Gå til innhold

Liker luksusen, men ikke statusen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skjønt at for mange mennesker så er status og oppmerksomhet viktig. De liker å vise seg fram litt virker det som. Jeg har f.eks. en svoger som er sånn. Går med merkeklær og kjører Tesla fordi han liker å vise at han har litt penger, dette er noe han sier selv. Og jeg har jo lest om nok av tilfeller av type luksusfellen, der folk tar opp lån for å kjøpe statusting eller generelt leve over evne.

I mitt tilfelle er det stikk motsatt. Jeg blir uvel av hele ordet status og det som det innebærer i denne settingen. Jeg kan ikke fordra å få oppmerksomhet eller tanken på at andre skal tro at dette er viktig for meg i den hensikt at jeg liker å flashe penger. Samtidig er det nå er gang sånn at det er en grunn til at enkelte ting koster mer penger, kvaliteten er rett og slett mye bedre i mange tilfeller (ikke alltid). Den dyre trampolinen til 12 000 kr viste seg å være enormt mye bedre enn den billige fra Europris. Merkeklærene i kashmir og slike er mer behagelig og har en høyere kvalitet enn de i bomull fra H&M. Mercedesen er mange hakk mer behagelig å kjøre enn Hyundaien. Det er langt mer komfortabelet å bo på et 5-stjerners hotell enn i en campinghytte. Sjokoladen til 80 kr for noen få biter fra Jacokbs smaker mye bedre enn Coop som sjokoladeplate, og Amarone er en utrolig god vin (som oftest). Dette er bare noen utrolig få eksempler, men forklarer poenget mitt. 

Så da lurer jeg jo litt på om jeg overtenker det hele litt. Hvis jeg alltid går for kvalitet og luksus, rett og slett fordi jeg foretrekker det (og har råd til det), tenker folk rundt meg automatisk at jeg bare er ute etter å vise meg? Eller er det mange andre som er som meg og rett og slett ikke kunne brydd seg mindre om hva andre kler seg i, hvilken bil de kjører osv?

Anonymkode: 65559...029

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foll tenker fint lite på deg i det hele tatt.

Anonymkode: 371bd...de3

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Foll tenker fint lite på deg i det hele tatt.

Det hadde jo vært helt nydelig dersom det er tilfelle! 😊 

HI

Skrevet

Dersom du ikke gjør noe poeng ut av det, tenker ikke folk over det. Tror jeg da. 

De som vil bli lagt merke til, de finner en måte å bli lagt merke til uansett. Men dersom du bare er det selv, bryr ikke folk seg om du spiser sjokolade fra den eller den plassen, eller om du kjører den eller den bilen. Jeg gjør i allefall ikke det. 

Anonymkode: d4830...926

Skrevet

Du er typisk norsk😊 Vi er mange som foretrekker kvalitet, men generelt i Norge er det sett på som dårlig stil og glorete å vise merker og være «flashy». 

Anonymkode: d8407...9f3

Skrevet

Dessverre er det mange som forveksler kvalitet med hvor dyre ting er. Det dyreste er nødvendigvis ikke det med best kvalitet, dessverre og heldigvis. Men disse som flagger merkevarer kun for merket sin del, avslører man fort. Innrømmer at jeg har lite respekt for slike, uansett om de har råd til disse merkevarene eller ikke. Synes det er litt latterlig.

Anonymkode: 7f9ea...c39

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dessverre er det mange som forveksler kvalitet med hvor dyre ting er. Det dyreste er nødvendigvis ikke det med best kvalitet, dessverre og heldigvis. Men disse som flagger merkevarer kun for merket sin del, avslører man fort. Innrømmer at jeg har lite respekt for slike, uansett om de har råd til disse merkevarene eller ikke. Synes det er litt latterlig.

Anonymkode: 7f9ea...c39

Det er vel der essensen ligger, at det blir litt latterlig og glorete å velge det dyreste kun for å velge det dyreste. Det gjør ikke jeg. I dag har jeg f.eks. på meg en jeans av akkurat det snittet jeg liker som jeg snublet over på salg hos Cubus til 200 kr og en hjemmestrikket genser som jeg har fått av min kjære mormor, plagg jeg stortrives i. Men jeg har også noen dyre plagg som jeg falt for pga stoffkvaliteten eller utseende på dem. Da vi kjøpte el-bil sist kikket vi på 7-8 ulike merker, de fleste av dem "billige", men også et par dyrere, og det ble Mercedes vi falt for fordi den var både romslig nok og mest behagelig å kjøre, ikke fordi den hadde akkurat det merket. Likevel synes jeg tidvis det er litt ubehagelig å vise meg fram i dette nettopp fordi jeg ikke ønsker å bli betraktet som snobbete.

