Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #1 Skrevet 19. juli 2020 Jeg har mistet min far for 10 år siden. Min mor sitter igjen med hus og hytte. Ho bor fortsatt i huset de hadde sammen. Ho har en ny kjæreste, men han er ikke så hjelpsom siden han ikke eier noe der. Det er vår arv sier de til meg og broren min. Det er hele tiden noe som må gjøres med det huset, males, oppussing, slipe og male veranda, ryddes og ordnes i garasje osv. Må er det hytten som må males. Det er et evig mas om hjelp. Min mor er 54 år. Vi har 2 barn, fulltidsjobb, jeg og mannen driver firma, han jobber mye overtid. Hele vinteren og våren. Jeg studerer ved siden av i tillegg. Vi har også hus, båt og campingvogn. Hver gang vi har litt fri er det mas om å hjelpe til. Vi har også ting og gjøre med våre egne ting, maling av hus ordne i hagen, vedlikeholde båt og campingvogn. Det blir alltid dårlig stemning når vi sier at vi ikke har mulighet fordi vi må må gjøre noe med vårt eget også. Nå har vi 2 uker ferie, og nå vil de at vi skal dra på hytten og male. Mannen min nekter. Vi skal på ferie med båten. Og det er mildt sagt dårlig stemning. Vi har sagt flere ganger at vi har ikke kapasitet til å hjelpe, vi har nok med vårt eget. Mannen trenger også og hvile med så mye jobbing. Jeg ordner alt hjemme når han jobber så mye . Vi har sagt at ho må selge huset og kjøpe seg en leilighet. Men ho nekter. Hva gjør man da?? Anonymkode: 912ec...2cd
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #2 Skrevet 19. juli 2020 Jeg er omtrent på alder med moren din. Mine foreldre er rundt 80 og bor rett i nærheten, likevell ber de så godt som aldri om hjelp til praktiske ting. Gi din mor en "gjør det selv-bok" og forklar henne at hun er voksen og i sin beste alder. Hun må lære å klare ting selv eller så får hun ansette noen til å gjøre jobbene. Anonymkode: c6844...d72
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #3 Skrevet 19. juli 2020 Hytta kan hun jo skrive over til deg og din bror, kalle deg forskudd på arv, men fortsatt ha bruksrett så lenge hun lever. Hun kan ta kontakt med advokat. Ang hennes hus så er det hun som bor der, hun som må skøte det. Men dere kan så klart hjelpe til med de tyngste. Hun har en ny kjæreste han får hjelpe til han også. Anonymkode: eb838...b1f
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #4 Skrevet 19. juli 2020 Min foreldre spør så og si aldri om hjelp, og de er mange år eldre enn din mor.Det er heller de som hjelper oss, med kjøring og henting. Vi tilbyr oss å hjelpe når de snakker om prosjekter de skal gjøre, men som oftest fikser de det selv, eller betaler noen for å gjøre det. Vi hadde ikke for alt i verden klart å stilt opp slik din mor forventer. Dere må vel bare gjøre det klart for henne at dette ikke er holdbart. Anonymkode: f5137...071
Sommerkroppen 2029 Skrevet 19. juli 2020 #5 Skrevet 19. juli 2020 Mora di er sneversynt og storforlangende! 54 år? Hun er jo ikke gammel engang🙄 ville sagt nei og holdt på det. Vil hun ikke høre så ville jeg heller ikke brydd meg om det. Dette er virkelig ikke vanlig og ikke greit gjort overfor dere! Ta vare på dine aller nærmeste, for hvis du lar dette fortsette, så kan plutselig ekteskap og familieliv ryke.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #6 Skrevet 19. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg har mistet min far for 10 år siden. Min mor sitter igjen med hus og hytte. Ho bor fortsatt i huset de hadde sammen. Ho har en ny kjæreste, men han er ikke så hjelpsom siden han ikke eier noe der. Det er vår arv sier de til meg og broren min. Det er hele tiden noe som må gjøres med det huset, males, oppussing, slipe og male veranda, ryddes og ordnes i garasje osv. Må er det hytten som må males. Det er et evig mas om hjelp. Min mor er 54 år. Vi har 2 barn, fulltidsjobb, jeg og mannen driver firma, han jobber mye overtid. Hele vinteren og våren. Jeg studerer ved siden av i tillegg. Vi har også hus, båt og campingvogn. Hver gang vi har litt fri er det mas om å hjelpe til. Vi har også ting og gjøre med våre egne ting, maling av hus ordne i hagen, vedlikeholde båt og campingvogn. Det blir alltid dårlig stemning når vi sier at vi ikke har mulighet fordi vi må må gjøre noe med vårt eget også. Nå har vi 2 uker ferie, og nå vil de at vi skal dra på hytten og male. Mannen min nekter. Vi skal på ferie med båten. Og det er mildt sagt dårlig stemning. Vi har sagt flere ganger at vi har ikke kapasitet til å hjelpe, vi har nok med vårt eget. Mannen trenger også og hvile med så mye jobbing. Jeg ordner alt hjemme når han jobber så mye . Vi har sagt at ho må selge huset og kjøpe seg en leilighet. Men ho nekter. Hva gjør man da?? Anonymkode: 912ec...2cd Dere må sette grenser for moren din, hun må leie noen til arbeidet. Anonymkode: dd431...fe8
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #7 Skrevet 19. juli 2020 I min familie hjelper alle hverandre mye, men det går alle veier og går omtrent opp i opp. Mannens familie er mer sånn at man skal kjøpe hjelp hvis man trenger det, så de ber aldri oss om hjelp med noe, og vi ber heller ikke dem om noe. Vi synes begge deler er helt greit når det går begge veier. Anonymkode: b9156...149
Nyttårs barn Skrevet 19. juli 2020 #8 Skrevet 19. juli 2020 Jeg er enig i at i en familie hjelper man hverandre, samtidig tror jeg din mor utnytter deg. Kan hun ikke ivareta hus, så får hun flytte til leilighet eller betale folk for å gjøre ting. Jeg og mannen er rundt 50, han litt eldre og jeg litt yngre og vi ville aldri funnet på å be voksne barn ordne opp for oss. (vi har skolebarn vi altså) Min mor er over 80 og ber bare om hjelp til det hun virkelig trenger, vi har vårt eget hus og egne jobber og må ta vare på barna våre.
