Gå til innhold

«Ungdommene» vil ikke på ferie :-(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kjenner jeg blir litt oppgitt. Vi pleier reise på ganske lange ferier i utlandet hver sommer. Men i år blir jo ikke det noe av. Barna / ungdommene syns selvfølgelig dette er kjipt. Vi skal nå snart dra en uke til besteforeldre og så videre en uke på hytte. Jeg gleder meg til å komme vekk litt...vært en lang vår med hjemmekontor og hjemmeskole og alt. De er 14,16 og 17 og ingen av de vil. Dette er døden og dårlig wifi og ingenting å finne på osv osv. Hva gjør man? Avlyser? Lar de lage dårlig stemning hele ferien? Særlig eldste kommer med sure og spydige kommentarer hver eneste gang jeg sier noe om ferien og ting jeg gleder meg til. 

Anonymkode: 210b0...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har samme problem med våre på 17 og 15 år, men det er deres problem. De får bare sitte på rommet og være sur da, vi andre kan ha det kjekt likevel. Husker at jeg var slik selv på den alderen, dritsur når jeg måtte være med på kjedelige ferier, men det er jo en viktig lærdom i at man må kunne jenke seg og gjøre ting man ikke vil.

Anonymkode: da453...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tvunget de med. Eventuelt latt eldste være hjemme og fjernet router. 
Uansett. Om dere blir hjemme hadde WIFI blitt borte hjemme. Jeg skjønner de ikke vil samtidig må de tåle å gjøre ting de ikke vil. 
Jeg har en tenåring selv med noen voldsomme nykker innimellom. Hvis du vil bli hørt og behandlet med respekt så får de starte med å oppføre seg som vanlige folk. Jeg kan også høre på argumenter for å ikke dra på ferie. WIFI og kjedelig er faktisk ikke et argument. 

Anonymkode: 5e6d8...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar på en ferie som ungene faktisk liker og ønsker? Eller lar de to eldste være hjemme? Hva med Danmarksferie? Eller noen av de andre landene som det blir åpnet opp for? Norgesferie er et helvette i den alderen

Anonymkode: 776f7...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er helt normalt altså.

Selvfølgelig vil ikke tenåringer sitte på en hytte med mamma og pappa når vennene er hjemme og det er der det skjer.

I fjor fikk vi lokket med oss 15 og 18 åringen en helg til Sverige med Liseberg, men det var eneste ferien vi hadde med dem i fjor.

I år skulle egentlig 19 åringen til syden med noen venner, men det har jo blitt utsatt. 16-åringen som nettopp har fått lappen på lett motorsykkel vil overhodet ikke på ferie med oss i år.

Det er en fase, og vi var da helt like selv. Jeg ønsket ikke å være med mamma og pappa på campingferie med campingvogn når jeg var 15-16 år altså, vennene mine var hjemme, gutten jeg var forelsket i var hjemme, det var hjemme jeg ville være :)

 

Anonymkode: 668ac...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 Ville du likt en sånn ferie på samme alder? Det blir da ikke noe hyggelig å dra på noe som flertallet ikke vil på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Eldstemann på 17 fikk valget om å være med på norgesferie eller bli hjemme da utenlandsferien ble kansellert. 

Han har valgt å bli hjemme og har fått sommerjobb. Jeg er litt ambivalent til å l han være hjemme alene i to uker, men..... mammahjertet får tåle litt ekstra uro framfor å ha med en sur 17-åring I bilen😳

Anonymkode: 162a5...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

 Ville du likt en sånn ferie på samme alder? Det blir da ikke noe hyggelig å dra på noe som flertallet ikke vil på? 

I år er det jo litt spesielt. Man drar ikke til Spania nå selv om ungdommen i huset vil altså..... Da er man den fornuftige voksne som setter foten ned. Ungdommens grenseløse ønsker, manglende vurderingsevne osv trumfer ikke fornuftigheten selv om ungdommen er i flertall.

Besøk hos besteforeldre bør enhver ungdom holde ut en uke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kamomille skrev:

I år er det jo litt spesielt. Man drar ikke til Spania nå selv om ungdommen i huset vil altså..... Da er man den fornuftige voksne som setter foten ned. Ungdommens grenseløse ønsker, manglende vurderingsevne osv trumfer ikke fornuftigheten selv om ungdommen er i flertall.

Besøk hos besteforeldre bør enhver ungdom holde ut en uke!

Hvis ungdommen selv synes det er bedre å være hjemme siden utlandet ikke ble noe av så mener jeg det er helt innafor. Ferie skal uansett være noe hyggelig og ikke noe å "holde ut". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Eldstemann på 17 fikk valget om å være med på norgesferie eller bli hjemme da utenlandsferien ble kansellert. 

Han har valgt å bli hjemme og har fått sommerjobb. Jeg er litt ambivalent til å l han være hjemme alene i to uker, men..... mammahjertet får tåle litt ekstra uro framfor å ha med en sur 17-åring I bilen😳

Anonymkode: 162a5...aa7

Samtidig lærer du han noe viktig, å jobbe for pengene. Han må stå opp hver dag og han får lønn han har jobbet for. Han er straks 18 år å voksenlivet venter rett rundt svingen. 

Anonymkode: ee0ba...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ene veninne har to jenter på 16 og 18. Veninnen min foreslo hytta og bestefar hun også. Det var det liten stemning for gitt. Nå har jentene fått seg sommerjobb og foreldrene skal kose seg med dagsturer og gode middager ute. De har også bestilt seg opphold på spa. Alle er fornøyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med slik oppførsel hadde det ikke blitt utenlandstur igjen her hos oss. Barna har 8 uker sommerferie. 2 av dem kan brukes på å gjøre noe andre i familien ønsker. 

Anonymkode: 1f3bb...b7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Eldstemann på 17 fikk valget om å være med på norgesferie eller bli hjemme da utenlandsferien ble kansellert. 

Han har valgt å bli hjemme og har fått sommerjobb. Jeg er litt ambivalent til å l han være hjemme alene i to uker, men..... mammahjertet får tåle litt ekstra uro framfor å ha med en sur 17-åring I bilen😳

Anonymkode: 162a5...aa7

Supert å få sommerjobb da. Da synes jeg det er helt OK å være hjemme. En på 17 som faktisk får seg sommerjobb tenker jeg også er voksen nok til å være alene hjemme. Å være alene for å ha tilgang tiø WIFI og være med venner er ikke grunn nok. Og det er skremmende når nettilgang er viktigst i livet. Alle varsellamper blinker. Mine har fri surf til 5 GB og kan kjøpe mer. De har godt av å lære seg å porsjonere forbruket sitt. Jeg er også helt med på å kjøpe litt mer om det er noe spesielt. 

Anonymkode: 5e6d8...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Med slik oppførsel hadde det ikke blitt utenlandstur igjen her hos oss. Barna har 8 uker sommerferie. 2 av dem kan brukes på å gjøre noe andre i familien ønsker. 

Anonymkode: 1f3bb...b7b

Helt enig. Hvorfor er så mange redd for å stille litt krav til store barn?

Må være de samme som lager tråder om ungdommer med null respekt for familien. 
 

Å forsure familieferien i 14 dager skjer ikke her. Handler ikke om at mine er kuet, de er oppdratt til å oppføre seg og faktisk ta hensyn til andres behov også. Min ene som en tenåring har sine greier innimellom, men likevel fungerer familielivet fint, når krisen har roet seg. 

Anonymkode: 5e6d8...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Hvis ungdommen selv synes det er bedre å være hjemme siden utlandet ikke ble noe av så mener jeg det er helt innafor. Ferie skal uansett være noe hyggelig og ikke noe å "holde ut". 

De hadde ikke hatt vondt av å ta litt hensyn til andres behov og følelser

Anonymkode: 414f0...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De hadde ikke hatt vondt av å ta litt hensyn til andres behov og følelser

Anonymkode: 414f0...1f8

Besøke besteforeldre kan ofte gjøres andre tider på året. At ungdom heller vil være hjemme enn slike ferier trenger heller ikke bety at de får fri til å gjøre hva som helst. Man kan si at det blir hytta eller jobb feks. Jobb kan være alt fra å male en låve til å stå i en kiosk. Er dette snakk om grei og pliktoppfyllende ungdom som ellers passer skole og aktiviteter så fortjener de også en bra ferie. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man lager da ikke ferier som ikke alle vil ha? Skal man ha ikke-alle-vennlige ferier så får jo noen selvsagt lov til å slippe, evt gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, sug lut skrev:

Man lager da ikke ferier som ikke alle vil ha? Skal man ha ikke-alle-vennlige ferier så får jo noen selvsagt lov til å slippe, evt gjøre noe annet.

