Gå til innhold

Er det greit å spørre en annen person "er du sur?"


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg syns vel ikke at det er psykisk vold, men tenker ofte at det ikke gjør situasjonen bedre hvis den andre faktisk er sur. Jeg syns det er bedre å spørre om noe er i veien, om det har skjedd noe eller lignende. 

Anonymkode: c7c34...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk vold er det vel ikke, men personen du spør blir garantert sur om du stiller det spørsmålet...

Enig med anonym over, bedre å spørre om personen har det bra, eller om det er noe i veien.

Anonymkode: 2f350...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk vold, kjære mi tid! 

Nei, det er ikke psykisk vold, men en sikker måte å få en allerede sur person enda surere. 

Anonymkode: 12c4a...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke psykisk vold. Er heller ikke noe galt i å spørre, men det finnes bedre måter å spørre på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ofte ligger det andre følelser bak det som ser ut som man er «sur», så syns det spørsmålet er totalt unødvendig. Spør heller hvordan personen har det!

Anonymkode: 9f3f8...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, hvis noen spør meg om jeg er sur og jeg ikke er det men vedkommende spør igjen så kan jeg bli sur! Psykisk vold?? Hvor har du dette ifra? Må slutte med dette tullet! Er så lei av å høre om psykisk vold og fysisk vold når det ikke er det! Setter vekk fokuset på det som virkelig er psykisk:fysisk vold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære tid. Det er derfor jeg spurte da. Fordi det ble diskutert om at dette var psykisk vold. 

Hvor jeg har dette fra?? Personen som sa det vel. Jeg mente det samme som på dette forumet, og har ikke ment noe som helst. Men spørre må en få gjøre. 

 

Takk for svar 🤪

Anonymkode: d4bf3...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk vold er det ikke. Men er ufint å spørre på den måten. Bedre å si, -er det noe galt? OM du må spørre liksom. 

Anonymkode: f2943...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk beskjed idag at det er psykisk vold? 

Anonymkode: d4bf3...10c

Det er det ikke.

Anonymkode: a973d...618

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like lite psykisk vold som å spørre om de vil ha fløte i kaffen, men et særdeles tåpelig spørsmål å stille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fikk beskjed idag at det er psykisk vold? 

Anonymkode: d4bf3...10c

Dersom du i forkant hadde plaget og sjikanert vedkommende, så er det psykisk vold å spille uvitende, ja.

Anonymkode: efc06...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ett spørsmål én gang er jo ikke psykisk vold.

Men er det noe man spør vedkommende om utallige ganger, da kan det brukes på en måte som er hersketeknikk eller forsøk på å psyke noen ned. Så alt kommer an på sammenhengen og hyppigheten det sies.

Eneste som har spurt meg om jeg er sur er faktisk menn som har ønsket å sjekke meg opp, men ofte ikke har tørt. Da gjerne når jeg har vært ute på byen, f.eks. venninner er opptatt eller på do eller i baren, så jeg har bare stått med et nøytralt ansikt og kost meg med å se på folk. Så kan det plutselig smelle i en slik kommentar fra en mann jeg aldri har snakket med eller aldri møtt før. (jeg har ikke et ansikt som ser surt ut når det er nøytralt). Selv om jeg da svarer blidt "neida, ikke i det hele tatt", så fortsetter de gjerne å insistere på at jeg er sur. Og da har det skjedd at jeg har bedt dem forsvinne, og når de ikke har respektert det heller - ja, da har jeg blitt sure på dem og gått ;) Ganske mange ganger har det kommet frem at de egentlig har ønsket å sjekke meg opp, men mente de ikke ville ha sjansen på meg (deres ord, enten til meg eller til venner av seg eller meg). Akkurat det har de forsåvidt rett i, for jeg krever litt mer sosial intelligens av de jeg vurderer som partnere ;)

Jeg tror aldri jeg har spurt noen om de var sure. Hva er hensikten med å spørre? Det er jo alltid noe annet som ligger bak av følelser hvis noen er sur. Det å spørre noen om de er sur er litt passivt-agressivt, etter min mening, det har ingen hensikt.

Anonymkode: 40c75...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være sur, støtt og stadig, ER psykisk vold.

Avskyr voksne mennesker som ofte er sur.

Anonymkode: 7ad98...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

Jeg tror aldri jeg har spurt noen om de var sure. Hva er hensikten med å spørre? Det er jo alltid noe annet som ligger bak av følelser hvis noen er sur. Det å spørre noen om de er sur er litt passivt-agressivt, etter min mening, det har ingen hensikt.

Anonymkode: 40c75...a8d

Enig. 
Jeg har spurt en venninne én gang om hun var sur, med da med det nødvendige tillegget «er du sur PÅ MEG», fordi jeg hadde gjort noe dumt dagen før som jeg ønsket å be om unnskyldning for. 

Anonymkode: efc06...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig. 
Jeg har spurt en venninne én gang om hun var sur, med da med det nødvendige tillegget «er du sur PÅ MEG», fordi jeg hadde gjort noe dumt dagen før som jeg ønsket å be om unnskyldning for. 

Anonymkode: efc06...bc5

Hvorfor kunne du ikke bare si unnskyld og ikke stille det spm? Trengte du virkelig å spørre om du visste at du hadde gjort noe dumt? Lurer på hva du hadde gjort som gjorde at du måtte spørre. Du vet vel hvis du har gjort noe galt. 

Det spm er ikke psykisk vold men gud hvor irriterende det er! Har ei svigerinne som kan finne på å spørre om det der. Her en gang skulle vi møtes for en middag ute. Jeg satt på benken og venta på henne. Syns det tok lang tid og sendte henne mel og spurte om hun var like i nærheten. Hun hadde glemt hele avtalen. Irriterende men det er sånt som skjer. I flere mnd etter stilte hun spm flere ganger! Er du sur på meg for den gangen. Til slutt endte jeg jo opp med å bli forbanna og sur. Så skikkelig fra og heldigvis har hun ikke sagt det igjen men hører hun spør brodern om det hele tida. Han sitter stille og sier ikke noe og så spør hun om han er sur på henne. Ikke psykisk vold men fy søren hvor det er latterlig. 

 

Anonymkode: 2547e...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykisk vold er det ikke, men fryktelig irriterende. Om du spør om dette ofte, kan det nok gå over en grense og muligens kalle det psykisk vold. 
 

Jeg har kroniske smerter og når jeg har vondt ser jeg sur ut, somi perioder er veldig ofte. Har alltid vondt, men det varierer litt i styrke og dagsform. Smertene er ikke noe som hemmer meg i hverdagen så ikke tenkt over at jeg må informere noen. Men da jeg fikk mange spørsmål fra mine kollegaer om jeg var sur, så jeg meg nødt til å forklare hvorfor til alle. Jeg hadde ikke tenkt over dette, jeg ser jo ikke meg selv slik. Så da var det veldig greit å informere de jeg jobber med at ser jeg sur ut så har jeg bare litt vondt, er jeg sur så merkes det på helt andre måter. Så for de som får slike spm og føler de ikke er sure, så kan det være greit å informere om at de ikke er sure men kan se litt sure ut om de har smerer, er veldig konsentrerte eller lignende. For det ødlegger hvertfall humøret av å få spørsmål om en er sur når enegentlig er blid. 

Anonymkode: bbca3...48f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor kunne du ikke bare si unnskyld og ikke stille det spm? Trengte du virkelig å spørre om du visste at du hadde gjort noe dumt? Lurer på hva du hadde gjort som gjorde at du måtte spørre. Du vet vel hvis du har gjort noe galt. 

Det spm er ikke psykisk vold men gud hvor irriterende det er! Har ei svigerinne som kan finne på å spørre om det der. Her en gang skulle vi møtes for en middag ute. Jeg satt på benken og venta på henne. Syns det tok lang tid og sendte henne mel og spurte om hun var like i nærheten. Hun hadde glemt hele avtalen. Irriterende men det er sånt som skjer. I flere mnd etter stilte hun spm flere ganger! Er du sur på meg for den gangen. Til slutt endte jeg jo opp med å bli forbanna og sur. Så skikkelig fra og heldigvis har hun ikke sagt det igjen men hører hun spør brodern om det hele tida. Han sitter stille og sier ikke noe og så spør hun om han er sur på henne. Ikke psykisk vold men fy søren hvor det er latterlig. 

 

Anonymkode: 2547e...a4b

I situasjonen var det naturlig å spørre. Og jeg er ikke din svigerinne. 

Anonymkode: efc06...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I situasjonen var det naturlig å spørre. Og jeg er ikke din svigerinne. 

Anonymkode: efc06...bc5

Er du sur?

Anonymkode: 29bcb...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I situasjonen var det naturlig å spørre. Og jeg er ikke din svigerinne. 

Anonymkode: efc06...bc5

Det er ikke naturlig å spørre hvis du vet hva du har gjort galt. Hvorfor kunne du ikke bare si unnskyld? 

Anonymkode: 2547e...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke naturlig å spørre hvis du vet hva du har gjort galt. Hvorfor kunne du ikke bare si unnskyld? 

Anonymkode: 2547e...a4b

Jeg gjorde det først. 

Anonymkode: efc06...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du sur?

Anonymkode: 29bcb...dc4

Herlig! 😁 Nei! Og det var ikke min venninne heller, viste det seg! 

Anonymkode: efc06...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gjorde det først. 

Anonymkode: efc06...bc5

Hva gjorde du. Drepte marsvinet? 

Anonymkode: 2547e...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva gjorde du. Drepte marsvinet? 

Anonymkode: 2547e...a4b

Nei, som før nevnt gjorde jeg noe DUMT. Ikke noe GALT. 

Anonymkode: efc06...bc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...