Gå til innhold

Bare regn i ferien...hvordan tenke positivt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 hours ago, Optatium said:

Jeg må også legge til at for en som er aleneforsørger eller lavtlønnet er det litt provoserende å høre hvordan folk "holder ut" en sommer i Norge mens de venter på Syden neste år. Det er så mange av oss som a ikke har råd til den slags, som prøver å nyte det vi har, bare tenk litt på hva dere overfører til barna deres og hva de sier når de kommer tilbake til skolen med de fattige barna. 

det er jo din egen feil at du har dårlig råd

Anonymkode: 16c97...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

det er jo din egen feil at du har dårlig råd

Anonymkode: 16c97...9a2

På tide å ta av seg skylappene, vokse opp og møte virkeligheten?

Anonymkode: 171c5...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starta ferien forrige lørdag litt tung til sinns pga været som var meldt... regn alle dager. Men har kun hatt en kveld med regn siden vi startet. Har nå siste kveld i Bergen og det har vært sol i hele dag😊 

For meg er det viktig at barna koser seg og har det bra. Da har jeg det bra også. Selvsagt skulle jeg ønske det været vi hadde i juni, men sånn ble det ikke. 

Vi har 2 uker igjen av ferien og den blir i marka og på hytta. Mye å se og gjøre. 

Anonymkode: 40750...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

det er jo din egen feil at du har dårlig råd

Anonymkode: 16c97...9a2

Megge. Jeg har ikke dårlig råd, men jeg har jobbet i skoleverket i så mange år at jeg vet hvordan de fattige barna har det og hvor bedritent det er å alltid skulle konkurrere med tre uker i Syden-ungene. Dessuten har jeg en mor som er ufør og vet hvordan hun føler det når man aldri kan reise noe sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kle på dere klær. Vi har hatt det fint tross regn og lave temperaturer fordi vi hadde ull- og regntøy. 

Anonymkode: 97387...fbb

Ha ha. Tror du vi som klager over været går rundt i bikini? Jeg har ull fra topp til tå, sommerdunjakke under Norrøna'n. 

Anonymkode: e0105...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt dette handler om hvilken innstilling man selv har. Er Norges- eller hjemmeferie det stussligste man kan få, ja vel, da blir det slik. Har man positiv innstilling, så blir det bra. Spør du meg, så er sommer i Norge fasitsvaret på variasjon. Jeg liker variasjon, ergo trives jeg med sommer i Norge. 

Anonymkode: 35d55...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en kronisk sykdom som gjør meg tilnærmet frisk i sommervarmen. Å tenke på at jeg skal vente til neste sommer med å få tre smertefrie uker igjen er vanskelig. Hadde en uke i juni her hjemme med godt varmt vær. Det utgjør en stor forskjell for meg. Jeg hater norsk sommer! Jeg er en av de som gjør mye med barna hele året. De tingene som foreslås gjør jeg i helger, påsken, vinterferien og høstferien. Når det er ferie ønsker jeg å lade batteriene i varmen. Ja, jeg suter nå, men jeg har bitt tennene sammen i hele år sv smerter. Nå ønsker jeg meg en pause. 

Anonymkode: e0105...7d7

Du får flytte til utlandet da vettu, du kan fint søke jobb i et varmt land i Europa. Men det passer kanskje ikke å være borte fra Norges beskyttende vinger?

jeg blir kvalm av all denne klagingen. Selv drar vi på hytte på fjellet, langt fra folk. Det er ned i fem grader, vi tar med varmt tøy.

Anonymkode: 052a3...f90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt lei av de som hele tiden skal komme å si: "ta dere sammen, skjerp dere, tenk på de som ikke kan ditten og datten". Ja, det er greit det, men man kan vel få lov til å klage litt over været, jeg har ferie nå og det er meldt bare regn, veldig kjedelig, men får ikke gjort noe med det. Men litt dritt syns jeg det er, selv om vi finner på masse vi, er vant med norgesferie, har hatt det de siste 8 årene. Er ikke vant med syden, så jeg kan ikke sammenligne med det, så jeg syter ikke på grunn av at jeg ikke får dratt dit. 

Det er alltid noen som har det værre, en klage over vondt i ei tå, mens den andre har brukket ben. Men vi kan jo ikke tenke sånn hele tiden heller. 

Så man må få lov til å synes at det er litt dritt med dårlig vær når man først har ferie. Forventer ikke 30 grader og sol, men litt varmere enn 8 grader og regn hadde vært hyggeligere. Men igjen, vi finner på masse vi.

God sommer dere.

Anonymkode: 1e093...407

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ha ha. Tror du vi som klager over været går rundt i bikini? Jeg har ull fra topp til tå, sommerdunjakke under Norrøna'n. 

Anonymkode: e0105...7d7

Det virker sånn dersom været er så mye å klage på. Er man tørr og varm er det deilig å være ute selv om det regner. 

Anonymkode: 97387...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at vi er heldige som bor her, men jeg kjenner meg veldig igjen i overskriften her. Jeg er værsyk, og har alltid hatt behov for å få skikkelig sol og sommer når det er sommerferie. Jeg elsker å reise, og lever mye på reisene resten av året. Har feriert i hele Norge, både nord, sør og vest (bor i øst), men trenger noen uker i varmere strøk hvert år. Vinteren og mørketiden er så tøff, og jeg påvirkes enormt av den. Har ikke mulighet til å ta barna ut av skolen og reise utenom feriene, ellers hadde jeg nok vært noen uker i varmere strøk i januar. Den måneden er pyton! Må derfor si meg enig med HI om at det er no' dritt at værmeldingen ligger under 20 grader og regn.... Og rådet med å tenke at vi er heldige hjelper liksom bare litt... ;)

Anonymkode: 3a273...b4b

Vinteren og mørketiden(!) på ØSTLANDET er tøff?? Da tror jeg du trenger å oppleve en skikkelig tøff vinter.. Vinteren på mesteparten av Østlandet er vanligvis veldig mye lettere enn i mange andre deler av landet. Og du, det er ikke mørketid når du kan ha solskinn på julaften.. Værsyke er jåleri og bortskjemthet, kom deg ut, få dagslys og gå en tur, så går det over tvert!

Det er ikke været som avgjør om ferien blir bra, det er innstillingen, og hva man gjør ut av det!

Anonymkode: d518f...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du får flytte til utlandet da vettu, du kan fint søke jobb i et varmt land i Europa. Men det passer kanskje ikke å være borte fra Norges beskyttende vinger?

jeg blir kvalm av all denne klagingen. Selv drar vi på hytte på fjellet, langt fra folk. Det er ned i fem grader, vi tar med varmt tøy.

Anonymkode: 052a3...f90

Hvis du antar at jeg har nyter godt av Norges velferdsordninger så tar du feil. Jeg er i en 100%stilling. Synd for deg at du blir så lett kvalm. 

Anonymkode: e0105...7d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du antar at jeg har nyter godt av Norges velferdsordninger så tar du feil. Jeg er i en 100%stilling. Synd for deg at du blir så lett kvalm. 

Anonymkode: e0105...7d7

Så siden du jobber full stilling, så nyter du ikke godt av norske velferdsordninger? Jaggu... 

Anonymkode: 35d55...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor bruke tid og energi på å bekjymre seg for noe du ikke får gjort noe med? Planlegg minst mulig etter godt vær slik at dere ikke blir i dårlig humør om alt må skrinlegges eller endres. Ha mest mulig åpen timeplan i ferien slik at dete kan gjøre spontanteting. Søk gjerne opp ulike ting dere kan gjøre på forhånd, slik at når dee titter ut vinduet om morran kan dere gjøre noe som passer til været. 
 

Det min 15åring husker best fra vår ferie var ruskeværet som var, og hun forteller om det med stjerner i øyne. Hun badet ved midtnatt med korno på himmelen, det var vist helt magisk. Hun måtte hoppet i havet og hjelpe bestefar når båter sleit seg på brygga i nesten storm. Det var bare så kult å bade i det ruskeværet (ja, det var skikkelig dårlig vær men når det blåste riktig vei og nok folk i nærheten som trådde til om noe skulle skje så nølte jeg ikke når bestefar sa hopp i havet)

At vi hadde en uke med sydenvarme tror jeg nesten hun har glemt. For når det nesten blåser storm og en fortsatt kan gå i shorts uten å fryse så stopper ikke det en å være ute. Hun og søskenbarn dro på sykkeltur i øs pøs regnevær. De kom smilende hjem til kakao med krem, gjennom åte fra topp til tå. 
Hadde vi lagt mye planer så hadde det kanskje ikke blitt så positivt og vi hadde gått glipp av mange opplevelser vi fikk av å nyte livet og ta ting som de kom. Hvor ofte får en matet svane fra hånden og sitte cmfra en babysvane. 