HI

Skrevet

Tror du overtenker dette. Om dere har mulighet til å kjøpe det dere egentlig vil ha så er dere heldige.

Det er ikke bestandig at dyre merkeklær er bedre enn billige og dette gjelder vel mer enn klær. Men ofte er det jo en sammenheng mellom kvalitet og pris.

Skrevet

Jeg lurer jo på, når du tenker så mye på dette, om det er sånn at du vil at bare de som ser forskjell skal legge merke til det? At du egentlig vil at det skal legges merke til men på en litt diskret måte? Jeg har aldri tenkt som deg, må jeg innrømme, det kunne ikke brydd meg mindre. Derfor har jeg også faktisk jeans fra Cubus, for de passer meg godt. I dag har jeg en kasjmirgenser til. Den har ikke synlig merke, og den er ikke flashy. Ingen andre enn meg( i nærheten) vet hva den kostet, det spiller ingen rolle, heller. 

Anonymkode: bffef...7bb

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel der essensen ligger, at det blir litt latterlig og glorete å velge det dyreste kun for å velge det dyreste. Det gjør ikke jeg. I dag har jeg f.eks. på meg en jeans av akkurat det snittet jeg liker som jeg snublet over på salg hos Cubus til 200 kr og en hjemmestrikket genser som jeg har fått av min kjære mormor, plagg jeg stortrives i. Men jeg har også noen dyre plagg som jeg falt for pga stoffkvaliteten eller utseende på dem. Da vi kjøpte el-bil sist kikket vi på 7-8 ulike merker, de fleste av dem "billige", men også et par dyrere, og det ble Mercedes vi falt for fordi den var både romslig nok og mest behagelig å kjøre, ikke fordi den hadde akkurat det merket. Likevel synes jeg tidvis det er litt ubehagelig å vise meg fram i dette nettopp fordi jeg ikke ønsker å bli betraktet som snobbete.

HI

Den hjemmestrikket genseren er nok av en langt høyere kvalitet enn en hvilken som helst merkegenser 😊Jeg som strikker selv tar meg i å undres over at folk er villige til betale 1500-2999 for en maskinstrikka genser i grusomt, stikkende ullgarn iblanda nylon, satans verk.

Anonymkode: 91922...16e

Skrevet

Tenker det er viktig for deg også. 

Anonymkode: 83b62...f3a

Skrevet

De færreste er så veldig opptatt av andre, klærne og bilene deres og hvilken vin og sjokolade de velger. Folk har rett og slett stort sett nok med seg selv. 

Så ja, jeg vil si du overtenker det. Personlig ser jeg ikke forskjell på dyre gensere i kashmir og silke og de i bomull fra HM, men jeg kan godt legge merke til at fargen kler deg godt og gi deg et kompliment for det.

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg lurer jo på, når du tenker så mye på dette, om det er sånn at du vil at bare de som ser forskjell skal legge merke til det? At du egentlig vil at det skal legges merke til men på en litt diskret måte? Jeg har aldri tenkt som deg, må jeg innrømme, det kunne ikke brydd meg mindre. Derfor har jeg også faktisk jeans fra Cubus, for de passer meg godt. I dag har jeg en kasjmirgenser til. Den har ikke synlig merke, og den er ikke flashy. Ingen andre enn meg( i nærheten) vet hva den kostet, det spiller ingen rolle, heller. 

Anonymkode: bffef...7bb

Nei, det handler nok mer om det jeg svarte en lenger oppe, at jeg nok misliker idéen om at andre skal se på meg som en slags snobb. Og som deg har jeg faktisk på meg en bukse fra Cubus i dag. Jeg har mye som er billig også, men jeg foretrekker ofte kvaliteten som dessverre også ofte går hånd i hånd med pris og enkelte merker. Hadde jeg kunnet skjule merket på plagg, bil el., hadde jeg gjort det!

HI

Skrevet

Med mindre det står GUCCI over hele genseren er det vel ingen som tenker over hvilket merke det er. Dette høres ut som et kunstig problem, og kanskje et problem du har laget for deg selv som en måte å vise status på. "Huff, jeg har så mye penger, det er flaut"? Nei, takk.

Anonymkode: f4cb5...21e

Skrevet

Hadde aldri tenkt at siden du kjører Mercedes så er du snobb😂. Så langt der i fra.

men som de andre har nevnt her så spørs det om hvordan det blir lagt frem. Er du typen til å si kjøpte ny trampoline til ungene herregud 12000kr😅
Kjenner de som alltid greier å smette inn prisen uansett.

Anonymkode: 87196...62b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

HI

Da vi kikket på el-bil sist??

de første Mercedes EQC 400 kom i siste kvartal 2019. Hvis du har stått på venteliste I et år har du kanskje fått bil I sommer... Da har du stått på venteliste siden før det var mulig å prøvekjøre bilen...

Anonymkode: 54cc4...5a2

Skrevet

De færreste bryr seg så mye, men fremtoningen dn vil nok likevell sende de signalene som skal til for å gi deg de rikes privilegier. Du vil få litt bedre sørvis, folk vil ta deg litt mer seriøst osv enn om du hadde brukt billigere produkter.

Anonymkode: 1f3a5...c79

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

de første Mercedes EQC 400 kom i siste kvartal 2019. Hvis du har stått på venteliste I et år har du kanskje fått bil I sommer... Da har du stått på venteliste siden før det var mulig å prøvekjøre bilen...

Du vet at Mercedes har flere enn én modell..?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet at Mercedes har flere enn én modell..?

Egentlig ikke, bortsett fra varebil da!

B-klasse elbil finnes ikke i produksjon lenger. Den gikk ut i 2017. Ble bare produsert i 2 år. Lite batteri og hadde ikke engang hurtiglading. 

Skrevet

Jeg ser ikke forskjell, og legger ikke merke til «merker« på klær og ting og biler. Jeg hadde neppe lagt merke til dine valg. 

Anonymkode: 16760...02b

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja? Da har hun vel det, da? Noen har jo den modellen også? 

Prøver du å ta hi på noe, eller🙄

Anonymkode: acdad...0cc

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde jo vært helt nydelig dersom det er tilfelle! 😊 

HI

Men det er jo sannheten. De eneste som bruker en kalori på å vurdere andres bil og vin er folk som er for dølle til at de teller i det hele tatt .

Skrevet

Jeg tror folk flest ser forskjell på de som kjøper dyrt pga. kvalitet og de som jakter på status. 

Anonymkode: b1f17...5c9

Skrevet

Jeg skulle ønske jeg hadde råd til å gjøre de valgene du beskriver. Jeg misunner ingen og ser verken opp eller ned på de som har og benytter muligheten. Samtidig tror jeg av og til at de med bedre råd enn meg, og dermed flottere klær, ikke liker meg. Det har flere ganger vist seg å ikke stemme. Så er du inkluderende og hyggelig tror jeg ingen egentlig bryr seg. Jeg unner folk det de har mulighet til å ha. 

Anonymkode: 3cbef...847

Skrevet

Tesla er jo ganske langt ifra et kvalitetsprodukt. De ser ut som «IKEA»-biler som er skrudd dårlig sammen, og mange av de har alvorlige feil og mangler som verkstedene ikke evner eller vil gjøre noe med. Mercedes er gode biler og går for å være et premium-merke. Likevel så er de ikke dyrere enn at hvem som helst kan kjøpe en (brukt) Mercedes i dag. Ettersom kvaliteten er god kan du få kjøpt en forholdsvis ny bil med mange km ganske billig (f.eks. drosjebil). Vi har bil fra en annen premiumprodusent, men den er ikke så utbredt her i landet at den blir ansett som et statussymbol. 
Amarone er nydelig vin, men den er da ikke så voldsomt dyr? Sjokolade fra Jakobs er langt ifra like god som en plate med lunka Nidar Stratos sier mine smaksløker. Av mørk sjokolade synes jeg rett og slett at kokesjokolade er godt😍

michael kors vesker er jo ikke av de dyreste, men har elendig kvalitet på skinnet.

Poenget mitt er at kvalitet og pris ikke alltid henger sammen. Jeg anser heller ikke noen av de tingene du har nevnt som spesielt statusforhøyende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...