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #9 Skrevet 19. juli 2020 Er hun pleietrengende? Anonymkode: 0796f...b93
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #10 Skrevet 19. juli 2020 Jøjemeg, sitter hun i rullestol eller noe sånt? Damer på 54 år er gjerne i full jobb, og betaler håndverkere for å jobbe for seg. Hun kan da ikke mene at dere skal ha dugnad for henne hver gang noe skal gjøres.. Nå er jeg bare 46 år, men mannen min er rett over 50, og vi har akkurat betalt en murer for å lage en trapp hos oss. Mine foreldre er 66 og 67 år og jeg tror aldri de har spurt oss om hjelp. Annet enn å bake en kake til et selskap og sånne småting da. Anonymkode: d4322...3e6
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #11 Skrevet 19. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jøjemeg, sitter hun i rullestol eller noe sånt? Damer på 54 år er gjerne i full jobb, og betaler håndverkere for å jobbe for seg. Hun kan da ikke mene at dere skal ha dugnad for henne hver gang noe skal gjøres.. Nå er jeg bare 46 år, men mannen min er rett over 50, og vi har akkurat betalt en murer for å lage en trapp hos oss. Mine foreldre er 66 og 67 år og jeg tror aldri de har spurt oss om hjelp. Annet enn å bake en kake til et selskap og sånne småting da. Anonymkode: d4322...3e6 Glemte å skrive at jeg tror dere bare må si klart ifra igjen, så hun ikke går og forventer mer enn dere kan innfri. "Nei mamma, vi har mer en nok med å ivareta vårt eget, i tillegg til fulle jobber og små barn, vi kan ikke ivareta dine boliger i tillegg. Enten må du betale noen for å gjøre det, eller selge og flytte til noe mer lettstelt." Anonymkode: d4322...3e6
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #12 Skrevet 19. juli 2020 Hvis ikke hun klarer det selv så får hun leie inn folk da, er virkelig ikke deres ansvar . Dere har deres eget liv å leve ! Anonymkode: a1b52...8e2
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #13 Skrevet 19. juli 2020 Mye! Langt mer enn hva de har anledning til og hjelpe tilbake. De bor ikke sammen og de bor nært meg, mine søsken bor langt unna. Men, jeg har sagt at jeg har mer enn nok med å hjelpe med kjøring til leger, butikk osv. Jeg kan hjelpe til med vindusvask og slikt som ikke tas hver uke. Jeg har sagt fra meg hytta for jeg orker rett og slett ikke og jeg krever er andre søsknene mine ordner opp der. De får ikke bo med digre hager og hus med mye vedlikeholdsbehov og de får kjøpe seg ukentlig renhold etc dersom de ikke klarer vaske selv. Jeg ser innom de hver eneste dag stort sett. Anonymkode: ca861...88c
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #14 Skrevet 19. juli 2020 Mamma er 75, fremdeles i jobb om enn bare deltid og har nettopp beisa huset nesten selv. Min søster hjalp henne med å sette opp stillaset. Jeg bor langt for langt unna til at vi hjelper hverandre i hverdagen, men hun passer min søsters tre barnehagebarn og min brors to barnehagebarn og ett skolebarn på planleggingsdager o.l. I tillegg tar hun "hovedansvaret" for sine egne foreldre på 96 og 99 som fremdeles bor hjemme. Din mor er bortskjemt. Anonymkode: 5420b...80a
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #15 Skrevet 19. juli 2020 Min mor skulle nok gjerne hatt det som din, det hintes stadig og det er belastende. Hun viser til at enslige venninner med fire barn og ingen barnebarn får mer hjelp av sine barn. Jeg sier at det er Naturlig når de er flere, moren er enslig og ingen av dem har hus, hytte egne barn å ta seg av. Anonymkode: a9e8a...357
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #16 Skrevet 19. juli 2020 Jeg hjelper sjeldent faren min, for han liker å ordne selv. Anonymkode: 9f3a8...6ea
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #17 Skrevet 19. juli 2020 Mine foreldre ber aldri om hjelp, de er begge i 60-årene, og har hus, hytte og store eiendommer med flere bygninger. Derimot hjelper de oss (sine tre barn med ektefelle og barn) med både penger og praktisk bistand, fordi de vet hvor travelt det er å være barnefamilier hvor begge jobber fullt. Moren din må bare få beskjed om å gjøre jobben selv, eller leie inn håndtverkere. Hun kan ikke bruke barna sine som gratis arbeidskraft. Til nød kan dere «byttejobbe», hvor hun blir med å male huset hos deg, så kan du bli med henne å male hytta året etter, mens mannen din finner på noe med barna. Anonymkode: c2e2d...ea2
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #18 Skrevet 20. juli 2020 Ho er 5 år eldre enn meg, dvs ganske ung. Da klarer ho å male sjøl, altså. Hvis det er for mye å vedlikeholde hus og hytte, så bør ho ikke eie hus og hytte... Anonymkode: 93e9b...f15
Superdolly Skrevet 20. juli 2020 #19 Skrevet 20. juli 2020 Seriøst? Hun er omtrent på min alder, og hun klarer ikke male huset selv? Mine foreldre og svigerforeldre nærmer seg 80 år, og de fikser også alle slike ting selv. Enkelt vedlikehold er ikke vanskelig, og alle kan gjøre det. Hvis din mor hverken kan eller vil, så har hun to valg: Leie inn proffer og betale for det, eller selge og flytte til noe som krever mindre. Stå på ditt, hi. Dette er ikke din jobb.
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #20 Skrevet 20. juli 2020 Foreldrene mine er 20 år eldre enn dine og her er det de som hjelper meg, spesielt etter at jeg ble alene. Man ivaretar sine egne eiendommer, til den dagen man fysisk ikke klarer det lenger. Dette er ikke ditt problem. Anonymkode: f4f9c...6d3
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #21 Skrevet 20. juli 2020 Mine foreldre kan be om hjelp til å f.eks hente et møbel de ikke får inn i egen bil e.l. Min mor og hennes mann solgte nylig huset, og flyttet til leilighet, fordi de kjente at stor plen, husvedlikehold, snømåking osv begynte å bli tungt. Mor er 75 og har leddgikt. Svigers ber om hjelp til alt mulig rart. Det er bytte lysrør, ei kran som drypper, se på plenklipper, hente pakker, måke foran garasjen, bære ting, kjøpe dekk(min mann har prosenter), legge om dekk osv. De leide heldigvis folk til å male hus og tak da. Men problemet er egentlig at når svigerfar vil ha noe gjort, må det skje straks. Han kan komme bort og nesten bli sur, hvis mannen ikke er hjemme fra jobb når det er noe. Ringer bort, eller ringer på døra hvis han ser bilen komme hjem, uten tanke for at vi skal spise middag sammen, eller at mannen vil ha tid sammen med barna før sengetid. Anonymkode: 98f83...2e1
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #22 Skrevet 20. juli 2020 Dere blir utnyttet! Stopp hjelpen med en gang, starter fra i dag. Anonymkode: 7651c...768
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #23 Skrevet 20. juli 2020 Trudde det var snakk om ei dame på 80 her😂😂 Mine foreldre er 54 og 56, begge i full jobb. De maler eget hus, måker, pusser opp osv. Vi har mange ganger tilbudt hjelp til ting som takk for barnepass ect, men som regel liker de å fikse selv De er jo ikke gamle eller invalide!? svigers som er 60 har vi hjulpet mer, men det er fordi svigerfar har skade i hofta og svigermor i skuldra. De gjør det meste selv, men trenger av og til hjelp med kløyving av ved og tunge løft. Anonymkode: bbea7...13f
Anonym bruker Skrevet 20. juli 2020 #24 Skrevet 20. juli 2020 Hun er jo ung fortsatt, så dette burde hun ordne opp i selv. Enten gjøre det selv eller få noen andre til å gjøre det. Min mor er 10 år eldre, ikke vært i jobb på mange år pga av sykdom. Men hun gjør enten ting selv eller leier noen til å gjøre det. Er alenemor i full jobb selv, og hun forventer ikke at jeg skal hjelpe henne. Hun hjelper faktisk meg😅 Min spreke bestemor på nærmere 90 vil jeg gjerne hjelpe, men hun vil ikke ta imot hjelp. Vil heller hjelpe meg hun og. Så her må du nok sette grenser ja. Anonymkode: f8d68...0f5
Himmel og hav Skrevet 20. juli 2020 #25 Skrevet 20. juli 2020 Hun er jo midt i sin beste alder, og om hun ikke har store plager i muskler og ledd el., så bør hun klare dette selv. Vi hjelper svigermor litt, hun er 82, men det er snakk om hjelp med data eller enkle, tunge ting i hagen. Mine foreldre ber aldri om hjelp, de er 77 og 78 og klarer alt selv. Du får fortelle henne at det er 20-25 år til hun kan forvente den hjelpen hun ber om nå, og at hun inntil det må finne andre måter å ordne hus og hytte på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå