Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #1 Skrevet 30. juli 2020 Min bror var på by'n og ble med ei dame hjem på kvelden (han var singel, så ikke snakk om noe utroskap). Neste gang han møtte henne hadde hun stor mage, 6 måneder gravid og sier det er hans. Først får han sjokk, men etter å ha tenkt seg litt om blir han glad. Forholdet til hans eks røk etter de hadde prøvd å få barn i flere år hvor en av årsakene var stresset med å ikke klare. Han bestemte seg, han skal være tilstede for dette barnet. Tar kontakt med henne og forteller han ønsker samvær. I begynnelsen blir det selvfølgelig bare noen timer hver uke enten hjemme hos henne, eller hun kommer til han, og han møter barnet med henne tilstede. Etterhvert kan han ha barnet noen timer alene på dagen, og når barnet er stort nok ønsker han normalt samvær hver annen helg + 1 dag (eller hva det nå er). Hun svarte at det kommer han ikke til å få. Han er en fremmed, og hun ønsker ikke kontakt med han, de møttes bare noen timer i fylla, og hun ønsker ikke noe med han å gjøre. Hun sier også at siden de ikke hadde noe forhold når barnet ble laget har han ingen rettigheter til samvær. Har foreslo å ta det med familievernkontoret (eller hva det nå heter), med de skjønte hun ikke hva de skulle med, de der da ingen familie som går fra hverandre. Nå har hun også vært ut og shoppet babyutstyr, og her spares det ikke på noe. Kun det beste er bra nok for babyen hennes. Så sendte hun en beskjed til min bror om å betaler henne rundt 50.000 som skal dekke halvparten av utgiftene til babyutstyr. Han mener barnet ikke trenger at dette hun har kjøpt. I tillegg forlanger hun også barnebidrag på 5.000 i måneden noe han mener er alt for høyt, og ønsker det skal avgjøres av kalkulatoren til NAV noe hun ikke er enig i siden den er et minimum og laget for de som tjener dårlig. Han har satt ned foten og nekter å betale noe som helst før en DNA test foreligger. Da ble hun sur siden hun må da kjøpe at utstyret før babyen kommer (5 uker til termin nå), og kredittkortregningen for kjøpene forfaller 1.8. Hun trenger penger fra han nå. Han er redd denne kranglen vil ødelegge hans mulighet til samvær med barnet sitt som han virkelig ønsker. Har han i det hele tatt noen rettigheter her, eller bestemmer mor? Anonymkode: a0920...063
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #2 Skrevet 30. juli 2020 Han har normale rettigheter som far når barnet er født. Dette uavhengig om de kjente hverandre eller ikke. Hun kan heller ikke kreve en krone fra han før barnet er født og han er registrert som far. Var jeg han ville jeg fått fastsatt bidraget gjennom nav når barnet er født og fått personnummer. Dersom hun nekter han å treffe barnet, kan han ta henne til retten å få samvær fastsatt. Hun har ikke mer krav på barnet enn han. Dette er lovfestet og ikke noe hun kan nekte. Anonymkode: ec245...9ba
Sommerkroppen 2029 Skrevet 30. juli 2020 #3 Skrevet 30. juli 2020 (endret) Hallo!! Han må jo ikke betale ei krone før han vet at ungen er hans! Dette høres veldig schetchy ut. Dersom det viser seg at han er far, så har han selvsagt rettigheter. Hun må ikke tro at det kun er hun som har det. Men først og fremst må han ikke betale noe før farskapet er fastsatt. Endret 30. juli 2020 av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #4 Skrevet 30. juli 2020 Hun virker veldig ustabil. Ta kontakt med nav og krev farskapstest. Dette er nok ikke hennes første ons Anonymkode: 2de64...aa8
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #5 Skrevet 30. juli 2020 Kjenner til en som var i lign situasjon. Hun mente barnet var hans og krevde penger, han nektet før evt farskapstest. Hun dro det så langt at hun tilogmed la inn "velkommen til verden" notis med bilde i lokalavisen og skrev i den " Far Ola Normann" (les denne mannens navn) Når han endelig fikk farskapstest viste det seg at han ikke var far allikevel. Så ja, vær forsiktig. Anonymkode: 307a2...c7e
Pobie Skrevet 30. juli 2020 #6 Skrevet 30. juli 2020 50000 kr på babyutstyr?! Det er jo helt vilt. Selvfølgelig skal han ikke betale noe når han ikke vet sikkert om han er far og hun i tillegg gjør seg vanskelig angående samvær.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #7 Skrevet 30. juli 2020 Uaktuelt. Han har rettigheter, uansett om det var one night stand. Han kan ta det videre! Og han skal ikke betale en krone, enda Anonymkode: ca5cd...51e
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #8 Skrevet 30. juli 2020 Hun høres ut som en som kommer til å utnytte han og bruke barnet som pressmiddel. Anonymkode: b7529...999
