Gå til innhold

Syntes de fleste curlig foreldre er jente foreldre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det med enkelte jente foreldre? 
Syr puter under armene på jentene sine. 
De er flinkest i alt, peneste av alle og får stort sett det de peker på. De dulles med og kalkes prinsesser.Spesielt om den lille prinsessen er attpåklatt.  Da disse kommer i tenårene er de noen bortskjemte tyranner og foreldrene fortsetter å dulle med de. Kjøper ballkjoler i dyre dommer for deres lille pike må jo være finest. 
Jeg sier ikke alle, men det er en del av dem. 

Dagens lille utbrudd! 

Anonymkode: c6a06...461

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan nok kalles en curlingforelder til tider, og jeg har gutt. 😛 Jeg gjør ikke de tingene du beskriver, men jeg tar meg i å løpe rundt og hente og fikse ting for ham som han fint kunne ordnet selv. Glemmer ofte at han begynner å bli stor... prøver å skjerpe meg.

Anonymkode: b5977...feb

Skrevet

Har tre gutter og en jente, i den rekkefølgen. Jenta er definitivt ikke en liten prinsesse, men en tøffing som stiller opp for alle og ofte går i gutteavdelingen for å kjøpe klær. Tror ikke jeg er curlingmamma for noen av dem.

Et tips til deg: Substantiver og adjektiver som du uttaler som ett ord, skal også skrives som ett ord. 

Anonymkode: 0e694...760

Skrevet

Beste eksempelet jeg kjenner til har gutt. Enebarn. Det dilles og dulles og syes puter, og mor klager over hvor slitsomt det er. 

Brannfakkel, tror de med kun et barn lettere faller i den fellen. Har du flere orker man det rett og slett ikke, og lar barna få litt mer (sunn) motstand og selvstendighet 🤷‍♀️ 

Anonymkode: ff1b0...d58

Skrevet

La meg gjette, du har ikke jenter 🙂?

Anonymkode: 564bc...295

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

La meg gjette, du har ikke jenter 🙂?

Anonymkode: 564bc...295

Jo, jeg har det og det er nettopp derfor jeg mener det. Ser hvordan flere av venninnenes foreldre behandler prinsessene sine. 

Skrevet

Hehe, har motsatt oppfatning, jeg synes det er såå mange foreldre (som oftest mødre) som diller og overbeskytter guttene sine. Det er nok i virkeligheten nokså jevnt fordelt vil jeg tro. 

Anonymkode: 8f484...190

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Beste eksempelet jeg kjenner til har gutt. Enebarn. Det dilles og dulles og syes puter, og mor klager over hvor slitsomt det er. 

Brannfakkel, tror de med kun et barn lettere faller i den fellen. Har du flere orker man det rett og slett ikke, og lar barna få litt mer (sunn) motstand og selvstendighet 🤷‍♀️ 

Anonymkode: ff1b0...d58

Er vel ingen brannfakkel, men ganske logisk. Jeg har bare en, og det er helt klart lettere å bare gjøre ting for ham enn å få ham til å gjøre det selv. 🙈 (Jeg klager ikke over hvor slitsomt det er da. Vet det er min egen feil.)

Har man flere så er det også flere å dele oppmerksomheten på, og ingen av dem blir "enehersker". Men jeg har sett eksempler på yngste i en søskenflokk som har vært det også da. ;)

Skrevet

Tja. Min erfaring er at de verste er de som har gutter. Særlig når det kommer en attpåklatt. 

Anonymkode: 752de...854

Skrevet

Jeg satt ved siden av en av sorten på badeland her en dag, og hun hadde begge kjønn med seg (om hun var moren til alle vites ikke). Hun styrte altså noe så vannvittig at jeg ble helt svett. 

Ungene var i alderen 8-12 sånn ca, altså i stand til å både sørge for å ikke fryse eller tørste ihjel. Men hun passet på at brusen sto i skyggen, at håndkle lå som det skulle, at de spiste, at de drakk, at de satt godt, vil du bade, vil du slappe av, skal du ha chips, vil du ha is osv osv. Når ingen trengte umiddelbar  service spradet hun mellom bassengene med en diger romperaske med rom til vannflaske godt festet om livet. Jeg tror ikke at hun satt i ro og nøt solen i ett minutt. 

Ble helt sliten av å se på, altså 😅

Anonymkode: 4cd64...9d6

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg satt ved siden av en av sorten på badeland her en dag, og hun hadde begge kjønn med seg (om hun var moren til alle vites ikke). Hun styrte altså noe så vannvittig at jeg ble helt svett. 

