Rhapsody in blue Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Vi hadde en au pair som lånte kr 64 000,- av oss. Jeg var skeptisk til dette lånet og forlangte at hun åpnet konto med meg som disponent, noe hun gjorde. Dagen etter, angret jeg at jeg hadde lånt henne penger, og så korrigerte jeg alt, noe som betyr at hun egentlig aldri fikk tak i disse pengene. Men i etterkant har jeg lånt henne flere penger. Hun betalte aldri tilbake. For få dager siden: Beløpet som hun i etterkant har lånt av meg, kom plutselig inn på den bankkontoen jeg disponerer. Jeg valgte derfor å flytte beløpet hun skylder meg (krav fra 2014) til min egen konto. Jeg kan bevise at hun skylder meg kr 110 000,-. Men kravet har forfalt, sånn juridisk sett. Var det feil av meg å overføre pengene tilbake til meg?
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Nei det synes jeg da ikke. Hvordan det stiller seg juridisk vet jeg ikke. Anonymkode: da9af...80e
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 5 minutter siden, Rhapsody in blue skrev: Vi hadde en au pair som lånte kr 64 000,- av oss. Jeg var skeptisk til dette lånet og forlangte at hun åpnet konto med meg som disponent, noe hun gjorde. Dagen etter, angret jeg at jeg hadde lånt henne penger, og så korrigerte jeg alt, noe som betyr at hun egentlig aldri fikk tak i disse pengene. Men i etterkant har jeg lånt henne flere penger. Hun betalte aldri tilbake. For få dager siden: Beløpet som hun i etterkant har lånt av meg, kom plutselig inn på den bankkontoen jeg disponerer. Jeg valgte derfor å flytte beløpet hun skylder meg (krav fra 2014) til min egen konto. Jeg kan bevise at hun skylder meg kr 110 000,-. Men kravet har forfalt, sånn juridisk sett. Var det feil av meg å overføre pengene tilbake til meg? Hvor kom de pengene fra da? Det er jo hennes penger,selv om du er disponent, tyveri vil jeg kalle det. Du har vel ikke lov til det Anonymkode: 05bae...adf
Rhapsody in blue Skrevet 19. juli 2020 Forfatter #4 Skrevet 19. juli 2020 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor kom de pengene fra da? Det er jo hennes penger,selv om du er disponent, tyveri vil jeg kalle det. Du har vel ikke lov til det Anonymkode: 05bae...adf Pengene kom fra henne selv. Er det tyveri å flytte penger fra en konto man disponerer? Jeg såg på hele hendelsen som om at hun endelig ville gjøre opp for det hun skylder.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 38 minutter siden, Rhapsody in blue skrev: Pengene kom fra henne selv. Er det tyveri å flytte penger fra en konto man disponerer? Jeg såg på hele hendelsen som om at hun endelig ville gjøre opp for det hun skylder. Du gjorde rett. Hun gjorde opp, og er flau. Derfor har hun ikke lagt til noen melding. Anonymkode: 474e8...4d8
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #6 Skrevet 20. juli 2020 1 time siden, Rhapsody in blue skrev: Vi hadde en au pair som lånte kr 64 000,- av oss. Jeg var skeptisk til dette lånet og forlangte at hun åpnet konto med meg som disponent, noe hun gjorde. Dagen etter, angret jeg at jeg hadde lånt henne penger, og så korrigerte jeg alt, noe som betyr at hun egentlig aldri fikk tak i disse pengene. Men i etterkant har jeg lånt henne flere penger. Hun betalte aldri tilbake. For få dager siden: Beløpet som hun i etterkant har lånt av meg, kom plutselig inn på den bankkontoen jeg disponerer. Jeg valgte derfor å flytte beløpet hun skylder meg (krav fra 2014) til min egen konto. Jeg kan bevise at hun skylder meg kr 110 000,-. Men kravet har forfalt, sånn juridisk sett. Var det feil av meg å overføre pengene tilbake til meg? Dette høres helt merkelig ut. Her har du uansett gjort noe kriminelt. Både ved å presse henne til å la deg være disponent som vilkår for å gi lån, og ved å stjele pengene som kom inn. Du må ta pengeinnkreving via forliksrådet eller namsmann. Anonymkode: 9f18b...437
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #7 Skrevet 20. juli 2020 44 minutter siden, Rhapsody in blue skrev: Pengene kom fra henne selv. Er det tyveri å flytte penger fra en konto man disponerer? Jeg såg på hele hendelsen som om at hun endelig ville gjøre opp for det hun skylder. Ja, du er ikke eier av kontoen, og du har presset noen til å gi dem tilgang til deres konto. Anonymkode: 9f18b...437
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #8 Skrevet 20. juli 2020 Uff... stakkars rike pike! Anonymkode: 11d6b...006
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #9 Skrevet 20. juli 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, du er ikke eier av kontoen, og du har presset noen til å gi dem tilgang til deres konto. Anonymkode: 9f18b...437 Du, når to personer disponerer en konto er vilkårene klare på forhånd. Hun kan skaffe seg en egen konto å ha sine private penger på. Anonymkode: 474e8...4d8
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #10 Skrevet 20. juli 2020 Jeg håper hun anmelder deg. Og ikke bare for tyveriet men for utnytting av fattige mennesker. Du er en skam, au pair-ordningen er så langt fra på likefot som det er mulig å komme, og det viser du med all mulig tydelighet i denne tråden. Anonymkode: b073a...b58
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #11 Skrevet 20. juli 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg håper hun anmelder deg. Og ikke bare for tyveriet men for utnytting av fattige mennesker. Du er en skam, au pair-ordningen er så langt fra på likefot som det er mulig å komme, og det viser du med all mulig tydelighet i denne tråden. Anonymkode: b073a...b58 Det ser ut til at det var noen andre enn au-pairen som ble utnyttet... Anonymkode: 474e8...4d8
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #12 Skrevet 20. juli 2020 13 timer siden, Rhapsody in blue skrev: Vi hadde en au pair som lånte kr 64 000,- av oss. Jeg var skeptisk til dette lånet og forlangte at hun åpnet konto med meg som disponent, noe hun gjorde. Dagen etter, angret jeg at jeg hadde lånt henne penger, og så korrigerte jeg alt, noe som betyr at hun egentlig aldri fikk tak i disse pengene. Men i etterkant har jeg lånt henne flere penger. Hun betalte aldri tilbake. For få dager siden: Beløpet som hun i etterkant har lånt av meg, kom plutselig inn på den bankkontoen jeg disponerer. Jeg valgte derfor å flytte beløpet hun skylder meg (krav fra 2014) til min egen konto. Jeg kan bevise at hun skylder meg kr 110 000,-. Men kravet har forfalt, sånn juridisk sett. Var det feil av meg å overføre pengene tilbake til meg? Hvor mye penger er det snakk om da, hvor mye overførte du til din konto? Anonymkode: 05bae...adf
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #13 Skrevet 20. juli 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Du, når to personer disponerer en konto er vilkårene klare på forhånd. Hun kan skaffe seg en egen konto å ha sine private penger på. Anonymkode: 474e8...4d8 For noe tull. Det er svært lite sannsynlig at aupairen har forstått eller akseptert at HI skal kunne bruke av pengene hennes. Hun har dessuten blitt utsatt for utilbørlig press i en vanskelig økonomisk situasjon. Anonymkode: 9f18b...437
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #14 Skrevet 20. juli 2020 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det ser ut til at det var noen andre enn au-pairen som ble utnyttet... Anonymkode: 474e8...4d8 HI kunne ha sagt nei til et større lån, og det gjorde hun også. Pengene aupairen skulle låne kom dermed aldri inn på kontoen, men HI har likevel utøvd maktmisbruk som atbeidsgiver og sikret seg «kontroll» over aupairens konto ved å først love henne et lån. HI påstår nå at aupairen har lånt mange mange små beløp av henne og at hun derfor synes hun er begrettiget til å stjele pengene. Jeg gjetter på at HI ikke har noe dokumentasjon på det hun mener aupairen skylder henne, og at det er derfor hun ikke tar det via riktige kanaler. Håper aupairen politianmelder. Anonymkode: 9f18b...437
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #15 Skrevet 20. juli 2020 Dette er ikke lov. Rett og slett tyveri Anonymkode: 671e0...37a
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #16 Skrevet 20. juli 2020 Kan du ikke bare spørre henne om dette var pengene som hun skylder deg? Og dersom det er det, ville jeg sagt tusen takk for oppgjør og lykke til videre. Anonymkode: efd86...91c
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #17 Skrevet 20. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: HI kunne ha sagt nei til et større lån, og det gjorde hun også. Pengene aupairen skulle låne kom dermed aldri inn på kontoen, men HI har likevel utøvd maktmisbruk som atbeidsgiver og sikret seg «kontroll» over aupairens konto ved å først love henne et lån. HI påstår nå at aupairen har lånt mange mange små beløp av henne og at hun derfor synes hun er begrettiget til å stjele pengene. Jeg gjetter på at HI ikke har noe dokumentasjon på det hun mener aupairen skylder henne, og at det er derfor hun ikke tar det via riktige kanaler. Håper aupairen politianmelder. Anonymkode: 9f18b...437 Du later til å tro at aupairen kun har én konto? Dette var jo en felles konto de opprettet til akkurat det lånet, slik jeg leser hovedinnlegget. Anonymkode: 474e8...4d8
