Gå til innhold

Ny corona bølge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror det kommer flere bølger. Jeg tror ikke at vi vil få en nedstenging i samme grad som den vi hadde i mars-april. Jeg tror heller at det vil komme mer differensierte tiltak basert på den lokale situasjonen. 

Så tror jeg at desperate nordmenn vil hamstre som gale med en gang noen så mye som hvisker "nedstenging". Selv om det viste seg å gå helt fint i mars. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber faktisk i hjemmesykepleien. Det er vi som har ansvaret for alle de andre vet dere, de som ikke blir behandlet på sykehuset fordi ting blir avlyst. Ansvaret for de som vil dø hjemme slik at de kan ha folk rundt seg. For de gamle som skulle vært på rullering og dagsenter og til rehabilitering.

Jeg som ikke lenger har mine litauiske kolleger eller vikarene med små stillinger i flere grupper. 

Jeg som opplever kolleger som er i karantene over en lav sko og som ofte står mutters alene med ansvaret. Jeg er sliten. Jeg har jobbet over 50 timer i uka de siste tre ukene med ferieavvikling. Jeg er sliten. 

Anonymkode: 89e38...9b5

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Støtter denne. 
Jeg jobber også i helsevesenet. Kollegaer er borte pga f.eks pga tett i nesen. De må det.  Alt er symptomer på corona gjør at en må holde seg hjemme. 

Jeg har også jobbet endel over 100% stilling. ikke hatt et symptom på noe, så jeg har brettet opp ermene og jobbet. Familien er tolmodige, og hjemme.  Og når jeg kommer hjem er jeg sliten. 

Arbeidsdagen er mye tyngre. Pasienter blir isolerte, testet. Smittevern utstyr på og av. Sprite alt av dørhåndtak, overflater osv osv.. stengte kantiner, stengte pauserom.. ++++ Så mye ekstraarbeid, mye slitsommere arbeidsdager.  Den gode kollegaskravlingen er borte. 

så har vi mangel på vikarer, da de ikke får jobbe på flere plasser..  Noen må dekke opp vaktene.. Jeg har vært noen ofte, da jeg ikke ønsker at kollegaene mine må jobbe med underbemanning.. 

Så selv om jeg heller ikke jobber på dedikert coronaavdeling, er det coronarestriksjoner, og smittevern hele tiden her også.

Jeg er også sliten, orker  snart ikke mere..  Har lyst til å slutte i helsesektoren.Har lyst til å ha hjemmekontor.

Men nå ferie, håper å få ladet batteri med familien min...  Håper å få tilbake gnisten..🌸

Anonymkode: 86702...67b

Unner dere en lang ferie. Håper dere får slappet av nok til å komme til hektene igjen. I tillegg til alt dere nevner skal man ikke kimse av den psykiske belastningen av å alltid være i helspenn og ikke vite hva som skjer de neste dagene, ukene og månedene. Vi holder oss hjemme for dere, og for de sårbare menneskene dere jobber med, i sommer. Det er et forsvinnende lite offer i den store sammenhengen, men vi må alle gjøre det vi kan, om det er mye eller lite, for å bekjempe dette. Takk for alt dere gjør, og alt dere er for våre kjære når vi ikke får være der. 

Anonymkode: c2c30...3c2

Skrevet
On 7/16/2020 at 4:18 PM, Anonym bruker said:

Tror du det kommer en ny corona bølge til høsten? Med lockdown og det hele? Forbereder du deg på dette på noen måte? Ekstra tørrvarer i huset? Hermetikl? Hansker og munnbind? 

Jeg har ikke noe. En venn av meg høvlet over meg som om 3. verdenskrig var i hagen min. 

Vi har bare vært hjemme. Vasker hender før og etter butikken. Tar hensyn. 

Bør jeg forberede meg litt mer kanskje? Hva mener du? 

Anonymkode: f25ca...189

Nei det tror jeg ikke. Litt økning blir det nok,men blir ikke en ny nedstening

Anonymkode: 95776...f6c

Skrevet

Jeg tror det kan bli mer kaos, da spesielt i helsevesenet, til høsten og vinteren. Her og nå er vi jo utenom influensasesongen. Til høsten får vi mer forkjølelser og influensa osv. Det vil føre til at mange vil måtte holde seg hjemme stadig vekk inntil negative tester på korona foreligger. Dette vil føre til stor belastning på helsepersonell selv uten større utbrudd av korona.

Videre er det et spørsmål om vi reelt sett har stor nok teste- og analysekapasitet til å takle en slik pågang når vi får så mye annen smitte i samfunnet som kan ligne korona. Der er det jo også tildels store lokale forskjeller i kapasitet, ref. hvor lang tid det har tatt i folk langt nord i landet å få svar på sine koronaprøver.

Det er også et stor spørsmål om vi egentlig vil ha nok smittevernutstyr. Slik det har vært nå har det ikke vært nok smittevernutstyr. Utstyr som kun skal brukes en gang har helsearbeidere måttet bruke flere ganger - og dermed settes både de og pasienter i større smittefare. Pga. rasjonering av smittevernutstyr går helsearbeidere for lenge uten mat og drikke og mulighet til å gå på toalettet også. Det går fint noen dager, men hver dag i kanskje uker og måneder - det vil ikke fungere.

Så er spørsmålet om vi vil ha fått nok nye respiratorer til et større utbrudd.

Vi må også regne med at helsehjelp for andre problemer kan stoppes igjen, lokalt, regionalt eller på landsbasis, og vi har allerede et stort etterslep pga. alle de som mistet elektiv operasjon og undersøkelser under koronanedstengingen. Ytterligere utsetteler kan få alvorlige følger for mange.

Vi har også for få intensivsykepleiere i landet, og greier ikke å utdanne mange nok raskt nok.

Og da har vi enda ikke begynt å nevne følger for resten av samfunnet.

Personlig er jeg kronisk syk og fattig pga. det. Jeg ser mørkt på det hvis maten skal bli enda dyrere enn den allerede er blitt, spesielt siden jeg må ha et tilpasset kosthold. Og blir det påbud med munnbind ute, da vil utgift til dette også gjøre det vanskelig. Mye mulig vil prisene på munnbind også øke hvis det blir påbudt generelt. Selv om jeg har taklet isolasjon godt så merker jeg nå at det begynner å tære på å være så mye alene uten sosial omgang, ikke menneskelig kontakt med andre. Men den siste biten skal jeg alltids takle, men det merkes. Siden flere uker før koronaen kom hit til landet har jeg hatt nok mat i hus til å greie meg et par uker.

Anonymkode: d4a39...bbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...