Ungene var i alderen 8-12 sånn ca, altså i stand til å både sørge for å ikke fryse eller tørste ihjel. Men hun passet på at brusen sto i skyggen, at håndkle lå som det skulle, at de spiste, at de drakk, at de satt godt, vil du bade, vil du slappe av, skal du ha chips, vil du ha is osv osv. Når ingen trengte umiddelbar  service spradet hun mellom bassengene med en diger romperaske med rom til vannflaske godt festet om livet. Jeg tror ikke at hun satt i ro og nøt solen i ett minutt. 

Ble helt sliten av å se på, altså 😅

Anonymkode: 4cd64...9d6

Huff. Stakkars unger. Må være slitsomt å ha ei sånn mor. 

Anonymkode: df93d...b22

Skrevet

Nei. Det eneste curlingforeldre har felles er at de har barn...  de finnes i flere variasjoner, enten de har jente eller gutt, eller en eller flere. Og det finnes ingen felles fasit på å få dem til å gi fra seg "kosten". Men noen ganger går det an å finne en kode som virker, heldigvis. De er slitsomme både i venneflokken, for ledere i fritidsaktiviteter og for skolen / barnehagen og gjerne andre foreldre der også. 

Anonymkode: 8a2bb...222

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

De er flinkest i alt, peneste av alle og får stort sett det de peker på. De dulles med og kalkes prinsesser.Spesielt om den lille prinsessen er attpåklatt.  Da disse kommer i tenårene er de noen bortskjemte tyranner og foreldrene fortsetter å dulle med de. Kjøper ballkjoler i dyre dommer for deres lille pike må jo være finest. 

Dagens lille utbrudd! 

Syns tvert om de fleste curlingforeldre har sønner. Sønner som blir voksne menn som ikke fatter hvorfor kona blir sur når alt arbeid i heimen faller på henne. Sønner som ikke forstår at andre folk har grenser, og tråkker over dem igjen og igjen: krenker andre seksuelt, latterliggjør andre, danner bølleklubber på skole og på jobb som plager og kontrollerer andre. Sønner som ikke kan de enkleste ting når det gjelder å drive et hjem, sønner som aldri burde få barn selv fordi de ikke evner å sette egne behov til side. Sønner som furter når den gravide kona med bekkenløsning ikke tilbyr sex. Sønner som furter når noen andre på restauranten får service først. Sønner som MÅ kjøre om kapp på E6. 

Anonymkode: 6485e...6d0

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er vel ingen brannfakkel, men ganske logisk. Jeg har bare en, og det er helt klart lettere å bare gjøre ting for ham enn å få ham til å gjøre det selv. 🙈 (Jeg klager ikke over hvor slitsomt det er da. Vet det er min egen feil.)

Har man flere så er det også flere å dele oppmerksomheten på, og ingen av dem blir "enehersker". Men jeg har sett eksempler på yngste i en søskenflokk som har vært det også da. ;)

Merkelig at du tror enebarnforeldre har mer tid og overskudd til å skjemme bort ungen, siden flerbarnsmødre ikke har tid. Men så får de plutselig tid og ork likevel? I alle fall hvis man skal tro din siste setning.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig at du tror enebarnforeldre har mer tid og overskudd til å skjemme bort ungen, siden flerbarnsmødre ikke har tid. Men så får de plutselig tid og ork likevel? I alle fall hvis man skal tro din siste setning.

Jeg sier jeg har sett eksempler, ikke at det er en generell regel. Om man får en attpåklatt, så kanskje man har mer tid og overskudd til den siste? Kanskje søsknene er med på å skjemme bort den yngste? Ikke vet jeg hvordan det fungerer, jeg har bare én...

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dagens lille utbrudd! 

Aner ikke hvilke folk du omgås, men det er åpenbart helt andre enn de jeg gjør.

Anonymkode: 78bb0...f04

Skrevet

Min opplevelse er motsatt.

Anonymkode: beae1...596

Skrevet

Helt motsatt. Gutter er unnskyldt og får full service. Jentene forventes det mer av

Det er i hvert fall det jeg ser og har sett i alle år. 

Anonymkode: 288c0...cbf

Skrevet

Syns og mange gutter lider større birtskjemmingsskjebne enn jenter flest. Hvem har vel ikke hatt en partner som bare setter seg etter middag, aldri vasker klær osv, altså en gutt som har blitt gjort det meste for så han ikke ser ansvaret han bør ta for sitt eget og for fellesskapet. 

Anonymkode: d9877...7b6

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Syns tvert om de fleste curlingforeldre har sønner. Sønner som blir voksne menn som ikke fatter hvorfor kona blir sur når alt arbeid i heimen faller på henne. Sønner som ikke forstår at andre folk har grenser, og tråkker over dem igjen og igjen: krenker andre seksuelt, latterliggjør andre, danner bølleklubber på skole og på jobb som plager og kontrollerer andre. Sønner som ikke kan de enkleste ting når det gjelder å drive et hjem, sønner som aldri burde få barn selv fordi de ikke evner å sette egne behov til side. Sønner som furter når den gravide kona med bekkenløsning ikke tilbyr sex. Sønner som furter når noen andre på restauranten får service først. Sønner som MÅ kjøre om kapp på E6. 

Enig. Fra de er små får de rase rundt, brøle og slå og herje vilt, «fordi de er gutter». Det er null forventninger til guttene, nesten som om det er en diagnose. Man forventer ikke at de hilser og sier takk, at de kan vente på tur eller stå i ro. Eller rydde og hjelpe til. For de er jo gutter. Ikke lærer de å skrive og lese heller, siden de bråker så mye at «gaming» er en pauseknapp for hele familien. De blir tapere på alle punkter i livet. Og bittre, sinte incels som voksne. 

Anonymkode: f5a64...485

Skrevet

Jeg syns det er litt motsatt, kanskje mest i tenårene. Det forventes at jentene ordner og klarer alt selv, mens guttene slipper å gjøre noe og ender opp som bortskjemte unger som aldri har satt på en klesvask før de flytter for seg selv. 

Anonymkode: 73e83...af9

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Fra de er små får de rase rundt, brøle og slå og herje vilt, «fordi de er gutter». Det er null forventninger til guttene, nesten som om det er en diagnose. Man forventer ikke at de hilser og sier takk, at de kan vente på tur eller stå i ro. Eller rydde og hjelpe til. For de er jo gutter. Ikke lærer de å skrive og lese heller, siden de bråker så mye at «gaming» er en pauseknapp for hele familien. De blir tapere på alle punkter i livet. Og bittre, sinte incels som voksne. 

Anonymkode: f5a64...485

Du verden, det var da litt av et syn på en hel gruppe? Vi har hatt gutter gående i huset i over 20 år og de er stort sett høflige og veloppdragne hele gjengen. Noen har litt mer energi enn andre, men det er ikke verre å håndtere enn jentenes dramatiske meltdowns eller interne intriger. 

Barn og foreldre kommer i alle former, fra de som er enkel å forholde seg til, til de mer krevende. 

Den ene venninnen min kommer nok godt under begrepet curlingmor, og hun styrer like mye på med både sønn og datter. 

Skrevet
På 14.7.2020 den 0.05, Anonym bruker skrev:

Jeg sier jeg har sett eksempler, ikke at det er en generell regel. Om man får en attpåklatt, så kanskje man har mer tid og overskudd til den siste? Kanskje søsknene er med på å skjemme bort den yngste? Ikke vet jeg hvordan det fungerer, jeg har bare én...

Nei, du vet ikke hvordan det fungerer. Det er helt tydelig.

Skrevet

Her er det helt motsatt erfaring.

Det forventes mer av jenter og at de er mer selvstendige. Dette blir spesielt synlig i tenåra. Og det kommer til syne i menn som ikke bidrar på lik linje i heimen når de en gang flytter ut.

Anonymkode: 2f66f...932

Skrevet
20 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Du verden, det var da litt av et syn på en hel gruppe? Vi har hatt gutter gående i huset i over 20 år og de er stort sett høflige og veloppdragne hele gjengen. Noen har litt mer energi enn andre, men det er ikke verre å håndtere enn jentenes dramatiske meltdowns eller interne intriger. 

Barn og foreldre kommer i alle former, fra de som er enkel å forholde seg til, til de mer krevende. 

Den ene venninnen min kommer nok godt under begrepet curlingmor, og hun styrer like mye på med både sønn og datter. 

Men brillene vi ser guttene med er også helt annerledes enn dem vi ser jentene med. Jeg har også kun gutter i hus, og kompisene deres vanker her og er så kjekke og høflige at.

Men de får mye mer slack enn jenter generelt likevel. Jeg antar de færreste av oss har opplevd en gutt som kom inn på kjøkkenet og spurte vertskapet om lov til å hjelpe med noe? Likevel oppdras jenter til å gjøre det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...