Gå til innhold

Menskopp - "teite spørsmål"


Stoort ønske om en til...

Anbefalte innlegg

Hvordan vet dere at menskoppen er satt inn riktig?

Hvordan vet dere at menskoppen er satt inn feil?

Hvor dypt skal den settes inn?

Hvor ofte skifter dere den?

Hvordan vasker dere den?

Hvordan oppbevarer dere den?

Kan man sove med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan vet dere at menskoppen er satt inn riktig? Den kjennes nesten ikke, og det er vakuum når jeg drar forsiktig i den

Hvordan vet dere at menskoppen er satt inn feil? Det kjennes ikke behagelig eller det er ikke vakuum.

Hvor dypt skal den settes inn? Ikke veldig langt. En fingerlengde? Jeg kan kjenne bunnen av koppen (har klipt av stilken) et par cm innenfor skjedeåpningen. 

Hvor ofte skifter dere den? På de dagene jeg blør mest, og jeg blør mye, så tømmer jeg den 4-5 ganger. På slutten gjør jeg det morgen og kveld. 

Hvordan vasker dere den? Såpe og vann og lar den tørke helt før den pakkes bort. Vet det er forskjell fra slag til slag og hva den er laget av. Min skal ikke kokes eller sprites. 

Hvordan oppbevarer dere den? I en tøypose i badeskuffen.

Kan man sove med den? Ja. Men om du blør veldig mye, så kan det skvalpe over når du står opp. Jeg pleier å ha på et bind i tillegg om natta de to første nettene, for jeg vet at koppen er full når jeg våkner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Hvordan vet dere at menskoppen er satt inn riktig?

Hvordan vet dere at menskoppen er satt inn feil?

Hvor dypt skal den settes inn?

Hvor ofte skifter dere den?

Hvordan vasker dere den?

Hvordan oppbevarer dere den?

Kan man sove med den?

-Når man ikke merker at den er der, og den ikke lekker. 

-Når man merker at den er der, den føles ut som om den er på vei ut eller "gnager". Det lekker. 

-Så dypt det går. Press gjerne litt imot mens du dytter inn, da kommer luften forbi og det blir vakuum. 

-De første dagene ca hver 3.time, senere ca 2-3 ganger daglig. 

-Skyller hver gang jeg tømmer, evt vasker med parfymeri såpe (gjør det uansett en gang i døgnet). Koker den etter hver periode, og igjen før jeg tar den i bruk. 

-Oppbevarer den i en liten pose. 

-Ja, sover med den. Det er nesten det aller beste, slippe klamme bind og tamponger som enten lekker eller suger så mye at man blir sår og får soppp/bakteriell vaginose. 

Anonymkode: f3990...9f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å kjenne etter med en finger at den har "brettet seg ut" og ligger rundt livmormunnen. Sitter den feil har den ikke brettet seg ut, ikke dannet vakuum, eller den ligger ikke rundt livmormunnen. Setter den så dypt som mulig.

Jeg tømmer den morgen og kveld, vasker med varmt vann og såpe, og koker mellom hver mens. Oppbevarer den i en liten tøypose på badet. Kan sove og bade med den 😊

Anonymkode: 25370...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner at den sitter riktig ved at jeg kjenner rundt hele med fingeren at det ikke er noen bretter noe sted. Jeg bare bretter og dytter den inn, så smetter den på plass av seg selv. Det funker ikke med alle, jeg har prøvd flere, men bruker nå ladycup liten størrelse (selv om jeg er 35 og har født barn).

Tømmer den morgen, middag og kveld de første par dagene, deretter kun morgen og kveld. Med den store størrelsen holdt det med morgen og kveld fra start, men den var ubehagelig og vanskeligere å få på plass.

Det går fint å sove med den, og bade og gjøre alt man pleier ellers. Veldig lett å glemme at man har mensen, noe jeg har gjort litt for lenge et par ganger, og det er de eneste gangene jeg har hatt lekkasje.

Anonymkode: e4319...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Himmel og hav skrev:

Hvordan vet dere at menskoppen er satt inn riktig? Den kjennes nesten ikke, og det er vakuum når jeg drar forsiktig i den

Hvordan vet dere at menskoppen er satt inn feil? Det kjennes ikke behagelig eller det er ikke vakuum.

Hvor dypt skal den settes inn? Ikke veldig langt. En fingerlengde? Jeg kan kjenne bunnen av koppen (har klipt av stilken) et par cm innenfor skjedeåpningen. 

Hvor ofte skifter dere den? På de dagene jeg blør mest, og jeg blør mye, så tømmer jeg den 4-5 ganger. På slutten gjør jeg det morgen og kveld. 

Hvordan vasker dere den? Såpe og vann og lar den tørke helt før den pakkes bort. Vet det er forskjell fra slag til slag og hva den er laget av. Min skal ikke kokes eller sprites. 

Hvordan oppbevarer dere den? I en tøypose i badeskuffen.

Kan man sove med den? Ja. Men om du blør veldig mye, så kan det skvalpe over når du står opp. Jeg pleier å ha på et bind i tillegg om natta de to første nettene, for jeg vet at koppen er full når jeg våkner. 

Undertegner alt dette. 

Og tilføyer: gi det en sjanse, jeg tror jeg kan garantere at du ikke vil angre. Det eneste kjipe synes jeg er at jeg ikke visste om det da jeg var 20..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, amandine skrev:

Undertegner alt dette. 

Og tilføyer: gi det en sjanse, jeg tror jeg kan garantere at du ikke vil angre. Det eneste kjipe synes jeg er at jeg ikke visste om det da jeg var 20..

Jøss, har du skrevet på min diktat? 

Så fullstendig enig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får dere den ut uten å grise ned hele badet og slippe å dusje etterpå?? Jeg fikk ikke tak i den, ikke plass til å kjøre hele hånda inn for å få den ut... trælte som en helt med å få den ut og det ble jo blod over alt... var skikkelig ubehagelig å sette den inn også.. 

Anonymkode: da053...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan får dere den ut uten å grise ned hele badet og slippe å dusje etterpå?? Jeg fikk ikke tak i den, ikke plass til å kjøre hele hånda inn for å få den ut... trælte som en helt med å få den ut og det ble jo blod over alt... var skikkelig ubehagelig å sette den inn også.. 

Anonymkode: da053...93f

Jeg bare presser litt, da kommer den såpass langt ut at jeg fint får tak i den. Sitter på do når jeg gjør det, så det som eventuelt renner ut havner der.

Anonymkode: e4319...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan får dere den ut uten å grise ned hele badet og slippe å dusje etterpå?? Jeg fikk ikke tak i den, ikke plass til å kjøre hele hånda inn for å få den ut... trælte som en helt med å få den ut og det ble jo blod over alt... var skikkelig ubehagelig å sette den inn også.. 

Anonymkode: da053...93f

Brettemetode har mye å si for hvor lett det er å få den inn, så prøv litt forskjellig. Det er mange videoer på nettet. Jeg bruker den som kalles punch down. For å få den ut er det lurt å stikke en finger inn og løsne vakuumet. Deretter kan du trykke litt og gripe den med tre fingre, klemme lett og ta den ut. Lettest mens man sitter på do. Av og til blir det litt gris, men det gjør det av og til med tamponger også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Himmel og hav skrev:

Brettemetode har mye å si for hvor lett det er å få den inn, så prøv litt forskjellig. Det er mange videoer på nettet. Jeg bruker den som kalles punch down. For å få den ut er det lurt å stikke en finger inn og løsne vakuumet. Deretter kan du trykke litt og gripe den med tre fingre, klemme lett og ta den ut. Lettest mens man sitter på do. Av og til blir det litt gris, men det gjør det av og til med tamponger også. 

Sorry, men å skvise inn tre fingre for å dra ut en kopp full av blod langt der inne går bare ikke hos meg. Jeg har ikke født, har kanskje noe å si? Og alt renner jo da utover alt. Dette blir for alternativt for meg. Tamponger griser ikke . 

Anonymkode: da053...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, men å skvise inn tre fingre for å dra ut en kopp full av blod langt der inne går bare ikke hos meg. Jeg har ikke født, har kanskje noe å si? Og alt renner jo da utover alt. Dette blir for alternativt for meg. Tamponger griser ikke . 

Anonymkode: da053...93f

Men da lar du det bare være, da. Det er ikke verre enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Brettemetode har mye å si for hvor lett det er å få den inn, så prøv litt forskjellig. Det er mange videoer på nettet. Jeg bruker den som kalles punch down. For å få den ut er det lurt å stikke en finger inn og løsne vakuumet. Deretter kan du trykke litt og gripe den med tre fingre, klemme lett og ta den ut. Lettest mens man sitter på do. Av og til blir det litt gris, men det gjør det av og til med tamponger også. 

