Gå til innhold

Hvor lenge sitter barna i beltestol?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere tuller???! 10-14 åringer i beltestoler? Ingen her i Asker sitter i beltestoler etter 7-8 års alder. Jeg har ikke sett noen. Sønnen min på 6 år, 121 cm og 20 kg maser om å få slippe, for han er en av de siste som bruker beltestol fremdeles. Kravet til å gå over på pute er 125 cm og 22 kg, og da bør det være greit syns jeg. 
 

Anonymkode: 4a20e...15e

Du tenker minstekravet er veien å gå? 

Jeg opplever at minst halvparten bruker beltestol til 10 år, av de som ikke gjør det er det de mest høyreiste barna og de som har lite opplyste foreldre. Og desverre en del overvektige barn, mange når 36 kg lenge før de når 140 cm, og da er det ikke plass i stolen selv om det ikke er farlig å være for tung for den.

Anonymkode: c0785...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min blir 12 nå straks,  og sluttet med pute for ikke lenge siden. Han er mer enn stor nok til å sitte uten, men så lenge beltet ikke satt der det skulle uten pute, brukte vi pute. Opplever at belte i forskjellige biler faller forskjellig på kroppen. Om vi skulle hatt en bil der beltet gikk over magen, hadde han blitt plasser på pute igjen. 

Når det kommer til beltestestol, leste jeg ett sted at det er fare for at de kommer for nære setet foran. Spesielt når de begynner å nærme seg vekt og høyde grensen. Dette er også avhengig av hvor langt bak setet foran står også. Er lurt å se på alle kriteriene før man velger sikring av barna.

Anonymkode: 2220d...4d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt på 14 passer fortsatt fint i beltestolen. Litt liten og tynn for alderen, så det går helt fint😊 Han ønsker å slutte, men det tryggeste er jo å bruke den så lenge han passer den👍🏻

Anonymkode: 4d7b4...222

Jeg har også en liten og tynn 14-åring, men jeg får ikke knøvlet ham ned i en stol. Tiåringen (145 cm) bruker fortsatt stol, men det synger på siste verset nå. 

Anonymkode: 41295...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere tuller???! 10-14 åringer i beltestoler? Ingen her i Asker sitter i beltestoler etter 7-8 års alder. Jeg har ikke sett noen. Sønnen min på 6 år, 121 cm og 20 kg maser om å få slippe, for han er en av de siste som bruker beltestol fremdeles. Kravet til å gå over på pute er 125 cm og 22 kg, og da bør det være greit syns jeg. 
 

Anonymkode: 4a20e...15e

Det sier vel mest om folk i Asker, egentlig. Her jeg bor er det helt vanlig å bruke beltestol til barna er 9-10 år.

Anonymkode: d5d80...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere tuller???! 10-14 åringer i beltestoler? Ingen her i Asker sitter i beltestoler etter 7-8 års alder. Jeg har ikke sett noen. Sønnen min på 6 år, 121 cm og 20 kg maser om å få slippe, for han er en av de siste som bruker beltestol fremdeles. Kravet til å gå over på pute er 125 cm og 22 kg, og da bør det være greit syns jeg. 
 

Anonymkode: 4a20e...15e

Sier hel mest om foreldre i Asker det da eller? Trygg trafikk anbefaler sikring i bil til 10-12 års alder så lenge høyde og vekt tillater det. Barn inntil 135cm skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr, og det anbefales frem til barna er 150 høye. Det påpekes at beltestoler er sikrere en pute.
 

Min 8åring er 120høy og rett over 20kg- selvsagt at han skal ha beltestoler en stund til! Han er ikke blande de største for alderen, men ikke unormalt liten heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt på 14 passer fortsatt fint i beltestolen. Litt liten og tynn for alderen, så det går helt fint😊 Han ønsker å slutte, men det tryggeste er jo å bruke den så lenge han passer den👍🏻

Anonymkode: 4d7b4...222

Håper det er kødd, men nå er min 13-åring (14 om et par måneder) 182 cm og 75 kg med skjegg. Nekter å tro at noen av de mindre klassekameratene sitter i bilstol. 

Anonymkode: 25521...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper det er kødd, men nå er min 13-åring (14 om et par måneder) 182 cm og 75 kg med skjegg. Nekter å tro at noen av de mindre klassekameratene sitter i bilstol. 

Anonymkode: 25521...32c

Den 13-åringen din høres jo rimelig unormal ut.

Anonymkode: 758d9...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dere tuller???! 10-14 åringer i beltestoler? Ingen her i Asker sitter i beltestoler etter 7-8 års alder. Jeg har ikke sett noen. Sønnen min på 6 år, 121 cm og 20 kg maser om å få slippe, for han er en av de siste som bruker beltestol fremdeles. Kravet til å gå over på pute er 125 cm og 22 kg, og da bør det være greit syns jeg. 
 

Anonymkode: 4a20e...15e

Jeg bor i Asker, og jeg har sett barn opp til 12 år i stol. Men mulig vi i gamle Røyken er litt smartere enn de i gamle Asker?

Anonymkode: 89012...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er helt for at man skal sikre lengst mulig og best mulig, men min snart 13 åring begynner på ungdomsskolen! Det hadde vært krise om han måtte sitte i beltestol??? Nå er han og 10 cm høyere enn søstra på 16, men dog... 

7 åringen maser om å slippe, men han må. Har demonstrert hvor belte havner hvis ikke. Husker vi med de to andre lot de få pute når de var lange nok, og kjørte med stol når vi dro på langturer. 

Anonymkode: 6952c...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Håper det er kødd, men nå er min 13-åring (14 om et par måneder) 182 cm og 75 kg med skjegg. Nekter å tro at noen av de mindre klassekameratene sitter i bilstol. 

Anonymkode: 25521...32c

Håper du kødder?? 

Anonymkode: 176b8...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/6/2020 at 9:34 PM, Anonym bruker said:

Dere tuller???! 10-14 åringer i beltestoler? Ingen her i Asker sitter i beltestoler etter 7-8 års alder. Jeg har ikke sett noen. Sønnen min på 6 år, 121 cm og 20 kg maser om å få slippe, for han er en av de siste som bruker beltestol fremdeles. Kravet til å gå over på pute er 125 cm og 22 kg, og da bør det være greit syns jeg. 
 

Anonymkode: 4a20e...15e

helt tragisk synes jeg :) man må være 135 før pute ,min 7,5 åringen byttet nå, han er 138cm og ca 36kg

Anonymkode: 8d76e...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2020 den 21.34, Anonym bruker skrev:

Dere tuller???! 10-14 åringer i beltestoler? Ingen her i Asker sitter i beltestoler etter 7-8 års alder. Jeg har ikke sett noen. Sønnen min på 6 år, 121 cm og 20 kg maser om å få slippe, for han er en av de siste som bruker beltestol fremdeles. Kravet til å gå over på pute er 125 cm og 22 kg, og da bør det være greit syns jeg. 
 

Anonymkode: 4a20e...15e

Det sier jo mest om foreldre i Asker 🤦‍♀️Tydelig at noen tror man er beskyttet mot ulykker pga bosted. 

Anonymkode: 79eac...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 10 åring sitter i beltestol enda, hun har nok høyden, men veier bare 26 kg. Har prøvd uten, men da sitter ikke belte noe bra på henne. 

Men det er maaange som begynte med pute allerede i 1. klasse, hvorfor?? Det er så tankeløst.

Anonymkode: d8fb4...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 6.7.2020 den 22.06, Anonym bruker skrev:

Det sier vel mest om folk i Asker, egentlig. Her jeg bor er det helt vanlig å bruke beltestol til barna er 9-10 år.

Anonymkode: d5d80...4c9

Har jeg aldri sett, og jeg bor ikke i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2020 den 23.31, Anonym bruker skrev:

Den 13-åringen din høres jo rimelig unormal ut.

Anonymkode: 758d9...00e

Min 13-åring er 179 cm og har også skjegg. Han bruker 46 i sko. Det er ikke unormalt å vokse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.7.2020 den 23.37, Anonym bruker skrev:

Jeg bor i Asker, og jeg har sett barn opp til 12 år i stol. Men mulig vi i gamle Røyken er litt smartere enn de i gamle Asker?

Anonymkode: 89012...233

Hvor i gamle Røyken bor du? Jeg bor og i gamle Røyken, og jeg ser ingen over 7-8 år i beltestol. Samtlige bruker pute. Forresten er det 125 cm og 22 kg som er minstekrav til pute. Fra trygg trafikk:
 

Derfor anbefaler vi at barnet bruker bilpute først når beltestolen har blitt for liten og barnet er over 22 kg og 125 cm.

Anonymkode: 4a20e...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge norsk lov er det påbudt å sikre barn i bil i godkjent barnesikringsutstyr til barnet er 135 cm høyt. Sittepute er godkjent sikringsutstyr for gruppen «større barn», fra 7-10 år, fra 20-36 kilo

Anonymkode: 8d76e...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...