Gå til innhold

Melde fra om svart arbeid?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

On 7/24/2020 at 8:37 PM, Anonym bruker said:

Er et samboerpar hvor jeg kjenner damen i forholdet. Begge jobber svart, hun jobber i tillegg gjennom nav på noe tiltak og får lønn for det. Han får aap, men jobber svart utenom. Hun tjener mellom 15-20.000 i mnd på arbeidet hun gjør svart. Vet ikke hva han tjener, men vil tro det er rundt det samme da han jobber mye. De har holdt på slik i mange år og det frister veldig å melde ifra, men så har de barn sammen. Jeg har meldt de til barnevernet en gang før for 2 år siden og da kom bv inn i bildet og det ble satt i gang tiltak i hjemmet. Begge foreldrene er veldig enkle for å si det sånn, men moren har virkelig skjerpet seg Som mor siden bv kom inn i bildet. Faren derimot er helt ubrukelig som samboer og far og han stikker av titt og ofte, mens damen tar han inn i varmen når han kommer tilbake. De er nok ikke de beste foreldrene, hjelper ikke til med lekser osv da det blir for vanskelig for foreldrene.. Eldste barnet begynner i 5.klasse. Ingen av foreldrene har fullført ungdomsskolen en gang. 
 

Det irriterer meg at de snylter på velferdssystemet vårt og tjener en haug med penger svart, men så er det da disse barna de har det. Hvis de blir tatt risikerer de fengselsstraff. Hadde de ikke hatt barn hadde jeg meldt for lenge siden. Bare lukke øynene for det eller melde?

Anonymkode: 0fd74...cc0

Hvorfor frister det og melde? Hvorfor kan du ikke heller passe dine egene saker? Det virker som om du er litt bitter på ett eller annet så du ønskr og leker kjerring tilbake.

Anonymkode: 37860...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor kan ikke dere som ber HI passe sine egne saker, sier "ikke meld fra", ta seg en bolle osv., forklare hvorfor det er greit å la synlig kriminalitet passere uten anmeldelse? 

Hvor går grensen for hva man skal la passere, og hva som bør anmeldes? 

Anonymkode: 34867...910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

Hvorfor kan ikke dere som ber HI passe sine egne saker, sier "ikke meld fra", ta seg en bolle osv., forklare hvorfor det er greit å la synlig kriminalitet passere uten anmeldelse? 

Hvor går grensen for hva man skal la passere, og hva som bør anmeldes? 

Anonymkode: 34867...910

Jeg kan bare snakke for meg selv. For det første er det veldig forskjellig og bryte seg inn I noen andres hus eller stjeler noen andres bil vs jobbe svart I ett vanlig yrke. Selfølgelig er det ikke "greit" og jobbe svart men hvorfor skal jeg som enkelt person blande meg I andre sit liv? Det er dem det går utover uansett om skatteetaten/nav finner ut av det. Det går ikke utover meg men vedkommende som arbeider svart. Jeg tjener ingenting på og være en sladre kjerring.

Anonymkode: 37860...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det det eneste du kan si? 

Anonymkode: 37860...5b5

Nei, jeg har faktisk skrevet flere svar tidligere i denne tråden. Og som den over her sier, kanskje du kan komme med en saklig grunn for at man ikke skal melde fra om kriminalitet?? Svart arbeid er ulovlig og dermed kriminelt. Det er med på å undergrave velferdssystemet vi har i Norge. Vi betaler faktisk skatt for at vi skal kunne ha gratis helsetjenester feks, full lønn ved sykdom, div trygdeordninger, gode permisjonsordninger ved fødsel osv osv. Hadde alle jobbet svart hadde vi ikke kunnet ha disse ordningene. 

Anonymkode: 74d4b...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er greit at jeg bryter meg inn i huset ditt eller stjeler bilen din da, for jeg trenger jo tross alt pengene?

Anonymkode: a12e2...024

Herregud, svart arbeid skader ingen. Ikke prøv å vri dette til noe det ikke er.

Anonymkode: cff83...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan bare snakke for meg selv. For det første er det veldig forskjellig og bryte seg inn I noen andres hus eller stjeler noen andres bil vs jobbe svart I ett vanlig yrke. Selfølgelig er det ikke "greit" og jobbe svart men hvorfor skal jeg som enkelt person blande meg I andre sit liv? Det er dem det går utover uansett om skatteetaten/nav finner ut av det. Det går ikke utover meg men vedkommende som arbeider svart. Jeg tjener ingenting på og være en sladre kjerring.

Anonymkode: 37860...5b5

Det går ut over alle de som rettsmessig får støtte fra Nav, men så lenge det ikke går utover deg personlig, så er det ikke så nøye

Anonymkode: a12e2...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan bare snakke for meg selv. For det første er det veldig forskjellig og bryte seg inn I noen andres hus eller stjeler noen andres bil vs jobbe svart I ett vanlig yrke. Selfølgelig er det ikke "greit" og jobbe svart men hvorfor skal jeg som enkelt person blande meg I andre sit liv? Det er dem det går utover uansett om skatteetaten/nav finner ut av det. Det går ikke utover meg men vedkommende som arbeider svart. Jeg tjener ingenting på og være en sladre kjerring.

Anonymkode: 37860...5b5

Du tar jo grundig feil. Tror du har misforstått noe grunnleggende her. 

Dette er hvordan det påvirker samfunnet:

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Svart arbeid er ulovlig og dermed kriminelt. Det er med på å undergrave velferdssystemet vi har i Norge. Vi betaler faktisk skatt for at vi skal kunne ha gratis helsetjenester feks, full lønn ved sykdom, div trygdeordninger, gode permisjonsordninger ved fødsel osv osv. Hadde alle jobbet svart hadde vi ikke kunnet ha disse ordningene. 

Anonymkode: 74d4b...548

 

Anonymkode: 74d4b...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Herregud, svart arbeid skader ingen. Ikke prøv å vri dette til noe det ikke er.

Anonymkode: cff83...776

Å lyve seg til stønader er og greit altså?

Anonymkode: a12e2...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, svart arbeid skader ingen. Ikke prøv å vri dette til noe det ikke er.

Anonymkode: cff83...776

Jo, det er jo det det gjør. Les de siste svarene her nå...

Anonymkode: 74d4b...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anonym bruker said:

Det går ut over alle de som rettsmessig får støtte fra Nav, men så lenge det ikke går utover deg personlig, så er det ikke så nøye

Anonymkode: a12e2...024

? Nå legger du jo ord I Munnenen min! Hvordan skal det gå utover andre som får støtte av nav? Det er ikke slik at en bare kan søke om en ytelse så får en det. 

Anonymkode: 37860...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Jo, det er jo det det gjør. Les de siste svarene her nå...

Anonymkode: 74d4b...548

Nei det er jo ikke det hvordan kan du mene at det er det samme?

Anonymkode: 37860...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er jo ikke det hvordan kan du mene at det er det samme?

Anonymkode: 37860...5b5

Trodde ikke du ville lese mer av det jeg skrev jeg.. 🙈😉😗

Anonymkode: 74d4b...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Anonym bruker said:

Du tar jo grundig feil. Tror du har misforstått noe grunnleggende her. 

Dette er hvordan det påvirker samfunnet:

 

Anonymkode: 74d4b...548

Hvordan på virker det? Det virker heller som at du har misstforstått spesielt når det kommer til regelverket her inne.

Anonymkode: 37860...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å lyve seg til stønader er og greit altså?

Anonymkode: a12e2...024

Ja?

Anonymkode: cff83...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja?

Anonymkode: cff83...776

Fremragende moral

Anonymkode: a12e2...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Trodde ikke du ville lese mer av det jeg skrev jeg.. 🙈😉😗

Anonymkode: 

Må jo svare når du er så lite opplyst 😉

Anonymkode: 37860...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan på virker det? Det virker heller som at du har misstforstått spesielt når det kommer til regelverket her inne.

Anonymkode: 37860...5b5

Jeg skrev jo hvordan det kan påvirke samfunnet. Det undergraver velferdssystemet vi har, med trygdeordninger, gratis skole, helsevesen, lønn under sykdom osv. 
 

Hvis du ikke forstår at det ikke er lovlig, og skadelig (indirekte) for samfunnet, så kan jeg dessverre ikke gjøre mer for deg. 

Anonymkode: 74d4b...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Må jo svare når du er så lite opplyst 😉

Anonymkode: 37860...5b5

Nei jeg er ikke lite opplyst. Er tydeligvis mer samfunnsorientert enn deg, og vet mer om Norges lover også virker det som. 

Anonymkode: 74d4b...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Anonym bruker said:

Å lyve seg til stønader er og greit altså?

Anonymkode: a12e2...024

Det er ikke greit nei. Men det påvirker ingen son "virkelig" trenger hjelp fra nav. Så og si at det går utover personer som trenger hjelp når noen lyver blir feil og påpeke. Det er heller ikke greit og hetset andre og mobbe andre men selvom det ikke er greit så driter de fleste I og si I fra om det. Dessuten hetser de selv og lærer barna sine det. noe jeg syns er langt mer Skremmende bare se I denne tråden og andre tråder her inne.

Anonymkode: 37860...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må jo svare når du er så lite opplyst 😉

Anonymkode: 37860...5b5

Hva sier du når du, dine foreldre, dine barn osv, ikke får nødvendig helsehjelp fordi du selv må betale rubbel og bit? Eller at du ikle får lønn ved sykdom (ALA Sverige), eller du må betale selv for lege/tannlege for barn? 

Anonymkode: 74d4b...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fremragende moral

Anonymkode: a12e2...024

Gi meg én god grunn til hvorfor det er galt å lyve. Jeg venter.

Anonymkode: cff83...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Gi meg én god grunn til hvorfor det er galt å lyve. Jeg venter.

Anonymkode: cff83...776

Det norske samfunnet er bygget på tillit. Uten tilliten forsvinner godene vi har for dem som faller utenfor. 

Anonymkode: 8c3b3...3f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gi meg én god grunn til hvorfor det er galt å lyve. Jeg venter.

Anonymkode: cff83...776

Hvis jeg må fortelle deg det, så er det ikke håp for deg, og ingenting jeg sier vil få deg til å forstå hvorfor

Anonymkode: a12e2...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke greit nei. Men det påvirker ingen son "virkelig" trenger hjelp fra nav. Så og si at det går utover personer som trenger hjelp når noen lyver blir feil og påpeke. Det er heller ikke greit og hetset andre og mobbe andre men selvom det ikke er greit så driter de fleste I og si I fra om det. Dessuten hetser de selv og lærer barna sine det. noe jeg syns er langt mer Skremmende bare se I denne tråden og andre tråder her inne.

Anonymkode: 37860...5b5

Selvfølgelig påvirker det andre, tror du at velferdssystemet er uttømmelig?

Anonymkode: a12e2...024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...