Gå til innhold

Er barnet / barna dine døpt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nei.

Fordi det ikke finnes en eneste god grunn til å døpe barna slik vi ser det.

Anonymkode: 5ce7e...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine barn er døpt i kirken. Jeg er selv ikke døpt eller konfirmert.

Grunnen til at de ble døpt er pga far og hans familie. De er kristne, og følte det var en selvfølge. Jeg hadde ingen sterke meninger, og lot derfor far bestemme. 

Anonymkode: a199a...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er døpt. Så kan de selv velge hva angår konfirmasjon, uten å måtte døpes først da, om de velger kirken. Hvilket jeg håper de ikke gjør da vi har bedre ting å bruke søndagene til enn å gå i kirka. 

Anonymkode: b4d32...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg er ikke kristen, så det ville vært underlig av meg å velge dåp da. Far er heller ikke religiøs. De eldste valgte også humanistisk konfirmasjon, noe jeg regner med de yngste også vil gjøre.

Anonymkode: c9a95...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi er også på arrangementer i kirken innimellom. For meg var det helt naturlig å døpe sønnen. Vet ikke hvor mye jeg tror, men jeg liker tilhørigheten og tanken om at det kan være noe der ute. Jeg syns kirken er et fint sted å være når jeg er der. 

Anonymkode: 44e04...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke barn, men kommer ikke til å døpe når vi får. Grunnen til det er så enkel som at vi ikke er troende og ikke går i kirka. Så hvorfor skal vi da døpe? Om det skulle være aktuelt for barnet når hn blir større så har hn valget og kan stå for det selv. 

Har venner som døper barna selv om de ikke er troende og ikke går i kirka bare fordi det er «tradisjon». Akkurat det har jeg vansker for å forstå🤷🏻‍♀️

Og hva mener du med spørsmålet om de er døpt kirkelig eller ikke? Kan man døpes borgerlig?🤔

Anonymkode: 6631f...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke barn, men kommer ikke til å døpe når vi får. Grunnen til det er så enkel som at vi ikke er troende og ikke går i kirka. Så hvorfor skal vi da døpe? Om det skulle være aktuelt for barnet når hn blir større så har hn valget og kan stå for det selv. 

Har venner som døper barna selv om de ikke er troende og ikke går i kirka bare fordi det er «tradisjon». Akkurat det har jeg vansker for å forstå🤷🏻‍♀️

Og hva mener du med spørsmålet om de er døpt kirkelig eller ikke? Kan man døpes borgerlig?🤔

Anonymkode: 6631f...c76

Man kan ha humanistisk "dåp", ja. Vi valgte å ha navnefest uten at det var i regi av noe, men hadde humanistiske konfirmasjoner. Synes faktisk de er finere, og ikke minst at forkurset er mye bedre enn det i kirken. Mye fokus på etikk og etiske valg og å reflektere over de valg man tar.

Anonymkode: c9a95...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De skal ikke tvinges inn i noe. De får velge selv når de er store nok til å ta et valg.

Anonymkode: 4920a...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, av den åpenbare grunn at vi ikke er kristne. Jeg har faktisk for stor respekt for kirka, og ikke minst min personlige integritet, til at jeg står foran prest, familie og andre vitner og gir løfte opp å oppdra barna mine i den kristne tro. Det ville være å juge.

Anonymkode: 257dd...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja begge barna mine er døpt. Men helt ærlig så angrer jeg litt. Jeg gjorde det kun fordi mine foreldre er kristne og hadde blitt urolig skuffet hvis vi valgte noe annet. Konfirmasjon kommer om et par år for eldste. Hun får da bestemme helt selv.

Anonymkode: cb399...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ha humanistisk "dåp", ja. Vi valgte å ha navnefest uten at det var i regi av noe, men hadde humanistiske konfirmasjoner. Synes faktisk de er finere, og ikke minst at forkurset er mye bedre enn det i kirken. Mye fokus på etikk og etiske valg og å reflektere over de valg man tar.

Anonymkode: c9a95...66c

Men da er det jo ikke en dåp? Det er ingenting som heter human etisk dåp altså. Jeg er medlem av Human etisk forbund og der kalles det navnefest og er for å markere at barnet er født, har fått et navn og blir en del av samfunnet.

Anonymkode: 6631f...c76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke døpt barna våre. Heller ikke hatt navnefest, da det er noe stort tull. Fest for å få et navn??? 

De eldste har selv valgt å døpe seg,  for å konfirmere seg. Da ble det opp til de selv. 

Anonymkode: 91b94...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, av den åpenbare grunn at vi ikke er kristne. Jeg har faktisk for stor respekt for kirka, og ikke minst min personlige integritet, til at jeg står foran prest, familie og andre vitner og gir løfte opp å oppdra barna mine i den kristne tro. Det ville være å juge.

