om mat når én er på besøk?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

St du "bare flirer av ham" og tydeligvis tror andre også synes det er helt heeeeerlig med ditt åååååpne og æææææærlige barn sier meg bare at du generelt er blind og oppdrar/ikke oppdrar et potensielt problem.

Anonymkode: b94e7...4c1

Selvfølgelig er en fireåring herlig når han spør om en skive. Det eneste som hindrer en fireåring i å gjøre det er iboende sjenerthet, eller redsell. Ingen av dem er resultat av «god oppdragelse».

Anonymkode: 1db6d...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du ville aldri latt barnas Åtte år gamle venner komme på besøk igjen om de spurte deg om å få en skive? 

Og når du da sier nei, sier du også til barna dine at «Ole kan ikke komme på besøk lengre, sist ble vi tvunget til å gi han en skive kneipp med leverpostei og det er uakseptabelt»? Tenker at det sprer seg fort og at det ender med at det er dine barn som blir utenfor på grunn av latterlig SÆR mor.

Jeg hadde følt at jeg hadde gjort noe alvorlig galt om barn på besøk ikke turde å spørre om en brødskive. Jeg husker enda at en venninne stadig inviterte meg på overnatting på barneskolen. Det var betydelige avstander og ikke mulig å «stikke hjem» for å spise. Jeg kom da på formiddag eller tidlig ettermiddag og var til dagen etter. Hun ble ropt opp til måltider og det eneste jeg fikk tilbud om var frokost dagen etter. Jeg turde heller ikke å spørre, men dette var den eneste familien som praktiserte det sånn og det ble lagt merke til.

Anonymkode: 1db6d...a76

Jeg har fora halve nabolaget i alle år. Men det er på initiativ fra meg. Det er vanlig å oppdra sine barn til å være mindre frampå hos andre enn hjemme, ellers er de uspiselige, no pun ntended.

Anonymkode: b94e7...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fora halve nabolaget i alle år. Men det er på initiativ fra meg. Det er vanlig å oppdra sine barn til å være mindre frampå hos andre enn hjemme, ellers er de uspiselige, no pun ntended.

Anonymkode: b94e7...4c1

Det er uvesentlig, jeg spør om du faktisk gjennomfører dette i praksis og om du da er åpen med barna om det.

 

Det finns mange situasjoner der et barn kan ende opp med å bli sulten på besøk. Det finns også mange måter å spørre på, noen frekke og andre høflige og helt innafor. Å kategorisk mene at å spørre om en brødskive hos andre er frekt, er veldig unyansert.

Anonymkode: 1db6d...a76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det faktisk. Man spør ikke om mat med mindre man er hos familie eller pseudofamilie. Hadde en tilfeldig gjest over sju spurt om  mat hadde jeg aldri ønsket vedkommende inn i huset igjen, for da skorter det på mye annen oppdragelse også.

Anonymkode: b94e7...4c1

Det hadde faktisk vært helt greit, for jeg hadde ikke ønsket at mitt barn skulle være hos slike mennesker som deg. Da vil jeg heller at dine barn kan komme til oss og se hvordan en velfungerende familie har det. 

Vi har alltid brød og pålegg og det er selvsagt åpent for alle som er innenfor dørene å be om mat om de blir sultne. Ikke alt lar seg planlegge og små mager kan bli akutt sultne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det faktisk. Man spør ikke om mat med mindre man er hos familie eller pseudofamilie. Hadde en tilfeldig gjest over sju spurt om  mat hadde jeg aldri ønsket vedkommende inn i huset igjen, for da skorter det på mye annen oppdragelse også.

Anonymkode: b94e7...4c1

Svært uenig med deg. Er du så lite gjestfri tenker jeg at hjemmet ditt er et så utrivelig sted å være at mange ikke vil tilbake.

Anonymkode: a35c7...92b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det faktisk. Man spør ikke om mat med mindre man er hos familie eller pseudofamilie. Hadde en tilfeldig gjest over sju spurt om  mat hadde jeg aldri ønsket vedkommende inn i huset igjen, for da skorter det på mye annen oppdragelse også.

Anonymkode: b94e7...4c1

Og du lurer sikkert på hvorfor du ikke har venner. 😂😂😂

Anonymkode: e61dd...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og du lurer sikkert på hvorfor du ikke har venner. 😂😂😂

Anonymkode: e61dd...6dd

Du skulle bare visst.

Anonymkode: b94e7...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du skulle bare visst.

Anonymkode: b94e7...4c1

Det er jo du som mangler oppdragelse når du kun serverer nær familie mat. Det er dine foreldre som har sviktet totalt i oppdragelsen. 
Morsomt når folk uten folkeskikk messer om nettopp dette. 😊

Anonymkode: e61dd...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke en gang tenkt over det at en 4-åring spør om en skive, det er selvfølgelig helt i orden! Derimot hadde jeg nok inni meg reagert mer på deg hvis du virkelig satt der og lo av ham med et "Er han ikke bare vidunderlig som spør deg om mat"-blikk og så ut til å mene at dette var noe helt ekstraordinært. Er han enebarn, kanskje? Jeg håper bare du ikke er en sånn som overdriver hvor mye du prater om ham og lar ham stadig avbryte samtaler fordi han jo bare er SÅ søt, i så fall: slutt med det! De færreste synes det er sjarmerende oppførsel fra en voksen, uansett hvor søt ungen faktisk er.

