Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #26 Skrevet 18. juli 2020 Dette er jo åpenbart et i-landsproblem, da. I Norge er ikke penger ensbetydende med klasse. Våre klasseskiller går mer på sosial kapital, da håndverkere feks tjener svært godt (heldigvis!). Det finnes folk som bedømmer deg etter merket på klærne eller utdanningsnivå. De er snobbete. Men at du har så god råd at du velger dyre merker, er ditt valg. Snobberi er å se ned på dem som feks reiser på all inclusive, eller som drikker papp-vin. Men om du selv velger annerledes, er du ikke nødvendigvis en snobb. Anonymkode: 7bd6b...796
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #27 Skrevet 18. juli 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Da vi kikket på el-bil sist?? de første Mercedes EQC 400 kom i siste kvartal 2019. Hvis du har stått på venteliste I et år har du kanskje fått bil I sommer... Da har du stått på venteliste siden før det var mulig å prøvekjøre bilen... Anonymkode: 54cc4...5a2 Vi får bilen i oktober 😊 HI Anonymkode: 65559...029
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #28 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg skulle ønske jeg hadde råd til å gjøre de valgene du beskriver. Jeg misunner ingen og ser verken opp eller ned på de som har og benytter muligheten. Samtidig tror jeg av og til at de med bedre råd enn meg, og dermed flottere klær, ikke liker meg. Det har flere ganger vist seg å ikke stemme. Så er du inkluderende og hyggelig tror jeg ingen egentlig bryr seg. Jeg unner folk det de har mulighet til å ha. Anonymkode: 3cbef...847 Jeg liker å tro at jeg er hyggelig, og jeg er i hvert fall inkluderende. 😊 HI Anonymkode: 65559...029
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #29 Skrevet 18. juli 2020 29 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Tesla er jo ganske langt ifra et kvalitetsprodukt. De ser ut som «IKEA»-biler som er skrudd dårlig sammen, og mange av de har alvorlige feil og mangler som verkstedene ikke evner eller vil gjøre noe med. Mercedes er gode biler og går for å være et premium-merke. Likevel så er de ikke dyrere enn at hvem som helst kan kjøpe en (brukt) Mercedes i dag. Ettersom kvaliteten er god kan du få kjøpt en forholdsvis ny bil med mange km ganske billig (f.eks. drosjebil). Vi har bil fra en annen premiumprodusent, men den er ikke så utbredt her i landet at den blir ansett som et statussymbol. Amarone er nydelig vin, men den er da ikke så voldsomt dyr? Sjokolade fra Jakobs er langt ifra like god som en plate med lunka Nidar Stratos sier mine smaksløker. Av mørk sjokolade synes jeg rett og slett at kokesjokolade er godt😍 michael kors vesker er jo ikke av de dyreste, men har elendig kvalitet på skinnet. Poenget mitt er at kvalitet og pris ikke alltid henger sammen. Jeg anser heller ikke noen av de tingene du har nevnt som spesielt statusforhøyende. Nå presiserte jeg at kvalitet og pris ikke alltid hører sammen, men ofte gjør de det. For mange er de dyre bilene forbundet med status, en ny Tesla X koster rundt 1 mill nå, og det er slett ikke alle som har råd til det. Personlig liker jeg ikke bilen, men har lest og hørt nok kommentarer til å få med meg at bilen blir regnet som status for mange. Og sist jeg kom drassende med Amarone på jentekveld, ble det definitivt kommentert, at det var en dyr vin å ta med. Hvor dyr varierer litt, min favoritt ligger på rundt 350 kr flasken. Det er selvfølgelig ikke kjempedyrt, men tydeligvis nok til å vekke reaksjoner. HI Anonymkode: 65559...029
