Gå til innhold

Dere som har gått mye ned i vekt, og klart å holde der..e der..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som har gått mye ned i vekt, og klart å holde dere der, savner dere noen gang å være stor?

Ok, jeg vet dette er et fryktelig teit spørsmål siden ingen ønsker å være tykke.

Jeg var fryktelig overvektig i 15 år, BMI rett over 35 som vil si alvorlig fedme.
I 2016 gadd jeg ikke mer, og siden midten av 2017 har jeg vært normalvektig etter å ha gått ned 35 kg.
Nei, jeg er ikke blitt operert.

Men når man har vært så stor vil det resten av livet være en kamp for å holde vekten nede siden kroppen hele tiden prøver å komme tilbake til der den var. Men vet at 80-90% av alle som går ned i vekt, går opp igjen, og jo mer man har gått ned, jo vanskeligere er det å holde vekten nede på grunn av dette.
Per i dag må jeg lever på maks 1.500 kcal per dag og minimum 15.000 skritt ellers så legger jeg på meg.
Selvfølgelig kan jeg har en utskeielse en sjelden gang, men helst ikke for ofte.

Jeg savner å kunne kjøpe en liten sjokolade, eller potetgull på butikken og spise den uten annen grunn en at jeg faktisk har lyst på.
Jeg savner å kunne slange meg ned på sofaen og bli der hele kvelden uten å tenke på at jeg må trene eller gå tur.
Noen gang savner jeg livet som tykk.

Selvfølgelig, jeg elsker å gå i butikken å kjøpe klær i størrelse 38/S, jeg elsker energien jeg har fått, jeg elsker overskuddet jeg har til ungene og så videre. 
Er bare til tider så fryktelig lei av å alltid måtte ha fokus på mat, trening og vekt og jeg vet jeg må ha det resten av livet.

Andre som føler det slik?

Anonymkode: ac286...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Absolutt. Jeg tipper det er mye av grunnen til at de fleste går opp igjen. Så strengt regime som mange av oss må ha blir veldig slitsomt over tid, og det blir lett å savne det å gjøre og spise hva man vil. Det var hovedgrunnen til at jeg gikk opp igjen alt og litt til første gang jeg hadde gått ned i vekt.

Denne gangen har jeg "godtatt" å være mellom 5-10 kg overvektig, da trenger jeg ikke like strengt regime for å holde meg der. Men må fortsatt passe godt på. Tenker at hvis det kan bidra til at jeg ikke går opp igjen alle 40, så er det bedre... Også prøver jeg å minne meg selv på ofte hva jeg har fått i stedet for å tenke på hva jeg har mistet. Men lett er det ikke.

Jeg mener å ha lest at det skal bli litt lettere etter ca 5 år. For min del har det gått 4, så jeg håper det stemmer. 😛

Anonymkode: 101fd...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... 

jeg har gått ned 30 kg (fra 99 til 69, og tenker enda jeg skal noen kilo til), men føler på det samme. Jeg har økt opp til 1,500 kcal og går sakte ned, men kjenner og på en «sorg» over at «er det slik det skal være resten av livet»... 

 

håper det skal bli en god rutine og at til levevanene jeg hadde ikke vil blir savnet. Det livet jeg lever nå er nok mer mot normalen..
Jeg har holdt på i 2 år, heller ikke operert ..

 

Anonymkode: dcb39...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg gått ned 18-19 kg. Ikke så mye som dere men. Har nå vært stabil i et år. Har egentlig 5 kg igjen men de henger som støpt og jeg er nok redd jeg må ofre for mye ved å ta av de siste kg, samt klare å bli der. Sliter fortsatt med å være så streng med meg selv, og føler litt på en sorg på en måte. Men må skeier jeg ut av og til, men foreløpig har jeg alltid hentet meg inn. Har bestemt meg for å aldri tilbake der jeg var, og jeg fokuserer på alt jeg har fått i stedet for hva jeg har gått glipp av.

Anonymkode: 06816...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorg over å ikke kunne sitte på ræva å trykke i seg dritt resten av livet?? Dere må gjøre noe med innstillingen deres. Er jo ingen som vil det...