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #18 Skrevet 20. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du later til å tro at aupairen kun har én konto? Dette var jo en felles konto de opprettet til akkurat det lånet, slik jeg leser hovedinnlegget. Anonymkode: 474e8...4d8 Og det lånet trakk hi tilbake, så aupairen fikk ikke det lånet. Anonymkode: 05bae...adf
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #19 Skrevet 20. juli 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og det lånet trakk hi tilbake, så aupairen fikk ikke det lånet. Anonymkode: 05bae...adf Da sto vel kontoen tom helt til de neste pengene ble lånt ut da 🙄 Det kommer jo rimelig godt fram i hovedinnlegget hva som er skjedd. HI har tatt penger hun eier fra en konto hun har rådighet over. Punktum. Anonymkode: 474e8...4d8
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #20 Skrevet 20. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Da sto vel kontoen tom helt til de neste pengene ble lånt ut da 🙄 Det kommer jo rimelig godt fram i hovedinnlegget hva som er skjedd. HI har tatt penger hun eier fra en konto hun har rådighet over. Punktum. Anonymkode: 474e8...4d8 Det betyr ikke at hun kan ta pengene til eget bruk Anonymkode: 05bae...adf
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #21 Skrevet 20. juli 2020 Har hun en annen konto da? Hvis hun har en annen konto, og aldri har brukt denne kontoen, og formålet med denne kontoen er tilbakebetaling av gjeld, så kan det jo anses som tilbakebetaling om dette er det første beløpet som er kommet inn på konto. Dersom det har vært penger både ut og inn av kontoen eller dette er den eneste kontoen hun har, så er du kun disponent, ikke eier, og kan dermed ikke ta penger ut av kontoen Anonymkode: 07c72...c81
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #22 Skrevet 20. juli 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Da sto vel kontoen tom helt til de neste pengene ble lånt ut da 🙄 Det kommer jo rimelig godt fram i hovedinnlegget hva som er skjedd. HI har tatt penger hun eier fra en konto hun har rådighet over. Punktum. Anonymkode: 474e8...4d8 Hun har tatt noen andres penger fra en konto. Punktum. Hvis hun mener at aupairen skylder henne penger, så må hun for det første gi aupairen rimelig betalingsfrist juridisk sett, og om hun ikke får pengene da, ta det via de rette kanalene med inkassobyrå /forliksråd og eventuelt namsmann. Det hun har gjort er grovt maktmisbruk som arbeidsgiver og tyveri. Anonymkode: 9f18b...437
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #23 Skrevet 20. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hun har tatt noen andres penger fra en konto. Punktum. Hvis hun mener at aupairen skylder henne penger, så må hun for det første gi aupairen rimelig betalingsfrist juridisk sett, og om hun ikke får pengene da, ta det via de rette kanalene med inkassobyrå /forliksråd og eventuelt namsmann. Det hun har gjort er grovt maktmisbruk som arbeidsgiver og tyveri. Anonymkode: 9f18b...437 Hjelpes meg, du er ute å kjøre! Her er det aupairen som har lånt penger og ikke gjort opp for seg før nå, hi har ikke gjort noe feil. Anonymkode: e3e8c...9a9
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #24 Skrevet 20. juli 2020 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hjelpes meg, du er ute å kjøre! Her er det aupairen som har lånt penger og ikke gjort opp for seg før nå, hi har ikke gjort noe feil. Anonymkode: e3e8c...9a9 Hi er generelt ei ku. Anonymkode: b073a...b58
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #25 Skrevet 20. juli 2020 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hjelpes meg, du er ute å kjøre! Her er det aupairen som har lånt penger og ikke gjort opp for seg før nå, hi har ikke gjort noe feil. Anonymkode: e3e8c...9a9 Et pengekrav har foreldelse på 3 år. Er det gått mer enn 3 år kan man ikke kreve å gå pengene tilbake om den som skylder pengene ikke betaler frivillig. Dette er jus, ikke synsing Anonymkode: 07c72...c81
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå