Gå til innhold

Da har jeg opplevd å bli kalt rasist...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at hi er rasist enda hun er gift med en afrikaner? Er ikke det en litt spesiell holdning? Hun ser altså ned på mannen sin? Sånn på daglig basis? Og dette vet du basert på ett innlegg på DIB? Du ser ikke at logikken din brister her?

Anonymkode: 1ffb0...856

Tror du en fyr kan være mannssjåvinist selv om han er gift med en kvinne? Ok, da har vi offisielt avskaffet sexisme, for menn i hele verden gifter seg med kvinner i milliardvis. De kan jo umulig være sjåvinister da? 

Anonymkode: 61ba8...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste nordmenn er rasister og liker dårlig å bli kalt det. Det setter oss litt ut, og gjør gjerne at vi strekker oss litt for å bevise at vi ikke er det, f.eks i HI's tilfelle, der hun kunne blitt stående, tiltross for at vett og magefølelse sa noe annet. Jeg blir stadig beskyldt for å være rasist i jobben min, når søkere har fått avslag på et vedtak. Det er ingen hudfargefaktor på de sakene jeg behandler, og det er revnende likegyldig for meg hvordan søker ser ut, for det er helt andre faktorer som avgjør saken. Allikevel blir jeg stadig kalt rasist. Artig nok får jeg beskyldninger fra hvite om at jeg bare innvilger sakene til de med mer pigment. 

Anonymkode: 76ff3...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2020 den 12.13, Anonym bruker skrev:

Jeg opplevde noe ubehagelig i går.
Jeg stod sammen med ei venninne i går på Jernbanetorget. Det kom en gjeng med gutter de stilte seg op og bak oss helt inntil oss. Tror at de skulle prøve å stjel fra veskene våre. Jeg sa unnskyld kunne dere gå litt bort fra oss?   Da begynte det, hva  er det på grunn av hudfargen min?  Nei svarte jeg det er på grunn av korona .  Svaret hans var da jævla rassist .. 
de ble ganske innpåslitne . Jeg og venninnen min gikk og ventet ved siden av en politibil som parkert. Vi snakket med politiet og fortalte hva vi hadde opplevd. 
 De hadde fulgt med guttene en liten stund. 
Det var da virkelig ikke noe rasistisk i og be folk dom stiller seg oppå oss og be de om å flytte seg. ? 
 

Jeg tenker at hvorfor skal folk med annen hudfarge få lov å kalle andre folk rasist  bare for å provosere? Eller er virkelig en stor gruppe av de med melaninrik hud er så usikre på seg selv at de alltid må trekke frem rasisme? 
 

Anonymkode: 14c98...01e

Du er ikke rasistisk. Leste en sak om ei som hadde sagt på tv at hun ikke dater utlendere/utenlandske gutter når hun ble spurt om hun kunne tenkt seg å date *navn* som var mørkhudet. Senere forklarte hun at hun ble tatt på senga av kommentaren, ble nervøs og visste ikke hvordan hun skulle formulere seg eller noe lignende. Det er jo en ærlig sak, men folk drar frem rasismekortet raskt. Jeg diskuterte dette med en venninne som også ble forbannet på meg fordi jeg sa at jeg forsto hun som hadde sagt dette og at jeg heller ikke kunne tenkt meg å date utenlandske menn igjen. Det var tydeligvis en rar ting å si fordi alle er ikke like. Det handler jo ikke nødvendigvis om hudfarge (da utlendere kan være hvite) eller etnisitet og man må kunne skille rasisme. I dette tilfellet kan det handle om erfaringer og preferanser. På samme måte som at man ikke kunne tenkt seg å date en som ikke har velstelte tenner, en som er lite hygienisk av seg, har masse hår etc. Det handler om hva man tiltrekkes av og ja, noen tenner ikke på mørkhudede og andre tenner ikke på de som er lyse eller hvite i huden. Man hører ikke mørkhudede si at de er rasister fordi de sier at de ikke kunne datet en som er lys i huden, men foretrekker å date en av samme etnisitet/kultur.

Jeg kunne ikke datet flere utenlandske på grunn av negative erfaringer med vold og jeg tror grunnen har ligget mye i kulturforskjell. MEN jeg vet også godt at ikke alle er like. Hadde jeg blitt spurt om det samme så hadde ikke jeg begynt å brette ut om mine vonde erfaringer på et riksdekkende underholdningsprogram som også er kjent for «klipp og lim» for å få deltakerne til å virke helt hjernedød. Syns det er idiotisk at man skal være redd for å svare ærlig på et spørsmål som det fordi folk er så kjappe med rasismekortet. 

Anonymkode: c506a...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:

The researchers found that those who reported feeling the most unfavorable toward Black people and displayed the most implicit bias toward Black people were also the ones who most strongly overestimated their racial egalitarianism. Similarly, those who reported feeling the most unfavorable toward women in the workplace and displayed the most implicit bias toward women were also the ones who most strongly overestimated their gender-based egalitarianism.
https://www.psypost.org/2020/06/study-finds-the-most-racially-prejudiced-people-tend-to-think-that-they-are-less-racist-than-the-average-person-56991

Med andre ord, forskning bekrefter at jo mer rasistiske folk er, jo mindre rasistiske oppfatter de seg som. Ironisk nok.

Så de mest rasistiske vil hevde sin uskyld og hevde at de er aldri så ikke-rasistiske, "for jeg har en venn fra utlandet".

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sitat:

The researchers found that those who reported feeling the most unfavorable toward Black people and displayed the most implicit bias toward Black people were also the ones who most strongly overestimated their racial egalitarianism. Similarly, those who reported feeling the most unfavorable toward women in the workplace and displayed the most implicit bias toward women were also the ones who most strongly overestimated their gender-based egalitarianism.
https://www.psypost.org/2020/06/study-finds-the-most-racially-prejudiced-people-tend-to-think-that-they-are-less-racist-than-the-average-person-56991

Med andre ord, forskning bekrefter at jo mer rasistiske folk er, jo mindre rasistiske oppfatter de seg som. Ironisk nok.

Så de mest rasistiske vil hevde sin uskyld og hevde at de er aldri så ikke-rasistiske, "for jeg har en venn fra utlandet".

Anonymkode: bb912...b5b

Oj, du må nok referere til litt mer seriøs forskning for å bli trodd. Dette er svogerforskning på høyt plan.

Anonymkode: bc8e8...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oj, du må nok referere til litt mer seriøs forskning for å bli trodd. Dette er svogerforskning på høyt plan.

Anonymkode: bc8e8...df1

At det er på høyt plan har du helt rett i.

The study, “Prejudiced and unaware of it: Evidence for the Dunning-Kruger model in the domains of racism and sexism“, was authored by Keon West and Asia A. Eaton.
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0191886919302156

Two studies on racism (N = 148), and sexism (N = 159) partially supported these hypotheses. In line with the Dunning-Kruger model, participants overestimated their levels of racial and gender-based egalitarianism, and this pattern was strongest among the most prejudiced participants. However, diversity training did not affect participants' overestimation of their egalitarianism.

 

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...