Anonymkode: 3e179...7d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sorg over å ikke kunne sitte på ræva å trykke i seg dritt resten av livet?? Dere må gjøre noe med innstillingen deres. Er jo ingen som vil det...

Anonymkode: 3e179...7d4

Les nest siste setning, der skriver jeg følgende:

"Er bare til tider så fryktelig lei av å alltid måtte ha fokus på mat, trening og vekt og jeg vet jeg må ha det resten av livet."

Poenget er ikke at jeg ønsker å sitte på ræva og spise dritt resten av livet, savner å kunne ha et mer avslappet forhold til trening og mat.
De som har gått mye ned i vekt må jobbe veldig mye hardere for å holde seg der enn normalvektige må siden kroppen motarbeider en.

Anonymkode: ac286...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorg over å ikke kunne sitte på ræva å trykke i seg dritt resten av livet?? Dere må gjøre noe med innstillingen deres. Er jo ingen som vil det...

Anonymkode: 3e179...7d4

Du som svarer sånn har aldri vært overvektig regner jeg med? 

Det er et faktum at når man sammenligner kaloriinntaket til en kvinne som alltid har veid 70 kg, og en kvinne som har veid 100 kg men nå veier 70, så kan hun som alltid har vært slank spise mer enn hun som har vært overvektig. 

Selvfølgelig synes vi som har klart å holde vekten nede etter nedgang at fordelene ved å være slank er større enn ulempene  ved å være overvektig, men det er en kamp som de som alltid har vært slanke ikke kjenner til. 

De som alltid har vært slanke må også passe vekten, men de som har vært overvektig må kjempe så mye mer... 

Så ja, det kan være et slit, og ja, det er en sorg over matfokuset som må være der resten av livet for å holde kiloene av

 

Anonymkode: 49c7f...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorg over å ikke kunne sitte på ræva å trykke i seg dritt resten av livet?? Dere må gjøre noe med innstillingen deres. Er jo ingen som vil det...

Anonymkode: 3e179...7d4

Gå ut fra denne tråden. Ekle menneske!

Anonymkode: 8969d...c9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her har jeg gått ned 18-19 kg. Ikke så mye som dere men. Har nå vært stabil i et år. Har egentlig 5 kg igjen men de henger som støpt og jeg er nok redd jeg må ofre for mye ved å ta av de siste kg, samt klare å bli der. Sliter fortsatt med å være så streng med meg selv, og føler litt på en sorg på en måte. Men må skeier jeg ut av og til, men foreløpig har jeg alltid hentet meg inn. Har bestemt meg for å aldri tilbake der jeg var, og jeg fokuserer på alt jeg har fått i stedet for hva jeg har gått glipp av.

Anonymkode: 06816...c16

Jeg har også utskeielser en gang i blant, man har jo høytider, bursdager og lignende.
Har også alltid klart å hente meg inn igjen.
Hadde også en ulykke for litt over et år siden som gjorde at jeg måtte holde meg helt i ro i 2 måneder og ikke kunne trene på 8.
Har tatt det inn igjen også.

I dag er det fredag, om noen få timer er det helg.
Kunne tenke å kunne ta meg litt potetgull, dipp og en øl rett og slett fordi det er helg og ingen andre grunner enn det, men det kan jeg ikke. Hver helg blir for mye.

HI

Anonymkode: ac286...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du som svarer sånn har aldri vært overvektig regner jeg med? 

Det er et faktum at når man sammenligner kaloriinntaket til en kvinne som alltid har veid 70 kg, og en kvinne som har veid 100 kg men nå veier 70, så kan hun som alltid har vært slank spise mer enn hun som har vært overvektig. 

Selvfølgelig synes vi som har klart å holde vekten nede etter nedgang at fordelene ved å være slank er større enn ulempene  ved å være overvektig, men det er en kamp som de som alltid har vært slanke ikke kjenner til. 

De som alltid har vært slanke må også passe vekten, men de som har vært overvektig må kjempe så mye mer... 

