Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #26 Skrevet 12. juli 2020 Nei, ingen av dem er døpt, hatt navnefest eller barnevelsignelse i trossamfunn. Jeg er troende, men er usikker på mye og har ikke funnet tilhørighet noe sted. Far er ateist. Vi er begge utmeldt av kirken, giftet oss på tinghuset, og vi ønsker ikke noe tilknytning til kirken. Jeg har takket nei til å være fadder mer enn én gang. Anonymkode: efa6c...010
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #27 Skrevet 12. juli 2020 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja. Mye fordi jeg mener det er viktig å lære om den kristne tro, som egentlig hele vårt moderne samfunn er bygget på Vil ikke kalle meg kristen, men jeg synes kirken er et fint sted å være de gangene jeg har vært der. Ungene har vært med på div arrangement i kirken, som tårnagenter og slike ting. For å bli kjent med den lokale kirken og kristendommen. De har selvfølgelig selv bestemt om de vil fortsette å være i kirken. De to eldste konfirmerte seg i kirken, nr tre konfirmerte seg borgerlig. Så får vi se hva fjerdemann velger når den tid kommer Jeg synes det er en del av allmennkunnskapen å lære om kristendommen, og de lærer for lite på skolen i dag. Anonymkode: 3e1b0...b71 Barn kan fint lære om kristendommen uten å være døpt altså. De lærer om religion på skolen. Jeg tror faktisk ikke barn av ikke-kristne foreldre som døpte barna «fordi det wr tradisjon» vet mer om kristendommen enn barn av ateister som ikke har døpt barna sine. Anonymkode: 257dd...429
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #28 Skrevet 12. juli 2020 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, av den åpenbare grunn at vi ikke er kristne. Jeg har faktisk for stor respekt for kirka, og ikke minst min personlige integritet, til at jeg står foran prest, familie og andre vitner og gir løfte opp å oppdra barna mine i den kristne tro. Det ville være å juge. Anonymkode: 257dd...429 Dette. Anonymkode: d3373...dfb
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #29 Skrevet 12. juli 2020 Ja vi har døpt våre, men det er mest fordi de skal slippe å døpes som ungdommer om de skulle ønske å bli konfirmert kirkelig. Ellers kunne jeg ikke brydd meg mindre. Anonymkode: 98ae9...77e
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #30 Skrevet 12. juli 2020 Nei, de er ikke døpt. Jeg er kristen, men mener religion er et personlig valg. Anonymkode: 4f311...043
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2020 #31 Skrevet 12. juli 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi har ikke døpt barna våre. Heller ikke hatt navnefest, da det er noe stort tull. Fest for å få et navn??? De eldste har selv valgt å døpe seg, for å konfirmere seg. Da ble det opp til de selv. Anonymkode: 91b94...24a Mine barn er døpt fordi min mann er kristen. Jeg er det ikke. Mine søsken har holdt navnefest. Vi feirer ikke navnet, men at vi har fått et nytt medlem i familien. Det er jammen meg verdig en kjempefest! Anonymkode: ae549...768
Pobie Skrevet 12. juli 2020 #32 Skrevet 12. juli 2020 Nei, har tre barn og ingen av dem har blitt døpt. Mener kristen dåp skal skje når man tar et valg om å bli kristen slik de gjorde det i bibelen.
Gjest Skrevet 12. juli 2020 #33 Skrevet 12. juli 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Barn kan fint lære om kristendommen uten å være døpt altså. De lærer om religion på skolen. Jeg tror faktisk ikke barn av ikke-kristne foreldre som døpte barna «fordi det wr tradisjon» vet mer om kristendommen enn barn av ateister som ikke har døpt barna sine. Anonymkode: 257dd...429 Det er nok spot on... jeg er ateist FORDI jeg vet mye om religion.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2020 #34 Skrevet 13. juli 2020 Selvfølgelig ikke. Anonymkode: 9b884...d53
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2020 #35 Skrevet 13. juli 2020 De er ikke døpt fordi vi ikke er kristne og heller ikke tilhører noen annen religiøs trosretning. De kan velge selv hva de ønsker etterhvert. Anonymkode: 2498c...e46
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2020 #36 Skrevet 13. juli 2020 Begge mine er døpt. Da jeg konfirmerte meg måtte en døpe seg, han syns dette var så grusomt å gjøre når han var tenåring at han vurderte å ikke konfirmere seg. Så pga dette ville jeg at mine evt barn skulle døpes. Jeg og far til barna er ikke kristene, men vi er heller ikke noe annet. Farens familie er veldig kristene, så vi trengte ikke snakke sammenfor å bli enige. Farmoren jobbet i begges dåp, vi valgte den kirken pga dette også. Hun var ikke prest, men den andre som er med. Begge ungnee har valgt å konfirmere seg i kirken. Yngste hadde vært konfirmert om det ikke hadde vært for coronaen, men det skjer om noen måneder om alt går etter planen. Selv om vi ikke er kristene, så har mine barn blitt oppdratt i forholdsvis kristen tro. Mye av kristendommen er for meg en selvfølge, mine unger har nok lært mer om kristendommen enn mange som har kristene foreldre. Jeg mener ungene skalløre mye om mye, slik at de kan gjøre opp sine egene meninger. De har fått lære om andre relgioner og livsyn også. Anonymkode: 289b6...390
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2020 #37 Skrevet 13. juli 2020 Nei, våre barn er selvfølgelig hverken døpt eller konfirmert da vi ikke er kristne. Jeg takker også nei til å være fadder. Handler også om respekt for folks tro. Som ikke- troende synes jeg det er respektløst å gjennomføre religiøse ritualer i kirken. Anonymkode: 51d58...c8b
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2020 #38 Skrevet 13. juli 2020 Ja, barna mine er døpt og det er resten av familien på min og barnas fars side. Jeg syns seremonien i kirken er veldig flott, det samme med konfirmasjon, bryllup og begravelse i kirken. Vi har vært på noen julegudstjenester, og besøker av og kirken sporadisk. Barna får heller melde seg ut om de vil det når de blir eldre. Anonymkode: 1da32...6ef
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2020 #39 Skrevet 13. juli 2020 Nei, våre barn er ikke døpt da vi begge er ateister og har null forhold til kirken og kristendom. Jeg er heller ikke døpt og heller ikke min mor født i 1950. Ville også takket nei til å være fadder i dåp da det ville være å lyve som en annen her sa. Vi hadde humanetisk navnfest til begge, flott seremoni i Oslo rådhus, fin markering med familie og venner! Anonymkode: dbffe...b22
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #40 Skrevet 14. juli 2020 Nei. Er ikke kristen, men familien tilhører pinsebevegelsen, og dåp av babyer har ikke noe med kristendom å gjøre. Det er funnet opp av kirken fordi barn var urene og derfor ikke velkommen eller fullkommen for Gud. Dåp av barn er løgn. Dåp av voksne som har tatt valget selv er det bibelen forteller om. Men uansett: mine barn er ikke døpt fordi vi ikke tror på dåp. Det er ofte en dyr affære Anonymkode: 74854...fee
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2020 #41 Skrevet 14. juli 2020 Nei, mine tre er ikke døpt. Barna mine skal selv kunne velge religiøs tilhørighet. Hvis jeg velger å døpe dem, og de vokser opp uten å tro på en Gud, kan de ikke «udøpes». Derimot kan de selv velge dåp om de finner ut at de tror på Gud Og vil bli en del av et evangelisk, luthersk trosamfunn. På samme måte som de kan velge en hvilken som helst annen trosretning om de føler det er mer rett. Vi voksne i huset er ikke religiøse, men vi prakker på ingen måte dette på barna. Vi snakker med dem om religion og ulike livssyn opp gjennom oppveksten. De står fritt til å velge sin trosretning, og de står da også fritt til å forholde seg til og delta på de doktrinene, dogmene og rite de mener er riktig for seg selv, Anonymkode: fb0d5...aeb
StjertIøvetann Skrevet 15. juli 2020 #42 Skrevet 15. juli 2020 Nei. Mine barn er ikke døpt fordi vi foreldre ikke er kristne, og heller ikke medlemmer av Statskirken, og vi står på ingen måte inne for det Den Norske Kirke prediker. Skulle barna våre ønske å døpe seg for å kunne gå opp til kristen konfirmasjon eller annet, så flott - så lenge det er et aktivt valg de tar selv. Dette med å påprakke mennesker en religion før de overhodet er istand til å selv ta aktive valg hører ingensteds hjemme, og er ikke en skikk jeg har noe spesielt stort ønske om å ta del i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå