Gå til innhold

2 år, snakker ikke


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Barnet vårt på 2 snakker nesten ikke i det hele tatt. Jeg ville vært mer bekymret hvis det ikke var for at han forstår absolutt alt vi sier. Burde jeg likevel kontakte helsestasjonen?

Anonymkode: 26fe6...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min snakket ikke mer enn noen få ord da hun fylte 2 (mamma, pappa, pus og noen få ord til). Det var så vidt hun begynte å sette sammen ord da hun fylte 3. Nå går hun på ungdomsskolen og fikk 6 i norsk muntlig nå til sommeren. 

Det kan sikkert være greit å snakke med fagfolk om det hvis du er urolig, men eet trenger ikke være noe problem.

Anonymkode: 848d1...185

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sa 3 ord da han ble 2 år og ca 20 ord da han var på kontroll på helsestasjon ca 3mnd etter og de var ikke bekymret i det hele tatt. Er halv år etterpå snakket han masse. 

Jeg var også litt bekymret før kontrollen på helsestasjon, men helsesøster sa de var mest opptatt av forståelsen og at de har begynt å si noe. 

Anonymkode: 07bd8...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Anonym bruker said:

Barnet vårt på 2 snakker nesten ikke i det hele tatt. Jeg ville vært mer bekymret hvis det ikke var for at han forstår absolutt alt vi sier. Burde jeg likevel kontakte helsestasjonen?

Anonymkode: 26fe6...9d2

er ikke unormalt det, min snakket heller ikke mye før han var 2,5 år da snakket han som en foss, før det var det bare noen ord, helsesøster sa at det var helt vanlig, og barn er forskjellig :) mens niesen min snakket mye allerede som 18 månder gammel ,så barn er forskjellige :)

Anonymkode: abb3e...c50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Såklart, det burde du gjort forlengst...

Anonymkode: 2241b...9ea

Du var ganske alene om denne meningen 😘 

Til dere andre: Takk for svar! Da høres det ut som han kan få litt mer tid på seg. Fint at flere har vært i samme situasjon. 

Hi 

Anonymkode: 26fe6...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Du var ganske alene om denne meningen 😘 

Til dere andre: Takk for svar! Da høres det ut som han kan få litt mer tid på seg. Fint at flere har vært i samme situasjon. 

Hi 

Anonymkode: 26fe6...9d2

Herregud, du spurte kun for å få bekreftelse på at det er greit å gi helt beng i egne barns utvikling?? Andre meninger gidder du ikke bry deg med? At andre barn har greid seg fint med sen språkutvikling utelukker jo på ingen måte at ditt barn kan ha noen utfordringer det hadde vært tjent med at det ble tatt tak i tidlig?? Det kan jo være at det er noe helsesøster eller lege ville gjort i deres tilfelle? Men når det har gått fint med et par andre barn så gjør det automatisk det med ditt også?? De fleste foreldre spør heller helsepersonell noen ganger for mye enn en gang for lite altså. Dvs de som er normalt oppegående og bryr seg litt...

Anonymkode: 2241b...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, du spurte kun for å få bekreftelse på at det er greit å gi helt beng i egne barns utvikling?? Andre meninger gidder du ikke bry deg med? At andre barn har greid seg fint med sen språkutvikling utelukker jo på ingen måte at ditt barn kan ha noen utfordringer det hadde vært tjent med at det ble tatt tak i tidlig?? Det kan jo være at det er noe helsesøster eller lege ville gjort i deres tilfelle? Men når det har gått fint med et par andre barn så gjør det automatisk det med ditt også?? De fleste foreldre spør heller helsepersonell noen ganger for mye enn en gang for lite altså. Dvs de som er normalt oppegående og bryr seg litt...

Anonymkode: 2241b...9ea

Det er godt ingen normalen å ikke snakke når man er 2 år, så ingen grunn til å få panikk. 

Anonymkode: 07bd8...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KenCreek
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, du spurte kun for å få bekreftelse på at det er greit å gi helt beng i egne barns utvikling?? Andre meninger gidder du ikke bry deg med? At andre barn har greid seg fint med sen språkutvikling utelukker jo på ingen måte at ditt barn kan ha noen utfordringer det hadde vært tjent med at det ble tatt tak i tidlig?? Det kan jo være at det er noe helsesøster eller lege ville gjort i deres tilfelle? Men når det har gått fint med et par andre barn så gjør det automatisk det med ditt også?? De fleste foreldre spør heller helsepersonell noen ganger for mye enn en gang for lite altså. Dvs de som er normalt oppegående og bryr seg litt...

Anonymkode: 2241b...9ea

Oi! Lenge siden du har fått deg? Dårlige tider i samboerforholdet? Økonomien litt skakkjørt? 

Uansett, det kommer bedre tider - alltid 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er godt ingen normalen å ikke snakke når man er 2 år, så ingen grunn til å få panikk. 

Anonymkode: 07bd8...9f2

Tja... innen normalen kanskje, men ikke vanlig. Ved toårsalder snakket alle mine på inn og utpust. Jeg har vært borti flere barn som ikke snakket i den alderen, og felles for dem var at de trengte hjelp av noe slag. Fra dren til manuellterapi, løsninger kan faktisk påvirke språk også. Mitt motto når det gjelder barn er at en sjekk for mye er bedre enn en for lite, det skader jo ikke å sjekke? Tenk hvor frustrerende det er for barnet å mangle språk!! Ikke kunne få uttrykt alle ønsker, behov, gleder og sorger!

 

Anonymkode: 2241b...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KenCreek skrev:

Oi! Lenge siden du har fått deg? Dårlige tider i samboerforholdet? Økonomien litt skakkjørt? 

Uansett, det kommer bedre tider - alltid 😊

Ja, jeg er nok veldig misunnelig på deg. Er ikke det alltid svaret om noen våger mene noe enn resten av flokken her inne? 

Anonymkode: 2241b...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KenCreek
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg er nok veldig misunnelig på deg. Er ikke det alltid svaret om noen våger mene noe enn resten av flokken her inne? 

Anonymkode: 2241b...9ea

Går da fint an å ha meninger uten å være rasende og klikke fullstendig 😊

god sommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss være saklige, folkens! 

At barnet ikke har særlig mye språk som to- åring trenger ikke å være bekymringsverdig. La det gå noen måneder til før du bekymrer deg, HI. Antakelig løsner det snart, og da vil du nesten komme til å savne tiden da det var litt stillere... Skulle det ikke løsne innen fylte tre år, så ville jeg begynt å gjøre noen undersøkelser. 

En gutt i vår familie snakket ikke ved samme alder, men før han var to og et halvt, snakket han som en foss. Forskjellen på ham og broren, som da altså begynte å snakke tidligere, var at han som ventet med å begynne, hadde stort ordforråd og snakket rent med en gang. 

Anonymkode: e6eed...f38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, KenCreek skrev:

Går da fint an å ha meninger uten å være rasende og klikke fullstendig 😊

god sommer. 

Du mener jeg er rasende og klikker? Da tror jeg du bør slutte å mistolke andre. Det er virkelig ikke lov å ha annen mening uten at folk skal mene man er i et dårlig forhold(!?), misunnelig, rasende eller har klikket? Sliter du like mye med kommunikasjonen i den virkelige verden?

Anonymkode: 2241b...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KenCreek
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du mener jeg er rasende og klikker? Da tror jeg du bør slutte å mistolke andre. Det er virkelig ikke lov å ha annen mening uten at folk skal mene man er i et dårlig forhold(!?), misunnelig, rasende eller har klikket? Sliter du like mye med kommunikasjonen i den virkelige verden?

Anonymkode: 2241b...9ea

Gi deg. Det der funker ikke på meg. Les det første svaret ditt en gang til. Var det hyggelig? Høflig? Saklig? Over og ut fra meg.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KenCreek skrev:

Gi deg. Det der funker ikke på meg. Les det første svaret ditt en gang til. Var det hyggelig? Høflig? Saklig? Over og ut fra meg.  

Betyr det at jeg er rasende og klikker altså? Eller at jeg er lei tafatte foreldre som bare vil bekrefte sin egen mening på et forum heller enn å gidde spørre helsepersonell når det gjelder et barn...🙄

Anonymkode: 2241b...9ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er litt vanskelig å svare på. Jeg ville vel kanskje ha kontaktet helsestasjonen, men ikke med stress. Mest for at de kan være litt obs og kanskje ha en ekstra kontroll? 

Min eldste på nå 12 år snakket nesten ikke før han var 2 år, men omtrent på toårsdagen rant det bare ut nye ord og setninger og han har til tider munndiaré enda. Heldigvis, det er jo trivelig det😁 Med jenta på 3 år så var hun lenger fremme enn gjennomsnittet på toårskontrollen. Hun har alltid vært foran og ikke av de minste heller. 

Tredjemann som nå er 2 1/2 år får ekstra oppfølging i barnehage, på helsestasjon og sykehus. Dette fordi de etter litt ekstra oppfølging/kontroller tok noen ekstra blodprøver på sykehuset som viste genfeil. Gutten er kvikk og passe oppegående, men henger altså etter i språk og motorikk. Dette vil gå utover det sosiale etterhvert også, om han ikke får kommet seg opp på et greit nivå. Det er fremskritt, men det går veldig sakte. 

Med all sansynlighet så trenger nok barnet ditt bare litt ekstra tid.  Men blir han barnet hengende veldig langt bak så tror jeg du kan være trygg på at dere blir fanget opp om det skulle være noe. Lykke til, de er i en fantastisk alder😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja... innen normalen kanskje, men ikke vanlig. Ved toårsalder snakket alle mine på inn og utpust. Jeg har vært borti flere barn som ikke snakket i den alderen, og felles for dem var at de trengte hjelp av noe slag. Fra dren til manuellterapi, løsninger kan faktisk påvirke språk også. Mitt motto når det gjelder barn er at en sjekk for mye er bedre enn en for lite, det skader jo ikke å sjekke? Tenk hvor frustrerende det er for barnet å mangle språk!! Ikke kunne få uttrykt alle ønsker, behov, gleder og sorger!

 

Anonymkode: 2241b...9ea

Tja. Nå er dette innenfor mitt fagfeltet ikke svogerforskning....

2år- vil det si nettopp fylt 2, eller straks 3?

Går barnet i barnehage? Hva sier i tilfelle barnehagen?

Så lenge barnet har god språkforståelse er det viktigst. Du blir innkalt til 2års kontroll da er språk et tema. Spør pedagogen i barnehagen hva hun/han tenker.

Høres ut som om barnet er litt sein, men innen for normalen utifra hva du beskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du var ganske alene om denne meningen 😘 

Til dere andre: Takk for svar! Da høres det ut som han kan få litt mer tid på seg. Fint at flere har vært i samme situasjon. 

Hi 

Anonymkode: 26fe6...9d2

Gi han mere tid. 😊💙 Gutter er ofte litt tregere. Jenta vår sa "alt" da hun var 1 1/2 år, mens gutten vår snakket mye først som 2 1/2 åring. Kjenner en som er 2 1/2 år nå faktisk, er bare enkle ord, men det kommer 😊Fortere enn du aner. 😊 Blir han 3 år og det fortsetter, hadde jeg nevnt det på helsestasjonen. 

Anonymkode: 784b3...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du mener jeg er rasende og klikker? Da tror jeg du bør slutte å mistolke andre. Det er virkelig ikke lov å ha annen mening uten at folk skal mene man er i et dårlig forhold(!?), misunnelig, rasende eller har klikket? Sliter du like mye med kommunikasjonen i den virkelige verden?

Anonymkode: 2241b...9ea

Greit at man har forskjellige meninger, men du virker veldig aggressiv. 

Anonymkode: 784b3...54c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fylt 2 år, eller snart 3? Er en ganske stor forskjell der...

De tar vel opp det med språk på 2-årskontrollen med helsesøster?

Anonymkode: 76840...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjell på 2 år og en som snart er tre.

Mitt barn snakket svært lite ved to-årsalder. Når han fikk briller løsnet praten for fullt, tydelig at det å ikke se tok mye av energien.

Anonymkode: 92f14...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager han nesten ikke lys i det hele tatt? Eller "snakker han", men tydelige ord eller setninger? Sier han NOEN ord? Prøver han å kommunisere med dere via språk? 

Det er positivt at det virker som om han har god språkforståelse. Hvis det er slik at barnet bare ikke har veldig mange tydelige ord eller lengre setninger, så ville jeg ikke vært voldsomt bekymret hvis han nylig fylte 2 år. Barns språklige nivå ved 2-års alderen kan variere veldig stort. 

Hvis barnet derimot ikke forsøker å kommunisere på noe vis og heller ikke forsøker å snakke med dere, så ville jeg blitt mer bekymret. 

Jeg tenker uansett at barnehagen er de åtte å ta opp disse bekymringene med. Hvis barnet enda ikke går i barnehagen, så kan du fint vente til barnehagestart og nevne det etter hvert og høre hva de syns. Jeg har to barn som har hatt store språklige vansker, og det er barnehagen som har vært den store støttespilleren. Helsestasjonen kjenner ikke barna så godt, så de kan som regel gi generelle tips. 

Anonymkode: 1a56c...4e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har allerede spurt hva de mener om dette i barnehagen. De er ikke bekymret, nettopp fordi han forstår alt vi sier.

Han kommuniserer mye med lyder og babbel, lange «setninger». Det er ikke ekte ord, men vi pleier å forstå mye av det han vil fram til.

Han ble nettopp 2.

Hi

Anonymkode: 26fe6...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår på 2 og et halvt snakker lite ennå. Hun forstår alt og kommuniserer mye med ord som ikke har helt riktig form ennå. Barnehagen er ikke bekymret. Helsestasjonen var ikke bekymret, men sa vi kunne sjekke hørsel hos lege hvis vi ønsket det. Barn kan være så forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...