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #30 Skrevet 18. juli 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå presiserte jeg at kvalitet og pris ikke alltid hører sammen, men ofte gjør de det. For mange er de dyre bilene forbundet med status, en ny Tesla X koster rundt 1 mill nå, og det er slett ikke alle som har råd til det. Personlig liker jeg ikke bilen, men har lest og hørt nok kommentarer til å få med meg at bilen blir regnet som status for mange. Og sist jeg kom drassende med Amarone på jentekveld, ble det definitivt kommentert, at det var en dyr vin å ta med. Hvor dyr varierer litt, min favoritt ligger på rundt 350 kr flasken. Det er selvfølgelig ikke kjempedyrt, men tydeligvis nok til å vekke reaksjoner. HI Anonymkode: 65559...029 Ingen av mine ullgensere koster under 3000 tipper jeg, men de har ikke synlig merke, de har merkelapp inni i nakken som jeg har sprettet av. Den eldste er 15 år, kanskje til og med litt eldre. Store synlige merker er vulgært med mindre du er fjortis, og ingen andre enn fjortiser bryr seg. Anonymkode: bffef...7bb
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #31 Skrevet 18. juli 2020 Det er noe med å la behovet for merker styre valgene, og ikke behovene. Har en venninne som kjøper gensere til barna (4 og 8 år), med pris på oppi 2-3000, for noe som for meg ser ut som en helt alminnelige, tynne bomullsgenser uten noe ekstra. Og det er helt greit, men det som blir litt komisk, er at hun alltid må vise meg dem med prislappen på . Da jeg kjøpte ny bil, ble det en Citroen berlingo multispace. Elsker den, der har jeg plass til barn og vogner og mye , mye , mye mer. Står aldri i beit når noe skal hentes/leveres. Min venninne, kjøpte ny Tesla kort tid etter. Men det er gnåling og masing om å låne min bil i tide og utide, fordi de ikke har plass i sin. Når jeg da spør hvorfor de ikke kjøpte en annen bil, når de tydeligvis har behov for en annen type kjøretøy enn denne Teslaen, svarer hun: Nei, vi har jo råd til Tesla, så det må vi ha. Dessuten passer ikke en bil som din i vår innkjørsel. Vet ikke om jeg skal le eller irritere meg. Men hun er ellers verdens mest hjelpsomme, så det oppveier alt dette som jeg ser på som idiotiske nykker. Nå skal det også sies, at jeg vet at de har lån på Teslaen sin, mens jeg betalte min Berlingo kontant. Anonymkode: 7f9ea...c39
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #32 Skrevet 18. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er noe med å la behovet for merker styre valgene, og ikke behovene. Har en venninne som kjøper gensere til barna (4 og 8 år), med pris på oppi 2-3000, for noe som for meg ser ut som en helt alminnelige, tynne bomullsgenser uten noe ekstra. Og det er helt greit, men det som blir litt komisk, er at hun alltid må vise meg dem med prislappen på . Da jeg kjøpte ny bil, ble det en Citroen berlingo multispace. Elsker den, der har jeg plass til barn og vogner og mye , mye , mye mer. Står aldri i beit når noe skal hentes/leveres. Min venninne, kjøpte ny Tesla kort tid etter. Men det er gnåling og masing om å låne min bil i tide og utide, fordi de ikke har plass i sin. Når jeg da spør hvorfor de ikke kjøpte en annen bil, når de tydeligvis har behov for en annen type kjøretøy enn denne Teslaen, svarer hun: Nei, vi har jo råd til Tesla, så det må vi ha. Dessuten passer ikke en bil som din i vår innkjørsel. Vet ikke om jeg skal le eller irritere meg. Men hun er ellers verdens mest hjelpsomme, så det oppveier alt dette som jeg ser på som idiotiske nykker. Nå skal det også sies, at jeg vet at de har lån på Teslaen sin, mens jeg betalte min Berlingo kontant. Anonymkode: 7f9ea...c39 Haha, uff! Ja, sånn er jeg IKKE! 😅 Jeg er heller den som vegrer meg for å svare hvis noen spør hvor generen er kjøpt eller hvilket merke det er. Og jeg hadde egentlig bestemt meg for en Hyundai Kona før vi kjørte ut og kikket, men så ble det til at vi gikk for Mercedes i stedet siden den var mer romslig og komfortabel. Vi har forøvrig ikke billån vi heller (eller vil få det når bilen kommer), men det er heller ikke noe jeg snakker om. Nære venner skjønner jo at vi har god økonomi, men jeg tror ikke de vet helt hvor god, og det har jeg ikke behov for å dele heller. HI Anonymkode: 65559...029
