Gå til innhold

Samboer er blitt diger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han veier nå 130 kg. Han hater fysisk aktivitet, sitter helst hjemme å spiller wow selv når været er nydelig. Og han spiser, og drikker. Ganske mye, jeg merket i dag hvor mye han egentlig spiser. Her er det han klarte å trøkke ned bare i dag:

Vi er på cafe og spiser middag. Han bestiller en cheeseburger med bacon + pomfri, og en biffsnadder med pomfri. Han spiser begge, spiser så resten av min gordon bleu som jeg ikke klarte på for så å avslutte med resten av sjokoladekaka jentungen ikke klarte på. Pluss 3 flasker 0,5 liter cola.

Ikveld spiste han en nuddelboks, en hel tub ben & jerrys iskrem, en pose potetgull, en halv pose pastablanding (jeg spiste den andre til kvelds) 3 gin & tonic pluss halve min potetgullskål før jeg berga den. Ellers hadde han spist den og.

Han spiser ikke morgen og formiddag, så han er ihjelsulten til middag. Han spiser gjerne 3-4 skiver toast en time før middag for han ikke klarer å vente, eller en pose potetgull.

Jeg blir helt oppgitt, det er ikke bunn i han. Han spiser mer middag enn jeg og begge ungene til sammen. Dette kombinert med at han er en ekstemt uaktiv person gjør at jeg føler helt avsmak. Han har konstant ryggsmerter, noe som han mener er sengas feil. Noe som jeg prøver hinte fram kan komme av vekta, men det faller for døve ører. Ikke hører han på meg heller når jeg prøver å snakke med han. Hva gjør jeg?

Anonymkode: abf4d...b58

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han veier nå 130 kg. Han hater fysisk aktivitet, sitter helst hjemme å spiller wow selv når været er nydelig. Og han spiser, og drikker. Ganske mye, jeg merket i dag hvor mye han egentlig spiser. Her er det han klarte å trøkke ned bare i dag:

Vi er på cafe og spiser middag. Han bestiller en cheeseburger med bacon + pomfri, og en biffsnadder med pomfri. Han spiser begge, spiser så resten av min gordon bleu som jeg ikke klarte på for så å avslutte med resten av sjokoladekaka jentungen ikke klarte på. Pluss 3 flasker 0,5 liter cola.

Ikveld spiste han en nuddelboks, en hel tub ben & jerrys iskrem, en pose potetgull, en halv pose pastablanding (jeg spiste den andre til kvelds) 3 gin & tonic pluss halve min potetgullskål før jeg berga den. Ellers hadde han spist den og.

Han spiser ikke morgen og formiddag, så han er ihjelsulten til middag. Han spiser gjerne 3-4 skiver toast en time før middag for han ikke klarer å vente, eller en pose potetgull.

Jeg blir helt oppgitt, det er ikke bunn i han. Han spiser mer middag enn jeg og begge ungene til sammen. Dette kombinert med at han er en ekstemt uaktiv person gjør at jeg føler helt avsmak. Han har konstant ryggsmerter, noe som han mener er sengas feil. Noe som jeg prøver hinte fram kan komme av vekta, men det faller for døve ører. Ikke hører han på meg heller når jeg prøver å snakke med han. Hva gjør jeg?

Du kan jo takke deg selv når du har sånn søppelmat i huset på en HVERDAG! Brus og potetgull kjøper du kun inn på lørdager og kake midt i uken må du selvsagt unngå! Heller ikke rart at han legger så mye på seg når du er for lat til å gidde å lage skikkelig sunn mat,å heller spiser middag på kafe! Lag sunn midag med mye grønnsaker minst 6 dager i uken å å han med deg på tur minst 4 dager i uken.

Anonymkode: 4aadb...059

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo takke deg selv når du har sånn søppelmat i huset på en HVERDAG! Brus og potetgull kjøper du kun inn på lørdager og kake midt i uken må du selvsagt unngå! Heller ikke rart at han legger så mye på seg når du er for lat til å gidde å lage skikkelig sunn mat,å heller spiser middag på kafe! Lag sunn midag med mye grønnsaker minst 6 dager i uken å å han med deg på tur minst 4 dager i uken.

Hun kan takke seg selv? Er du seriøs, han er da en voksen mann. Grav deg ned igjen under den steinen du krøyp opp i fra

Anonymkode: 5eb1d...fec

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun kan takke seg selv? Er du seriøs, han er da en voksen mann. Grav deg ned igjen under den steinen du krøyp opp i fra

Når mannen er tilbakestående så må jo HI ta grep for mannen sin! Å første bud da er jo å kun ha sunn mat i huset untatt lørdag da kan hun kjøpe inn kosemat i begrenset mengde. Å når mannen allerede veier 130 kg så går en ikke ut på cafe å spiser enda mer junkfood! Da spiser en heller hjemme så HI kan lage sunn middag hvertfall 6 dager i uken.

Skrevet

Jeg ville tatt en prat med ham om helse. Slik han holder på kommer han til å spise seg ihjel hvis han ikke snur helt om.

Jeg ville først fokusert på helse, hva det gjør med kroppen å være såpass stor, det at han ikke har energi og at han har ryggvondter. Alt dette kan bedres eller forsvinne hvis han går ned i vekt og blir normalvektig. Hvis han snorker bør du også lese deg opp om søvnapné. Har han det så har han faktisk ikke lov å kjøre bil så lenge en søvnapné er ubehandlet.

Hvis han har søvnapné er det også ditt ansvar å sørge for at han ikke kjører med ungene eller deg i bilen. Hvis han selv ikke vil gå til legen med problemet (hvis han har), så ville jeg sagt at jeg kom til å ringe legen hans, og forberedt ham på at han risikerer å miste lappen om han ikke kommer i behandling for søvnapné. Hvis han snorker og har søvnapné, da kan kanskje det være en inngangsport for deg også. Hovedbehandling for søvnapné er nemlig vektreduksjon (i tillegg til pustemaskin om natten).

Det er helt tydelig at din mann har en spiseforstyrrelse, etter min mening. Og da trenger han hjelp til å finne ut hva som egentlig er problemet hans (depresjon? gamle traumer? andre problemer/stress?), behandling for det og hjelp til å legge om kosthold og livsstil.

Om han etter en slik samtale fortsetter å nekte å gjøre noe, da ville jeg tatt en prat til og fortalt han at du ikke lenger kan vite at han risikerer å skade eller drepe noen av dere eller andre i trafikken, så du melder fra til hans lege og politiet (hvis du vet han snorker og har pustestopp på natten).

Jeg ville vært veldig tydelig fra begynnelsen at du mer enn gjerne støtter ham i en kostholdsendring/livsstilsendring, siden det kan være veldig positivt for hele familien. Og så ville jeg fulgt opp akkurat den biten i praksis, laget sunn mat til hele familien, prøvd å få ham med på aktiviteter. Jeg ville startet umiddelbart med å rydde ut all usunn mat dere har i hus, og kjøpt inn sunne alternativ.

Og om han fremdeles ikke vil gjøre noe, da hadde jeg vurdert forholdet, noe jeg ville sagt til ham også. Slik han holder på nå er det bare et tidsspørsmål når han blir syk, slik han spiser. Han er i stor risiko for diabetes, hjerte-/kar m.m. Det kan gjøre at han i beste fall får en redusert livskvalitet, men det kan også gjøre at han får så redusert funksjon at han ikke lenger vil kunne være med familien på noe... hvis han overlever. Jeg ville sagt til ham at jeg elsket ham og vil ha ham med hele livet, men at jeg ikke lenger kan se på at han ødelegger seg selv, og at han er et så elendig forbilde for ungene, at du ikke vil at de skal leve full tid sammen med en far som er i ferd med å ødelegge seg selv. Igjen ville jeg understreket at jeg gjerne støttter ham, blir med til lege, ernæringsfysiolog, psykolog m.fl. om han ønsker det, og at du lover å støtte en kost- og livsstilsendring hvis han selv også forplikter seg til behandling og begynner å ta ansvar for egen helse.