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #9 Skrevet 30. juli 2020 Hun kan ikke kreve noe som helst av økonomisk støtte til baby utstyr. Hvis han absolutt vil, så støtt med pris av evt det som er å finne på finn.no. Samvær vil han ha rett på dersom han er far til barnet. Han må melde opp til mekling, møter ikke mor er det negativt i hennes favør. Deretter tar han det til retten, der retten vil gi han foreldreansvar og en plan for ordning med samvær. Hun høres noe spesiell ut. Anonymkode: 5e16a...f1f
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #10 Skrevet 30. juli 2020 14 minutter siden, Pobie skrev: 50000 kr på babyutstyr?! Det er jo helt vilt. Selvfølgelig skal han ikke betale noe når han ikke vet sikkert om han er far og hun i tillegg gjør seg vanskelig angående samvær. Nei, les igjen. 50.000 er halvparten. Altså 100.000 på babyutstyr. 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så sendte hun en beskjed til min bror om å betaler henne rundt 50.000 som skal dekke halvparten av utgiftene til babyutstyr. Anonymkode: a0920...063 Anonymkode: c37c9...b64
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #11 Skrevet 30. juli 2020 Med andre ord, min bror tenker riktig. Han sier tusen takk (var han som spurte om jeg var på ett eller annet babysted jeg kunne spørre). Hun ble litt irritert når han sa han ønsket DNA test, altså, hva tror han om henne. Han svarte bare han ikke tror noe om henne, men som hun selv har sagt, de kjenner hverandre ikke, og dersom hun er så sikker i sin sak, hva er da problemet? HI Anonymkode: a0920...063
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #12 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Han er redd denne kranglen vil ødelegge hans mulighet til samvær med barnet sitt som han virkelig ønsker. Anonymkode: a0920...063 Hvis det viser seg at han tilfeldigvis bare er en som hun husket navnet på så har han i hvert fall ødelagt muligheten til samvær. Men hvis han ikke gjør det og hun bestemmer seg for å ødelegge for han når barnet er 11-12, ved å ta en DNA-test, fordi hun vet... og vil ta hevn, eller er bitter for noe og bare vil såre han, så har han fått mye ødelagt for seg. I tillegg til barnet som også får mye ødelagt for seg. Det er det tryggeste, å ta DNA-test. Anonymkode: c37c9...b64
Gjest Skrevet 30. juli 2020 #13 Skrevet 30. juli 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, les igjen. 50.000 er halvparten. Altså 100.000 på babyutstyr. Anonymkode: c37c9...b64 Det et uansett ikke hans problem. Han skal selvsagt betale bidrag som er justert ut fra inntekt og samvær, men hennes valg av investeringer er jo ikke noe hun kan be andre ta ansvar for.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #14 Skrevet 30. juli 2020 Hvis jeg hadde vært han så hadde jeg holdt all kommunikasjon med henne skriftlig slik at han kan bevise måten hun holder på i tilfelle det blir aktuelt med en rettssak. Anonymkode: b7529...999
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #15 Skrevet 30. juli 2020 Enig med de andre. Hun får ikke en krone før DNA test foreligger Bidrag tas gjennom nav, så blir det beregnet riktig. Hun kan ikke nekte han samvær med eget barn, for barnet har krav på å kjenne sin far. Ta det rettens vei om hun blir vanskelig. Anonymkode: 0bc6b...e4b
amandine Skrevet 30. juli 2020 #16 Skrevet 30. juli 2020 (endret) 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis det viser seg at han tilfeldigvis bare er en som hun husket navnet på så har han i hvert fall ødelagt muligheten til samvær. Men hvis han ikke gjør det og hun bestemmer seg for å ødelegge for han når barnet er 11-12, ved å ta en DNA-test, fordi hun vet... og vil ta hevn, eller er bitter for noe og bare vil såre han, så har han fått mye ødelagt for seg. I tillegg til barnet som også får mye ødelagt for seg. Det er det tryggeste, å ta DNA-test. Anonymkode: c37c9...b64 Hvis han viser seg å være en hun husket navnet på og ikke er far så skal han uansett ikke ha samvær? Og er han far til barnet er det faktisk barnet som har rett på samvær med faren sin. Uavhengig av hva mor måtte synes. Hun er jo også klar over at dette var en ons, det kan jo ikke komme som en overraskelse. Høres ut som en dame det kan være vanskelig å samarbeide med uansett.. Endret 30. juli 2020 av amandine
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #17 Skrevet 30. juli 2020 Han MÅ ordne seg farskapstest. Er barnet hans så må han betale bidrag, men utstyret er hennes. Barnet har rett på samvær så han må jo ikke gi seg på det. Kommer han ingen vei så må han jo gå til rettsak. Det vil gå i hans favør for hans forslag er gode. Anonymkode: 14686...e49
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #18 Skrevet 30. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Han MÅ ordne seg farskapstest. Er barnet hans så må han betale bidrag, men utstyret er hennes. Barnet har rett på samvær så han må jo ikke gi seg på det. Kommer han ingen vei så må han jo gå til rettsak. Det vil gå i hans favør for hans forslag er gode. Anonymkode: 14686...e49 Selvfølgelig vil han betale bidrag, men han ønsker at bidraget skal fastsettes av NAV siden han syns 5.000 i måneden som hun forlanger høres fryktelig mye ut. Selvfølgelig, er det også det NAV kommer frem til så er det det det blir. HI Anonymkode: a0920...063
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #19 Skrevet 30. juli 2020 Du har fått gode svar, HI. Din bror kan kreve farskapstest, og hvis han viser seg å være faren så har barnet og han rett til å ha samvær. Han må selvfølgelig ikke betale henne noe før han vet om han er far. Og uansett er ikke slike sinnsyke beløp som hun opererer med helt uaktuelt. Om hun har brukt 100.000 på babyutstyr var det noe hun valgte selv, og da også en kostnad hun selv må ta. At hennes kreditt forfaller nå, det er noe hun selv må ta ansvar for, på ingen måte din brors ansvar! Siden hun allerede nå er så vanskelig, så tenker jeg din bror bør sette seg godt inn i alt av lover og regler rundt det å teste for farsskap, hans rettigheter og plikter som ev. far til dette barnet, og ikke ta noe denne damen sier for en sannhet uten å ha sjekket det selv! Hvis han viser seg å være far bør han også ta bidrag gjennom Nav, slik at mor ikke kan bruke bidrag som et pressmiddel for å la ham ha samvær med barnet. Og som andre sier, han bør forsøke å holde all kommunikasjon med henne skriftlig, slik at han har beviser, om det skulle bli nødvendig. Om hun bare vil snakke med ham så kan han likevel skrive referat av alle samtalene, og der det er naturlig kan han etterpå f.eks. sende en sms eller mail hvor han skriver noe om hva de ev. var enige eller uenige om, og hva han foreslår av løsning. Da får han det likevel skriftlig, og hennes respons (eller mangel på sådan) sier også noe. Når barnet er født kan han og mor dra sammen til lege for å få tatt fars. Om mor nekter dette må din bror kreve farskapstest gjennom Fylkesmannen. For barn født etter 1.1.2020 vil det også være delt foreldreansvar mellom mor og far, selv der disse ikke bor sammen - men viktig her at din bror følger opp tidsfrister og krever det også, for hvis ikke kan mor innen barnets første leveår søke om å få det alene. Så få din bror til å sette seg godt inn i lover og regler rundt dette, slik at han får gjort ting innen de tidsfrister som gjelder. Det vil også skape mindre konflikt med moren, fordi han da ikke trenger å argumentere ut fra hva som virker riktig eller hva hun eller han vil, men ut fra hva loven sier. Om mor viser mer tegn til å være så urimelig så tror jeg din bror kan spare seg mye bry om han rådfører seg med en advokat som har erfaring i lignende saker. Sjekk ut disse linkene: https://www.nav.no/no/person/familie/farskap-og-morskap/farskap-og-foreldreansvar https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/automatisk-felles-foreldreansvar-for-foreldre-til-barn-fodt-utenfor-samliv--ny-bestemmelse-i-barneloven/id2682084/ Anonymkode: 6b276...d78
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #20 Skrevet 30. juli 2020 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har fått gode svar, HI. Din bror kan kreve farskapstest, og hvis han viser seg å være faren så har barnet og han rett til å ha samvær. Han må selvfølgelig ikke betale henne noe før han vet om han er far. Og uansett er ikke slike sinnsyke beløp som hun opererer med helt uaktuelt. Om hun har brukt 100.000 på babyutstyr var det noe hun valgte selv, og da også en kostnad hun selv må ta. At hennes kreditt forfaller nå, det er noe hun selv må ta ansvar for, på ingen måte din brors ansvar! Siden hun allerede nå er så vanskelig, så tenker jeg din bror bør sette seg godt inn i alt av lover og regler rundt det å teste for farsskap, hans rettigheter og plikter som ev. far til dette barnet, og ikke ta noe denne damen sier for en sannhet uten å ha sjekket det selv! Hvis han viser seg å være far bør han også ta bidrag gjennom Nav, slik at mor ikke kan bruke bidrag som et pressmiddel for å la ham