GÃ¥ til innhold

Min far 🙄

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre ble skilt da jeg var tidlig i 20-årene. Nå er jeg snart 40 år. Det var en overraskende og kjip skilsmisse, min far var utro, ble avslørt og valgte den nye damen. Det tok en stund før jeg klarte å godta henne, men jeg var ung og veldig knyttet til min mor. 

Uansett; i går sa min far på Skype, mens han drakk dypt av rødvinsglasset at jeg den gangen hadde sagt noe som såret ham dypt. Dette var den dagen da de fortalte meg hele greien. Jeg hadde sagt: "Dette kommer ikke til å vare" og "Du kommer til å angre". Jeg husker jo ikke dette. Min far la det frem på en bebreidende måte. Jeg sa: "jeg skjønner ikke hva du forventet av meg. Jeg var 23 år, og du slapp en bombe på meg." Han svarte: "Men jeg må leve med det". Jeg kjente at jeg ble mektig provosert, og svarte: "Det måtte jeg også. Hvis du tror at ikke det påvirket meg at mine foreldre gikk fra hverandre, tar du veldig feil."

Det endte ok da, men faen heller. Dette synes jeg var urettferdig. Jeg er litt lei meg.

Anonymkode: 2b0b3...b92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du med denne tråden? Få trøst?

Anonymkode: 07af1...e99

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, det hadde jo vært hyggelig med noen gode ord. Jeg er lei meg.

Skrevet

Faren din er en kronidiot. 

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mine foreldre ble skilt da jeg var tidlig i 20-årene. Nå er jeg snart 40 år. Det var en overraskende og kjip skilsmisse, min far var utro, ble avslørt og valgte den nye damen. Det tok en stund før jeg klarte å godta henne, men jeg var ung og veldig knyttet til min mor. 

Uansett; i går sa min far på Skype, mens han drakk dypt av rødvinsglasset at jeg den gangen hadde sagt noe som såret ham dypt. Dette var den dagen da de fortalte meg hele greien. Jeg hadde sagt: "Dette kommer ikke til å vare" og "Du kommer til å angre". Jeg husker jo ikke dette. Min far la det frem på en bebreidende måte. Jeg sa: "jeg skjønner ikke hva du forventet av meg. Jeg var 23 år, og du slapp en bombe på meg." Han svarte: "Men jeg må leve med det". Jeg kjente at jeg ble mektig provosert, og svarte: "Det måtte jeg også. Hvis du tror at ikke det påvirket meg at mine foreldre gikk fra hverandre, tar du veldig feil."

Det endte ok da, men faen heller. Dette synes jeg var urettferdig. Jeg er litt lei meg.

Du har da ingenting med dine foreldres skilsmisse å gjøre? Skal de leve med noen de ikke har det bra med for din skyld? Dreier verden seg om deg? Selvsagt er det kjipt at foreldre skiller seg, men det er ikke noe du skal bry deg med. Det er jo vondt nok med samlivsbrudd i seg selv, og med den type utsagn fra voksne barn... prøv å sett deg i hans sted?

Anonymkode: 8684d...66e

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det hadde jo vært hyggelig med noen gode ord. Jeg er lei meg.

Dere finner sikkert ut av det 

Skrevet

Han er en idiot. Han velger å bli såret for noe du sier i det han kaster rundt på livet ditt. For en suppegjøk!

Anonymkode: 19b9f...60b

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har da ingenting med dine foreldres skilsmisse å gjøre? Skal de leve med noen de ikke har det bra med for din skyld? Dreier verden seg om deg? Selvsagt er det kjipt at foreldre skiller seg, men det er ikke noe du skal bry deg med. Det er jo vondt nok med samlivsbrudd i seg selv, og med den type utsagn fra voksne barn... prøv å sett deg i hans sted?

Enig 

Skrevet

Så han har gått og gnagd på noen ubetenksomme ord du slengte ut av deg da han valgte å rive ned den familien du hadde, i en 15-20 år, for nå å bruke det mot deg? For en idiot.

Skrevet

Du var voksen. Selv i en krangel må man være oppmerksom på at man kan dåre og at det som er sakt ikke kan gjøres usakt. På den andre siden er det tåplig å dra opp ting fra 20 år tilbake i fylla.

Snakk med faren din når dere begge er edru. Fortell ham at du ikke er sur på ham for det som hendte den gangen nå lengre. Det var bondt der og da, men jeg regner med at du har tilgitt ham for mange år siden.

Anonymkode: 52aae...8ea

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den var jaggu drøy du.  Du har tydligvis ikke opplevd skilsmisse i familien når du var barn/ungdom.  

Anonymkode: 5991a...fa6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Drit i hva faren din sier og evt forventer av deg. Fortid er fortid. At han tar dette frem nå er bare dumt og egoistisk av han. Eldre mennesker har en tendens til å gruble over fortiden, faren min er slik også. 

Anonymkode: 8e2cc...73f

Skrevet

Hva vil du med svaret ditt? Høre at du er tett? 

Anonymkode: 945c7...a0e

Skrevet

Pøh.. Nyskilt eller? Selvfølgelig skal hun bry seg med det. 

Anonymkode: 945c7...a0e

Skrevet

For en dust. Eg hadde nok slengt ut av meg masse eder og galle om en av foreldrene mine var såå ufin mot den andre forelderen min. 

Anonymkode: 26839...b77

Skrevet

Faren din var UTRO, og har med det mistet all rett på respekt. Han er en idiot.

Anonymkode: 251f4...075

Skrevet
2 timer siden, Superdolly skrev:

Så han har gått og gnagd på noen ubetenksomme ord du slengte ut av deg da han valgte å rive ned den familien du hadde, i en 15-20 år, for nå å bruke det mot deg? For en idiot.

ENIG ! FOR EN DUST

Anonymkode: 74bcd...807

Skrevet

Er han sammen med denne dama fortsatt? Eller fikk du rett? Han er teit uansett.

Anonymkode: af8f7...12d

Skrevet

Den var jaggu drøy du.  Du har tydligvis ikke opplevd skilsmisse i familien når du var barn/ungdom.  

Anonymkode: 5991a...fa6

Du er ikke barn/ungdom når du er 23 år. Da er du voksen, og bør vite at livet ikke bare følger i ett spor. Jeg var på den alderen da jeg opplevde det samme, og jeg gråt, syntes at det var trist, men sa at dette var mellom dem, jeg var like glad i dem uansett, og kom ikke til å velge side.

Anonymkode: e6dd1...181

Skrevet

Takk for alle svar! Jeg ser at noen av dere mener at min far hadde grunn til å bli såret. Jeg har ikke antydet at det jeg sa var en perfekt reaksjon. Jeg kan ikke huske at jeg faktisk sa det heller, og har en mistanke om at min far har tolket meg i verste mening. Han har en tendens til det (feks ble han fornærmet da svigermor mente at vi ikke trengte å pusse opp kjøkkenet i den nye leiligheten vår. At det impliserte at hun tenkte at noe sånt var bra nok for hans datter.) Men uansett: Jeg var ung. Jeg var lei meg. Jeg husker at min mor innledet med at nå må alle få ut det de tenker. Så antagelig var det det jeg gjorde. Jeg er ganske sint på min far akkurat nå. Han fremstår ganske selvmedlidende, og velger å være såret for noe jeg sa i affeksjon for nesten (for meg) et halvt liv siden. Helt ærlig: det synes jeg var jævlig dårlig av ham.

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor sa jeg at jeg ønsket at de skulle holde sammen for meg? Eller at verden dreier seg om meg? Dette innlegget handler om en far som spiller martyr 20 år seinere 

Skrevet

På godt norsk. Han driter seg ut. Dette er en mann på 60+. Så flaut for ham.

Skrevet

Han må da gjerne være såret over det, du skylder ham ingen unnskyldning. 

Anonymkode: a069f...e76

Skrevet

Jeg forstår ikke hva det var å bli såret over? Varte det da? Og angret han? Hvis det ikke varte og han angret fikk du rett, og hvis ikke  tok du feil. Du var sikkert ikke den eneste i kretsen som tenkte det samme, og hva hadde han forventa at du sa? Hadde jeg vært deg, ville den samtalen du nå hadde med din far, prellet av som vann på gåsa. 

Anonymkode: 29e3c...8d7

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår ikke hva det var å bli såret over? Varte det da? Og angret han? Hvis det ikke varte og han angret fikk du rett, og hvis ikke  tok du feil. Du var sikkert ikke den eneste i kretsen som tenkte det samme, og hva hadde han forventa at du sa? Hadde jeg vært deg, ville den samtalen du nå hadde med din far, prellet av som vann på gåsa. 

Og hadde jeg vært din far for snart 20 år siden, ville de kommentarene også prellet av som vann på gåsa...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...