Gå til innhold

Skjermtid i ferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge får barnet ditt sitte med skjerm (pc/nettrett/mobil/tv) i ferien og hvor gammel er hun / han?

Anonymkode: c2bfe...44f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun er 12. Reglene er 09-11 og 17.30-19. Men det er fryktelig vanskelig å overholde. Bla. fordi vennene snakker og spiller sammen på Telefon, og da syns jeg det er vanskelig å si nei til det.

Hun leser også bøker på skjerm og lager egne historier., Så jeg vakler.. 

Det er i alle dall ikke tvil om at skjerm tar for mye fokus. Og det skremmer meg at vennene ikke vil finne på noe «fysisk» de vil heller være sammen på telefon. Datteren min har forsøkt å gjøre avtaler flere ganger, men de kan ikke - skjerm kan de likevel være sammen på. Helt sykt spør du meg.. 

Anonymkode: 10154...2c7

Skrevet

Vi har ingen faste regler akkurat for tiden. Ungene ser på nettbrett fra de våkner til vi har frokost (1-2 timer alt etter som). Nå når vi er på Sørlandet på ferie, blir det lite skjermtid resten av dagen. Vi er stort sett på utflukt/finner på ting sammen frem til barna skal legge seg. 
Da vi var på hytta, kunne det bli litt mer skjermtid på regnværsdager. Kanskje 1-3 timer på ettermiddag/kveld i tillegg til de timene på morgenen. 3 barn fra 4-9 år. 

Anonymkode: d4ab2...cfc

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge får barnet ditt sitte med skjerm (pc/nettrett/mobil/tv) i ferien og hvor gammel er hun / han?

Anonymkode: c2bfe...44f

Vi har ikke regler på skjermtid. Ungene er så mye på farten når de har ferie at det regulerer seg selv. Begge trener og ene barnet er stort sett ute og spiller strandvollyball eller Fotball når det er oppholdsvær. De spiller gjerne med venner på kvelden og på regnværsdager

Skrevet

Ingen skjermtid.  Dette styrer de selv 

Gutter 12 og 15 

Anonymkode: 641d6...5dd

Skrevet

Ingen begrenset skjermtid her heller. Så da blir det 6-7 timer hver dag. Har gitt opp etter koronaskolen, kompisene sitter hele dagen de også. Takk til politikerne som vet hva som er best for oss.

Anonymkode: 821b2...ad5

Skrevet

Akkurat nå har vi ingen begrensninger. Ungene er 8 og 10 år, og alle vennene deres er bortreist på ferie. Vi reiser selv til helgen, og skal bo på en hytte uten nett i to uker. Derfor gidder jeg ikke bry meg om at det blir litt mer skjerm denne uken. 

Anonymkode: 4ded5...d52

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen begrenset skjermtid her heller. Så da blir det 6-7 timer hver dag. Har gitt opp etter koronaskolen, kompisene sitter hele dagen de også. Takk til politikerne som vet hva som er best for oss.

Politikerne?

Skrevet

Der er ferie, jeg lar de kose seg og styre det som de vil. Akkurat som det er ferie for meg, jeg vil ikke bruke den på å mase.

Anonymkode: 6d6a5...8c9

Skrevet

Har unger fra 8 til 19 år, og skjermtid er ikke et tema. Noen dager er de ute 8-22, andre dager spiller alle fire sammen i mange timer, så spiller de med venner eller alene, men de styrer dette selv. Så lenge de vet at de kan spille/være på telefonen når de vil, blir det ikke så viktig å absolutt få gjøre det hver dag.

Jeg selv kan sitte og lese bok på tlf en hel dag, og den gleden vil jeg fortsette med.

Anonymkode: 6e05f...ea6

Skrevet

De får bruke skjerm fra de står opp mellom 8 og 9 til vi starter dagen i 11-tiden. Om det blir tid på slutten av dagen får de lov da også, men som oftest blir det ikke det. 8 og 9 år.

Anonymkode: 79156...7fc

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Politikerne?

Ja. du vet. de som bestemmer over samfunnet, at skoler stenges og drives som hjemmeskole på liksomvis i noen får timer hver dag, og de som stenger muligheten til å drive fritidsaktiviteter.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja. du vet. de som bestemmer over samfunnet, at skoler stenges og drives som hjemmeskole på liksomvis i noen får timer hver dag, og de som stenger muligheten til å drive fritidsaktiviteter.

Oi, du har forstått såpass ja... 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men til syvende og sist, er det jo vi foreldre som bestemmer over våre barn. Barn trenger faktisk ikke organiserte fritidsaktiviteter. Mye greier de å komme på selv, og vi foreldre kan også stille opp. Så hvis dine barn har blitt skjermslaver etter nedstengingen, er iallefall du medskyldig. 

Anonymkode: 6e05f...ea6

Skrevet

Har ingen bestemte regler på det, de har ferie og styrer dagene sine mye selv.

Men har de sittet lenge kan jeg godt si at nå får de finne på noe annet litt, og da gjør de det. De er mye med venner, driver med forskjellige diy-prosjekter (akkurat nå driver de med garn), de bader, hopper på trampoline, går på besøk osv.

Ser ingen grunn til å innføre noe regime med klokkeslett. Selvfølgelig bruker de skjerm en del også, men det er greit.

Anonymkode: 418ba...3c7

Skrevet

Så mye de gidder. Det er «sommer» og vi er i Norge med 13 grader og regn. De er for store for tur i regnbukse og monopol hele dagen så her er det fri flyt. 

Anonymkode: a3ea3...127

Skrevet

Vi har ikke og har aldri hatt skjermtid verken i eller utenfor ferien. De kan "skjerme" så mye de vil så lenge de dukker opp til fellemåltider, gjør oppgavene sine i huset, følger opp skolearbeid, treffer venner utenom skjermen, blir med på besøk og andre ting vi voksne bestemmer - inkl. ut på tur så sant de ikke har vært aktive med venner eller på andre måter. Og det gjelder både for 10 åringen og 19 åringen (så lenge han bor hjemme)

Anonymkode: ff536...016

Skrevet

Eldste får se før vi andre står opp, stort sett 1-1,5 time. Ellers blir det noen dager ikke mer, andre dager en film eller så på ettermiddag. Kommer an på vær og stemning 😅 6 år.

Skrevet

Fri flyt! 

Anonymkode: 044c1...b60

Skrevet

Vi bruker screentime for iPaden, så da programmerer vi hvor lenge den virker og når. Vi kan også fjernstyre det og overstyre det fra våre telefoner. Femåringen har tilgang fra 5.00 om morgenen til kl 7.15. Da slutter automatisk skjermtid og ingen apper fungerer lenger. Hun har kun NRK Super, Netflix (med innhold for barn), spillet Poio (for å lære å lese.) og et Peppa Gris-spill.

Det hender dessuten at vi gir henne litt skjermtid senere på dagen, for eksempel mens lillesøster sover. Da slår vi på så en av appene fungerer i én time.

I tillegg setter vi på direkte-barne-TV kl 18.00, fram det slutter rundt 18.40, men det ser hun stort sett ikke på. Foretrekker å leke med lillesøstera. Ingen av dem er typene som sitter rolig lenge foran skjermen

Anonymkode: a9530...a0d

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bruker screentime for iPaden, så da programmerer vi hvor lenge den virker og når. Vi kan også fjernstyre det og overstyre det fra våre telefoner. Femåringen har tilgang fra 5.00 om morgenen til kl 7.15. Da slutter automatisk skjermtid og ingen apper fungerer lenger. Hun har kun NRK Super, Netflix (med innhold for barn), spillet Poio (for å lære å lese.) og et Peppa Gris-spill.

Det hender dessuten at vi gir henne litt skjermtid senere på dagen, for eksempel mens lillesøster sover. Da slår vi på så en av appene fungerer i én time.

I tillegg setter vi på direkte-barne-TV kl 18.00, fram det slutter rundt 18.40, men det ser hun stort sett ikke på. Foretrekker å leke med lillesøstera. Ingen av dem er typene som sitter rolig lenge foran skjermen

Anonymkode: a9530...a0d

Er dette en ap eller en innstilling på iPaden. Forsøkte på iPhone, men det var veldig tungvint, og YouTube kunne jeg ikke blokkere.. 

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er dette en ap eller en innstilling på iPaden. Forsøkte på iPhone, men det var veldig tungvint, og YouTube kunne jeg ikke blokkere.. 

Vi bruker en app som heter Family Link

Skrevet
27 minutter siden, Kira skrev:

Vi bruker en app som heter Family Link

Takk. Jeg fant en som heter qustodio, noen som kjenner til den? 

Men så er spørsmålet hva en begrensning vil føre til rent sosialt, i og med at så mye av interaksjonen med venner skjer der.. Det hjelper liksom ikke at hun blir begrenset når de andre ikke blir det.. 

Skrevet

Vi har igrunn aldri hatt noen skjermtid eller noe serlige regler rundt dette. Min exmann hadde vel det på sine barn, så det var vel regel som gjalt alle. Mine unger var minimalt på skjerm når de var mindre, så aldri måtte si de må slå av noe. De har vært ute og leka, så værre å få de inn hver kveld. Nå er begge tenåringer, nå har de perioder der de sitter endel på skjerm, men de gjør igrunn mest andre ting. Mobil sjekkes støtt og stadig, men de sitter ikke limt på den. I coronatiden var de nesten ikke på nett eller mobil etter skolen var ferdig, virket som de fikk en overdose. Så selv uten å kunne farte ute med venner, gjorde de andre ting og jeg måtte ikke lage noen regler. 

Anonymkode: ae5cc...cdc

Skrevet

Ingen regler, men vi har heller ikke hatt noe problem med overforbruk av skjerm. Det er verre med mor 🙈

Anonymkode: dc111...08e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...