Gå til innhold

Hvor lenge sitter barna i beltestol?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Står veiledende 10-12 år på dem, men brukes de så lenge? Hva er kravet? Til de er over 135? Noen bruker pute, men er ikke beltestol bedre?

Anonymkode: 176b8...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine var 11,5 og 11 da de slutta, kravet er vel 135 men det er anbefalt lenger. De slutta da de var 36 kg, var da godt over 140 og det ble vanskelig med plass.

Anonymkode: c0785...d5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste sluttet rett før ti. Han var ikke sånn veldig lang men han har veldig lang rygg og ble tidlig bred over skuldrene. Han satt ikke godt. Mellomste satt til 11 år da var han for stor. Minste som er jente sitter helt fint fortsatt. Hun er ti år. 

Anonymkode: 956f6...bc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beltestol er best ja, fordi det gir bedre beskyttelse i en sidekollisjon spesielt (men også ellers pga sidepolstring og spes hode/nakke har besre beskyttelse). 

Eldste her er ganske høy for alderen, han var 140cm som 7åring. Nå i år måtte han gå over til sittepute, for i beltestolen skallet han i taket. Han er nå 8år.

Yngste er lavere, så han håper jeg kan bruke Beltestol lenger. 

Anonymkode: c5815...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 7,5 år og har akkurat blitt flyttet over til pute, han er 138 cm nå

Anonymkode: 8d76e...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var 10. Pute etter det, og skal bruke det til han er over både høyde og vektkravet(135 cm og 36 kg) han er over i høyde, men ikke i vekt enda. 11,5 år nå.

Mellomste er nettopp blitt 9 og skal sitte i beltestol til hun er hvertfall 10, pute etter det.

 

Anonymkode: 4bba6...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine to minste sluttet da de var 6-7 år. Da var de høye nok Til å sitte uten. 
 

Eldste satt på pute fra hun var 3, men hun er en del eldre enn de andre, så andre regler

Anonymkode: 89012...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De skal sitte i beltestol til minst 135 cm, men anbefales helt til stolen er for trang.

Anonymkode: 758d9...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Står veiledende 10-12 år på dem, men brukes de så lenge? Hva er kravet? Til de er over 135? Noen bruker pute, men er ikke beltestol bedre?

Anonymkode: 176b8...530

Min eldste brukte beltestol til hun var 11 år, da vokste hun ut av den (skuldrene oppi nakkestøtten på høyeste trinn). Minste er 6 år nå og jeg regner med at hun kommer til å bruke beltestolen til hun er 9-10 år, hun er høyere enn søsteren. Den gir en mye bedre beskyttelse enn bare pute da den beskytter hode, nakke og rygg og gir sidebeskyttelse, så den brukes så lenge som mulig her. 

Anonymkode: 09320...4f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår har nettopp sluttet, hun blir snart 11 år og er 147 cm.

Anonymkode: d5d80...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Anonym bruker said:

Vår har nettopp sluttet, hun blir snart 11 år og er 147 cm.

Anonymkode: d5d80...4c9

helt sykt

Anonymkode: 8d76e...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

helt sykt

Anonymkode: 8d76e...7a1

Du synes jo det meste av sikkerhet er helt sykt

Anonymkode: 3affc...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Står veiledende 10-12 år på dem, men brukes de så lenge? Hva er kravet? Til de er over 135? Noen bruker pute, men er ikke beltestol bedre?

Anonymkode: 176b8...530

Våre stoler kan brukes til 36 kg/150 cm. 

Anonymkode: a1951...835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta mi på straks 11, sluttet for ca 3 år siden. Men hun er over 160 og veier 50+ kilo. Ga seg da hun ble for lang/tung. 

Anonymkode: 25521...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 142 cm og 31 kg. Mannen maser om at hun bør gå over på pute, men slik jeg forstår anbefalingene så er det ingenting i veien for å fortsette med bilsete en stund til?

Anonymkode: 6a660...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min er 142 cm og 31 kg. Mannen maser om at hun bør gå over på pute, men slik jeg forstår anbefalingene så er det ingenting i veien for å fortsette med bilsete en stund til?

Anonymkode: 6a660...b46

Nei. Så lenge hun sitter behagelig så er det tryggest. Det gir bedre beskyttelse i en evt kollisjon en uten. Google Trond Boye Hansen. Han jobbet med ulykkeseterforskning, spesielt rettet mot barn 0-16år de siste årene, og har skrevet/sagt mye om dette. 🙂

Anonymkode: c5815...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

helt sykt

Anonymkode: 8d76e...7a1

Ja, det er helt sykt å være opptatt av å sikre sitt elskede barn best mulig i bilen 🙄 Alle intelligente og oppegående foreldre sikrer selvsagt barna sine så godt som mulig så lenge det er mulig. Vår eldste satt bare i putestol til han ble 8 år, men da var han like høy og tyngre som datteren vår er nå. Han har alltid vært stor for alderen og vokste ut av bakovervendt bilstol allerede da han var 2,5 år. Er 18 år og 1.97 m høy nå.

Anonymkode: d5d80...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Så lenge hun sitter behagelig så er det tryggest. Det gir bedre beskyttelse i en evt kollisjon en uten. Google Trond Boye Hansen. Han jobbet med ulykkeseterforskning, spesielt rettet mot barn 0-16år de siste årene, og har skrevet/sagt mye om dette. 🙂

Anonymkode: c5815...405

Takk for svar, da fortsetter vi med sete 😊

Anonymkode: 6a660...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på 14 passer fortsatt fint i beltestolen. Litt liten og tynn for alderen, så det går helt fint😊 Han ønsker å slutte, men det tryggeste er jo å bruke den så lenge han passer den👍🏻

Anonymkode: 4d7b4...222

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt på 14 passer fortsatt fint i beltestolen. Litt liten og tynn for alderen, så det går helt fint😊 Han ønsker å slutte, men det tryggeste er jo å bruke den så lenge han passer den👍🏻

Anonymkode: 4d7b4...222

Min 13 åring (blir 14 i år)passer også fint i beltestoler. Men han fikk slippe for et år siden. Synes ikke det er ok å tvinge ungdomsskole barn/ungdommer til å sitte i bilstol.Ser for NEG at min ungdom hadde nekter å bli med i bilen! Da legger man tilrette for mobbing, samt at man faktisk er ganske overbeskyttende. Rundt neste sving er de faktisk myndige!

Anonymkode: 7959d...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine satt i beltestol til hodet gikk i taket i den lille bilen når de satt i stolen, da var de rett over 145 cm.
Eldste var da 11 år, mellomste var 8

Anonymkode: 32f10...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min gutt på 14 passer fortsatt fint i beltestolen. Litt liten og tynn for alderen, så det går helt fint😊 Han ønsker å slutte, men det tryggeste er jo å bruke den så lenge han passer den👍🏻

Anonymkode: 4d7b4...222

Hva faen?

Anonymkode: 94177...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste var vel det året han fylte 9 år. Han skøyt i været eller noe på null komma niks, for plutselig var han et hode høyere enn beltestoler. Plutselig passet ikke ungen i stolen i det hele tatt. Når vi prøvde uten satt han helt fint med beltet riktig plassert. 

Anonymkode: 4a0cb...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere tuller???! 10-14 åringer i beltestoler? Ingen her i Asker sitter i beltestoler etter 7-8 års alder. Jeg har ikke sett noen. Sønnen min på 6 år, 121 cm og 20 kg maser om å få slippe, for han er en av de siste som bruker beltestol fremdeles. Kravet til å gå over på pute er 125 cm og 22 kg, og da bør det være greit syns jeg. 
 

Anonymkode: 4a20e...15e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere tuller???! 10-14 åringer i beltestoler? Ingen her i Asker sitter i beltestoler etter 7-8 års alder. Jeg har ikke sett noen. Sønnen min på 6 år, 121 cm og 20 kg maser om å få slippe, for han er en av de siste som bruker beltestol fremdeles. Kravet til å gå over på pute er 125 cm og 22 kg, og da bør det være greit syns jeg. 
 

Anonymkode: 4a20e...15e

Nesten konfirmant i beltestol høres litt voldsomt ut 😂

Anonymkode: 3affc...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...