Gå til innhold

«Ungdommene» vil ikke på ferie :-(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

26 minutter siden, sug lut skrev:

Man lager da ikke ferier som ikke alle vil ha? Skal man ha ikke-alle-vennlige ferier så får jo noen selvsagt lov til å slippe, evt gjøre noe annet.

Nei ser den...problemer er at det er ikke så mange valg. Enten reise eller bli hjemme. Blir vi hjemme er det fordi de eldste har valgt det, vi voksne og yngste ønsker denne ferien. De får «premier» som Tusenfryd en dag og storshopping i byen samt kino og ellers sånne ting. Skal vi tre andre føye oss for to som vil ha wifi og sitte på nett?

HI

Anonymkode: 210b0...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ungdommer kan fint tilpasse seg litt. Å være 1 uke eller 2 hos besteforeldre er lite iløpet av en 8 ukers ferie. Da får de bestemme at man er hjemme i 6 uker og foreldrene får bestemme over 2 uker. Det er slett ikke urimelig😊 

Anonymkode: 70947...63c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skoleungdom uten sommerjobb har 8-9 uker ferie. Jeg hadde blitt sjokkert om et av barna ikke kunne spandere en av de ukene på besteforeldrene fordi de heller ville være hjemme med bedre Wi-Fi tilgang! 

Ferie skal være kos for alle, det betyr ikke at man ikke skal kunne unngå kompromiss og gjøre noe som gleder andre til tross for at det ikke var førstevalget. 

I år blir det norgesferie på alle ansvarsfulle folk, da går det helt fint å bruke litt av den tiden sammen med familien. Er ungdommene gamle nok til å være alene hjemme er det jo en annne sak om det kun er en ferietur og ikke besøk til besteforeldre.  

Endret av *Miss Marple*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei ser den...problemer er at det er ikke så mange valg. Enten reise eller bli hjemme. Blir vi hjemme er det fordi de eldste har valgt det, vi voksne og yngste ønsker denne ferien. De får «premier» som Tusenfryd en dag og storshopping i byen samt kino og ellers sånne ting. Skal vi tre andre føye oss for to som vil ha wifi og sitte på nett?

HI

Anonymkode: 210b0...43c

Det kommer an på hvor gamle de eldste er. Kan de være alene hjemme? Hvis ikke får de bare bite i det sure eplet og ta en for laget. Sånn ble det i år, faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dere være en hel uke hos besteforeldrene? Skjønner godt at det kan bli kjedelig. 

Og ungdommene klarer seg kanskje fint hjemme alene noen dager også?

Anonymkode: de7a3...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg blir litt oppgitt. Vi pleier reise på ganske lange ferier i utlandet hver sommer. Men i år blir jo ikke det noe av. Barna / ungdommene syns selvfølgelig dette er kjipt. Vi skal nå snart dra en uke til besteforeldre og så videre en uke på hytte. Jeg gleder meg til å komme vekk litt...vært en lang vår med hjemmekontor og hjemmeskole og alt. De er 14,16 og 17 og ingen av de vil. Dette er døden og dårlig wifi og ingenting å finne på osv osv. Hva gjør man? Avlyser? Lar de lage dårlig stemning hele ferien? Særlig eldste kommer med sure og spydige kommentarer hver eneste gang jeg sier noe om ferien og ting jeg gleder meg til. 

Anonymkode: 210b0...43c

Reis uten dem. De er gamle nok til å være hjemme alene. 

Anonymkode: 422a9...176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror du må svelge en kamel eller to i år. Sjekk ut Telenors next young. Vi har kjøpt en mobil trådløs ruter og et abo av next young med tvilling kort som vi satte i ruteren. Da har vi ubegrenset mobildata både på campingen og når vi kjører i bilen. Det eneste er at det går saktere etter 100 GB, vi har ikke kommet dit enda altså..   

I år har jeg svelget den kamelen. Det viser seg at hun er mindre på mobilen enn tidligere og bruker mindre mobildata nå enn før. Kanskje fordi hun senker skuldrene nå da hun vet at muligheten er tilstede? Så da er hun likevel med på det meste familien gjør og er en litt blidere tenåring som ikke forsurer hele ferien for oss andre. 

Anonymkode: 9494b...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan de ikke bare bli hjemme da? Jeg var heller ikke med foreldrene på ferie i den alderen. Hadde sommerjobb hele ferien og gadd uansett ikke henge med foreldrene mine. De er stor nok til å klare seg selv.

Anonymkode: 54455...381

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, sug lut skrev:

Men det trenger jo ikke ta store deler av ferien, eller ta av ferien i det hele tatt. Ei helg hos bestemor kan gjøres når som helst, de er jo store nok til å reise aleine.

Ei helg?? Ingen bruker 7 tusen for at ungdommen skal dra fra sør-norge til Nord-Norge ei helg! 

Anonymkode: eb465...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ei helg?? Ingen bruker 7 tusen for at ungdommen skal dra fra sør-norge til Nord-Norge ei helg! 

Anonymkode: eb465...4f7

Men det er jo et valg du gjør. Det koster det samme uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke man kan tvinge 16-17 med på ferie. De kan fint være hjemme alene. Mange har flyttet ut seg selv på denne alderen.

Anonymkode: 61d78...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei ser den...problemer er at det er ikke så mange valg. Enten reise eller bli hjemme. Blir vi hjemme er det fordi de eldste har valgt det, vi voksne og yngste ønsker denne ferien. De får «premier» som Tusenfryd en dag og storshopping i byen samt kino og ellers sånne ting. Skal vi tre andre føye oss for to som vil ha wifi og sitte på nett?

HI

Anonymkode: 210b0...43c

De kan jo være litt på nett. Dere har vel sikkert mulighet til å kjøpe ekstra mobildata? 

Anonymkode: c1e60...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hvis ungdommen selv synes det er bedre å være hjemme siden utlandet ikke ble noe av så mener jeg det er helt innafor. Ferie skal uansett være noe hyggelig og ikke noe å "holde ut". 

Du tenker det er ok når du selv får barnebarn også, at de skal slippe å besøke deg fordi de har venner de heller vil se? 

Anonymkode: 0eb73...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, *Miss Marple* skrev:

Det kommer an på hvor gamle de eldste er. Kan de være alene hjemme? Hvis ikke får de bare bite i det sure eplet og ta en for laget. Sånn ble det i år, faktisk. 

Dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du tenker det er ok når du selv får barnebarn også, at de skal slippe å besøke deg fordi de har venner de heller vil se? 

Anonymkode: 0eb73...694

Jeg håper selvfølgelig at min nærmeste familie vil komme på besøk og jeg håper samtidig jeg klarer å huske hvor viktig sommeren er for ungdommen. Jeg håper jeg fortsatt husker hvordan mine ungdoms somre var med deilige vennekvelder og alle timene vi veninnene satt på stranden og skravlet og fniste. Akkurat sommerferien unner jeg ungdommen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg håper selvfølgelig at min nærmeste familie vil komme på besøk og jeg håper samtidig jeg klarer å huske hvor viktig sommeren er for ungdommen. Jeg håper jeg fortsatt husker hvordan mine ungdoms somre var med deilige vennekvelder og alle timene vi veninnene satt på stranden og skravlet og fniste. Akkurat sommerferien unner jeg ungdommen 

Sommerferien er 8-9 uker! Man lider ingen nød om man må bruke 1-2 uker med foreldre og besteforeldre altså. De har 6-7 uker ellers på å drive dank og fnise med venninner. 
 

Ungdommen har godt av å bli stilt litt krav til. Alle unner folk ferie, også ungdom. Men de kan fortsatt ta hensyn til andre, inne at andres ønsker også er viktige osv. 

Ikke rart mange ungdommer blir ufordragelige hotellgjester i eget hjem. Eller vokser opp til å bli fedre (og mødre) som ikke orker å ta seg av unger og hjem. Det forumet her florerer jo av innlegg om udugelige partnere.....

Anonymkode: 162a5...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sommerferien er 8-9 uker! Man lider ingen nød om man må bruke 1-2 uker med foreldre og besteforeldre altså. De har 6-7 uker ellers på å drive dank og fnise med venninner. 
 

Ungdommen har godt av å bli stilt litt krav til. Alle unner folk ferie, også ungdom. Men de kan fortsatt ta hensyn til andre, inne at andres ønsker også er viktige osv. 

Ikke rart mange ungdommer blir ufordragelige hotellgjester i eget hjem. Eller vokser opp til å bli fedre (og mødre) som ikke orker å ta seg av unger og hjem. Det forumet her florerer jo av innlegg om udugelige partnere.....

Anonymkode: 162a5...aa7

Ok☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 åringen her skal ha sine første netter hjemme alene når vi reiser på en tredagers. Bor i rekkehus med mange naboer og har alliert oss med både en nabo og en i familien som skal sjekke innom og ikke minst holde øye med at ikke det kommer en haug ungdom på besøk. Får fast innetid og får ikke si til venner at vi ikke er hjemme. Yngste får da ha med seg en venn på turen. 

Anonymkode: 97686...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 og 17 åringen her hjemme her, mens de andre på 14,10 og 5 må selvfølgelig være med..

 

Anonymkode: c48cd...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg håper selvfølgelig at min nærmeste familie vil komme på besøk og jeg håper samtidig jeg klarer å huske hvor viktig sommeren er for ungdommen. Jeg håper jeg fortsatt husker hvordan mine ungdoms somre var med deilige vennekvelder og alle timene vi veninnene satt på stranden og skravlet og fniste. Akkurat sommerferien unner jeg ungdommen 

Ja men hallo. De har fri i to måneder. Vi er borte to uker. Det er nok tid igjen i de resterende seks ukene til fnising på stranda. 

Anonymkode: 210b0...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja men hallo. De har fri i to måneder. Vi er borte to uker. Det er nok tid igjen i de resterende seks ukene til fnising på stranda. 

Anonymkode: 210b0...43c

Dere velger det dere vil men du spør jo etter meninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tatt en alvorsprat med dem og begge ønsket å være med. Så får de heller surmule litt innimellom. Jeg må si jeg er nokså sjokkert over de av dere som syns det er helt greit å reise vekk på sommerferie til andre steder i landet og la 16 åringer være hjemme alene hele ferien. 

Anonymkode: 210b0...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har tatt en alvorsprat med dem og begge ønsket å være med. Så får de heller surmule litt innimellom. Jeg må si jeg er nokså sjokkert over de av dere som syns det er helt greit å reise vekk på sommerferie til andre steder i landet og la 16 åringer være hjemme alene hele ferien. 

Anonymkode: 210b0...43c

Det er stor forskjell på 16 åringer. Noen 16 åringer må dessuten flytte hjemmefra i når de er i den alderen. Det er dessuten stor forskjell på hvor man bor og hvilket nettverk man har. Uansett :godt dere ble enige ☀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...