Gå til innhold

Ei venninne flytter langt fra barnefar


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han kan ha ombestemt seg eller at det er ting med far du ikke vet, og som mor ikke vil fortelle fordi hun ikke vil utlevere far 

ps. Foreldreansvar har ingenting med samvær å gjøre 

Anonymkode: a19c1...7fb

Og jeg skrev i hovedinnlegget at jeg kan ta feil. Hvorfor svarer du heller ikke på det jeg spør om?

Anonymkode: 972f3...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er DU som stadig tar opp deg og ditt. 

Anonymkode: a19c1...7fb

Og du henger deg opp i det istedenfor det jeg faktisk spør om 

Anonymkode: 972f3...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg skrev i hovedinnlegget at jeg kan ta feil. Hvorfor svarer du heller ikke på det jeg spør om?

Anonymkode: 972f3...3f1

Ok. Tenker det er helt ok at hun flytter. 

Anonymkode: a19c1...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok. Tenker det er helt ok at hun flytter. 

Anonymkode: a19c1...7fb

Takk for svar!

Anonymkode: 972f3...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg synes ikke det er Ok. Men skjønner ikke helt ditt voldsomme engasjement i saken? Er heller ikke sikker på hvor du har det fra at «alle vet» at barna har det best med 50-50, er ikke alltid best ordning det for alle, selv om det kanskje funker for dere.

Anonymkode: 8bec6...bbb

Jeg skjønner engasjementet. Hun er vel elskerinna hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp, er barna som betaler og det er trist. Og ja er hennes valg så klart siden faren ikke nekter.

Anonymkode: 972f3...3f1

Det er ingenting far kan gjøre. Å "nekte" vil bare skape konflikt og mor vil flytte med barna uansett. Han er sjanseløs pga sitt kjønn.

"Far kan i dag ikke nekte mor å flytte til et annet sted i landet. Det er dette som gjerne skjer når far og barn mister kontakten", ref. www.forskning.no/skadeligbarnelov

Anonymkode: 52d9f...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ingenting far kan gjøre. Å "nekte" vil bare skape konflikt og mor vil flytte med barna uansett. Han er sjanseløs pga sitt kjønn.

"Far kan i dag ikke nekte mor å flytte til et annet sted i landet. Det er dette som gjerne skjer når far og barn mister kontakten", ref. www.forskning.no/skadeligbarnelov

Anonymkode: 52d9f...747

Tullepreik, hun risikerer å miste omsorgen om hun fratar barnas far. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart dette blir dumt for barna, og er enig i at det kan virke hensynsløst. Det er likevel forståelig hun vil til hjemplassen nå når forholdet er over, og 4 timers biltur er ikke allverden det da. Tenker hun slipper litt opp etterhvert jeg i takt med at ungene blir større og samvær kan fungere helt fint. En langhelg nå og da og i ferier. Det at de nå har bestemt null samvær og kun besøk av far er akkurat nå, det trenger ikke forbli sånn for alltid. Du som venninne kan støtte henne på avgjørelsen og likedan kan du oppfordre henne til at ungene får samvær hos far innimellom.

Virker som hun har stor hjertesorg over at livet tok denne vendingen og at det er for vondt å bli boende der alt minner henne om livet med eksen sin. 

Anonymkode: 0f348...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Klart dette blir dumt for barna, og er enig i at det kan virke hensynsløst. Det er likevel forståelig hun vil til hjemplassen nå når forholdet er over, og 4 timers biltur er ikke allverden det da. Tenker hun slipper litt opp etterhvert jeg i takt med at ungene blir større og samvær kan fungere helt fint. En langhelg nå og da og i ferier. Det at de nå har bestemt null samvær og kun besøk av far er akkurat nå, det trenger ikke forbli sånn for alltid. Du som venninne kan støtte henne på avgjørelsen og likedan kan du oppfordre henne til at ungene får samvær hos far innimellom.

Virker som hun har stor hjertesorg over at livet tok denne vendingen og at det er for vondt å bli boende der alt minner henne om livet med eksen sin. 

Anonymkode: 0f348...3dc

 

Korreksjon :

Mente å skrive 3 timers biltur, ikke 4. 

Anonymkode: 0f348...3dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rhapsody in blue skrev:

Tullepreik, hun risikerer å miste omsorgen om hun fratar barnas far. 

Det er selvsagt dårlig gjort mot barna og far, men:

"Gjeldende rett i dag er at bostedsforelderen (mor), kan flytte med barnet innad i Norge, men er pålagt å varsle den andre forelderen senest 6 uker før man flytter, jf. barneloven 37 og § 42 a

Det er ingen formelle sanksjoner mot at man bryter fristen for å varsle den andre forelderen."

Alle ser at mors beslutning om å flytte så langt vekk vil gi disse barna unormalt lite tid med sin far. Men som lenken i tråden over her viser er dette nokså vanlig.

Anonymkode: 52d9f...747

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Anonym bruker said:

Ja jeg vet om de NAV-reglene så jeg syns det er merkelig, hun har funnet seg bolig allerede sa hun og har fått fraktet flyttelasset dit.

Ang nettverk så er mitt nettverk mye bedre i min hjemkommune, venner og slekt. Her jeg bor er det ikke så lett å bli kjent med folk. Men jeg flytter ikke, mine barn skal få bo hos sin far og, dessuten vet jeg at min eks hadde nektet meg å flytte med barna.

Anonymkode: 972f3...3f1

Her har vi det. Grunnen til at du er så provosert. Hun gjør det du skulle ønske du kunne. Misunnelse i ordets rette forstand.

 

Anonymkode: 2f8b5...3da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva vet du egentlig at faren ønsker? Her og så trodde alle at faren til barna var verdens beste far, og ved brudd, så ville han ha de 50%. Det ble brudd, og første uke skulle han ha de 50%, så skulle han ha de annenhver helg, så når det passet han. Og det var svært sjelden. Så jeg flyttet 2 timer unna. Bodde et lite sted, hvor jeg overhodet ikke trivdes. Og hvorfor skulle jeg bli boende. Og får kunne jo fortsatt ha barna annenhver helg og i ferier, hvis han ville. Det ble heller til 2-4 helger i året, og ingen ferier. Og familie og venner sitter igjen sjokkerte, for de trodde virkelig han var en fantastisk far. Det trodde jo jeg og, ellers hadde jeg ikke fått 2 barn med han.

Anonymkode: b253b...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet ingenting om hvorfor de har valgt dette. Kanskje far ikke ønsker samvær, kanskje far har funnet seg en gal ny dame, kanskje far overhodet ikke tar ansvar, kanskje venninnen din er avhengig av nettverket sitt hjemme osv. Dine observasjoner av at far angiveligvis elsker barna og motsatt sier ingenting om hvorvidt han bør ha samvær. Din situasjon er ikke hennes.

Anonymkode: 33a52...b91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Hi.

Jeg tror det i mange tilfeller er best for barn å ha en hovedomsorgsperson og en fast base kontra 50/50. Og jeg tror at den som skal være denne basen må ha det best mulig for å være en best mulig forelder. Mye mulig har din venninne tilsvarende perspektiv. Og da håper jeg hennes flytting kan sees som noe annet enn en umoden hevn. At pappaen er «snill» er forresten ikke sidestilt med at han vil fungere godt som 50%-forelder.

Anonymkode: 23f5e...c74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager men jeg forstår henne veldig godt. Joda hun er sikkert sint og skuffet samtidig så kan jeg forstå hennes ønske om å flytte til sin hjemkommune der hun har et eget nettverk. Hvorfor kan ikke han prøve å finne seg jobb der eller i alle fall flytte en tredjedel av veien dit så blir det i alle fall kortere reisevei? Han kunne også valgt annerledes, har han foreslått å prøve terapi eller kjempet for forholdet på andre måter? Jeg synes det er bra at moren tar grep for å prøve å bli lykkelig igjen og barna er heller ikke tjent med å ha en mor som møter veggen p.g.a. kjærlighetssorg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg er veldig overraska over ei venninne! Hun har alltid vært veldig fornuftig og opptatt av barnas beste. Mannen brøt forholdet nylig, noe som knuste henne, hun ville det overhodet ikke. Han er en snill mann men har bare ikke følelser for henne lengre. De har 3 barn, yngste er ikke 1 år ennå. Jeg snakket med henne nå i kveld og hun skal flytte 3 timer med bil unna barnefar og jeg er så sjokkert! Han skal ha 0% ansvar for barna, han skal få komme på besøk i blant. Jeg som trodde at hun tenkte at barna skal ha fast samvær med far, det var jo planen, og at hun skulle bo her. Barnas beste! I mitt hode er dette hevn på faren pga bruddet, jeg kan ta feil, men jeg bare klarer ikke å fatte at barna ikke skal få ha vanlig samvær med sin far. Jeg får vondt av å tenke på at barna skal se faren så lite. Jeg og min eks har barna 50-50 og bor 3 min unna hverandre. Jeg vet at mannen til venninna mi er en snill far, men dumsnill, derfor lar han henne gjøre dette. Hun bare snudde brått på hvordan ting skal være, og sier at det er kun fordi hun vil bo på den andre plassen og at mannen ikke vil flytte dit. At han er snill (som jeg har oppfattet det) og en god far. Klart hun kan lyve, men jeg tviler for at hun lyver. Jeg trodde at i 2020 visste alle at barna har best av å bo med begge foreldrene, altså delt ansvar ved et brudd. Jeg kunne skjønt at hun flytter langt om han var psykopat. Det minste barnet skjønner vel ikke så mye men de 2 andre vil jo savne faren masse! Og det er så vondt å tenke på det. Jeg vet godt hvordan det er å ha barn som savner faren som er bare 3 min unna, også savner de meg når de er hos faren. De sier at vi burde flytte sammen igjen, ennå 5 år etter bruddet. 

Hva tenker dere? Helt ok å flytte langt unna barnefar selv om han er grei og en flink far? 

Anonymkode: 972f3...3f1

Ikke greit i hele tatt, og siden hun var så imot at det ble slutt, er dette kun hevn

Anonymkode: 68934...23d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig overraska over ei venninne! Hun har alltid vært veldig fornuftig og opptatt av barnas beste. Mannen brøt forholdet nylig, noe som knuste henne, hun ville det overhodet ikke. Han er en snill mann men har bare ikke følelser for henne lengre. De har 3 barn, yngste er ikke 1 år ennå. Jeg snakket med henne nå i kveld og hun skal flytte 3 timer med bil unna barnefar og jeg er så sjokkert! Han skal ha 0% ansvar for barna, han skal få komme på besøk i blant. Jeg som trodde at hun tenkte at barna skal ha fast samvær med far, det var jo planen, og at hun skulle bo her. Barnas beste! I mitt hode er dette hevn på faren pga bruddet, jeg kan ta feil, men jeg bare klarer ikke å fatte at barna ikke skal få ha vanlig samvær med sin far. Jeg får vondt av å tenke på at barna skal se faren så lite. Jeg og min eks har barna 50-50 og bor 3 min unna hverandre. Jeg vet at mannen til venninna mi er en snill far, men dumsnill, derfor lar han henne gjøre dette. Hun bare snudde brått på hvordan ting skal være, og sier at det er kun fordi hun vil bo på den andre plassen og at mannen ikke vil flytte dit. At han er snill (som jeg har oppfattet det) og en god far. Klart hun kan lyve, men jeg tviler for at hun lyver. Jeg trodde at i 2020 visste alle at barna har best av å bo med begge foreldrene, altså delt ansvar ved et brudd. Jeg kunne skjønt at hun flytter langt om han var psykopat. Det minste barnet skjønner vel ikke så mye men de 2 andre vil jo savne faren masse! Og det er så vondt å tenke på det. Jeg vet godt hvordan det er å ha barn som savner faren som er bare 3 min unna, også savner de meg når de er hos faren. De sier at vi burde flytte sammen igjen, ennå 5 år etter bruddet. 

Hva tenker dere? Helt ok å flytte langt unna barnefar selv om han er grei og en flink far? 

Anonymkode: 972f3...3f1

Du vet jammen mye om din venninne og hennes eks? Hvordan vet du at han "bare ikke har følelser for henne mer"? Det tar vel 14 dagers tid før den nye dama kommer fram i lyset, og om et år eller to får du vite hvor lenge det var at han overlappet med begge...

Ungene har godt av å ha kontakt med begge foreldre, det er helt sant. Men har det slått deg at dette ikke er noe din venninne gjør MOT ham? Kanskje er det noe hun gjør for å få det lettere med å holde ut selv? At det er for smertefullt å bli boende og ha kontakt? Kanskje har han allerede begynt å introdusere en ny "stemor" for barna, og din venninne flytter vekk for å hindre ham i det?

Anonymkode: 0b34f...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er selvsagt dårlig gjort mot barna og far, men:

"Gjeldende rett i dag er at bostedsforelderen (mor), kan flytte med barnet innad i Norge, men er pålagt å varsle den andre forelderen senest 6 uker før man flytter, jf. barneloven 37 og § 42 a

Det er ingen formelle sanksjoner mot at man bryter fristen for å varsle den andre forelderen."

Alle ser at mors beslutning om å flytte så langt vekk vil gi disse barna unormalt lite tid med sin far. Men som lenken i tråden over her viser er dette nokså vanlig.

Anonymkode: 52d9f...747

Reglene viser ikke at det er vanlig, men at det er lovlig. To meget ulike ting.

Anonymkode: 0b34f...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp, er barna som betaler og det er trist. Og ja er hennes valg så klart siden faren ikke nekter. Jeg skal ikke blande meg inn og prøve å stoppe henne, jeg ville bare høre hva andre tenker. 

Anonymkode: 972f3...3f1

Hvis far ikke gjør noe med det, så er det hans valg også. 

Anonymkode: 0b34f...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...