Så ja, det kan være et slit, og ja, det er en sorg over matfokuset som må være der resten av livet for å holde kiloene av

 

Anonymkode: 49c7f...6be

Tusen takk

HI

Anonymkode: ac286...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært slank, og er det enda. Men jeg må fremdeles passe på kosthold være fysisk aktivit hver dag og ikke skeie ut for ofte for å holde meg der jeg er vektmessig. Er en kamp det og, men jeg har det som en livstil og har innsett at jeg må leve sånn for å ha en slank og sunn kropp. Kan heller ikke drikke øl og spise potetgull hver helg, da legger jeg på meg. Nå i sommer koste jeg meg med mat og god drikke, minimum med fysisk aktivitet, gikk dermed opp 3 kg på 3 uker +. Sitter av og til i sofan og drømmer om potetgull og et glass brus, men dropper det da jeg heller har valgt en sunn livstil og lever godt med det. Er bare sånn det er. Ellers hadde jeg nok vært ganske så tykk om lystene hadde fått styre 😊

Anonymkode: 6dd18...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 25 kg for mange år siden. Har egentlig aldri følt denne kampen som så mange sier man "må" ha resten av livet etter å ha gått ned mye i vekt. Det er som anonym 003 sier, jeg passer jo på hva jeg spiser og at jeg er aktiv nok, men det må jo nesten alle. For nesten 15 år siden (flere år etter jeg hadde gått ned i vekt) la jeg om til en type lavkarbokosthold, er vel omtrent som "grovkarbo", vil jeg tro. Jeg slipper å telle kalorier, slipper å tenke på mengde. Blodsukkeret mitt holder seg mer stabilt, så jeg slipper det søtsuget jeg før alltid hadde. Skal jeg noe spesielt hvor jeg vet det blir utskeielser eller jeg finner ut at jeg har lyst på potetgull, da regulerer jeg det med at jeg spiser bare grønnsaker/salat (+proteiner og fett) samme dag og kanskje en dag eller to før/etter. Det har kroppen min uansett bare godt av, og så kan jeg skeie ut uten å føle at jeg gjør noe galt, slipper dårlig samvittighet, slipper å føle på det mentale presset det blir å føle at man alltid må forsake alt.

Men jeg trives med å heller finne sunne løsninger som jeg også koser meg med, og som jeg koser meg minst like mye med.

 

Anonymkode: 2fb52...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg har alltid vært slank, og er det enda. Men jeg må fremdeles passe på kosthold være fysisk aktivit hver dag og ikke skeie ut for ofte for å holde meg der jeg er vektmessig. Er en kamp det og, men jeg har det som en livstil og har innsett at jeg må leve sånn for å ha en slank og sunn kropp. Kan heller ikke drikke øl og spise potetgull hver helg, da legger jeg på meg. Nå i sommer koste jeg meg med mat og god drikke, minimum med fysisk aktivitet, gikk dermed opp 3 kg på 3 uker +. Sitter av og til i sofan og drømmer om potetgull og et glass brus, men dropper det da jeg heller har valgt en sunn livstil og lever godt med det. Er bare sånn det er. Ellers hadde jeg nok vært ganske så tykk om lystene hadde fått styre 😊

Anonymkode: 6dd18...003

Du som er og alltid har vært normalvektig, kan ikke sammenligne deg med en som tidligere har vært overvektig - spesielt ikke dersom vedkommende kan plasseres i kategorien fedme. Det er enklere for deg å opprettholde vekten din. 

"The percentage of individuals who lose weight and successfully maintain the loss has been estimated to be as small as 1 to 3 percent (Andersen et al., 1988; Wadden et al., 1989)." 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK221839/

Det å vedlikeholde vekttap er svært utfordrende - at det kun er 1-3 prosent som klarer det, handler ikke om viljestyrke eller mangel på kunnskap - selv om det selvsagt kan spille en rolle. Det er uansett langt mer komplekst enn som så. Noen må ligge på et svært lavt kaloriinntak daglig, dersom de skal klare å beholde vekten etter endt vektnedgang - og som flere skriver her, vil dette kaloriinntaket være lavere enn hva en som alltid har vært normalvektig må ligge på for å holde vekten. 