Anonymkode: 257dd...429

Samme her. Og om barna ønsker å konfirmere seg i kirken, men synes terskelen er for høy fordi de må døpes først, så vil de det ikke nok. Da kan det bare være.

Anonymkode: 32da2...fc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi valgte dette da det er tradisjon i begge familiene. Barna velger selv konfirmasjon. 

Anonymkode: aab20...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Fordi jeg syns det er deres egen jobb å velge seg et trossamfunn; og fordi jeg selv ikke vil påta meg å gi trosopplæring i en religion jeg ikke tilhører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke døpt barna våre. Heller ikke hatt navnefest, da det er noe stort tull. Fest for å få et navn??? 

De eldste har selv valgt å døpe seg,  for å konfirmere seg. Da ble det opp til de selv. 

Anonymkode: 91b94...24a

Syns der er mer grunn til å feire et navn enn en (pådyttet) religion...

Navnefest er vel mest en symbolsk tittel på seremonien. Man feirer barnets inntreden i samfunnet; mens dåpen feirer barnets inntreden i kirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. 

Mye fordi jeg mener det er viktig å lære om den kristne tro, som egentlig hele vårt moderne samfunn er bygget på 

Vil ikke kalle meg kristen, men jeg synes kirken er et fint sted å være de gangene jeg har vært der. 

Ungene har vært med på div arrangement i kirken, som tårnagenter og slike ting. For å bli kjent med den lokale kirken og kristendommen. 

De har selvfølgelig selv bestemt om de vil fortsette å være i kirken. 

De to eldste konfirmerte seg i kirken, nr tre konfirmerte seg borgerlig. Så får vi se hva fjerdemann velger når den tid kommer

Jeg synes det er en del av allmennkunnskapen å lære om kristendommen, og de lærer for lite på skolen i dag. 

Anonymkode: 3e1b0...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Anonym bruker said:

Ja / nei? 

Hvorfor? 

Kirkelig eller ikke? 

Anonymkode: ecd98...3fb

Nei, han hadde navnfest.

Fordi han selv skal få velge hva han vil når han er 15, det er ikke vårt valg

Anonymkode: c5817...0ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fordi vi ikke er kristne. Har også sagt nei til å være fadder da den oppgaven handler om å delta i Barnets kristne oppdragelse.

Deltar gjerne som gjest.

Ellers synes jeg tradisjonener er viktige, men de må også formes etter hva man synes er rett. Vet mange som døper barna og sier de lider seg gjennom timen i kirka men gjør det for besteforeldrene. Det forstår jeg ikke. Greit når man selv er religiøse og vil oppdra barna slik også.

Anonymkode: be635...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ha humanistisk "dåp", ja. Vi valgte å ha navnefest uten at det var i regi av noe, men hadde humanistiske konfirmasjoner. Synes faktisk de er finere, og ikke minst at forkurset er mye bedre enn det i kirken. Mye fokus på etikk og etiske valg og å reflektere over de valg man tar.

Anonymkode: c9a95...66c

Det heiter namnefest. Vi hadde namnefest for våre born. Selskap for å feire at vi hadde fått eit barn. Er ikkje i statskyrkje sjølv, så dåp var ikkje aktuelt.. En syns det er heilt på sin plass å feire at ein har fått barn i lag med slekt og venner. Hadde det funnest humanistiske namnefestar hero kring hadde vi sikkert hatt det i regi av dei, men vart for langt og styrete. Men trur nok vi kjem til å konfiremere i regi av humanistisk forbund, syns dei har fine seremoniar og er sjølv konfirmert der. Lærte mykje i i førekant på samlingane deira. 

Anonymkode: afa7e...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke døpt, er ateist og utmeldt av kirken. Hadde heller ikke navnefest da alt av slekt bor langt unna. Eldste konfirmerer seg borgerlig neste år etter eget valg (fikk valget mellom kirka, et av de borgerlige alternativene, eller ev. å bare droppe det). Eldste går i kirka med skolen før jul, yngste har så langt valgt å bli på skolen for alternativ markering.

Anonymkode: 07989...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Fordi jeg hadde lyst. Synes seremonien er høytidelig og fin. Føler ikke at jeg tvinger barna inn i noe som helst, og personlig synes jeg det er bedre at de melder seg ut enn inn om det skulle bety mye for de når de blir eldre. Eldste fikk bestemme selv om hun ville konfirmere seg borgerlig eller i kirken og hun valgte kirken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vi foreldre er ikke kristne, og barna skal selv velge om de vil tro, og eventuelt på hva. Ett av barna hadde en slags barnetro. Da fulgte jeg ham i kirken på barnevennlige arrangement, men det varte bare en kort tid. De to eldste valgte humanetisk konfirmasjon, de yngste får velge når den tid kommer. 

Anonymkode: afb76...7e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...