Anonymkode: d2760...e0b

Skrevet

Slutt å hinte, si det rett ut. Hvis folk drikker for mye eller røyker er det greit å si at de ødelegger helsen din, men hvis man spiser for mye skal det hintes og dulles. Nei, bare si det rett ut at han har blitt feit og kommer til å ende opp med diabetes og hjerteproblemer. Og så kan du jo legge til at du er bekymret for han, han har en datter som trenger han, og det er skikkelig turnoff med en mann som ikke tar vare på seg selv. 

Skrevet

Når han spiser så mye dritt så trenger du jo ikke nevne vekta engang (da kan han jo ikke bli fornærma over at du sier han er overvektig) - potetgull, brus, feit mat, og inaktivitet er jo motorvei til hjerte/karsykdommer. Kan være lettere for deg å vinkle det slik, for fedme er jo et veldig vanskelig og sårt tema. Han SKJØNNER jo selv at han er stor, men du trenger ikke angripe saken fra den siden når du kan gå på farlig kosthold isteden.

Anonymkode: b3075...8dc

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når mannen er tilbakestående så må jo HI ta grep for mannen sin! Å første bud da er jo å kun ha sunn mat i huset untatt lørdag da kan hun kjøpe inn kosemat i begrenset mengde. Å når mannen allerede veier 130 kg så går en ikke ut på cafe å spiser enda mer junkfood! Da spiser en heller hjemme så HI kan lage sunn middag hvertfall 6 dager i uken.

Nei, hun må ikke ta grep. HAN må ta grep. Det hun må gjøre er å velge om hun vil leve med en som kommer til å ta sin død av mat, 20 år for tidlig... (Og det er ikke kvinnens jobb å handle inn eller å lage mat. De er to voksne der.)

Endret av Pashla
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

50-tallet ringte. De savnet deg. 

Anonymkode: 116d6...ef8

Skrevet
4 timer siden, Pashla skrev:

Nei, hun må ikke ta grep. HAN må ta grep. Det hun må gjøre er å velge om hun vil leve med en som kommer til å ta sin død av mat, 20 år for tidlig... (Og det er ikke kvinnens jobb å handle inn eller å lage mat. De er to voksne der.)

Helt enig! Hun må bare fortelle barna at mamma og pappa skiller seg fordi mamma ikke har lyst på pappa mer nå som han er blitt tjukk og stygg. Men mamma vil alltid else dere, små søte dere! ❤️ Men ikke legg på dere likevel. For da blir mamma lei seg.

Anonymkode: 0e7d3...30c

Gjest KenCreek
Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Hun må bare fortelle barna at mamma og pappa skiller seg fordi mamma ikke har lyst på pappa mer nå som han er blitt tjukk og stygg. Men mamma vil alltid else dere, små søte dere! ❤️ Men ikke legg på dere likevel. For da blir mamma lei seg.

Wow. Saklig du 😊

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Når han spiser så mye dritt så trenger du jo ikke nevne vekta engang (da kan han jo ikke bli fornærma over at du sier han er overvektig) - potetgull, brus, feit mat, og inaktivitet er jo motorvei til hjerte/karsykdommer. Kan være lettere for deg å vinkle det slik, for fedme er jo et veldig vanskelig og sårt tema. Han SKJØNNER jo selv at han er stor, men du trenger ikke angripe saken fra den siden når du kan gå på farlig kosthold isteden.

Skal hun ta fra ham pengene også? Han klarer vel å handle selv. Om min mann ønsker mat jeg ikke kjøper handler han det selv. Hvor tiltaksløs er din mann om han ikke handler?

Anonymkode: c4904...e5f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, for sånn snakker kanskje du med barna dine... de fleste normale mennesker gjør neppe det. Og de fleste som lever i et forhold der den andre parten har et avhengighetsproblem må før eller senere tenke tanken på brudd. Avhengighetsatferd er ødeleggende også for de nærmeste rundt. Og HIs mann har en matavhengighet.

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Øh? Du er klar over at det er en myndig person med eget bankkort vi snakker om her? 

Anonymkode: f6402...428

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du sjuk i huet?

Det er en voksen mann. Hvis hi ikke kjøper inn så klarer han det ikke selv? Er hi ansvarlig for at en VOKSEN MANN klemmer i seg så mye mat? Du må søren meg ta deg kraftig sammen i ditt syn på hvordan er forhold er. Behandler du mannen din som ungen din?

HI sier heller ingenting om hva de spiser ellers. 

Anonymkode: a1e0a...c1f

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal hun ta fra ham pengene også? Han klarer vel å handle selv. Om min mann ønsker mat jeg ikke kjøper handler han det selv. Hvor tiltaksløs er din mann om han ikke handler?

Anonymkode: c4904...e5f

Hæ? Siterte du rett innlegg nå?

Skrevet
På 17.7.2020 den 0.56, Anonym bruker skrev:

Hvordan går det hi?

Skrevet

Grøss, han må jo koste en formue i mat! Så utrolig frastøtende! Og det er ingenting du kan gjøre, annet enn å prøve å snakke han til fornuft.. 

Meld han på et Grete Roede-kurs? 

Anonymkode: 772d3...d5f

Skrevet

Har du sagt noe til han HI? Er han selv enig i at noe bør gjøres?

Skrevet
På 17.7.2020 den 1.06, Anonym bruker skrev:

🤣🤣🤣 Det var dagens. Mannen er sikkert i stand til å kjøpe brus og chips sjølv. Elles høyrest planen bra ut. Om det hadde vore snakk om ein hund. Eller eit barn. 

Hi, veit ikkje kva du skal gjere. Du skriv at du har snakka med han og at han ikkje høyrer. Du får ta eit oppgjer med deg sjølv om du kan leve med mannen slik han er. Om han elles er ein bra mann, og du er glad i han og vil leve med han så får du kanskje berre akseptere at det er slik han er.  Men om han gjev deg avsmak ville eg vore veldig direkte med han og sagt kva livsstilen hans gjer med forholdet dykkar, og så ta det deretter. 

Skrevet
På 17.7.2020 den 1.20, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal HI lage middag? Er du helt blåst???

Anonymkode: 1cb0b...45a

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor i alle dager skal HI lage middag? Er du helt blåst???

Anonymkode: 1cb0b...45a

Det er ganske vanlig at det er damer som lager middag til familien,så skjønner ikke hva du hisser deg opp for.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske vanlig at det er damer som lager middag til familien,så skjønner ikke hva du hisser deg opp for.

Det er nok fordi du ser på det som en selvfølge at kvinnen både handler og lager middag. Du snakker gjerne av egen erfaring? Sånn siden du også mener at «hi ikke må handle inne usunne matvarer til mannen». Syns direkte synd på deg om du har en mann som ikke klarer å handle, ikke har eget bankkort og heller ikke kan lage middag.

Det skal overhodet ikke være en selvfølge at kvinnen lager mat.

Anonymkode: 990a0...307

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er nok fordi du ser på det som en selvfølge at kvinnen både handler og lager middag. Du snakker gjerne av egen erfaring? Sånn siden du også mener at «hi ikke må handle inne usunne matvarer til mannen». Syns direkte synd på deg om du har en mann som ikke klarer å handle, ikke har eget bankkort og heller ikke kan lage middag.

Det skal overhodet ikke være en selvfølge at kvinnen lager mat.

Anonymkode: 990a0...307

Jeg trenger ikke en mann i livet mitt for å være lykkelig jeg 

Skrevet

Spis mindre junk og ha mindre godteri i hus

Anonymkode: 48041...c18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...