Gå til innhold

Dere som har gått mye ned i vekt, og klart å holde der..e der..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Anonym bruker said:

Vi normalvektige må også passe vekta. Må også tenke gjennom alt jeg spiser og passe på. Kan ikke spise alt mulig jeg heller. Kan ikke spise alt jeg vil heller. Da legger jeg på meg. Må begrense hvor mye brød, passe på riktig grønnsaker osv. Ikke bare overvektige som lever et liv der alt må vurderes. 

Anonymkode: 25a18...9af

Har jeg sagt at normalvektige ikke må passe vekten? For høyt kaloriinntak vil naturligvis bety vektoppgang, også for normalvektige. En som tidligere har vært overvektig må derimot, hvis vedkommende ønsker å vedlikeholde vekten, legge seg lavere enn den som alltid har vært normalvektig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, beef sister said:

Har jeg sagt at normalvektige ikke må passe vekten? For høyt kaloriinntak vil naturligvis bety vektoppgang, også for normalvektige. En som tidligere har vært overvektig må derimot, hvis vedkommende ønsker å vedlikeholde vekten, legge seg lavere enn den som alltid har vært normalvektig. 

 

Er en tedens hvor overvektige tror de kun er de som må passe kalorier og være flinke. Spise så sunt hver dag og aldri snacks og søtsaker må vite!! Er blitt overvektig uten særlig grunn. 🙄 Bare tull at noen må leve på 1000k dagen f eks. Å ikke gå opp i vekt er like tungt for alle. Ikke vits å gjøre seg til offer men heller innrømme dumme matvaner. Det er alltid det som påvirker vekta selv om overvektige eller mange av de vil nekte for dårlig kosthold eller store mengder. 

Anonymkode: 25a18...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være overvektig på grunn av overspising er faktisk er spiseforstyrrelse, altså en form for psykisk lidelse, så nei det er ikke bare å «gjøre noe med instillingen». For min del stikker det mye dypere. Ofte er det en kamp hver dag hvor jeg alltid må være sterk for å holde meg unna mat, med påfølgende tendenser til depresjon fordi livet da føles tomt og kjedelig, og tanken på at det skal være sånn resten av livet, aldri kunne kose meg, slappe av, bare være meg selv og slippe å tenke på mat. Likevel blir det lettere ettersom årene går

Anonymkode: 79371...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er en tedens hvor overvektige tror de kun er de som må passe kalorier og være flinke. Spise så sunt hver dag og aldri snacks og søtsaker må vite!! Er blitt overvektig uten særlig grunn. 🙄 Bare tull at noen må leve på 1000k dagen f eks. Å ikke gå opp i vekt er like tungt for alle. Ikke vits å gjøre seg til offer men heller innrømme dumme matvaner. Det er alltid det som påvirker vekta selv om overvektige eller mange av de vil nekte for dårlig kosthold eller store mengder. 

Anonymkode: 25a18...9af

Nei, det er en tendens at folk har dyptsittende fordommer mot overvektige. Man tror at alle overvektige fråtser i usunn mat og sitter på rævva hele tida.

 

Å si at å ikke gå opp i vekt er like hardt for alle går i mot alt en faktisk vet om årsaker til fedme. Det er ingen tvil om at en får svært ulike resultat av samme inntak og innsats i fagmiljøene og i forskningen på området.

Anonymkode: 51f4c...3f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Anonym bruker said:

Er en tedens hvor overvektige tror de kun er de som må passe kalorier og være flinke. Spise så sunt hver dag og aldri snacks og søtsaker må vite!! Er blitt overvektig uten særlig grunn. 🙄 Bare tull at noen må leve på 1000k dagen f eks. Å ikke gå opp i vekt er like tungt for alle. Ikke vits å gjøre seg til offer men heller innrømme dumme matvaner. Det er alltid det som påvirker vekta selv om overvektige eller mange av de vil nekte for dårlig kosthold eller store mengder. 

Anonymkode: 25a18...9af

Har ikke lagt merke til denne "tendensen" - har du en hel haug med overvektige i ditt nettverk, som deler en overbevisning om at de kun er overvektige som må holde oversikt over daglig inntak? 

Når man ikke lenger bare er overvektig, men kan plasseres i fedmekategorien, ligger det som regel veldig mye mer bak vektoppgang enn "dumme matvaner". Mange har en spiseforstyrrelse, som igjen gjør det enda vanskeligere å gå ned og holde seg nede permanent. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er en tedens hvor overvektige tror de kun er de som må passe kalorier og være flinke. Spise så sunt hver dag og aldri snacks og søtsaker må vite!! Er blitt overvektig uten særlig grunn. 🙄 Bare tull at noen må leve på 1000k dagen f eks. Å ikke gå opp i vekt er like tungt for alle. Ikke vits å gjøre seg til offer men heller innrømme dumme matvaner. Det er alltid det som påvirker vekta selv om overvektige eller mange av de vil nekte for dårlig kosthold eller store mengder. 

Anonymkode: 25a18...9af

Jeg må leve på 1000 kalorier om dagen. Fint at du bare synes det er tull. Jeg er nå i 40 årene, og har hatt spiseforstyrrelse siden jeg var 4 år gammel. Jeg har vært mer undervektig, enn jeg har vært overvektig. Da er det ingen som har fordommer mot deg. Og etter nesten 40 år med spiseforstyrrelser, tror du virkelig at jeg har en helt normal forbrenning, som en som har vært normalvektig hele livet?

Anonymkode: c8c78...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 hours ago, Anonym bruker said:

Å være overvektig på grunn av overspising er faktisk er spiseforstyrrelse, altså en form for psykisk lidelse, så nei det er ikke bare å «gjøre noe med instillingen». For min del stikker det mye dypere. Ofte er det en kamp hver dag hvor jeg alltid må være sterk for å holde meg unna mat, med påfølgende tendenser til depresjon fordi livet da føles tomt og kjedelig, og tanken på at det skal være sånn resten av livet, aldri kunne kose meg, slappe av, bare være meg selv og slippe å tenke på mat. Likevel blir det lettere ettersom årene går

Anonymkode: 79371...8da

alle kan kose seg innimellom. Det er bare overvektige som tror at alle andre kan kose seg hver dag uten å legge på seg mens de er så uheldige fordi de legger på seg når de spiser som udyr hver dag 🙄

Anonymkode: 25a18...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Nei, det er en tendens at folk har dyptsittende fordommer mot overvektige. Man tror at alle overvektige fråtser i usunn mat og sitter på rævva hele tida.

 

Å si at å ikke gå opp i vekt er like hardt for alle går i mot alt en faktisk vet om årsaker til fedme. Det er ingen tvil om at en får svært ulike resultat av samme inntak og innsats i fagmiljøene og i forskningen på området.

Anonymkode: 51f4c...3f8

Hvis du er veldig stor spiser du alt for mye. Kalorier inn er mer enn kalorier ut. 🙄

Anonymkode: 25a18...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg må leve på 1000 kalorier om dagen. Fint at du bare synes det er tull. Jeg er nå i 40 årene, og har hatt spiseforstyrrelse siden jeg var 4 år gammel. Jeg har vært mer undervektig, enn jeg har vært overvektig. Da er det ingen som har fordommer mot deg. Og etter nesten 40 år med spiseforstyrrelser, tror du virkelig at jeg har en helt normal forbrenning, som en som har vært normalvektig hele livet?

Anonymkode: c8c78...ad3

Nei men du lurer bare deg selv når du sier at du ikke kan spise mer enn 7000 kalorier i uka. 

Anonymkode: 25a18...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, beef sister said:

Har ikke lagt merke til denne "tendensen" - har du en hel haug med overvektige i ditt nettverk, som deler en overbevisning om at de kun er overvektige som må holde oversikt over daglig inntak? 

Når man ikke lenger bare er overvektig, men kan plasseres i fedmekategorien, ligger det som regel veldig mye mer bak vektoppgang enn "dumme matvaner". Mange har en spiseforstyrrelse, som igjen gjør det enda vanskeligere å gå ned og holde seg nede permanent. 

 

 

 

Det er sånn dere overvektige alltid kommer med av unnskyldninger. Aldri eget ansvar men alltid sykdom eller spiseforstyrrelser. 🙄 Sikkert andre ting som gjelder også men blir latterlig når dere ikke bare kan innrømme at det handler om dårlige matvalg. For mye inn. Ingen overvektige spiser kjempe lite og er forsiktig med alt de spiser. 

Anonymkode: 25a18...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei men du lurer bare deg selv når du sier at du ikke kan spise mer enn 7000 kalorier i uka. 

Anonymkode: 25a18...9af

Jeg gjør jo ikke det. Jeg teller kalorier, skriver opp alt jeg spiser. Og blir fulgt opp av lege. Og han tror på meg, at jeg kun spiser 1000 kalorier om dagen, og da hverken går opp eller ned. Men du vet jo helt klart mer enn en lege.

Anonymkode: c8c78...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er sånn dere overvektige alltid kommer med av unnskyldninger. Aldri eget ansvar men alltid sykdom eller spiseforstyrrelser. 🙄 Sikkert andre ting som gjelder også men blir latterlig når dere ikke bare kan innrømme at det handler om dårlige matvalg. For mye inn. Ingen overvektige spiser kjempe lite og er forsiktig med alt de spiser. 

Anonymkode: 25a18...9af

Det er jo nettopp det som er spiseFORSTYRRELSEN / sykdommen, at man kan ikke være forsiktig. Det handler ikke om å ta ansvar for dårlige matvalg, det er der sykdommen ligger. En psykisk lidelse som gjør at man ikke klarer å ha kontroll. Og nei man kan ikke kose seg med litt av og til, like lite som en alkoholiker kan kose seg litt av pg til. Vanskelig å forstå dette for enkelte tydeligvis 

Anonymkode: 79371...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Det er sånn dere overvektige alltid kommer med av unnskyldninger. Aldri eget ansvar men alltid sykdom eller spiseforstyrrelser. 🙄 Sikkert andre ting som gjelder også men blir latterlig når dere ikke bare kan innrømme at det handler om dårlige matvalg. For mye inn. Ingen overvektige spiser kjempe lite og er forsiktig med alt de spiser. 

Anonymkode: 25a18...9af

"Dere overvektige"? Du, det er ikke slik at alle overvektige deler lik historie og like utfordringer. Ellers er jeg ikke overvektig, og har heller aldri vært det. 

Det er innlysende at overvekt er et resultat av for høyt kaloriinntak over lang tid. For mange kan det være så enkelt som at de elsker mat og ikke orker tanken på å ikke kunne kose seg med mat slik de gjør i dag - og for noen er overvekten et ok resultat av nettopp det, mens det for andre er det langt mer komplekst. Når du har en spiseforstyrrelse, som mange overvektige har, er det mer enn lysten på mat som gjør at det er vanskelig å gjøre noe mer saken. Du forstår deg tydeligvis ikke på spiseforstyrrelser, og det skal du være glad for, men da er det kanskje best å ikke uttale seg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...