Da svarte du på mitt neste spørsmål, hvordan få ut koppen når det er vakuum 👍

Hvilken kopp foreslår dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menskopp og robotstøvsuger. To ting som gjør livet SÅ mye lettere!

Jeg behøver bare å tømme den to ganger per døgn i 5 dager. Så 10 ganger, kontra det helvetet det var med tamponger hver 4 time..

Anonymkode: 89a3a...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir koppen ren nok kun med såpe og vann? Koking trengs ikke?? 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Stoort ønske om en til... said:

Blir koppen ren nok kun med såpe og vann? Koking trengs ikke?? 😮

Jeg pleier å tørke over med sprit før jeg pakket vekk.

Mitt beste tips er å kjøpe en med farge..gjerne rød. Den kan bli litt misfarget. Hydroperoxid fikser det forresten 

Anonymkode: 89a3a...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Da svarte du på mitt neste spørsmål, hvordan få ut koppen når det er vakuum 👍

Hvilken kopp foreslår dere? 

Jeg har ladycup som jeg er veldig fornøyd med. Hadde mooncup før, den er stivere, så jeg foretrekker ladycup. Og så har jeg en sammenleggbar krisecup fra et apotek i Spania som ble kjøpt som en nødløsning. Den ligger stort sett alltid i veska, man vet jo aldri nå i disse dager da ting ikke er så regelmessige som de pleide... Jeg har brukt cup i 15 år eller noe sånt. Er så glad for at jeg turde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Da svarte du på mitt neste spørsmål, hvordan få ut koppen når det er vakuum 👍

Hvilken kopp foreslår dere? 

Jeg har The Keeper , og er veldig fornøyd med den. Har hatt den i mange, mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Da svarte du på mitt neste spørsmål, hvordan få ut koppen når det er vakuum 👍

Hvilken kopp foreslår dere? 

Jeg har brukt både ladycup og noe billig-greier fra wish. Begge har fungert fint 👍

Anonymkode: 25370...2f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har brukt kopp i 15 år???

Jeg ble oppmerksom på koppen i fjor høst 🙈🙈🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt kopp i 10 år, med noen opphold på grunn av graviditet og hormonspiral. Etter minste ble født får jeg det plutselig ikke helt til lengre, er akkurat som om alt er stokket om der nede. Noen som har vært borti det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Stoort ønske om en til... skrev:

Dere har brukt kopp i 15 år???

Jeg ble oppmerksom på koppen i fjor høst 🙈🙈🙈

Jeg også, men skulle ønske jeg hadde oppdaget den tidligere! Det har vært så mye styr og lekkasjer og begrensninger, og nå er alt det over. Husker jeg leste da jeg var tenåring, i Girls eller Starlet eller noe sånt, at det skulle komme noe sånt snart. Syntes det hørtes fantastisk ut og håpet det kom fort, men så glemte jeg det noen år og hørte ikke noe mer om det, før jeg leste om det her inne i fjor...

Anonymkode: e4319...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv. Så finner du svar. Dette lærte jeg etter to minutter. Da satt den og jeg får den ut ved hjelp av to fingre. Lite gris. Tømmer i do og tørker før jeg setter den inn igjen om ikke det er vask på doen. 
Har født og har derfor største størrelse lady cup. 
Det eneste negative er at jeg ikke prøvde tidligere. Brukt i to år nå og går aldri tilbake. Min renner ikke over noen gang. Sover med den første natta. Deretter bare truseinnlegg for meg. 

Anonymkode: 3be3f...69d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Leverpostei skrev:

Jeg har brukt kopp i 10 år, med noen opphold på grunn av graviditet og hormonspiral. Etter minste ble født får jeg det plutselig ikke helt til lengre, er akkurat som om alt er stokket om der nede. Noen som har vært borti det? 

Ja. Jeg brukte ikke kopp da, men husker ting virket veldig annerledes en stund etter jeg hadde født. Som om det var mindre plass på en eller annen måte eller noe var i veien. Det gikk seg til etter et år eller to, husker ikke helt... Men vet ikke om det ble mer likt sånn det var før eller om jeg bare ble vant til endringene. 😛

Anonymkode: e4319...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...