Anonymkode: 90aa7...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo du som mangler oppdragelse når du kun serverer nær familie mat. Det er dine foreldre som har sviktet totalt i oppdragelsen. 
Morsomt når folk uten folkeskikk messer om nettopp dette. 😊

Anonymkode: e61dd...6dd

Les igjen.

Anonymkode: b94e7...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke en gang tenkt over det at en 4-åring spør om en skive, det er selvfølgelig helt i orden! Derimot hadde jeg nok inni meg reagert mer på deg hvis du virkelig satt der og lo av ham med et "Er han ikke bare vidunderlig som spør deg om mat"-blikk og så ut til å mene at dette var noe helt ekstraordinært. Er han enebarn, kanskje? Jeg håper bare du ikke er en sånn som overdriver hvor mye du prater om ham og lar ham stadig avbryte samtaler fordi han jo bare er SÅ søt, i så fall: slutt med det! De færreste synes det er sjarmerende oppførsel fra en voksen, uansett hvor søt ungen faktisk er.

Anonymkode: 90aa7...dc9

Enig. Det er jo ikke søtt på noen måte. Greit - men ikke herlig og søtt.

Anonymkode: 453e1...3ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke en gang tenkt over det at en 4-åring spør om en skive, det er selvfølgelig helt i orden! Derimot hadde jeg nok inni meg reagert mer på deg hvis du virkelig satt der og lo av ham med et "Er han ikke bare vidunderlig som spør deg om mat"-blikk og så ut til å mene at dette var noe helt ekstraordinært. Er han enebarn, kanskje? Jeg håper bare du ikke er en sånn som overdriver hvor mye du prater om ham og lar ham stadig avbryte samtaler fordi han jo bare er SÅ søt, i så fall: slutt med det! De færreste synes det er sjarmerende oppførsel fra en voksen, uansett hvor søt ungen faktisk er.

Anonymkode: 90aa7...dc9

Dette er jeg enig i. 

Helg greit å spørre om. Men søtt er det ikke. Hadde mer tenkt at han har næringsvett ikke at det var sjarmerende. 

Anonymkode: 49e9d...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor planlegger du ikke bedre med ungene når dere skal på besøk så du unngår at de blir sultne i løpet av besøket?

Anonymkode: 52286...d75

Åh hjelp! 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

Anonymkode: 3e0c4...2cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvert imot synes jeg det er svært uhøflig av verten, å la gjester bli så lenge at de blir sultne, uten at verten selv har kommet på å tilby noe å spise. Jeg tenker at om gjester blir lenger enn en time er det naturlig å tilby noe. 

Anonymkode: bc28e...b4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor planlegger du ikke bedre med ungene når dere skal på besøk så du unngår at de blir sultne i løpet av besøket?

Anonymkode: 52286...d75

Har du barn eller? 😆

Mange grunner til at barn kan være sultne under besøk, ikke minst at barn bare blir akutt sultne innimellom. Andre ganger nekter de å spise til de faste måltidene fordi de "liker ikke", selv om man serverer noe de har spist 87 ganger før. Eller man har vært ute en plass og stikker innom venner på vei hjem, men av diverse grunner ble man forsinket og besøkte to timer senere enn opprinnelig planlagt.

 

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom vi skal på besøk og vi ikke er invitert på mat, så spiser vi før vi drar. Jeg lærer ungene mine at vi spiser det vi blir servert hos andre og ber ikke om annet enn det som blir servert. 

Anonymkode: da8f5...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er det faktisk. Man spør ikke om mat med mindre man er hos familie eller pseudofamilie. Hadde en tilfeldig gjest over sju spurt om  mat hadde jeg aldri ønsket vedkommende inn i huset igjen, for da skorter det på mye annen oppdragelse også.

Anonymkode: b94e7...4c1

For noe tull! Om et barn spør pent om mat, tenker jeg at barnet føler seg trygg i mitt hus. Selvfølgelig serverer jeg, kan finne på å f eks steke vafler om jeg har lite annet som frister! Om en voksen spør om en skive, syns jeg nesten det er litt stas! Da dekker jeg opp og spiser gjerne litt selv også! Som oftest serverer jeg noe til kaffen, bakverk av noe slag, uansett.

Men jeg er nordlending, og tanken slår meg at det er kanskje noe med den mye omtalte gjestfriheten som gjør seg gjeldende!

Anonymkode: 45425...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, prekæs skrev:

Ikke i det hele tatt. Hadde nok kommentert med at det er jente/gutt med næringsvett og hadde sørget for at de fikk en brødskive med ureglementert pålegg.

Jeg kjenner at jeg gjerne vil besøke deg og få en brødskive med ureglementert pålegg! Herlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, Anonym bruker said:

Vi var på besøk hos noen venner i dag, plutselig spør 4 åringen venninnen min "kan jeg få en skive? " jeg bare flirer av han for han er alltid så åpen, ærlig å ikke sjenert i det hele tatt 🙂. Men er det noen som synes sånn er uhøflig? Han spør fint å takker uoppfordret når han får noe, men bør jeg lære han å ikke spør etter mat når vi er på besøk. 

Anonymkode: 330e0...6e7

ikke uhøflig i hele tatt

Anonymkode: 5dd47...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...