Anonym bruker Skrevet 18. juli 2020 #33 Skrevet 18. juli 2020 Det er ikke dine intensjoner som avgjør hvilket inntrykk andre får av deg. Det er hvordan du framstår som er avgjørende. Hvis du er redd for at folk tror du vil «vise deg», så er det smart å tenke over både bil- og klesvalg. Du går for kvalitet og luksus, skriver du. Og du foretrekker silke og kashmir foran bomull fra H&M, Tesla foran Hyundai. Hva slags signaler sender du ut til andre når du tar disse valgene? Liten tvil om det.... Jeg har også økonomisk frihet, men velger bevisst å kjøre en VW og handler klær på H&M. Trampoline fra Europris har jeg også👍 Anonymkode: 38671...257
deterbaremeg:) Skrevet 18. juli 2020 #34 Skrevet 18. juli 2020 Du gjør som du ønsker, og heldigvis for deg er det nok mange av oss som hverken bryr seg eller kjenner igjen en Kashmirgenser, eller vet hva den vinen du drikker koster👍😃
Spurvugla Skrevet 18. juli 2020 #35 Skrevet 18. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Haha, uff! Ja, sånn er jeg IKKE! 😅 Jeg er heller den som vegrer meg for å svare hvis noen spør hvor generen er kjøpt eller hvilket merke det er. Og jeg hadde egentlig bestemt meg for en Hyundai Kona før vi kjørte ut og kikket, men så ble det til at vi gikk for Mercedes i stedet siden den var mer romslig og komfortabel. Vi har forøvrig ikke billån vi heller (eller vil få det når bilen kommer), men det er heller ikke noe jeg snakker om. Nære venner skjønner jo at vi har god økonomi, men jeg tror ikke de vet helt hvor god, og det har jeg ikke behov for å dele heller. HI Anonymkode: 65559...029 Jeg skjønte først ikke helt hva problemet i hovedinnlegget egentlig var, men er det slik at du har mange venner som har (betydelig) dårligere økonomi enn deg, og du er redd for at de skal oppdage det? I såfall tror jeg du bør slutte å tenke så mye på det, det er gjerne boligen (og jobben selvfølgelig) som avslører hvor mye penger folk har, ikke klær og bil. Mange har jo billån f.eks. og man får mange kasjmirgensere for en gjennomnittsinntekt også, hvis det er det man prioriterer. Vennene dine forstår nok at du har mye penger, og liker deg likevel 😀
Anonym bruker Skrevet 19. juli 2020 #36 Skrevet 19. juli 2020 Men kvalitet er ikke ensbetydende med pris og merke. Joda, du får nok bedre komfort i en dyrere bil og Amarone er definitivt en god vin. Det er gøy når du bruker litt tid på å finne noe skikkelig bra og dette klaffer. Men jeg har også spist elendig mat på en såkalt fin restaurant, dyreste buksa jeg har eid er den eneste som også gikk i stykker, fikk et par kopper til jul som var skikkelig dyre, de falmet etter bruk. Dyreste bilen vi har hatt er den som var mest på verksted. De fleste kuppene jeg har gjort gjennom livet er i mellomprisklassen. Når du finner lokale ildsjeler som legger stoltheten sin i det de leverer. Eller kjøper et klesplagg som blir en favoritt og holder seg like fint en liten evighet. Tviler på så mange bryr seg om hva du kjøper, så lenge du oppfører deg bra ute blant folk. Men oppfører du deg som hun Morten Ramm trykket opp t shorter pga av «dette er en bil til halvannen million, få den dritten bort» da vil nok folk rundt tenke at du er en skikkelig snobb 😅 Anonymkode: 26cf1...35c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå