Gå til innhold

Mislykket lasagne hver gang - tips?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg lager lasagne blir den mislykket.

Følger oppskrift til punkt og prikke, men hver gang blir lasagneplatene for lite kokt og osten blir sprø med brentsmak.

Noen tips?

- må lasagneplatene kokes litt på forhånd (står ingenting om det. Men bruker glutenfri lasagneplater, mulig det er grunnen)

- når legger dere på osten? Mot slutten? Eller blir alt fyllet tørt da?

 Super glad hvis noen kan hjelpe denne svært amatørkokken😏

Anonymkode: 1ef3d...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hver gang jeg lager lasagne blir den mislykket.

Følger oppskrift til punkt og prikke, men hver gang blir lasagneplatene for lite kokt og osten blir sprø med brentsmak.

Noen tips?

- må lasagneplatene kokes litt på forhånd (står ingenting om det. Men bruker glutenfri lasagneplater, mulig det er grunnen)

- når legger dere på osten? Mot slutten? Eller blir alt fyllet tørt da?

 Super glad hvis noen kan hjelpe denne svært amatørkokken😏

Anonymkode: 1ef3d...2a3

Koker ikke plater først nei, da tror jeg ikke det blir godt. Og osten er på hele tiden. Hvis du alltid bruker samme oppskrift så er det kanskje ikke rart det alltid blir mislykket?

Hvilken oppskrift bruker du?

Anonymkode: a44b3...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at sausene er kokvarme før du lekker opp lasagaen og skift eventuelt til mer undervarme for å unngå at osten blir brent. Stek eventuelt lengre ned i ovnen.

Anonymkode: 49a5a...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Sørg for at sausene er kokvarme før du lekker opp lasagaen og skift eventuelt til mer undervarme for å unngå at osten blir brent. Stek eventuelt lengre ned i ovnen.

Anonymkode: 49a5a...e12

Mine sauser er aldri kok arm ved opplegging og blir helt fin hver gang. Den bør jo stekes ganske lenge og ikke for varmt og helst varmluft.

Anonymkode: a44b3...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du må ned med varmen 25 grader, kanskje 50, og øke tiden i komfyren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine sauser er aldri kok arm ved opplegging og blir helt fin hver gang. Den bør jo stekes ganske lenge og ikke for varmt og helst varmluft.

Anonymkode: a44b3...08b

Det er bare enklere å få det til uten at osten nlur hard eller btent hvis sausene er varme.

Anonymkode: 49a5a...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Passer du på at det er nok væske i sausen som berører platene? Jeg har feks alltid bechamelsaus på platene i hvert lag. Uten væske blir de ikke myke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hver gang jeg lager lasagne blir den mislykket.

Følger oppskrift til punkt og prikke, men hver gang blir lasagneplatene for lite kokt og osten blir sprø med brentsmak.

Noen tips?

- må lasagneplatene kokes litt på forhånd (står ingenting om det. Men bruker glutenfri lasagneplater, mulig det er grunnen)

- når legger dere på osten? Mot slutten? Eller blir alt fyllet tørt da?

 Super glad hvis noen kan hjelpe denne svært amatørkokken😏

Anonymkode: 1ef3d...2a3

La mye mer saus og dekk dem med 

Anonymkode: 3f638...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min er kokk, han legger platene litt i lunket/varmt vann femten minutter før han mekker sammen lasagnen. Og de siste ti-femten minuttene i ovnen dekker han formen med aluminiumsfolie. Og husk nok væske (altså saus)

Anonymkode: ec158...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så em episode med hellstrøm på tv hvor han lagde lasagne og han la de også i vann litt før han hadde de i formen. Så jeg gjør også det, bare et par minutter i vann fra vannkokeren som da er helt varmt men ikke koker lenger. 

Pass på at det er fugtig nok, at det er nok væske i sausen til å koke platene skikkelig. 

Ost har jeg på rett før jeg setter den inn. Om din blir brent har du kanskje litt for varm ovn, eller formen litt for høyt? 

Anonymkode: 887bb...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger platene til bløt i ca 20 minutter før jeg skal bruke de. Gjør jeg ikke det så blir platene harde.

Anonymkode: a49c0...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen.

Jeg får prøve meg litt frem.

Lager jeg fra bunnen, så tar jeg den oppskriften som kommer på topp når jeg googler glutenfri lasagne. Mulig det er den samme hver gang...

Men også når jeg lager fra kit blir det samme resultat. Og i kit’et er det egentlig alt for mye «bløt» saus. 
 

Bruker alltid varmluft, og da er det jo det samme hvor i ovnen man setter formen. 200 grader i 40 min skulle gårsdagens lasagne stå i følge oppskriften. For mye?

Men neste gang skal jeg forsøke å legge platene i bløt, ha bechamelsausen rett på platene (og passe på at den ikke er for tykk?) og dekke over med folie de siste 10-15 minuttene.

Takk 😊

Anonymkode: 1ef3d...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle sammen.

Jeg får prøve meg litt frem.

Lager jeg fra bunnen, så tar jeg den oppskriften som kommer på topp når jeg googler glutenfri lasagne. Mulig det er den samme hver gang...

Men også når jeg lager fra kit blir det samme resultat. Og i kit’et er det egentlig alt for mye «bløt» saus. 
 

Bruker alltid varmluft, og da er det jo det samme hvor i ovnen man setter formen. 200 grader i 40 min skulle gårsdagens lasagne stå i følge oppskriften. For mye?

Men neste gang skal jeg forsøke å legge platene i bløt, ha bechamelsausen rett på platene (og passe på at den ikke er for tykk?) og dekke over med folie de siste 10-15 minuttene.

Takk 😊

Anonymkode: 1ef3d...2a3

Dropp varmluft. Så går det nok bra. 

Anonymkode: f6bed...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden det er glutenfrie plater kan det være de trenger mer væske. Så legg de i lunkent vann 5-10 min før du legger i forma. Kanskje det hjelper. Osten kan du jo legge på senere om du vil. Eller dekke til med folie når du ser osten er der du vil ga den. 

Anonymkode: f2cdd...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle sammen.

Jeg får prøve meg litt frem.

Lager jeg fra bunnen, så tar jeg den oppskriften som kommer på topp når jeg googler glutenfri lasagne. Mulig det er den samme hver gang...

Men også når jeg lager fra kit blir det samme resultat. Og i kit’et er det egentlig alt for mye «bløt» saus. 
 

Bruker alltid varmluft, og da er det jo det samme hvor i ovnen man setter formen. 200 grader i 40 min skulle gårsdagens lasagne stå i følge oppskriften. For mye?

Men neste gang skal jeg forsøke å legge platene i bløt, ha bechamelsausen rett på platene (og passe på at den ikke er for tykk?) og dekke over med folie de siste 10-15 minuttene.

Takk 😊

Anonymkode: 1ef3d...2a3

Både kjøttsaus og ostesaus inneholder mye væske her, og lasagnen må komprimeres litt slik at platene dekkes godt i alle lag. Plate oppå plate gir sprøe plater. Jeg har aldri forbehandlet platene. Osten på i tykt lag holder fukten inne. Steker på oppussing oppunder 200 varmluft i ca 30 min. Uten noe over. 

Anonymkode: a44b3...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Siden det er glutenfrie plater kan det være de trenger mer væske. Så legg de i lunkent vann 5-10 min før du legger i forma. Kanskje det hjelper. Osten kan du jo legge på senere om du vil. Eller dekke til med folie når du ser osten er der du vil ga den. 

Anonymkode: f2cdd...375

Retten skal også hvile etterpå. Da trekker platene mer væske også. 

Anonymkode: f2cdd...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager også bare glutenfri lasagne.

Toro kit må ikke forhåndskoke platene, ikke Semper sine plater heller, men de gule pakkene fra Shär må forhåndskoke.

Dropp varmluft, det bruker jeg aldri, men legger på osten med en gang. Blir bra hver gang.

Anonymkode: 31c45...3c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er enorm forskjell på de glutenfrie platene! Rema 1000 sine og Barilla sine er helt klart best, spesielt sistnevnte. Rema sine må ha 5 min mer i ovnen. Jeg steker på 190 grader i 35 minutter, da blir det bra. Hos oss bruker vi oppskriften til matprat.no, men med maisennamel i stedet for hvetemel, samt en del gulrot i små biter. Denne blir alltid god.

Anonymkode: 8a7d7...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

200 grader varmluft var mye, som regel går man jo ned 10-20 grader når man bruker varmluft.

Jeg bruker aldri varmluft på lasagne, 200 grader i 30 min er passe da.

Hvorfor følger du oppskriften til glutenfri lasagne forresten, det er ikke mel i den jeg lager. Er vel bare å bytte ut de vanlige platene med glutenfri plater og ellers bruke samme oppskrift som andre?

Anonymkode: 887bb...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

200 grader varmluft var mye, som regel går man jo ned 10-20 grader når man bruker varmluft.

Jeg bruker aldri varmluft på lasagne, 200 grader i 30 min er passe da.

Hvorfor følger du oppskriften til glutenfri lasagne forresten, det er ikke mel i den jeg lager. Er vel bare å bytte ut de vanlige platene med glutenfri plater og ellers bruke samme oppskrift som andre?

Anonymkode: 887bb...382

Hva brukes i ostesaus da? 

Anonymkode: a44b3...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva brukes i ostesaus da? 

Anonymkode: a44b3...08b

Jeg svarte lenger oppe, og jeg bruker maisennamel. 

Anonymkode: 8a7d7...cbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

200 grader varmluft var mye, som regel går man jo ned 10-20 grader når man bruker varmluft.

Jeg bruker aldri varmluft på lasagne, 200 grader i 30 min er passe da.

Hvorfor følger du oppskriften til glutenfri lasagne forresten, det er ikke mel i den jeg lager. Er vel bare å bytte ut de vanlige platene med glutenfri plater og ellers bruke samme oppskrift som andre?

Anonymkode: 887bb...382

Bare pga ostesausen. 

Anonymkode: 1ef3d...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle sammen.

Jeg får prøve meg litt frem.

Lager jeg fra bunnen, så tar jeg den oppskriften som kommer på topp når jeg googler glutenfri lasagne. Mulig det er den samme hver gang...

Men også når jeg lager fra kit blir det samme resultat. Og i kit’et er det egentlig alt for mye «bløt» saus. 
 

Bruker alltid varmluft, og da er det jo det samme hvor i ovnen man setter formen. 200 grader i 40 min skulle gårsdagens lasagne stå i følge oppskriften. For mye?

Men neste gang skal jeg forsøke å legge platene i bløt, ha bechamelsausen rett på platene (og passe på at den ikke er for tykk?) og dekke over med folie de siste 10-15 minuttene.

Takk 😊

Anonymkode: 1ef3d...2a3

Kiten har alt for lite saus. Jeg bruker pastaplater fra en pakke, og saus fra to pakker.

Anonymkode: 3f638...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...