Gå til innhold

400 kr i mnd til 14 åring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men du gir dem jo da et ansvar de ikke bør trenge å ha. Hva om de sløser og plutselig bare har 200,- igjen. Så er vinterjakken for liten, det er ti minusgrader og de trenger ny umiddelbart. Da skal de altså måtte gå og fryse hele vinteren fordi du ga dem ansvaret om å holde seg selv med klær/sko etc. og de ikke har råd?

Anonymkode: fdd65...b32

Hvorfor skal de ikke måtte ha ansvar for å spare pengene sine? Disse ungdommene er tydeligvis godt rustet til å styre sin egen økonomi. De hadde vel også alltid en buffer på et par tusen kroner, da har de råd til en veldig god jakke. De får jo pengene av mor, så inntektene er jo både stabile og sikre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 16åring, har aldri fått lommepenger og kommer aldri til å få det heller.

Men får ved behov.. og aldri spm om å få penger,ting ol.

Anonymkode: cb482...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min 16åring, har aldri fått lommepenger og kommer aldri til å få det heller.

Men får ved behov.. og aldri spm om å få penger,ting ol.

Anonymkode: cb482...a53

Hvis tenåringen din aldri spør om å få penger eller ting vil jeg nesten si at det er mer bekymringsverdig

Anonymkode: 770a5...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at lommepenger skal være barnets penger, som kan brukes til det barnet selv velger å prioritere å bruke penger på.

Klær, frisør etc er jeg som forelder juridisk forpliktet til å holde barnet med, så syns det er tullete, ja nesten ulovlig, å la barnet betale for det med egne penger. Og selv om pengene i utgangspunktet er mine, så blir de barnets i det øyeblikket de vandrer fra min konto til barnets konto.

Anonymkode: 3e563...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har måttet hjelpe til hjemme fra tidlig alder, men vi har ikke knyttet det til lommepenger. Rett og slett fordi jeg da ville ha havnet i et system der jeg måtte følge opp og øke og minske lønna etter innsats, trekke hvis de ikke gjør det de skal og det har ikke jeg kapasitet til å følge opp. Dessuten er ikke husarbeid lønnet arbeid, det er noe som bare må gjøres. Så har vi variert pliktene deres for at de skal lære seg alle ferdighetene de trenger når de skal flytte for seg selv. De har likevel gjort pliktene sine og de har vært lette å be om å trå til ekstra hvis det er noe.

Angående lommepenger så synes jeg det er viktig å ta med i betraktningen hva pengene skal dekke. Skal de holde seg selv med alt av klær og sko trenger de selvsagt mer enn om foreldrene betaler alt det nødvendige og ukelønna kun er til "luksus" og kos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at lommepenger skal være barnets penger, som kan brukes til det barnet selv velger å prioritere å bruke penger på.

Klær, frisør etc er jeg som forelder juridisk forpliktet til å holde barnet med, så syns det er tullete, ja nesten ulovlig, å la barnet betale for det med egne penger. Og selv om pengene i utgangspunktet er mine, så blir de barnets i det øyeblikket de vandrer fra min konto til barnets konto.

Anonymkode: 3e563...13f

Ulovlig?? De fleste tenåringer har mer enn nok klær. Tror neppe disse som får såpass mye i månedslønn faktisk går uten egnede klær. Eneste måten å lære prioritering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at lommepenger skal være barnets penger, som kan brukes til det barnet selv velger å prioritere å bruke penger på.

Klær, frisør etc er jeg som forelder juridisk forpliktet til å holde barnet med, så syns det er tullete, ja nesten ulovlig, å la barnet betale for det med egne penger. Og selv om pengene i utgangspunktet er mine, så blir de barnets i det øyeblikket de vandrer fra min konto til barnets konto.

Anonymkode: 3e563...13f

Men altså, om lommepengene kommer fra foreldrene, så handler det jo bare om at det er barnet som planlegger innkjøpet av den vinterjakka, og ikke reelt om å finansiere egne klær, ikke sant? Man er da ikke noe mer forsørger om man gir barna en liten sum til tull og fjas og holder dem med klær, enn om man gir dem en større sum så de kan prioritere selv?
 

Hva som passer for hver enkelt familie, handler kanskje mest om i hvilken grad barnet kan forventes å klare å disponere pengene fornuftig selv, så de ikke kommer i en situasjon hvor de mangler noe vesentlig over lang tid.
 

Jeg har små barn ennå, og ser for meg å måtte ha en overgangsperiode hvor vi hjelper hver av dem å sette opp et budsjett så de vet hvor mye de i praksis kan bruke på hva de vil. Og skulle det vise seg at barna synes det er for stort ansvar å disponere penger til nødvendigheter selv, så får vi gi lommepenger og sette av resten for dem. Men for dem som klarer det, er det jo en fantastisk frihet og forberedelse til voksenlivet å kunne planlegge innkjøpene selv.

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...