ha samvær med barnet. Og som andre sier, han bør forsøke å holde all kommunikasjon med henne skriftlig, slik at han har beviser, om det skulle bli nødvendig. Om hun bare vil snakke med ham så kan han likevel skrive referat av alle samtalene, og der det er naturlig kan han etterpå f.eks. sende en sms eller mail hvor han skriver noe om hva de ev. var enige eller uenige om, og hva han foreslår av løsning. Da får han det likevel skriftlig, og hennes respons (eller mangel på sådan) sier også noe. Når barnet er født kan han og mor dra sammen til lege for å få tatt fars. Om mor nekter dette må din bror kreve farskapstest gjennom Fylkesmannen. For barn født etter 1.1.2020 vil det også være delt foreldreansvar mellom mor og far, selv der disse ikke bor sammen - men viktig her at din bror følger opp tidsfrister og krever det også, for hvis ikke kan mor innen barnets første leveår søke om å få det alene. Så få din bror til å sette seg godt inn i lover og regler rundt dette, slik at han får gjort ting innen de tidsfrister som gjelder. Det vil også skape mindre konflikt med moren, fordi han da ikke trenger å argumentere ut fra hva som virker riktig eller hva hun eller han vil, men ut fra hva loven sier. Om mor viser mer tegn til å være så urimelig så tror jeg din bror kan spare seg mye bry om han rådfører seg med en advokat som har erfaring i lignende saker. Sjekk ut disse linkene: https://www.nav.no/no/person/familie/farskap-og-morskap/farskap-og-foreldreansvar https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/automatisk-felles-foreldreansvar-for-foreldre-til-barn-fodt-utenfor-samliv--ny-bestemmelse-i-barneloven/id2682084/ Anonymkode: 6b276...d78 Tusen takk for langt og godt svar. HI Anonymkode: a0920...063
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #21 Skrevet 30. juli 2020 1. Han skal IKKE betale 50 tusen for babyklær! 2. Han har en lovfestet rett til kontakt. Om barnemor liker det eller ikke. Enkelte drar på byen BARE for å bli gravid. Det kan virke som om hun er en av dem. Anonymkode: 6143e...10d
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #22 Skrevet 30. juli 2020 KREDITT på 100 tusen? Som skal gå til babyklær? Få det dokumentert i retten, ho er ikke egnet til å ta seg av noe som helst. Når en mor ikke evner å ta seg av penger, så kommer retten til å ta stilling til at, okay. Hvordan skal ho klare å disponere pengene sine riktig, når hun gjør sånne valg? Ikke bra for hennes del. Ta skjermbilde av eventuelle meldinger om dette. Anonymkode: 6143e...10d
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #23 Skrevet 30. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: KREDITT på 100 tusen? Som skal gå til babyklær? Få det dokumentert i retten, ho er ikke egnet til å ta seg av noe som helst. Når en mor ikke evner å ta seg av penger, så kommer retten til å ta stilling til at, okay. Hvordan skal ho klare å disponere pengene sine riktig, når hun gjør sånne valg? Ikke bra for hennes del. Ta skjermbilde av eventuelle meldinger om dette. Anonymkode: 6143e...10d Babyutstyr, ikke bare klær. Og ja, alt av dyreste sort. HI Anonymkode: a0920...063
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #24 Skrevet 30. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig vil han betale bidrag, men han ønsker at bidraget skal fastsettes av NAV siden han syns 5.000 i måneden som hun forlanger høres fryktelig mye ut. Selvfølgelig, er det også det NAV kommer frem til så er det det det blir. HI Anonymkode: a0920...063 5000 er ikke så mye. Ganske vanlig i dag, men kommer selvsagt an på inntekt til de begge samt samværsprosent. Jeg får den summen, regnet ut av nav. Anonymkode: 14686...e49
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2020 #25 Skrevet 30. juli 2020 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Babyutstyr, ikke bare klær. Og ja, alt av dyreste sort. HI Anonymkode: a0920...063 Galskap. Hundre tusen (regner med at det beløpet han må betale alt er delt på to) for babyutstyr er ekstremt. Det at ho tar seg opp kreditt er jo enda verre. Dette blir et sirkus for hennes del. Min far var igjennom det samme for noen år siden (ikke gjennom min mor) og retten knuste dritt kjerringa. Trekk dere litt unna, IKKE skriv ting som kan gå mot deres favør, alt dere sender på melding kan ho bruke. Så prøv å vær den saklige parten. Skaff en advokat, og jeg regner med at saken er ute av verden på et knips. Han får femti/femti omsorg (MINST!) ho kan ikke nekte. Anonymkode: 6143e...10d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå