Gå til innhold

Hvorfor ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slike navn som Nina, Kristin ,Hege ,Mona, Ole, Syver og øyvind så lite brukt av dagens foreldre? Jeg skal ikke ha flere barn,men er bare veldig nygerrig på dette, Jeg synes disse er veldig koselige :)

Er mange Emil, Lucas ,Mathias, Liam,Nathaniel, Milan, Emma, Nora,Sofia, Sofie,Olivia og slike navn, og må jeg si jeg synes de er fine også, og liker de,men de er jo ganske oppbrukt nå.

Hva er deres tanker om navnene over? synes dere de er fine eller liker dere mer navn som Mathias og Emma

Anonymkode: b44de...a69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nina, Kristin og Hege heter noen venninner på 30.

Ole, Øyvind heter noen kompiser. 

Syver er på vei inn.

Altså, de er allerede oppbrukt.

Nå heter folk Siggurd, Sverre, agnes, Frøya, Hermann, Tordis, inger, 

Anonymkode: 7b768...336

Skrevet

Jeg er 44 år og heter Nina. Har ikke hørt om mange yngre som heter det 😉

Anonymkode: f5b4b...cd4

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slike navn som Nina, Kristin ,Hege ,Mona, Ole, Syver og øyvind så lite brukt av dagens foreldre? Jeg skal ikke ha flere barn,men er bare veldig nygerrig på dette, Jeg synes disse er veldig koselige :)

Er mange Emil, Lucas ,Mathias, Liam,Nathaniel, Milan, Emma, Nora,Sofia, Sofie,Olivia og slike navn, og må jeg si jeg synes de er fine også, og liker de,men de er jo ganske oppbrukt nå.

Hva er deres tanker om navnene over? synes dere de er fine eller liker dere mer navn som Mathias og Emma

Fordi folk har ulik smak? Og at navn går i bølger. Hvis alle hvert år kaller barna akkurat den typen navn blir jo alle hetende det, greit med litt variasjon også mellom generasjoner.

Anonymkode: f9b45...73f

Skrevet

Navn som man setter tante eller bestemor foran blir gjerne lite brukt av de som får barn. 

Jeg hadde f.eks tante Mette og tante Liv når jeg vokste opp og bruker naturlig nok ikke disse navnene på mine barn. 

Men mine barnebarn, som kanskje ikke kjenner noen som heter det vil kanskje bruke dem igjen. 

Navn går i bølger. 

Navn du ikke finner i barnehagene i dag, som Lene, Aina, Monica, Nina osv vil nok plutselig dukke opp igjen om en generasjon eller to. Når tante Aina ikke finnes mer blir det nok født en liten Aina igjen 😊

Anonymkode: 1acda...493

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Nina, Kristin og Hege heter noen venninner på 30.

Ole, Øyvind heter noen kompiser. 

Syver er på vei inn.

Altså, de er allerede oppbrukt.

Nå heter folk Siggurd, Sverre, agnes, Frøya, Hermann, Tordis, inger, 

Anonymkode: 7b768...336

det er jeg helt uenig i ,men man kan jo ikke være enig i alt

Skrevet

Jeg er 44 år og heter Nina. Har ikke hørt om mange yngre som heter det 😉

Anonymkode: f5b4b...cd4

Synes Nina er kjempe koselig navn :) men få yngre som heter det :) yngste Nina jeg kjenner er 36

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Navn som man setter tante eller bestemor foran blir gjerne lite brukt av de som får barn. 

Jeg hadde f.eks tante Mette og tante Liv når jeg vokste opp og bruker naturlig nok ikke disse navnene på mine barn. 

Men mine barnebarn, som kanskje ikke kjenner noen som heter det vil kanskje bruke dem igjen. 

Navn går i bølger. 

Navn du ikke finner i barnehagene i dag, som Lene, Aina, Monica, Nina osv vil nok plutselig dukke opp igjen om en generasjon eller to. Når tante Aina ikke finnes mer blir det nok født en liten Aina igjen 😊

Anonymkode: 1acda...493

Det er sant :) Men håper disse navnene kommer igjen :)

Skrevet

Fordi folk har ulik smak? Og at navn går i bølger. Hvis alle hvert år kaller barna akkurat den typen navn blir jo alle hetende det, greit med litt variasjon også mellom generasjoner.

Anonymkode: f9b45...73f

Det er sikkert sant :) men synd så fine navn er borte fra dagens barn

Skrevet

Fordi at foreldre normalt velger motenavn eller "oldeforeldrenavn". Navneforskning viser at navn som har vært populære, som regel ikke får en ny vår før etter minst 70 år.

Anonymkode: f12f0...5d0

Skrevet
2 minutes ago, Anonym bruker said:

Fordi at foreldre normalt velger motenavn eller "oldeforeldrenavn". Navneforskning viser at navn som har vært populære, som regel ikke får en ny vår før etter minst 70 år.

Anonymkode: f12f0...5d0

Ingen av disse navnene har vel vert populære :) Når jeg begynte på skolen i 92 så var det Petter, Lars, Niklas ,Simon,Thomas, Stine,Julie, Karoline og slike navn,men de går vel i bølger da

Skrevet

Vet ikke, men kjenner en liten frøken som heter Nina (6 år) og 2 som heter Liv )8 og 3 år).
Har også møtte en på 3-4 år som het Ola

Anonymkode: b7a72...047

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker best disse navnene 🙂, synes de har så fin klang, men de andre er også flotte navn men ikke de jeg ville valgt 🙂

Anonymkode: eb41e...0ab

Skrevet

Vi klage vår datter for Mari, ikke så vanlig nå til dags. Fikk ingen positive tilbakemeldinger på det, men det brydde vi oss ikke om. Når vi sa hva hun skulle hete sa folk i beste fall «å ja..»

Anonymkode: 517c5...367

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi klage vår datter for Mari, ikke så vanlig nå til dags. Fikk ingen positive tilbakemeldinger på det, men det brydde vi oss ikke om. Når vi sa hva hun skulle hete sa folk i beste fall «å ja..»

Jøss, vi fikk bare positive tilbakemeldinger når vi kalte datteren vår Liv.
Å, så koselig dere bruker et av de gode gamle navnene, å så koselig, det navnet har jeg ikke hørt på et lite barn på lenge og så videre....

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mari er kjempefint, nydelig navn som jeg  kunne brukt selv 🙂. Mine absolutte favorittnavn er Maria og Marie. 

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tante og onkler navn er ikke helt in. 

Samme som Bjørn, Hege, Bjørg, Bodil o.l.

Oldeforeldrenavn er in. 😊 Sofie, Olav, Othilie, Jenny, Ingrid, Sigrid. 

De navnene du nevner blir kanskje in om 20 år? 

Anonymkode: 24d11...2d2

Skrevet

Vet ikke, men kjenner en liten frøken som heter Nina (6 år) og 2 som heter Liv )8 og 3 år).

Her er det mange Ola og Ole, oldefedrenavn. 😊

Skrevet

Å, så koselig dere bruker et av de gode gamle navnene, å så koselig, det navnet har jeg ikke hørt på et lite barn på lenge og så videre....

Vi har også en Liv🥰 Med unntak av en litt «kort» kollega har vi bare fått hyggelige tilbakemeldinger på det navnet. 

Anonymkode: 68997...c90

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

så gøy :) Men her var det Ole ikke Ola det var snakk om :) Liv er fint

Skrevet

Liv er et nydelig navn. Hadde jeg fått en datter til hadde det blitt Liv eller Åse 😊

Anonymkode: 44054...734

Skrevet
14 minutes ago, Anonym bruker said:

Tante og onkler navn er ikke helt in. 

Samme som Bjørn, Hege, Bjørg, Bodil o.l.

Oldeforeldrenavn er in. 😊 Sofie, Olav, Othilie, Jenny, Ingrid, Sigrid. 

De navnene du nevner blir kanskje in om 20 år? 

Her er det lite oldeforeldren navn,men mange fine der å :) Ja det kan godt være

Skrevet
12 minutes ago, Anonym bruker said:

Her er det mange Ola og Ole, oldefedrenavn. 😊

ingen her. Liker veldig god Ole :) Syver synes jeg også er kult,men kjenner ingen små, den yngste er 25

Skrevet

det er jo helt nydelig :) Liker Mari godt, kjenner tvillinger som heter Mari og Mons

Skrevet

Jeg liker best disse navnene 🙂, synes de har så fin klang, men de andre er også flotte navn men ikke de jeg ville valgt 🙂

Ja mange fine :) Hadde jeg fått flere hadde det nok blitt Nina og Syver,men er ferdig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...