Gå til innhold

Da har jeg opplevd å bli kalt rasist...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå juger du...hun sa bare en gjeng med ungdommer....nevnte ingenting om hudfargen.....det var gutten selv som sa det. 

Anonymkode: a50fd...2b1

Hun nevnte ikke at hun er en rasist, nei. Hun burde kanskje ha skrevet det. Men kanskje hun forsøker å benekte det overfor seg selv?

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at jeg tenkte at de skulle stjele, var pga måten de «omringet» oss og et par av de stod veldig tett ved oss, på samme side  som vi hadde veskene. Det er jo en vanlig måte å stjele fra vesker. Omringe og distrahere . 

Anonymkode: 14c98...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI skriver selv om hudfargen deres.

 

Anonymkode: bb912...b5b

Ikke meg du svarer her, men HIs spørsmål ang. hudfargen var kun et spørsmål, ikke rasisme!

Hi sa ingenting om deres hudfarge til dem, hun reagerte bare på den adferden de viste når de stilte seg unormalt tett inntil henne og venninnen. Det var ungdommene selv som gjorde hudfarge til et tema der hudfarge ikke var et tema. Da må det være mulig å stille det spørsmålet Hi gjorde uten at hun beskyldes for å være rasist.

Anonymkode: e6a16...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunnen til at jeg tenkte at de skulle stjele, var pga måten de «omringet» oss og et par av de stod veldig tett ved oss, på samme side  som vi hadde veskene. Det er jo en vanlig måte å stjele fra vesker. Omringe og distrahere . 

Anonymkode: 14c98...01e

Og med god grunn, at du tenkte det - politiet bekreftet jo at de holdt øye med dem pga. mistenkelig adferd.

 

Anonymkode: e6a16...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du var jo en rasist. Du tenkte, "oi, se på hudfargen deres, de er sikkert ute etter å stjele, med tanke på hudfargen deres, tenk om de stjeler fra meg!".

Det er faktisk rasisme.

Du følte deg truffet.

Derfor reagerte du.

Anonymkode: bb912...b5b

Så man er rasist fordi man ikke liker en gjeng med ungdommer nesten helt opp i ansiktet på en? Okei, da er visst jeg og rasist. Krenkestolen gis herved til deg, gratulerer

Anonymkode: 41e9e...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørkhudede guttegjenger er VOLDSOMT overrepresentert i voldskriminalitet. Alle med vettet i behold holder seg unna. Er dette rasisme? Javel....

Anonymkode: bc8e8...df1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mørkhudede guttegjenger er VOLDSOMT overrepresentert i voldskriminalitet. Alle med vettet i behold holder seg unna. Er dette rasisme? Javel....

Anonymkode: bc8e8...df1

Ja, dette er rasisme. Du tillegger personer karakterestikker basert på deres hudfarge. Det er selve definisjonen på rasisme.

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, dette handler vel strengt tatt om en guttegjeng som ble ferska i det de hadde tenkt å gjøre og ble sure for det. 

Man er ikke rasist om man nekter å la seg omringe av en gjeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er fremdeles like slitsom, selv om du ikke klarer å skille hvem som sier hva

Anonymkode: 41e9e...3bb

Det hadde vært langt mindre slitsomt hvis du faktisk hadde noen argumenter. Det du synes er slitsomt er at jeg har gode argumenter og du har ingen.

Jeg har ingen problemer med å følge med på anonymkodene.

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har tydeligvis ganske vanskelig for det...

Det å bevisst, som en gjeng, stille seg helt tett inntil ukjente, det er absolutt både adferd og oppførsel. Når du i tillegg velger å nærmest omringe disse ukjente, og du gjør det i et område som er kjent for å ha ungdomsgjenger som raner andre folk, da sier dette veldig mye om disse ungdommenes adferd og oppførsel og bevisste valg.

Hvorfor tenkte Hi at de ville stjele fra henne? Pga. adferden/oppførselen hvor de stilte seg unormalt tett inntil henne og venninnen, nærmest omringet dem, og stod tettest innpå den siden hvor de hadde veskene sine. Og ikke minst, fordi de var i området rundt Jernbanestasjonen - som politiet har advart om i årevis pga. ungdomsgjenger som henger i området og raner andre folk, ved typisk å komme for tett innpå disse.

Det du sier HI "burde" sagt, det ville vært svært lite smart, det ville provosert dem - noe politiet er helt tydelig på at man IKKE skal gjøre i møte med disse gjengene.

Og Hi trekke frem hudfargen? Eh, ja, men kun fordi guttene selv trakk det frem uten grunn. Hi lurer dermed på hvorfor hudfarge trekkes inn når hun selv IKKE hadde gjort det, og hvorfor dette skjer.

Du må begynne å lese det som faktisk står, ikke det du tror står.

Jeg tror det var like greit at det var Hi og ikke du, b5b, som opplevde dette, for med din lite gatesmarte taktikk ville du nok vært en del fattigere i dag enn hva Hi er.

Anonymkode: e6a16...55e

Det står ingen steder at de sto tett innpå HI. Det det står er at HI ba de om å gå lenger vekk. Fordi, tenkte HI, de ville stjele fra henne og hennes venninne. HI skriver også om deres hudfarge, avslutningsvis. Men HI skriver ingen steder at de sto tett innpå HI. I så fall ville HI ha tenkt på korona først og fremst, ikke noe annet.

Guttene hadde god grunn til å mistenke at HI var opphengt i hudfargen, HI tenkte jo at de var kriminelle uten grunn. HI kjente ikke igjen de fra noe sted, visste ikke hvem de var, likevel tenkte HI at det dreide seg om personer med en kriminell hensikt. Det var den første tanken HI hadde, ikke korona.

 

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun nevnte ikke at hun er en rasist, nei. Hun burde kanskje ha skrevet det. Men kanskje hun forsøker å benekte det overfor seg selv?

Anonymkode: bb912...b5b

ok, nå skjønner jeg....du har STORE problemer. Fikk du med deg at hun er gift med en fra Gambia? Han er da afrikansk med mørk hudfarge og så kaller du henne rasist! Hvis du virkelig ikke skjønte at det var oppførselen hun reagerte på, så har du som sagt STORE PROBLEMER! Du er vel kanskje mor til en slik ungom, kan ihvertfall se slik ut!

Anonymkode: a50fd...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det står ingen steder at de sto tett innpå HI. Det det står er at HI ba de om å gå lenger vekk. Fordi, tenkte HI, de ville stjele fra henne og hennes venninne. HI skriver også om deres hudfarge, avslutningsvis. Men HI skriver ingen steder at de sto tett innpå HI. I så fall ville HI ha tenkt på korona først og fremst, ikke noe annet.

Guttene hadde god grunn til å mistenke at HI var opphengt i hudfargen, HI tenkte jo at de var kriminelle uten grunn. HI kjente ikke igjen de fra noe sted, visste ikke hvem de var, likevel tenkte HI at det dreide seg om personer med en kriminell hensikt. Det var den første tanken HI hadde, ikke korona.

 

Anonymkode: bb912...b5b

Om man blir omringet av en gjeng unge menn/gutter på Jernbanetorget er dessverre verden slik at man må regne med at de ikke har gode hensikter, noe politiet også bekreftet for hi. Det er ingen andre enn gutta selv, og du, som hevder at hi reagerte på hudfargen deres. Du pisker en død hest, og argumentene dine holder ikke mål. Denne tapte du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står ingen steder at de sto tett innpå HI. Det det står er at HI ba de om å gå lenger vekk. Fordi, tenkte HI, de ville stjele fra henne og hennes venninne. HI skriver også om deres hudfarge, avslutningsvis. Men HI skriver ingen steder at de sto tett innpå HI. I så fall ville HI ha tenkt på korona først og fremst, ikke noe annet.

Guttene hadde god grunn til å mistenke at HI var opphengt i hudfargen, HI tenkte jo at de var kriminelle uten grunn. HI kjente ikke igjen de fra noe sted, visste ikke hvem de var, likevel tenkte HI at det dreide seg om personer med en kriminell hensikt. Det var den første tanken HI hadde, ikke korona.

 

Anonymkode: bb912...b5b

Kriminelle uten grunn?? Hvorfor skulle de stå tett innpå disse kvinnene? Normale oppegående mennesker tar sine forhåldsregler uansett hudfarge, man ser på oppførsel....skjønner du virkelig ikke det?

Anonymkode: a50fd...2b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

ok, nå skjønner jeg....du har STORE problemer. Fikk du med deg at hun er gift med en fra Gambia? Han er da afrikansk med mørk hudfarge og så kaller du henne rasist! Hvis du virkelig ikke skjønte at det var oppførselen hun reagerte på, så har du som sagt STORE PROBLEMER! Du er vel kanskje mor til en slik ungom, kan ihvertfall se slik ut!

Anonymkode: a50fd...2b1

"Jeg er ikke rasist, for jeg var en gang forelsket i en fra utlandet når jeg gikk på barneskolen", fungerer kanskje når du er toppolitiker i FrP, men den fungerer ikke i det virkelige liv.

The ‘Some of My Best Friends Are Black’ Defense
It’s a myth that proximity to blackness immunizes white people from doing racist things.
https://www.nytimes.com/2019/02/16/sunday-review/ralph-northam-blackface-friends.html

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

"Jeg er ikke rasist, for jeg var en gang forelsket i en fra utlandet når jeg gikk på barneskolen", fungerer kanskje når du er toppolitiker i FrP, men den fungerer ikke i det virkelige liv.

The ‘Some of My Best Friends Are Black’ Defense
It’s a myth that proximity to blackness immunizes white people from doing racist things.
https://www.nytimes.com/2019/02/16/sunday-review/ralph-northam-blackface-friends.html

Anonymkode: bb912...b5b

Åh. Du. Må. Gi. Deg. Nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Jeg er ikke rasist, for jeg var en gang forelsket i en fra utlandet når jeg gikk på barneskolen", fungerer kanskje når du er toppolitiker i FrP, men den fungerer ikke i det virkelige liv.

The ‘Some of My Best Friends Are Black’ Defense
It’s a myth that proximity to blackness immunizes white people from doing racist things.
https://www.nytimes.com/2019/02/16/sunday-review/ralph-northam-blackface-friends.html

Anonymkode: bb912...b5b

Mener du at hi er rasist enda hun er gift med en afrikaner? Er ikke det en litt spesiell holdning? Hun ser altså ned på mannen sin? Sånn på daglig basis? Og dette vet du basert på ett innlegg på DIB? Du ser ikke at logikken din brister her?

Anonymkode: 1ffb0...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det står ingen steder at de sto tett innpå HI. Det det står er at HI ba de om å gå lenger vekk. Fordi, tenkte HI, de ville stjele fra henne og hennes venninne. HI skriver også om deres hudfarge, avslutningsvis. Men HI skriver ingen steder at de sto tett innpå HI. I så fall ville HI ha tenkt på korona først og fremst, ikke noe annet.

Guttene hadde god grunn til å mistenke at HI var opphengt i hudfargen, HI tenkte jo at de var kriminelle uten grunn. HI kjente ikke igjen de fra noe sted, visste ikke hvem de var, likevel tenkte HI at det dreide seg om personer med en kriminell hensikt. Det var den første tanken HI hadde, ikke korona.

 

Anonymkode: bb912...b5b

Eh, joda, det stod i hovedinnlegget til Hi. Du uthevet det til og med selv med fet skrift i et av dine tidligere svar, #35. "Helt inntil" = "tett innpå", om du ikke har forstått det.

I sitt svar #42 utdyper Hi videre hvordan de stilte seg: "Grunnen til at jeg tenkte at de skulle stjele, var pga måten de «omringet» oss og et par av de stod veldig tett ved oss, på samme side  som vi hadde veskene. Det er jo en vanlig måte å stjele fra vesker. Omringe og distrahere." 

Hi greide å ha to tanker i hodet samtidig, hun gjorde en riktig risikoanalyse ang. risiko for å bli bestjålet (bekreftet av politiet), OG hun påpekte det enkleste, men også risiko, at de stod nærmere enn smittevernreglene nå tilsier at man skal stå fremmede.

Det var ikke uten grunn at Hi mistenkte at de ville bestjele dem. Denne ungdomsgjengen befinner seg i et område hvor de selv vet at det er mange kriminelle ungdomsgjenger som har som varemerke å komme for tett innpå, omringe og forfølge ransoffer. Om de ikke ønsket å få en slik mistanke rettet mot seg, at de er potensielle kriminelle, da burde de også unngå å blåkopiere oppførselen de kriminelle er kjent for å bruke akkurat der de befant seg.

Det er fullt mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Både det at de stod i høy fare for å bli bestjålet OG koronasmitterisiko. Å kun nevne det siste var det eneste smarte for å unngå en provokasjon, og helt i tråd med politiets anbefalinger (helt uavhengig av hudfarge).

Hvordan ville du selv ha taklet den situasjonen Hi og venninnen kom opp i?

Anonymkode: e6a16...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

    

6 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Om man blir omringet av en gjeng unge menn/gutter

Hvor i HI står det at HI ble omringet av de?

6 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

må regne med at de ikke har gode hensikter

Hvilke onde hensikter hadde de?

6 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

noe politiet også bekreftet for hi

Hva står det i HI at politiet sa?

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg og venninnen min gikk og ventet ved siden av en politibil som parkert. Vi snakket med politiet og fortalte hva vi hadde opplevd. 
 De hadde fulgt med guttene en liten stund.

Anonymkode: 14c98...01e

Hvor står det at guttene hadde "ikke gode hensikter"?

7 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Det er ingen andre enn gutta selv, og du, som hevder at hi reagerte på hudfargen deres.

Og ingen andre enn de som hevder at guttene var kriminelle, uten at de hadde gjort noe kriminelt, mener at det ikke var rasistisk av HI å tenke i det samme sporet, mener at det ikke var rasisme å tenke slik.

10 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Denne tapte du.

Eller tar jeg feil, i så fall erkjenner jeg det, eller så har jeg rett. I hvilket fall du tar feil. Noe du aldri vil tilstå, for du tar det å ta feil som "et tap", som du skriver.

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mener du at hi er rasist enda hun er gift med en afrikaner? Er ikke det en litt spesiell holdning? Hun ser altså ned på mannen sin? Sånn på daglig basis? Og dette vet du basert på ett innlegg på DIB? Du ser ikke at logikken din brister her?

Anonymkode: 1ffb0...856

Det er fullt mulig å ha rasistiske holdninger selv om en er gift med noen med minoritetsbakgrunn. Det er fullt mulig å tilhøre en minoritet selv og likevel ha rasistiske holdninger.

Logikken brister aldri. Logikken er bare det, logisk. Det er premisser som brister eller holder. Mener du det er satt frem noen premisser som ikke holder får du heller peke på de.

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er fullt mulig å ha rasistiske holdninger selv om en er gift med noen med minoritetsbakgrunn. Det er fullt mulig å tilhøre en minoritet selv og likevel ha rasistiske holdninger.

Logikken brister aldri. Logikken er bare det, logisk. Det er premisser som brister eller holder. Mener du det er satt frem noen premisser som ikke holder får du heller peke på de.

Anonymkode: bb912...b5b

Herregud, enten er du full eller psykisk syk...

Anonymkode: afb77...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh, joda, det stod i hovedinnlegget til Hi. Du uthevet det til og med selv med fet skrift i et av dine tidligere svar, #35. "Helt inntil" = "tett innpå", om du ikke har forstått det.

I sitt svar #42 utdyper Hi videre hvordan de stilte seg: "Grunnen til at jeg tenkte at de skulle stjele, var pga måten de «omringet» oss og et par av de stod veldig tett ved oss, på samme side  som vi hadde veskene. Det er jo en vanlig måte å stjele fra vesker. Omringe og distrahere." 

Hi greide å ha to tanker i hodet samtidig, hun gjorde en riktig risikoanalyse ang. risiko for å bli bestjålet (bekreftet av politiet), OG hun påpekte det enkleste, men også risiko, at de stod nærmere enn smittevernreglene nå tilsier at man skal stå fremmede.

Det var ikke uten grunn at Hi mistenkte at de ville bestjele dem. Denne ungdomsgjengen befinner seg i et område hvor de selv vet at det er mange kriminelle ungdomsgjenger som har som varemerke å komme for tett innpå, omringe og forfølge ransoffer. Om de ikke ønsket å få en slik mistanke rettet mot seg, at de er potensielle kriminelle, da burde de også unngå å blåkopiere oppførselen de kriminelle er kjent for å bruke akkurat der de befant seg.

Det er fullt mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Både det at de stod i høy fare for å bli bestjålet OG koronasmitterisiko. Å kun nevne det siste var det eneste smarte for å unngå en provokasjon, og helt i tråd med politiets anbefalinger (helt uavhengig av hudfarge).

Hvordan ville du selv ha taklet den situasjonen Hi og venninnen kom opp i?

Anonymkode: e6a16...55e

Nei, helt inntil betyr side om side med, hudkontakt med, om det ikke var for klærne. Med mindre de sto så nære så er det altså slik HI oppfattet det, ikke slik det faktisk var. Hvis HI oppfattet det slik, selv om det ikke var slik, så er det jo en grunn til det. Var det fordi de var gutter? Var det fordi de var flere? Ville HI ikke ha oppfattet det slik hvis de var jenter? Ville HI ha reagert annerledes hvis det var en enslig gutt? Nei. Da sitter vi igjen med en eneste sak som HI kan ha reagert på, som kan ha fått HI til å tenke slik HI tenkte.

Hvor står det at politiet bekreftet at hun var i fare for å bli frastjålet noe av guttene?

Hvis jeg oppfatter det som at noen har tenkt å stjele fra meg så konfronterer jeg ikke vedkommende, da ber jeg om hjelp. Kriminelle personer har som regel lav terskel for å bruke vold. Særlig hvis de er i en gruppe.

Noe sier meg at det ikke var snakk om en faktisk fornemmelse av at det var en gjeng kriminelle, men at det handlet om at HI var fordomsfull. Lurer på hva som gjorde at HI tenkte slik?

Hva hadde du gjort om en gjeng kriminelle stilte seg rett inntil deg, som i klær mot klær, og ville stjele fra deg? Ville du blitt morsk? Eller ville du bare prøvd å komme deg unna?

Anonymkode: bb912...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske alle (inkludert meg selv) kunne slutte å mate anonym b5b, så hun ikke kan fortsette å ta over og ødelegge tråd etter tråd. Jeg gir meg i hvert fall nå.

Anonymkode: 41e9e...3bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skulle ønske alle (inkludert meg selv) kunne slutte å mate anonym b5b, så hun ikke kan fortsette å ta over og ødelegge tråd etter tråd. Jeg gir meg i hvert fall nå.

Anonymkode: 41e9e...3bb

Det er jo litt fascinerende å se hvor utrolig ute å kjøre enkelte er da, såpass på bærtur er det jo sjelden man opplever folk. Blir litt som bilulykker, man greier ikke la være å kikke.

Anonymkode: afb77...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syens det er dumt at slike gjenger ødelegger for andre og bruker rasist-kortet for alt. Det ender med at man ikke tar de alvorlig når det virkelig skjer noe. 

Anonymkode: 405d6...6f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kalt rasist en gang. Da jeg spurte om hvorfor, svarte han at jeg var rasist fordi jeg var blond... 

Anonymkode: 0e6fa...007

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...