Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #1 Skrevet 5. juli 2020 For snart 1 uke siden. Et dypt sår, som skulle vært sydd. Men å komme til hos lege i koronatiden, det er så godt som håpløst. Blødde en del, men vasket og plastret såret og det lukket seg etter noen dager, men har plutselig åpnet seg igjen. Det svir og er ganske rødt rundt selve (gapet) åpningen og et lite stykke rundt selve såret. Har holdt det rent ved å bruke saltvann kjøpt på apotek og en reseptfri salve som skulle være så bra for sånt, men det er nesten vondere og styggere nå enn da jeg ble bitt. Tenker å prøve igjen og se om jeg kan få en legetime, men hva gjør jeg i mellomtiden ? Fortsetter å vaske, eller bare pakke inn i plaster og sårtape ? Anonymkode: 2b606...ef0
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #2 Skrevet 5. juli 2020 Det er da ikke noe vanskelig å komme inn hos fastlegen, nesten lettere enn ellers siden folk er redd for å dra dit.. Regner med du skulle hatt stivkrampesprøyte også? Enten ringer du eller legger inn en timebestilling på nettsiden til fastlegen, når du har blitt bitt av en hund så såret skulle vært sydd burde du få time på dagen. Anonymkode: 461ca...cf0
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #3 Skrevet 5. juli 2020 Hundebitt blir veldig fort infisert, og antibiotika er nær sagt standard ved dype bitt. Uansett er det nok for sent å sy. Sying blir ikke alltid gjort heller fordi det "lukker" bakteriene inne. Så når du har gått såpass lenge ville jeg ikke tapet det igjen hvis jeg var deg. Men såret må skylles ekstremt godt, og stivkrampesprøyte burde jo vurderes. Legetime er lurt, be om ø hjelp time. Blir det hovent, varmt og du får feber må du i allefall komme deg til legen kjapt. Anonymkode: 51084...94c
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #4 Skrevet 5. juli 2020 Hundebitt skal alltid behandles med fem dager antibiotika sa de på min legevakt. Andre praktiserer ikke dette. Jeg tenker det lukket seg for fort, det er ikke bra. Min venninne ble bitt og fikk ikke antibiotika på sin legevakt. Hun ble skikkelig dårlig og ble lagt inn og fikk antibiotika intravenøst. Mulig jeg er hysterisk men jeg har ekstrem respekt for dyrebitt. Om du er rød rundt det og det virker betent ville jeg oppsøkt legevakt i dag. PS det er svært sjelden dyrebitt sys, de bør helst gro innefra og ut. Anonymkode: 42fcb...02c
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #5 Skrevet 5. juli 2020 Når begynte man å sy dyrebitt? Aldri skjedd meg, de skal jo holdes åpne for å unngå infeksjon det. Men du trenger nok antibiotika og stivkrampesprøyte så ring lenger du 👍🏻 Anonymkode: 439a4...0ca
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #6 Skrevet 5. juli 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er da ikke noe vanskelig å komme inn hos fastlegen, nesten lettere enn ellers siden folk er redd for å dra dit.. Regner med du skulle hatt stivkrampesprøyte også? Enten ringer du eller legger inn en timebestilling på nettsiden til fastlegen, når du har blitt bitt av en hund så såret skulle vært sydd burde du få time på dagen. Anonymkode: 461ca...cf0 Ikke her. Prøvde å få time, men fikk ikke da det skjedde. Var 1 måneds ventetid og det var litt lenge. Men skal ringe de i morgen, evt så før jeg prøve å se om volvat kanskje kan ha noe ledig. Kjedelig å måtte bruke privat legesenter når man har en fastlege en skal forholde seg til. Anonymkode: 2b606...ef0
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #7 Skrevet 5. juli 2020 Vanskelig å komme til legen nå om dagen? Hvor bor du som gjør at det er så vanskelig? Det tror jeg ikke noe på. Anonymkode: 9fba2...022
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #8 Skrevet 5. juli 2020 Altså, dette er jo bullshit, du kommer alltid inn på øyeblikkelig hjelp. Anonymkode: 4b7cd...888
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #9 Skrevet 5. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ikke her. Prøvde å få time, men fikk ikke da det skjedde. Var 1 måneds ventetid og det var litt lenge. Men skal ringe de i morgen, evt så før jeg prøve å se om volvat kanskje kan ha noe ledig. Kjedelig å måtte bruke privat legesenter når man har en fastlege en skal forholde seg til. Anonymkode: 2b606...ef0 Da må du ha forklart deg på en måte som er vanskelig å forstå. Legesenteret skjønner selvsagt at det er akutt og ber deg ikke vente én mnd med et hundebitt. Anonymkode: 9fba2...022
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #10 Skrevet 5. juli 2020 Da ringer du legevakta?? Får du ikke time til fastlegen og det er akutt er de plikta til å ta deg inn. Anonymkode: e420c...651
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #11 Skrevet 5. juli 2020 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke her. Prøvde å få time, men fikk ikke da det skjedde. Var 1 måneds ventetid og det var litt lenge. Men skal ringe de i morgen, evt så før jeg prøve å se om volvat kanskje kan ha noe ledig. Kjedelig å måtte bruke privat legesenter når man har en fastlege en skal forholde seg til. Anonymkode: 2b606...ef0 En måneds ventetid for et dyrebitt som bør behandles med en gang? Det høres helt vannvittig ut, enten må du ha forklart deg litt klønete eller du har møtt på en særdeles lite kompetent sekretær, for at dyrebitt som har gått gjennom huden skal behandles akutt er noe alle vet. Det ville jeg klagd på.... Jeg bestilte time hos fastlegen forrige uke, for at datteren min skulle fjerne en skintag under armen. Her er det vanligvis to ukers ventetid på uviktige ting, men hun fikk time tre dager senere, så her er det god kapasitet om dagen Anonymkode: 461ca...cf0
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #12 Skrevet 5. juli 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Altså, dette er jo bullshit, du kommer alltid inn på øyeblikkelig hjelp. Anonymkode: 4b7cd...888 Nei, det er ikke alle steder man kommer inn, dette har jeg opplevd tidligere , Dvs en venninne av meg ble akutt syk og da vi ringte legen fikk hun ikke komme til. Prøvde å få time flere dager på rad uten resultat og tilslutt bare endte vi med å kjøre henne til nærmeste sykehus, en time unna og stilte oss ved akuttmottaket på sykehuset. For å gjøre historien kort, hun havnet rett på oksygen, og tilstanden hennes viste seg å være dødelig, men heldigvis ble hun redder i siste liten. Sykehuset anbefalte oss /henne å klage inn legen på det lokale legekontoret og det var så ille at legen på sykehuset sende et krass brev til fastlegen hennes. Men det har ikke hatt noe effekt for oss andre som trenger hjelp ved det lokale legekontoret.. Anonymkode: 2b606...ef0
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #13 Skrevet 5. juli 2020 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da ringer du legevakta?? Får du ikke time til fastlegen og det er akutt er de plikta til å ta deg inn. Anonymkode: e420c...651 Takk, tror kanskje jeg prøver legevakten, den ligger I en annen kommune, men mulig de ikke er så vanskelig der. Anonymkode: 2b606...ef0
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #14 Skrevet 5. juli 2020 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da må du ha forklart deg på en måte som er vanskelig å forstå. Legesenteret skjønner selvsagt at det er akutt og ber deg ikke vente én mnd med et hundebitt. Anonymkode: 9fba2...022 Nei, sa det som det var, at jeg ble bitt gjennom hånda av en svær hund og at blodet fosset og at hele såret gapte. Tror ikke det skal være så vanskelig å skjønne for en legesekretær eller en lege. Anonymkode: 2b606...ef0
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #15 Skrevet 5. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Takk, tror kanskje jeg prøver legevakten, den ligger I en annen kommune, men mulig de ikke er så vanskelig der. Anonymkode: 2b606...ef0 Og send en klage på det legesenteret som nektet å ta deg inn. De skal ha øyeblikkelig hjelp timer til nettopp slike ting, akutt sykdom og ulykker som må tas med en gang, Anonymkode: 461ca...cf0
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #16 Skrevet 5. juli 2020 Ring legevakt! Håper hunden blir avlivet... Anonymkode: 5dce3...ba9
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #17 Skrevet 5. juli 2020 Høres helt vilt ut at du ikke fikk komme inn til fastlegen, hadde klaget. Du skal ha stivkrampe (hvis du ikke nylig har tatt det) og antibiotika. Der jeg jobber tar vi sånt inn på dagen uansett hvor fullt/travelt det er. Hvis man skulle sydd skal det gå få timer før det gjøres pga sårkantene må være ferske eller så vil det ikke gro. I værste fall må man revidere såret for å sy. Hvis det skjedde sånn ca 5 min før legesenteret stengte skulle du bli bedt om å dra på legevakten. Ville nok sendt en klage ja. Anonymkode: 08ae1...a60
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #18 Skrevet 5. juli 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke alle steder man kommer inn, dette har jeg opplevd tidligere , Dvs en venninne av meg ble akutt syk og da vi ringte legen fikk hun ikke komme til. Prøvde å få time flere dager på rad uten resultat og tilslutt bare endte vi med å kjøre henne til nærmeste sykehus, en time unna og stilte oss ved akuttmottaket på sykehuset. For å gjøre historien kort, hun havnet rett på oksygen, og tilstanden hennes viste seg å være dødelig, men heldigvis ble hun redder i siste liten. Sykehuset anbefalte oss /henne å klage inn legen på det lokale legekontoret og det var så ille at legen på sykehuset sende et krass brev til fastlegen hennes. Men det har ikke hatt noe effekt for oss andre som trenger hjelp ved det lokale legekontoret.. Anonymkode: 2b606...ef0 Som sagt, du får alltid kommet til lege om det er akutt. At det ikke nødvendigvis er fastlegen din spiller jo ingen rolle. Du trenger ikke legge ut en lang roman av den grunn. Anonymkode: 4b7cd...888
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #19 Skrevet 5. juli 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, sa det som det var, at jeg ble bitt gjennom hånda av en svær hund og at blodet fosset og at hele såret gapte. Tror ikke det skal være så vanskelig å skjønne for en legesekretær eller en lege. Anonymkode: 2b606...ef0 Da er det i såfall et grovt avvik og bør meldes inn. Anonymkode: 9fba2...022
KellyTaylor Skrevet 5. juli 2020 #20 Skrevet 5. juli 2020 Synes gjør dette vanskelig for deg selv? Alle får ø.hjelp på legekontoret eller legevakt. Samme søren om det ligger i en annen kommune vel?
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #21 Skrevet 5. juli 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke her. Prøvde å få time, men fikk ikke da det skjedde. Var 1 måneds ventetid og det var litt lenge. Men skal ringe de i morgen, evt så før jeg prøve å se om volvat kanskje kan ha noe ledig. Kjedelig å måtte bruke privat legesenter når man har en fastlege en skal forholde seg til. Anonymkode: 2b606...ef0 Ikke for å skremme deg, HI, men i morgen kan det i verste fall være for sent! Du skulle blitt tatt inn samme dag. Hvis du ikke har en stivkrampevaksine som fungerer, da kan det være for sent om du venter lenger enn du allerede har ventet. Du må komme deg til legevakt I DAG! Jeg fikk for få år siden et bitt av hund, langt mindre enn ditt, bare såvidt perforert hud. Der var legevakten helt klar på at jeg måtte komme med det samme, ble faktisk tatt inn ganske raskt og måtte ta ny stivkrampesprøyte og ta en antibiotikakur. Legevakt I DAG! Anonymkode: be661...45d
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #22 Skrevet 5. juli 2020 Jeg ble bitt av katten min hos dyrlegen da han skulle barberes. Dyrlegen friket ut, putte katta i buret, renset såret etter alle kunstens regler og ba meg dra rett på legevakten. Det var dagtid så jeg tenkte jeg måtte til legen, men legevakten var på veien og dro innom og forklarte meg. Ble for første gang tatt rett inn, det ble igjen renset, jeg fikk medisin og var ute av døra innen 20 minutter! Normalt sitter jeg 4-6 timer på legevakta med henholdsvis knekt tå, prolaps som gjorde at jeg ikke kunne sitte, og div sårskader som blødde mye pga klumsete meg! Anonymkode: 1021c...3ac
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #23 Skrevet 5. juli 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Som sagt, du får alltid kommet til lege om det er akutt. At det ikke nødvendigvis er fastlegen din spiller jo ingen rolle. Du trenger ikke legge ut en lang roman av den grunn. Anonymkode: 4b7cd...888 Tydeligvis trengs det en roman for at enkelte skal skjønne hvor vanskelig det kan være å komme til på enkelte legekontor rundt om i landet. Men det virker som om du kanskje må få den erfaringen selv for i det hele tatt å forstå det . Anonymkode: 2b606...ef0
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #24 Skrevet 5. juli 2020 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Ikke her. Prøvde å få time, men fikk ikke da det skjedde. Var 1 måneds ventetid og det var litt lenge. Men skal ringe de i morgen, evt så før jeg prøve å se om volvat kanskje kan ha noe ledig. Kjedelig å måtte bruke privat legesenter når man har en fastlege en skal forholde seg til. Anonymkode: 2b606...ef0 Du skal ikke til fastlegen når det gjelder øyeblikkelig hjelp 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: 863a3...556
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2020 #25 Skrevet 5. juli 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du skal ikke til fastlegen når det gjelder øyeblikkelig hjelp 🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄 Anonymkode: 863a3...556 Selvfølgelig har fastlegen timer til øyeblikkelig hjelp. Her åpner legevakten kl 15, alt som skjer før det må tas med fastlegen. Anonymkode: 461ca...cf0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå