Gå til innhold

400 kr i mnd til 14 åring?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tenkte å gi det. Synes du det er mye/lite? 

Gjør ikke så mye hjemme, men til å bruke. 

Anonymkode: 63d98...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine får ikke noe om de ikke deltar hjemme. Men de får penger per oppgave de gjør som jeg ikke ber de gjøre. Vansker klær, støvsuger, vasker badet, vasker gulver, lager middag osv. Det blir ofte rundt 3-400 i mnd. Men de bruker det aldri opp, så det meste blir spart inn.

Anonymkode: a4f7b...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fikk 500 i 8.klasse, 750 kr i 9.klasse og 1.000 kr fra 10.klasse. 

Har barn på 16 og 19 nå, 1.000 kr fikk de til de fikk seg jobb, da tjente de lommepenger selv men jeg satte den tusenlappen inn på sparekonto, for de skal ikke tape penger på en jobb. 

De fikk ikke mer av meg, så penge gikk til kantine, kino og allverdens de fant på. 

Lillesøster begynner i 8.klasse nå og vil få 500 i måneden fra skolestart. 

Anonymkode: 03b10...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine fikk 500 i 8.klasse, 750 kr i 9.klasse og 1.000 kr fra 10.klasse. 

Har barn på 16 og 19 nå, 1.000 kr fikk de til de fikk seg jobb, da tjente de lommepenger selv men jeg satte den tusenlappen inn på sparekonto, for de skal ikke tape penger på en jobb. 

De fikk ikke mer av meg, så penge gikk til kantine, kino og allverdens de fant på. 

Lillesøster begynner i 8.klasse nå og vil få 500 i måneden fra skolestart. 

Anonymkode: 03b10...92d

Her i huset er forresten ikke lommepenger knyttet mot husarbeid, jeg mener alle i et hushold må bidra med det uten noe "hva får jeg for det?" 

Jeg må kunne be ungene støvsuge gangen eller rydde stua uten å betale for det. 

Jeg får ikke betalt for husarbeid, det gjør ikke de heller. 

Anonymkode: 03b10...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke penger knyttet til husarbeid lenger for vår 14 åring. Han gjør ting hjemme og hjelper til. 
Får 1000kr i mnd, men bruker det aldri opp, så sparer resten.

I sommer har han jobbet, så har ikke fått mnd lønn da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kp.mer an på hva pengene er til. Skriv opp hva pengene skal dekke og lag et budsjett på det så servdu om det er passe.

Anonymkode: 771ff...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine fikk bare ved behov. Fra de var 16 fikk de 2000 måneden. Det skulle dekke busskort, frisør og telefon. Så fikk de lære seg å prioritere, spare osv. De har alltid bidratt hjemme. De får ikke lønn for normalt husarbeid men feks å passe småsøsken. 

Anonymkode: 5bf5b...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hun flere tusen i måneden på forbruk og klær. Skal sette en grense fra høsten nå og kreve mye mer !!!! Rett og slett bortskjemt. Tror vi skal si 800 i måneden og da må hun jobbe litt for det. Det blir til forbruk. 

Anonymkode: 01007...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her får hun flere tusen i måneden på forbruk og klær. Skal sette en grense fra høsten nå og kreve mye mer !!!! Rett og slett bortskjemt. Tror vi skal si 800 i måneden og da må hun jobbe litt for det. Det blir til forbruk. 

Anonymkode: 01007...3ec

Mine får 1000 kr pr mnd som dekker alt av klær og sko, fra truser og hårstrikk til treningstøy  og yttertøy. De har lært seg å være økonomiske, men da har de også rikelig med penger.

I tillegg får de 200 kr pr mbd til "tull". Denne ordningen har ført til at vi aldri har mas om penger og de aldri er blakke..

Anonymkode: 771ff...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Anonym bruker said:

Tenkte å gi det. Synes du det er mye/lite? 

Gjør ikke så mye hjemme, men til å bruke. 

Anonymkode: 63d98...205

synes det er kjempe lite. bare busskort koster 350 her + han trener og det blir 388 i mnd, så her får han 1200, blir likevel ikke mye og bare sløse vekk. han blir 14 i oktober

Anonymkode: c9f7b...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine får 1000 kr pr mnd som dekker alt av klær og sko, fra truser og hårstrikk til treningstøy  og yttertøy. De har lært seg å være økonomiske, men da har de også rikelig med penger.

I tillegg får de 200 kr pr mbd til "tull". Denne ordningen har ført til at vi aldri har mas om penger og de aldri er blakke..

Anonymkode: 771ff...d41

Må de betale yttertøy og truser av månedslønna???? Det er du som forelder som skal dekke de tingene. Ikke barna selv!

Anonymkode: 25194...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mine får 1000 kr pr mnd som dekker alt av klær og sko, fra truser og hårstrikk til treningstøy  og yttertøy. De har lært seg å være økonomiske, men da har de også rikelig med penger.

I tillegg får de 200 kr pr mbd til "tull". Denne ordningen har ført til at vi aldri har mas om penger og de aldri er blakke..

Anonymkode: 771ff...d41

Så hvis de trenger ny vinterjakke eller vintersko, som gjerne koster en del, så må de spare? 

Synes foreldre skal betale for klær og nødvendigheter, barnas lommepenger er sånt de kan bruke på snop, blader og annet fjas. 

Anonymkode: 92356...14b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så hvis de trenger ny vinterjakke eller vintersko, som gjerne koster en del, så må de spare? 

Synes foreldre skal betale for klær og nødvendigheter, barnas lommepenger er sånt de kan bruke på snop, blader og annet fjas. 

Anonymkode: 92356...14b

1000 var lite, men vi kjører litt samme prinsipp. Våre får 2000 til busskort, telefon og frisør. Frisør går de ikke til hver måned da. De har da ca 1 000,- på kino, kiosk osv samt at den måneden de skal til frisør bør de sparer noe fra forrige måned. Dette er fordi vi ønsker de skal bli bevisst eget forbruk og lære seg å planlegge og disponere. De har gått på noen smeller, som forventet, men de lærer forbausende fort. 

Anonymkode: 5bf5b...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her i huset er forresten ikke lommepenger knyttet mot husarbeid, jeg mener alle i et hushold må bidra med det uten noe "hva får jeg for det?" 

Jeg må kunne be ungene støvsuge gangen eller rydde stua uten å betale for det. 

Jeg får ikke betalt for husarbeid, det gjør ikke de heller. 

Anonymkode: 03b10...92d

Men du må jobbe for å få lønn? Det tenker jeg at er innafor for barna også. Lønn etter innsats. Og at de ellers kan bidra uten å sette en prislapp på alt de gjør.

 

Jeg har lagt opp til at mine får 400 i mnd, men de kan tjene mer på å gjøre en innsats. Vi bruker gimi-appen, og ungene er langt mer motivert for å bidra enn før, og er også enklere å be om andre ting. Mine er 16 og 14, men trenger ikke dekke klær (de trenger, ikke klær de bare vil ha) og utstyr. Pengene skal gå til f.eks kino, godteri, kafé-mat og evt dataspill. Og så må de selv spare av dem til større ting om de ønsker seg det utenom bursdager f.eks spesielle merkeklær, datautstyr, nye telefoner og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev:

Men du må jobbe for å få lønn? Det tenker jeg at er innafor for barna også. Lønn etter innsats. Og at de ellers kan bidra uten å sette en prislapp på alt de gjør.

 

Jeg har lagt opp til at mine får 400 i mnd, men de kan tjene mer på å gjøre en innsats. Vi bruker gimi-appen, og ungene er langt mer motivert for å bidra enn før, og er også enklere å be om andre ting. Mine er 16 og 14, men trenger ikke dekke klær (de trenger, ikke klær de bare vil ha) og utstyr. Pengene skal gå til f.eks kino, godteri, kafé-mat og evt dataspill. Og så må de selv spare av dem til større ting om de ønsker seg det utenom bursdager f.eks spesielle merkeklær, datautstyr, nye telefoner og slikt.

Jobbe for lønn gjør de, men ikke husarbeid og ikke de faste lommepengene.

Om de f.eks stabler ved eller vasker bilen som ikke er typisk daglig husarbeid får de penger for det. De "jobber" også for naboer og besteforeldre, 50-lappen 6-åringen får for å ta inn posten for naboen og pengene bestemor betaler for at tenåringen maler huset lærer dem om lønn, lønnet arbeid og sparing. Vi bruker ikke husarbeid til det. 

Anonymkode: 03b10...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

synes det er kjempe lite. bare busskort koster 350 her + han trener og det blir 388 i mnd, så her får han 1200, blir likevel ikke mye og bare sløse vekk. han blir 14 i oktober

Anonymkode: c9f7b...277

Jeg betaler busskortet utenom. 

Er alene og har ikke veldig mye så må prøve meg litt frem her. 

Anonymkode: 63d98...205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes de fleste som svarer her gir kjempelite penger. Nå som høsten kommer og det skal kjøpes inn litt nye klær, vinterjakke, skor. De skal ha litt moro, frisør, busskort...

Hvordan i all verden går det på 400-1000kr??

(Hvis det ikke er behov for vinterjakke i år så var det vel sikker det ifjor),

Anonymkode: aab84...fea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de 1000kr som skal dekke «fjas», kino, kebab og unødvendig shopping. Jakker og sko og slike ting dekker vi utenom

Anonymkode: 770a5...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes de fleste som svarer her gir kjempelite penger. Nå som høsten kommer og det skal kjøpes inn litt nye klær, vinterjakke, skor. De skal ha litt moro, frisør, busskort...

Hvordan i all verden går det på 400-1000kr??

(Hvis det ikke er behov for vinterjakke i år så var det vel sikker det ifjor),

Anonymkode: aab84...fea

Jeg kjøper klær og nødvendige hygieneprodukter (dusjsåpe, shampo, barbersaker osv) utenom. 

Busskort trenger de ikke. 

Så pengene er bare til kantine, kos som kino og pizza, pluss sminke. 

Anonymkode: 03b10...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jobbe for lønn gjør de, men ikke husarbeid og ikke de faste lommepengene.

Om de f.eks stabler ved eller vasker bilen som ikke er typisk daglig husarbeid får de penger for det. De "jobber" også for naboer og besteforeldre, 50-lappen 6-åringen får for å ta inn posten for naboen og pengene bestemor betaler for at tenåringen maler huset lærer dem om lønn, lønnet arbeid og sparing. Vi bruker ikke husarbeid til det. 

Anonymkode: 03b10...92d

Å vaske bil og lø ved er da like mye husarbeid som å tørke støv? Det må gjøres av noen, for felles nytte. Å jibbe for andre blir noe annet, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så hvis de trenger ny vinterjakke eller vintersko, som gjerne koster en del, så må de spare? 

Synes foreldre skal betale for klær og nødvendigheter, barnas lommepenger er sånt de kan bruke på snop, blader og annet fjas. 

Anonymkode: 92356...14b

Ja, da må de spare, eller finne billige alternativer. Noen ganger ønsker de seg spesielle plagc til jul eller bursdag også. Vinterstøvler og ytterjakker trenger de ikke nytt hvert år. Det er ikke noe problem. De pleier uansett å ha en buffer på mi st 3000 slik at det ikke er krise om de plutselig trenger noe.

Det er jo jeg som betaler. Det er jeg som gir dem pengene. Forskjellen er bare at du gir penger til en spesiell jakke mens jeg gir penger til klær og så avgjør de selv h a de vil ha.

Anonymkode: 771ff...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, da må de spare, eller finne billige alternativer. Noen ganger ønsker de seg spesielle plagc til jul eller bursdag også. Vinterstøvler og ytterjakker trenger de ikke nytt hvert år. Det er ikke noe problem. De pleier uansett å ha en buffer på mi st 3000 slik at det ikke er krise om de plutselig trenger noe.

Det er jo jeg som betaler. Det er jeg som gir dem pengene. Forskjellen er bare at du gir penger til en spesiell jakke mens jeg gir penger til klær og så avgjør de selv h a de vil ha.

Anonymkode: 771ff...d41

Men du gir dem jo da et ansvar de ikke bør trenge å ha. Hva om de sløser og plutselig bare har 200,- igjen. Så er vinterjakken for liten, det er ti minusgrader og de trenger ny umiddelbart. Da skal de altså måtte gå og fryse hele vinteren fordi du ga dem ansvaret om å holde seg selv med klær/sko etc. og de ikke har råd?

Anonymkode: fdd65...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis så skulle skje så fikk de låne en jakke av meg, men det har ikke vært noe problem. Tenåringer er ganske fornuftige, i hverrfall er mine det.

Anonymkode: 771ff...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...