Gå til innhold

Sykepleiere. Hva har dere i lønn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De som har ubekvem arbeidstid har tillegg, de som jobber dagtid har kun grunnlønn. Så tilleggene kan ikke regnes med.

Anonymkode: 47f74...635

Men antall timer jobb er jo det samme. Om det er søndag eller mandag.

Anonymkode: f15af...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men antall timer jobb er jo det samme. Om det er søndag eller mandag.

Anonymkode: f15af...539

Men det er jævlig stor forskjell på turnus og dag. Å gå fra kveldsvakt kl 23 for å være på jobb igjen kl 7.30 er ikke lett. Det er tungt som fy. Og det gir deg lite søvn og hvile. Og for oss eksisterer ikke søndag, julaften, 17.mai som fridager. Vi er på jobb uansett. Synes du virkelig ikke det skal kompenseres?

Anonymkode: 664e1...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jævlig stor forskjell på turnus og dag. Å gå fra kveldsvakt kl 23 for å være på jobb igjen kl 7.30 er ikke lett. Det er tungt som fy. Og det gir deg lite søvn og hvile. Og for oss eksisterer ikke søndag, julaften, 17.mai som fridager. Vi er på jobb uansett. Synes du virkelig ikke det skal kompenseres?

Anonymkode: 664e1...677

Ikke meg du siterer, men selvfølgelig skal det kompenseres, og det blir det jo og.

Anonymkode: 60b9f...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jævlig stor forskjell på turnus og dag. Å gå fra kveldsvakt kl 23 for å være på jobb igjen kl 7.30 er ikke lett. Det er tungt som fy. Og det gir deg lite søvn og hvile. Og for oss eksisterer ikke søndag, julaften, 17.mai som fridager. Vi er på jobb uansett. Synes du virkelig ikke det skal kompenseres?

Anonymkode: 664e1...677

Selvfølgelig skal det kompenseres. Er vel ingen som mener noe annet? Men det blir det jo!! 

Anonymkode: f15af...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke meg du siterer, men selvfølgelig skal det kompenseres, og det blir det jo og.

Anonymkode: 60b9f...2c8

 

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig skal det kompenseres. Er vel ingen som mener noe annet? Men det blir det jo!! 

Anonymkode: f15af...539

Det blir kompensert, men ikke mye.

Anonymkode: 664e1...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oversikt over hva en sykepleier, for ikke å snakke om en hjelpepleier (nå heter det vel helsefagarbeider?) har i grunnlønn. 

Men det jeg vet, er at alle ansatte i kvinnedominerte yrker, i helse, i skole og barnehage, og i renhold, har altfor lave lønninger sett opp mot jobbene de gjør. 

Anonymkode: 82b96...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Det blir kompensert, men ikke mye.

Anonymkode: 664e1...677

Skjønner. Kanskje det er der det bør jobbes for mer lønn blant sykepleiere? Økes grunnlønna til en sykepleier, er det ganske mange andre yrker (med 3-årig utdannelse) som også må (bør) økes. 

Anonymkode: f15af...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sosionom med videreutdanning, men der jeg jobber, psykisk helse i kommunen, tjener vi det samme som sykepleiere. 14 års ansiennitet, 520 000 i grunnlønn. Blir en del mer pga kveld/natt-, helg- og helligdagstillegg. 

Anonymkode: 22658...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spl med master. Jobber dagtid sykehus med it. 650 i grunnlønn + ekstra ved mulighet for overtid og reise noe det innebærer

 

Anonymkode: b9739...14c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner. Kanskje det er der det bør jobbes for mer lønn blant sykepleiere? Økes grunnlønna til en sykepleier, er det ganske mange andre yrker (med 3-årig utdannelse) som også må (bør) økes. 

Anonymkode: f15af...539

De færreste andre yrker har tilsvarende ansvar som en sykepleier har. En sykepleier har ansvar for andres liv og helse. Det veier tungt.

Anonymkode: 664e1...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 17.40, Anonym bruker skrev:

Men det er jævlig stor forskjell på turnus og dag. Å gå fra kveldsvakt kl 23 for å være på jobb igjen kl 7.30 er ikke lett. Det er tungt som fy. Og det gir deg lite søvn og hvile. Og for oss eksisterer ikke søndag, julaften, 17.mai som fridager. Vi er på jobb uansett. Synes du virkelig ikke det skal kompenseres?

Anonymkode: 664e1...677

Visste du ikke om dette når du valgte å bli sykepleier? 

Anonymkode: f76e9...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Visste du ikke om dette når du valgte å bli sykepleier? 

Anonymkode: f76e9...811

Jo, og det forteller deg kanskje LITT om hvor høyt jeg elsker og verdsetter jobben min? Jeg elsker den på tross av lønn, på tross av belastning, på tross av turnus. Jeg er sliten til innerste marg og jeg blir aldri rik på penger, men jeg vil aldri bytte bort jobben min. Jeg synes likevel at det er helt innafor å ønske seg god lønn.

Anonymkode: 664e1...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Visste du ikke om dette når du valgte å bli sykepleier? 

Anonymkode: f76e9...811

Ja, vi visste dette da vi ble sykepleiere. Men vil vi ikke at flere har lyst å til å ta utdanningen å bli sykepleiere? Det er skrikende mangel. Så mangel at vi til tross for korona må leie inn svenske sykepleiere. I dagens arbeidsmarked nytter det ikke å rekruttere med kun "kost og losji" og indre drivkraft. Det er lønn som rekrutterer og beholder sykepleiere med opparbeid erfaring i jobben. 

Kan virke som samfunnet begynner å gå tom for idealister og mange er realister og da taper helsevesenet. Lønna må opp for at vi skal fortsatt ha et bærekraftig helsevesen, akkurat nå er det litt skralt.

Anonymkode: 25007...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Visste du ikke om dette når du valgte å bli sykepleier? 

Anonymkode: f76e9...811

Man vet faktisk ikke om alle ulempene, belastningen, presset, stresset, den dårlige bemanningen, de ukurante vaktene og følelsen av at man selv ikke «kan» være syk før man begynner å studere til å bli sykepleier. Man kan ikke vite at man føler seg forpliktet til å gå dobbeltvakt når en av nattevakter ikke kan komme på jobb, fordi det ikke er noen andre som kan stille på kort varsel kl 23.00 på kvelden. Man aner ikke at helgene bemannes som om pasientene er friskere og trenger mindre mat og stell når det er helg. Eller at enhver avdeling er bemannet med et minste minimum av personell for at ting skal gå rundt. Man vet ikke før man er ferdig utdannet at ungene våre blir «turnus-barn», som ikke treffer sine mødre på flere dager, siden de jobber dag, aften, dag om en annen. 
Man aner ikke hvor stort ansvar det er å skulle gi medikamenter man ikke aner hva er, fordi retningslinjer endrer seg raskere enn man klarer å slå opp i felleskatalogen. Og man har ingen aning om hvor mange søvnløse netter man skal få, fordi man ikke har en døgnrytme. 
Man vil bli sykepleier likevel. Ikke på grunn av, men til tross for alle overnevnte punkter. 
Heldigvis aner man ikke hva man går til, når man begynner å studere! Hadde man visst, hadde man sluttet første dagen! 

Anonymkode: aa4d3...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

De færreste andre yrker har tilsvarende ansvar som en sykepleier har. En sykepleier har ansvar for andres liv og helse. Det veier tungt.

Anonymkode: 664e1...677

Såså.... nå må du ikke overdrive heller. Sykepleierne er ikke de eneste på sykehuset som har «ansvar for liv og helse» altså. 

Anonymkode: 2f379...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Såså.... nå må du ikke overdrive heller. Sykepleierne er ikke de eneste på sykehuset som har «ansvar for liv og helse» altså. 

Anonymkode: 2f379...c04

Nå er dette en diskusjon om sykepleiere. Det er leger og sykepleiere som har ansvaret for liv og helse, dette bør kompenseres økonomisk også.det er ett stort ansvar og ett stort press. Jeg kan gjøre feil i mitt yrke, jeg tjener bedre enn sykepleiere og jobber 08-16 hver dag. Fri hver helg og helligdager. Skal man rekruttere nye sykepleiere må lønnen likestilles med flere mannsyrker med lik utdanning. Dette er ikke tilfelle i dag. I tillegg står blant annet sykepleiere i fronten på sykehuset og ofrer sitt liv og sin helse for oss. Mot hva? Luselønn. 

Anonymkode: 6f4d5...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn i kvinnedominerte yrker kommer aldri til å nå lønnen i mannsdominerte yrker når man møtes med «du visste jo hva lønna var da du utdanna deg». Når andre yrker får høyere lønn trenger man ikke å akseptere dårlig lønn selv bare fordi lønna «alltid har vært sånn».

Mannsdominerte yrker som håndverkere har også vært dårlig betalt en gang i tiden, men lønnen har utviklet deg på et helt annet nivå enn den har for f.eks sykepleiere og lærere/barnehagelærere. Om heismontører, snekkere og veiarbeidere hadde blitt møtt med «men dere visste hva lønna var da dere tok jobben, så hadde jo lønna stått på stedet hvil. Merkelig nok er det ingen som reagerer på at man i dag tjener godt i disse yrkene.

Anonymkode: a8326...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...