Når maten styrer store deler av dagen din, og du hele tiden må vurdere alt du spiser - inkludert brødskiver og havregryn, er det ikke vanskelig å forstå at man kan savne den livsstilen som gjorde at man ikke var nødt til å tenke mat på samme måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, beef sister skrev:

Du som er og alltid har vært normalvektig, kan ikke sammenligne deg med en som tidligere har vært overvektig - spesielt ikke dersom vedkommende kan plasseres i kategorien fedme. Det er enklere for deg å opprettholde vekten din. 

"The percentage of individuals who lose weight and successfully maintain the loss has been estimated to be as small as 1 to 3 percent (Andersen et al., 1988; Wadden et al., 1989)." 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK221839/

Det å vedlikeholde vekttap er svært utfordrende - at det kun er 1-3 prosent som klarer det, handler ikke om viljestyrke eller mangel på kunnskap - selv om det selvsagt kan spille en rolle. Det er uansett langt mer komplekst enn som så. Noen må ligge på et svært lavt kaloriinntak daglig, dersom de skal klare å beholde vekten etter endt vektnedgang - og som flere skriver her, vil dette kaloriinntaket være lavere enn hva en som alltid har vært normalvektig må ligge på for å holde vekten. 

Når maten styrer store deler av dagen din, og du hele tiden må vurdere alt du spiser - inkludert brødskiver og havregryn, er det ikke vanskelig å forstå at man kan savne den livsstilen som gjorde at man ikke var nødt til å tenke mat på samme måte. 

Og det meste av kaloriinntaket må komme gjennom grønnsaker siden man fremdeles her det samme behovet for vitaminer og mineraler.
Brødskiver er egentlig fy-fy, må spise knekkebrød av groveste typen.

Pasta og ris kan man bare glemme. Det inneholder for mange kalorier i forhold til annen næring.

Har jeg ikke et høyt aktivitetsnivå må jeg under 1.000 kalorier om dagen, og da er det vanskelig å få i seg alle de andre næringsstoffene jeg trenger. Med en kontorjobb kan dere bare gjette dere til hva kvelden min etter ungene er i seng går til - uavhengig hvor sliten og trøtt jeg er etter en lang dag på jobb, leksehjelp, leking med barna, laging av middag, husarbeid og andre daglige sysler...

HI

Anonymkode: ac286...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jojo slanker. Og ser jo at nå som jeg er i 40 årene, så er det virkelig et slit å gå ned i vekt. Jeg ligger på 1000 kalorier om dagen, og det går svært sakte nedover. Jeg lever jo på kyllingsalat. Men denne gangen er målet mitt bmi på 26-27. For da håper jeg, at jeg kan spise ca 1500 kalorier om dagen. Men skulle jeg ha bmi på 22, så regner jeg med at jeg må fortsette med 1000 kalorier om dagen. Og det orker jeg virkelig ikke. For det er ikke mye mat du får da. Og lite variert. 

Og er veldig innstilt på at nå er det for resten av livet, jeg kan ikke fortsette å gå opp og ned i vekt mer. 

Jeg er kronisk syk, så trening er det dårlig med. Fornøyd de dagene jeg går en liten tur. 

Anonymkode: c8c78...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk ned 25 kg for mange år siden. Har egentlig aldri følt denne kampen som så mange sier man "må" ha resten av livet etter å ha gått ned mye i vekt. Det er som anonym 003 sier, jeg passer jo på hva jeg spiser og at jeg er aktiv nok, men det må jo nesten alle. For nesten 15 år siden (flere år etter jeg hadde gått ned i vekt) la jeg om til en type lavkarbokosthold, er vel omtrent som "grovkarbo", vil jeg tro. Jeg slipper å telle kalorier, slipper å tenke på mengde. Blodsukkeret mitt holder seg mer stabilt, så jeg slipper det søtsuget jeg før alltid hadde. Skal jeg noe spesielt hvor jeg vet det blir utskeielser eller jeg finner ut at jeg har lyst på potetgull, da regulerer jeg det med at jeg spiser bare grønnsaker/salat (+proteiner og fett) samme dag og kanskje en dag eller to før/etter. Det har kroppen min uansett bare godt av, og så kan jeg skeie ut uten å føle at jeg gjør noe galt, slipper dårlig samvittighet, slipper å føle på det mentale presset det blir å føle at man alltid må forsake alt.

