Gå til innhold

2 år, snakker ikke


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har allerede spurt hva de mener om dette i barnehagen. De er ikke bekymret, nettopp fordi han forstår alt vi sier.

Han kommuniserer mye med lyder og babbel, lange «setninger». Det er ikke ekte ord, men vi pleier å forstå mye av det han vil fram til.

Han ble nettopp 2.

Hi

Anonymkode: 26fe6...9d2

Hvordan er han motorisk?

Anonymkode: d111c...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan er han motorisk?

Anonymkode: d111c...008

Veldig bra. Han har faktisk imponert fremmede flere ganger med at han får til ting som ikke er «vanlig» å kunne ennå.

Hi

Anonymkode: 26fe6...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du mener jeg er rasende og klikker? Da tror jeg du bør slutte å mistolke andre. Det er virkelig ikke lov å ha annen mening uten at folk skal mene man er i et dårlig forhold(!?), misunnelig, rasende eller har klikket? Sliter du like mye med kommunikasjonen i den virkelige verden?

Anonymkode: 2241b...9ea

Du fremstår jo rape gal!

Anonymkode: 355cf...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har allerede spurt hva de mener om dette i barnehagen. De er ikke bekymret, nettopp fordi han forstår alt vi sier.

Han kommuniserer mye med lyder og babbel, lange «setninger». Det er ikke ekte ord, men vi pleier å forstå mye av det han vil fram til.

Han ble nettopp 2.

Hi

Anonymkode: 26fe6...9d2

Da ville jeg ikke vært veldig bekymret. Dere har allerede en dialog med barnehagen om dette, og dere kan fortsette å snakke om dette gjennom neste barnehageår. Det vil sikkert skje mye frem til han er 3 år! 

Anonymkode: 1a56c...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språkforståelsen er det viktigste. Også kommer nok språket etterhvert. 

Min sønn snakket nesten ikke i det hele tatt rett før han var 2 år. Hadde jo ord, men brukte det sjelden. Og da bare et eller to ord om gangen. Men ingen var bekymret. Han var og veldig tidlig ute motorisk. Hadde vel heller ikke tid til å snakke. Fikk til og med høre på helsestasjonen at det var utrolig at han ikke hadde fylt 2 år engang siden han var så flink. Plutselig kom språket for fult etterhvert. 

Hør med helsestasjon eller barnehagen om du er bekymret. 

Anonymkode: 243a4...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt eldste barn var 3,5 år før hun begynte å prate. Hun skønte alt vi sa, såvi viste hun hørte. Helsestasjon hadde også tatt ulike tester for de var mer bekjymet enn meg. Jeg pratet ikke før jeg var tre år selv, så det var nok grunnen til at jeg var så rolig rundt dette. Tilfeldigheter skulle til for å løse problemet. Lillesøster var inne på kontroll og jeg hadde ikke barnepass til storesøster så hun måtte være med. Nyskjerrig som hun var fikk hun turnuslegen til å vise henne lyset hun tittet inn i lillesøsters øre med og gjorde det samme med henne. Hun fant ørevoks som hadde klumpet seg. Hvorfor ikke legen og helsesøster hadde sett dette når de gjorde det samme mange ganger før aner vi ikke, men en uke etter fjernet en ørelege voksen og ungen begynte å prate på dagen. Så det kan være lurt å be helsestasjon om en ekstra test eller en henvisning. 
 

At barnet begynte å snakke sent har vi ikke merket noe til siden. Hun knakk lesekoden selv før hun startet på skolen og klart seg bra på skolen (at hun ikke eier tolmodighet i enkelte fag er en helt annen sak, hun kan det, men når hun ikke gidder så gidder hun ikke slik at i noen fag er hun helt gjennomsnittlig mens i andre veldig flink. I de fagene hun gidder. ) 

Anonymkode: 294a5...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en 2 åring ikke snakker er ikke så uvanlig. Gi han iallefall ett halvt år til før du evt bekymrer deg. At han fortstår er det viktigste. Jeg har ei jente som snakker helt rent da hun var 2 og en gutt som knapt sa ett ord før han var over 3 år

Anonymkode: ff6eb...0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første snakket lite før 2-årsalder. Var 3 år da hun satte sammen to ord for første gang. Jeg var bekymret, men tenke det hadde vært verre om hun hadde hatt dårlig språkforståelse, derimot så forstod hun alt vi sa til henne. Leste mye til henne, og spilte en del spill der vi brukte språket aktivt. Plutselig løsnet det, og etterhvert var hun på lik linje på de på sin egen alder.

Går nå i åttende, er språksterk og har et godt ordforråd, og har alltid gjort det bra på skolen.

Anonymkode: 6bcc2...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste pratet ikke før etter han ble 2 år. Han forsto alt vi sa. Plutselig,  nesten over natta pratet han helt rent og satt sammen setninger uten problemer. Var helt snålt å oppleve. Utalte nesten alle ord korrekt, og i riktig sammenheng.

Det samme var det med lesing og skriving. Null interesse for dette siste året i bhg og kunne ingen bolstaver virket set som. Men igjen, over natta sto han plutselig å skrev ord på en tavle vi hadde. Leste gjorde han også. Virket nesten som om han ville være sikker på at han kunne det før han brukte det foran andre.

Gi han litt mer tid som flere her sier, tror ikke det er noen grunn til bekymring ennå. 

Anonymkode: f110c...030

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...