Anonymkode: 18865...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en kronisk sykdom som gjør meg tilnærmet frisk i sommervarmen. Å tenke på at jeg skal vente til neste sommer med å få tre smertefrie uker igjen er vanskelig. Hadde en uke i juni her hjemme med godt varmt vær. Det utgjør en stor forskjell for meg. Jeg hater norsk sommer! Jeg er en av de som gjør mye med barna hele året. De tingene som foreslås gjør jeg i helger, påsken, vinterferien og høstferien. Når det er ferie ønsker jeg å lade batteriene i varmen. Ja, jeg suter nå, men jeg har bitt tennene sammen i hele år sv smerter. Nå ønsker jeg meg en pause. 

Anonymkode: e0105...7d7

Ja, men det er noe helt annet enn de som vil ha årets sydentur fordi det gjør de hver sommer. 

Anonymkode: 11dcc...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi drar på ferie i dag. To uker. På både storm og yr meldes det regn og kaldt hver eneste dag. Jeg kjenner jeg har mest lyst å avlyse, men mannen mener dette endrer seg fort og ungene er klar. Minuset er at de er for store for Lekeland om tiden skulle gå sent...og labbe i skog og mark i pisseregn og 12 grader er ikke stas for noen. Hvordan snu tankegangen? Jeg liker å strikke og lese og slikt, men det blir kjedelig for ungene i to uker :-((((((

Norgesferie my ass!

Anonymkode: 7da0e...3b1

Vet du hva? Man har så mye annet man kunne vært deppet og lei seg for. Vær glad for at dere er friske, dette er da ikke verdens undergang. Tenk på de som ikke har råd til ferie.. 😑

Anonymkode: d0075...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ta dere sammen! Dere har jobber å ha ferie fra, dere er friske, og bor i et land som per nå har lav smitte. Alt annet er underordnet altså. Tipper dere er sånne folk som drar på Tusenfryd og deretter klager til VG på de lange køene. Sett fleskerumpa i godstolen og åpne opp alle potetgullposene dere har tatt med da vel. 

Anonymkode: 052a3...f90

Takk!! Så enig! Makan til klaging på enkelte her. Sippeunger, bortskjemte eller hva jeg skal kalle dem.

Noen kjemper for livet, har kreft og går på cellegift/stråling. Tenk å klage på et vær. Dere aner ikke hvor heldige dere er som er friske. 

Anonymkode: d0075...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, du har en mann og du har barn. Dere har hverandre. Dere er friske (nok til å dra på turer). Dere har utstyr til også dårlig vær. Dere har penger til å farte rundt i Norge.

Ikke minst har dere tid sammen.

Fokuser på hva dere kan gjøre sammen som kan være koselig, eller som kan være helt annerledes enn hva dere ellers gjør.

Har dere f.eks. badet i sjøen eller i et fjellvann når det er kaldt ute, det bøtter ned, og oppdager at det føles varmere i vannet enn på land? Eller gitt blaffen i regntøy, men når den verste regnbygen på evigheter kommer, så bare løper dere ut og blir kliss våte, hopper i sølepytter, kanskje skraper sammen nok hagl til å kaste noen snøballer? Lage en gapahuk, tenne bål, grille pølser, virkelig snakke sammen - hva hadde du av drømmer da du var like gammel som ungene er nå, hvilke drømmer hadde din mann, hvilke drømmer har barna deres? Hva synes ungene er viktigst for at de skal ha det bra i familien? Hva synes du og mannen? Når spurte dere sist om det er noe barna bekymrer seg for? Når fortalte dere hverandre at dere er stolte av og glade i hverandre? Når planla dere sist et prosjekt sammen, hele familien, hvor alle bidro i planlegging og gjennomføring? Når satte dere sist dere et felles mål og hjalp hverandre for å nå det? Når snakket dere sammen om hvor viktig holdninger er i livet, hvordan man møter livet, hvordan man kan velge å styre tankene sine og på den måten bidra positivt til hvordan man føler det eller har det? Når snakket dere sist om hvordan man kan møte utfordringer? Vet dere hvilke utfordringer de andre sliter med? Hvordan kan dere støtte hverandre til å bli bedre, både hver enkelt og som familie? Når lærte dere dere noe helt nytt, noe dere ikke har tenkt på å prøve sist? Hvilke mål vil hver av dere ha for høsten? Hva kan dere som familie ha som mål for høsten/det neste året?

Tør å være nære. Tør å se hverandre. Lytt til hverandre. Utfordre hverandre, lær noe nytt.

Været er bare rammen, dere bestemmer selv hvordan bildet blir...

 

Anonymkode: 7f5c3...b65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer i Norge har jo som oftest en eller annen værutfordring, men jeg er glad for at jeg ikke har et behov for "Sydenferie" hvert eneste år. Jeg er overmåte glad i å reise, men tanken på Granca hvert jævla år gir meg grønne prikker på ryggen og nupper inne i nesa. Årets sommer er så langt tilbragt hjemme i Oslo. I går regnet det, så da var vi ivrige i legobyggingen, og vi har produsert et halvt hotell med innbo, samt oppdaget at vi trenger flere ordinære klosser. Noen netter tilbringes i marka, enten i telt eller i hengekøye, vi har hatt teltleir i hagen (to telt er da nesten en hel leir) med en haug med unger på gamingaften, vi har brettspill og sunt konkurranseinstinkt, bollebaking, yngstemann vil lære å hekle, vi har talløse bøker, og bibliotek om vi skulle gå tomme.

Senere i sommer skal vi kjøre nordover, som vi gjør hvert år.

Essensen i ferien vår i år er den samme som den alltid er; vi slapper av og koser oss sammen, fri fra hverdagsplikter og -rutiner. I dag har jeg lovet åtteåringen å finne flere legoklosser, samt å gruse henne i vri-åtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går regna det helt forferdelig. Vi løp rundt i hagen i badetøy og var helt ville. Ungene hylte av latter i 20 minutter. Så ble vi iskalde. Putta ungene i et varmt bad mens jeg selv dusja. Etterpå spiste vi ferske boller i pysj og så film. Det var skikkelig koselig. 

Anonymkode: 9c23e...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk!! Så enig! Makan til klaging på enkelte her. Sippeunger, bortskjemte eller hva jeg skal kalle dem.

Noen kjemper for livet, har kreft og går på cellegift/stråling. Tenk å klage på et vær. Dere aner ikke hvor heldige dere er som er friske. 

Anonymkode: d0075...a53

Jeg synes på generelt grunnlag at det er en uting å stoppe syting med at noen har det verre. Hvis det er slik at det alltid er noen som har det verre så kan nesten INGEN syte. Jeg kan si til en som har kreft, ta deg sammen, mamma har ALS og her finnes det ingen kur. DU får i alle fall cellegift du. 
Å minne folk på hva som er bra i livet er OK. 

Anonymkode: 9c23e...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har som regel norgesferie. Jeg har trygg jobb og en fin familie. Jeg ønsker meg likevel fint vær i ferien og blir litt motløs når langtidsvarselet viser kun regn og temperaturer ned mot 10 grader. Vi bor langt fra alt av klatreparker, zipliner, museer og trampolineparker, så turer til det blir fort dagstur med 20 mil + i bil, ikke drømmeferie for en sjuåring som blir bilsyk etter 2 mil. 

Så ja, jeg sukker litt over dårlig vær før vi kler på oss og danser i regnet ;) 

Anonymkode: 0ba7e...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Anonym bruker said:

På tide å ta av seg skylappene, vokse opp og møte virkeligheten?

Anonymkode: 171c5...4ed

😴 enkelte dårlig hvis sannheten dårlig

Anonymkode: 16c97...9a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...