Gå til innhold

Sykepleiere. Hva har dere i lønn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange år har du jobbet? Hva jobber du med?

Jeg er ikke sykepleier men kjenner jeg er forbanna over NHOs forslag om å vise moderasjon i lønnsoppgjøret på deres vegne. Jeg vet det er dårlig betalt. Men ikle hvor dårlig. 
Så hva tjener du?

Anonymkode: cd51e...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En nyutdannet sykepleier i spekter (som regel sykehus) har 410 000kr i året.

 

En sykepleier med 10 års ansiennitet som er Max har 500 000kr. 
 

Spesialsykepleier (anestesi, intensiv m.m) har 538 000kr. 
 

Dette er tall hentet fra NSF.no for spekter fra 1august.2019. 


Det hører med at en sykepleier jobber hele året samt hver 3helg. Der mange har fri på røde dager, er en sykepleier på jobb. Inneklemte fridager og røde dager =arbeidsdager i det yrket, samt dag, kveld og natt i turnusen. Ikke minst må man huske på at dette er en baclorutdanning. Det skal jo i prinsippet lønne seg med utdanning ? Dessverre er ikke det tilfelle.

 

Personlig er jeg montør å har fri alle helligdager, helger og jobber fra 07.30-15.30. Jeg har ingen utdannelse og tjener 590 000kr i året. Hver jul, påske og 17 mai feirer jeg hjemme med familie.

Anonymkode: 6f4d5...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En nyutdannet sykepleier i spekter (som regel sykehus) har 410 000kr i året.

 

En sykepleier med 10 års ansiennitet som er Max har 500 000kr. 
 

Spesialsykepleier (anestesi, intensiv m.m) har 538 000kr. 
 

Dette er tall hentet fra NSF.no for spekter fra 1august.2019. 


Det hører med at en sykepleier jobber hele året samt hver 3helg. Der mange har fri på røde dager, er en sykepleier på jobb. Inneklemte fridager og røde dager =arbeidsdager i det yrket, samt dag, kveld og natt i turnusen. Ikke minst må man huske på at dette er en baclorutdanning. Det skal jo i prinsippet lønne seg med utdanning ? Dessverre er ikke det tilfelle.

 

Personlig er jeg montør å har fri alle helligdager, helger og jobber fra 07.30-15.30. Jeg har ingen utdannelse og tjener 590 000kr i året. Hver jul, påske og 17 mai feirer jeg hjemme med familie.

Anonymkode: 6f4d5...e32

Takk. 
Kjenner jeg blir irritert. Eneste yrkesgruppen jeg sympatiserer 100% med. 

Selv jobber jeg med økonomi. Ingen utdannelse og har 680 000,- i året. Det henger ikke på greip. 

Anonymkode: cd51e...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk. 
Kjenner jeg blir irritert. Eneste yrkesgruppen jeg sympatiserer 100% med. 

Selv jobber jeg med økonomi. Ingen utdannelse og har 680 000,- i året. Det henger ikke på greip. 

Anonymkode: cd51e...b4a

Helt enig! Jeg har flere rundt meg uten utdannelse som tjener alt fra 500 000kr-900 000kr i året uten utdannelse. Mange tjener også mindre enn sykepleiere. Poenget er at det burde lønnet seg med utdannelse både som sykepleier, men også andre yrker. K tillegg er det harde turnuser med turnusarbeid og de må ofre hjemmetid med familien i høytider. Deres arbeid er ikke verdsatt økonomisk. Skal folk ønske å bli sykepleiere må lønna opp og man må få flere faste 100% stillinger. Det er ett høyt arbeidspress som sykepleier. I tillegg ser vi igjen at Norge er avhengig av utenlandsk arbeidskraft i sommer bl.a å det bør man heller ikke være avhengig av. Det ser man nå i en krise! Jeg håper de får ett godt lønnspålegg etter en formidabel innsats nå og i tiden fremover. Vi trenger dem og mange andre i helsesektoren.

 

Lønna må opp!

Anonymkode: 6f4d5...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, du som jobber med økonomi. Nesten 700000 er jo vanvittig! Jeg er spesialist i mitt fagfelt (6år universitet og deretter 5 års spesialisering, jeg tjener 705000 i året. Jobbet i 20år. Jobber duni Oslo?

Anonymkode: 204d2...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har vi bioingeniører fått beskjed om. Vi har samme lønn som sykepleiere og blir bedt om å sympatisere med de som har mista jobben. Kanskje andre som kan ta den støyten. Kjenner jeg koker innvendig bare av å tenke på det

Anonymkode: d10de...691

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det samme har vi bioingeniører fått beskjed om. Vi har samme lønn som sykepleiere og blir bedt om å sympatisere med de som har mista jobben. Kanskje andre som kan ta den støyten. Kjenner jeg koker innvendig bare av å tenke på det

Anonymkode: d10de...691

Ikke annet enn latterlig og ett hån mot deres yrkesgruppe! Jeg kjenner jeg blir irritert. Deres lønn bør også verdsettes mer enn den gjør i dag, slik er det med alle yrkene i helsesektoren. Latterlig lave lønninger som ikke står i tråd til samfunnet eller deres arbeid og kompetanse. Ei venninne tjener 220kr t i butikk. En sykepleier har 240kr/t ca. Hvor er logikken?  Opp med lønnA deres. Spent på lønnsoppgjøret deres. Klapp, klemmer og takknemlighet over å ha jobb er en fornærmelse mot de som står i front!

Anonymkode: 6f4d5...e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, du som jobber med økonomi. Nesten 700000 er jo vanvittig! Jeg er spesialist i mitt fagfelt (6år universitet og deretter 5 års spesialisering, jeg tjener 705000 i året. Jobbet i 20år. Jobber duni Oslo?

Anonymkode: 204d2...4a6

Jobber i Oslo. Stort konsern. Jobber som regnskapssjef uten personalansvar. Faktisk er lønna litt lav i forhold til ansvar, sammenlignet med nivået i Oslo. Vi er tre regnskapssjefer. En med personal. Jeg ønsker ikke det. 

Anonymkode: cd51e...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heller ikke høy utdannelse. Jobber innen finans og tjener 680.000 pr år

Anonymkode: d4f39...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier med videreutdanning og 14 års ansiennitet, har 511 500 i årslønn. Jeg er sliten av vanvittig mye ansvar, travle vakter, lav bemanning og turnus, men jeg elsker jobben min.

Anonymkode: 664e1...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

545000, spesialsykepleier med fagansvar. Jobber bare dagtid og har over 10 års ansinitet.

Anonymkode: 25007...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er sykepleier med videreutdanning og 14 års ansiennitet, har 511 500 i årslønn. Jeg er sliten av vanvittig mye ansvar, travle vakter, lav bemanning og turnus, men jeg elsker jobben min.

Anonymkode: 664e1...677

Ikke minst ansvar! En sykepleier har et vanvittig ansvar hele tida. Allikevel mener pampene i dress (som tjener flere millioner) at sykepleierne skal "moderere" seg...

Anonymkode: fe8ea...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til alt dette så vil jeg veldig gjerne se når skatteoppgjøret for 2020 er over at det ikke er bare eiere av dagligvarebutikker som har økt sin personinntekt enormt (men selvfølgelig fortjener også disse litt,- mange jobber MYE for butikken sin),- og i hvert fall ikke at Hagen, Reitan og COOP sitter med ENORME utbytteutbetalinger etter dette "all time high" salget som har kommet grunnet stengte grenser og "nasjonalfølelse" for norske varer generelt blant folket!

Jeg håper det er de ansatte, de på gulvet og de som har kjørt ut varer som får ekstra påskjønnelser i form av at "ekstraoverskuddet" utbetales som bonuser til disse (økt lønn generelt er vel ikke noe denne bransjen tåler så veldig mye av,- derfor kan de gjøre det slik)! Og etter at butikkeier også har unnet seg litt ekstra av det ekstraordinere overskuddet som de fleste vil få,- så skal det være null ekstra til "bakmenn" i utbytte. Om det eventuelt skulle bli "Noe ekstra" og dele ut,- skal dette gå direkte til lag og forenigner som sliter pga steng aktivitet i disse koronatider.....Eller, evt man kunne bygd opp et "krisefond for lønninger i dagligvarebransjen" der ansatte er sikret normal lønn om man under neste krise STENGER NED flere dagligvarer,- eller den påvirker de negativt på andre måter...

 

Anonymkode: 827c2...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke minst ansvar! En sykepleier har et vanvittig ansvar hele tida. Allikevel mener pampene i dress (som tjener flere millioner) at sykepleierne skal "moderere" seg...

Anonymkode: fe8ea...0b9

Ja, vi skal jo jobbe dugnad, liksom.

Anonymkode: 664e1...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det jeg mener med at vi ikke har likestilling i Norge enda. Yrker hvor det er flest kvinner har generelt lavere lønn enn yrker hvor det er flest menn. Selv jobber jeg i offentlig sektor innen IT (flest menn innen IT heldigvis for meg), har jobbet med IT i 12 år og tjener rett under 700.000, jeg vet at lønna nok hadde økt om jeg valgte å gå til privat sektor, men har det veldig fint der jeg er. 

Mitt råd: Sørg for at deres døtre blir gode innen IT, elektro, økonomi eller andre yrker hvor det er flest menn først da vil nok forskjellene bli jevnet ut. Et eksempel er veterinær, før var det nesten bare menn som var veterinær, så snudde det og det ble nesten bare jenter som kom inn på studiet, resultatet er at lønnen har sunket de siste 20 årene. 

Jeg har dessverre ikke noe gode råd til HI og synes det om dugnad når det gjelder lønn er noe stort piss.    

Anonymkode: 5ef3f...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier på sykehjem. Har tre barn. Minste på 18mnd har ikke fått barnehageplass ennå. Mannen min jobber og turnus. Vi må jobbe om hverandre for å få hverdagen til å gå opp. 

Jeg er sliten av å kombinere turnus med familieliv. Jeg er sliten av lav bemanning og en konstant dårlig samvittighet for alt jeg burde ha gjort. Når mannen min og jeg jobber samtidig må vi ha barnevakt. Jeg har dårlig samvittighet ovenfor barna for at jeg går glipp av høydepunkter i deres liv pga turnusjobb. Jeg er lei meg fordi jeg går glipp av alle middagen vi planla sammen fordi jeg måtte bli igjen på jobb som eneste sykepleier når noe uforutsett skjer. Jeg får klump i magen når jeg må gå på kveldsvakt på 5 årsdagen til jenta mi. Ho sa til meg at ho synes jeg ikke burde ha født henne for jeg har ikke tid til henne. 

Jeg skulle ønske at jeg hadde høyere lønn så jeg kunne jobbe redusert. Jeg har 10 års ansiennitet. 

Jeg er en god sykepleier. Jeg drømmer om en jobb hvor jeg ikke har så mye ansvar og arbeidstiden er mindre belastende for barna mine. 

 

Anonymkode: ddf01...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er intensivsykepleier. 4,5 års utdanning. 16 års ansiennitet.  Stort ansvar på jobb for pasienter i alle aldre som svever mellom liv og død. 550 000 i grunnlønn. 50 % av arbeidstiden min er kveld eller natt og dette er en 3-delt turnus. Så høy er vaktbelastningen på mange intensivavdelinger. De aller fleste av oss har familier. Utrolig spennende og givende jobb!

Er helt helt hårreisende at det ikke gjøres noe med lønn for å lokke flere til dette yrket. Og spesialsykepleierlønnen bør heves kraftig. Er vel ingen som vil ta videreutdanning/master når man knapt får høyere lønn en bachelorgraden. Og det er jo liten tvil om at det er en stor mangel på spesialsykepleiere.

 

Takk til dere som heier på oss😀

Anonymkode: 871bf...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.7.2020 den 9.33, Anonym bruker skrev:

En nyutdannet sykepleier i spekter (som regel sykehus) har 410 000kr i året.

Anonymkode: 6f4d5...e32

Tillegg for helg/kveld/natt/røde dager osv kommer vel oppå dette?

Anonymkode: a8326...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tillegg for helg/kveld/natt/røde dager osv kommer vel oppå dette?

Anonymkode: a8326...e9f

Ja. Så dersom lønnen til sykepleiere skal øke (noe den bør), må også lønnen til barnehagelærere øke. Samme lengde utdannelse (3år), og de har ikke mulighet for kvelds/nattillegg/røde dagerstillegg. Jeg vet at det er ukurante arbeidstider, men jeg håper jo alle vet dette før de søker seg inn på sykepleierstudiet. Så har du lærere, som da også må øke lønna, for de har 4-5års utdannelse, og tvungen avspasering som ikke kan tas i ekstra lønn. Med andre ord, ser en kun på grunnlønna får en ett svar, men en sykepleier som jobber turnus tjener over grunnlønna. Akkurat som en nordsjøarbeider ikke har allverdens i grunnlønn, men en veldig god årsinntekt.

Mer lønn til alle disse kvinnedominerte yrkene!

Anonymkode: f15af...539

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spesialsykepleier med full ansiennitet, 100% 2-delt turnus. Med alle tillegg og røde dager som ikke ble tatt ut i avspasering kom jeg opp mot 600 000 i fjor. Men da har jeg altså jobba mer enn 100% iom at jeg ikke har fått erstatningsfri for røde dager.

Men det er grunnlønn en må se på. Mange sykepleiere jobber kun dagtid og får dermed kun grunnlønn.

Anonymkode: 47f74...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ante ikke at lønna var så dårlig, heier på sykepleiere og håper lønna får et kraftig opprykk. Selv driver jeg eget firma, jobber 2-3 timer om dagen og har ferie i alle skoleferier. Tar ut 500 000 i lønn. Blir nesten flau når jeg leser hvor mye jobb og ansvar det er å være sykepleier, de fortjener lønna mer enn meg.

Anonymkode: 2d715...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem alle tileggene dere har da, som gjør at dere har veldig mye bedre lønn enn mange med like lang utdannelse

Anonymkode: 60b9f...2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke glem alle tileggene dere har da, som gjør at dere har veldig mye bedre lønn enn mange med like lang utdannelse

Anonymkode: 60b9f...2c8

Tilleggene som kommer med ubekvem arbeidstid, mener du? De tilleggene hadde jo andre fått også om de hadde jobba matt, helg, helligdag osv.

Anonymkode: 07f46...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ikke glem alle tileggene dere har da, som gjør at dere har veldig mye bedre lønn enn mange med like lang utdannelse

Anonymkode: 60b9f...2c8

De som har ubekvem arbeidstid har tillegg, de som jobber dagtid har kun grunnlønn. Så tilleggene kan ikke regnes med.

Anonymkode: 47f74...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er intensivsykepleier, snart 20 års erfaring. Jeg fikk nylig en såkalt «dagstilling», men 25% av denne er helgearbeid, pluss vakter på hjertemedisinen overvåkning. Jeg lønnes derfor som dagarbeider, til tross for at jeg må jobbe litt mindre enn hver 3.helg, med aften og nattevaktshelg. Det er akkurat så «få» arbeidshelger at jeg ikke regnes som turnusarbeider. 

Vanligvis innebærer dagarbeid fri på helligdager, jul, påske, osv. Men denne 25%stillingen gjør at vi ikke har noen av fordelene med en dagstilling. Og i tillegg må vi omstille døgnrytmen til nattevaktshelger. Vi er utnyttet til arbeidsgivers fordel hele veien. 
Jobben min er på blokke ut tette kranseåre årer ved akutte/subakutte hjerteinfarkt. Vi redder hjerter, bokstavelig talt. Vi redder liv. Hver dag. 

For dette har jeg betalt 570 000,-

Det er et hån! 

Anonymkode: aa4d3...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...