Nåja. Å sørge for at barnebarn og besteforeldre møtes når man bor på hver sin side av landet er de voksnes ansvar. Ungdommene skjønner ikke alltid at det er noe de vil sette pris på p sikt. 

Anonymkode: 436cb...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nåja. Å sørge for at barnebarn og besteforeldre møtes når man bor på hver sin side av landet er de voksnes ansvar. Ungdommene skjønner ikke alltid at det er noe de vil sette pris på p sikt. 

Anonymkode: 436cb...4de

Men det trenger jo ikke ta store deler av ferien, eller ta av ferien i det hele tatt. Ei helg hos bestemor kan gjøres når som helst, de er jo store nok til å reise aleine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Hellas ifjor, betalte nesten 50.000 kroner. Det vi fikk var en gretten 15-åring som syntes det var altfor varmt, ble solbrent (insisterte å smøre seg selv men var jo langt ifra nok), omgivelsene var kjedelige men i det minste hotellets wifi fungerte utmerket.

Jeg syntes det var kjipt da det var en dyr ferie og etter et par dager begynte hans humør påvirke vårt også. Det var mer eller mindre bortkastet penger.

I år har vi ikke en gang vurdert reise, han er mye sammen med venner nå at det er mulig igjen og han koser seg med båtturer og andre små ting. Vi reiser nå bort ei uke og han fikk lov å være hjemme alene. Har en nabo som vi stoler på og han har sagt at han holder et øye med gutten, det blir ingen fest der alle facebook-bekjente dukker opp. Jeg tenker at sønnen vår er 16 nå og hvis han ikke vil bli med oss, javel, da får i det minste vi en fin tur. Å tvinge ham blir det bare dårlig stemning av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Drar på en ferie som ungene faktisk liker og ønsker? Eller lar de to eldste være hjemme? Hva med Danmarksferie? Eller noen av de andre landene som det blir åpnet opp for? Norgesferie er et helvette i den alderen

Anonymkode: 776f7...e22

De ønsker sydenferie. Det blir det ikke i år. Vi har ikke tenkt å trosse reiseråd og sunn fornuft fordi bortskjemte tenåringer vil til syden. 
HI

Anonymkode: 210b0...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Min ene veninne har to jenter på 16 og 18. Veninnen min foreslo hytta og bestefar hun også. Det var det liten stemning for gitt. Nå har jentene fått seg sommerjobb og foreldrene skal kose seg med dagsturer og gode middager ute. De har også bestilt seg opphold på spa. Alle er fornøyde. 

Ja i en ideell verden er det mye man kan gjøre. Vi bor på en liten plass og sommerjobber er ikke å oppdrive. Ja, det er forsøkt i månedsvis. Besteforeldre er gamle, veldig gamle og ingen garanti for at de er der neste sommer. 

Anonymkode: 210b0...43c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

De ønsker sydenferie. Det blir det ikke i år. Vi har ikke tenkt å trosse reiseråd og sunn fornuft fordi bortskjemte tenåringer vil til syden. 
HI

Anonymkode: 210b0...43c

Selvsagt gjør dere ikke det men dersom de heller bare vil være hjemme så lurer flere på hvorfor dere vil trumfe igjennom noe kun dere voksne ønsker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja i en ideell verden er det mye man kan gjøre. Vi bor på en liten plass og sommerjobber er ikke å oppdrive. Ja, det er forsøkt i månedsvis. Besteforeldre er gamle, veldig gamle og ingen garanti for at de er der neste sommer. 

Anonymkode: 210b0...43c

Hvis de er så gamle så er kanskje en uke i overkant? Hva med å ta med ungdommen i ett par dager for så å la de dra hjem? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...