Men jeg trives med å heller finne sunne løsninger som jeg også koser meg med, og som jeg koser meg minst like mye med.

 

Anonymkode: 2fb52...8e2

Kan du fortelle litt mer om hva du spiser? Hvor mange måltider? Hva er kosemat for deg? Spiser du frukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg så godt igjen, gått ned 25 kg ca, holdt meg slank i ca. 9 år. Går ikke like fort opp lenger, men må tenke mye på hva jeg kan spise. Det er mest en kamp når jeg er stresset el sliten, men det er en kamp. Elsker å være slank, så gir ikke opp med det første.

Anonymkode: 006f3...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned ca 40 kg snart og koser meg med chips og sjokolade når jeg ønsker det. Holder vekten og passer på å gå ekstra ved inntak ekstra kalorier.  

Ingen kur på denne jenta, normalt norsk kosthold men i små mengder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, beef sister said:

Du som er og alltid har vært normalvektig, kan ikke sammenligne deg med en som tidligere har vært overvektig - spesielt ikke dersom vedkommende kan plasseres i kategorien fedme. Det er enklere for deg å opprettholde vekten din. 

"The percentage of individuals who lose weight and successfully maintain the loss has been estimated to be as small as 1 to 3 percent (Andersen et al., 1988; Wadden et al., 1989)." 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK221839/

Det å vedlikeholde vekttap er svært utfordrende - at det kun er 1-3 prosent som klarer det, handler ikke om viljestyrke eller mangel på kunnskap - selv om det selvsagt kan spille en rolle. Det er uansett langt mer komplekst enn som så. Noen må ligge på et svært lavt kaloriinntak daglig, dersom de skal klare å beholde vekten etter endt vektnedgang - og som flere skriver her, vil dette kaloriinntaket være lavere enn hva en som alltid har vært normalvektig må ligge på for å holde vekten. 

Når maten styrer store deler av dagen din, og du hele tiden må vurdere alt du spiser - inkludert brødskiver og havregryn, er det ikke vanskelig å forstå at man kan savne den livsstilen som gjorde at man ikke var nødt til å tenke mat på samme måte. 

Vi normalvektige må også passe vekta. Må også tenke gjennom alt jeg spiser og passe på. Kan ikke spise alt mulig jeg heller. Kan ikke spise alt jeg vil heller. Da legger jeg på meg. Må begrense hvor mye brød, passe på riktig grønnsaker osv. Ikke bare overvektige som lever et liv der alt må vurderes. 

Anonymkode: 25a18...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, KellyTaylor said:

Har gått ned ca 40 kg snart og koser meg med chips og sjokolade når jeg ønsker det. Holder vekten og passer på å gå ekstra ved inntak ekstra kalorier.  

Ingen kur på denne jenta, normalt norsk kosthold men i små mengder. 

Forbrenner nesten ingen kalorier av å gå tur 

Anonymkode: 25a18...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forbrenner nesten ingen kalorier av å gå tur 

Anonymkode: 25a18...9af

Det kommer nok helt an på tempo, terreng og lengde på turen, du. Rusle rundt i nabolaget forbrenner ikke mye, men en liten topptur i godt tempo oppover forbrenner selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forbrenner nesten ingen kalorier av å gå tur 

Anonymkode: 25a18...9af

Tja, bur på Vestlandet, gå tur tur betyr som regel 30 minutt ++ i bratte motbakkar og valfritt tempo, men ein kan fort forbrenne eindel kaloriar på det. 

Anonymkode: 640cb...d76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forbrenner nesten ingen kalorier av å gå tur 

Anonymkode: 25a18...9af

Jeg gjør tydeligvis det. Turer i rask gange inkl bakker og fjell i 2 til 3 timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 20 kg og har holdt vekta Jeg løper; ofte og langt. Dermed kan jeg spise alt jeg vil uten å legge på meg igjen. Jeg må heller være obs på at jeg spiser nok. Løping har blitt en lidenskap; min hobby, egentid, egenpleie, terapi, medisin, min livsstil. 

Anonymkode: 17951...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Forbrenner nesten ingen kalorier av å gå tur 

Anonymkode: 25a18...9af

Selvfølgelig gjør man det! 

Anonymkode: 17951...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...