Gå til innhold

8-åringen kom hjem kjempesolbrent..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor skal man være så forsiktig og snill? Det er jo ganske alvorlig at de har latt han bli så solbrent, og i tillegg ikke sa ett ord om det da de leverte gutten. 

Jeg ville sendt dem et bilde og sagt at fra nå av er det viktig at de husker solkrem. Er ikke "uhøflig" å si ifra på sitt eget barns vegne altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for svar, alle sammen ☺️ 

Jeg har nå snakket nærmere med mannen min, da det er hans foreldre. Han videreformidler omtrent ingenting, hvis ikke jeg spør. Det viser seg at bestemor var veldig lei seg for dette. Det sa hun til mannen tidligere. Så da har hun nok skjønt alvoret. Det har jo også vært sterk stråling i det siste. De burde sikkert smurt han oftere og grundigere, og kanskje vi skulle sendt med høyere faktor. Vi brukte 25, og det har alltid holdt i Norge tidligere. Den lærepengen må jeg ta på meg selv. 

(Ps. Til deg som sier at det heter "hytta", ikke "hytten". Det heter faktisk "hytten" på mange dialekter, blant annet min. "Hytta" og "hytten" er sidestilte stavemåter.)

Anonymkode: 136b7...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig sier du noe. Det overrasker meg faktisk at noen kan si noe annet.

Det å bli solbrent er faktisk ganske alvorlig. Spesielt på små barn. Alvorlige solskader i barndommen, kan faktisk føre til hudkreft senere. 
Når man blir solbrent, så får man en skade i huden. Denne skaden legger det første grunnlaget for kreft senere. 

Ville dere sagt det samme hvis barnet hadde en brannskade på ryggen? 
 

De SKAL huske å smøre ham. Ingen diskusjon!

Anonymkode: e75a2...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig sier du noe. Det overrasker meg faktisk at noen kan si noe annet.

Det å bli solbrent er faktisk ganske alvorlig. Spesielt på små barn. Alvorlige solskader i barndommen, kan faktisk føre til hudkreft senere. 
Når man blir solbrent, så får man en skade i huden. Denne skaden legger det første grunnlaget for kreft senere. 

Ville dere sagt det samme hvis barnet hadde en brannskade på ryggen? 
 

De SKAL huske å smøre ham. Ingen diskusjon!

Anonymkode: e75a2...f9b

Selvfølgelig er det viktig. Jeg er kjempenøye med solbeskyttelse selv, men skaden er allerede skjedd og han blir ikke mindre solbrent av å gi svigers dårlig samvittighet. De har da ikke gjort det med vilje og de vet det nok allerede at han er solbrent.

 Jeg er ikke konfliktsky når det gjelder mitt eget barn, men de er forskjell på å ta kamper som er nødvendig og unødvendige. Dette anser jeg som veldig unødvendig da det ikke kommer noe godt ut av å fortelle dem det, annet enn at foreldrene får ut sin egen irritasjon. Det holder i massevis å sende med en god solkrem neste gang og si at han må smøres minst hver andre time, han ble jo  ganske solbrent sist han var der ute så det er viktig å smøre godt". De gjør nok ikke denne feilen igjen, uansett.

Hvis gutten hadde kommet hjem ed brannskade hadde jeg selvfølgelig spurt hva som har skjedd og og om de har sjekke det hos lege. Men det er en annen sak.

Anonymkode: 20774...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fort gjort altså, men selvsagt skulle besteforeldrene husket smøring. Når farmor i tillegg beklager det, passer hun nok ekstra på neste gang. Fikk selv en aha opplevelse forleden, da barnet jeg passet stort sett hadde vært under vann med hele kroppen en times tid, hadde tydelig skille etter badebuksen. Ungen må ha fått fargen mens han plasket rundt med armringer nede i vannet. Var ikke solbrent, men solen er sterk nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har det samme problemet med bestemor her, og hun er slapp med solkremen selv om jeg sier i fra. Hun mener det er lite nødvendig, og at "huden må Herdes" 😲 Hun var og sjokkert over at jeg smurte de med solfaktor 30 og hadde 50 på utsatte steder. Vi selv ble smurt med solfaktor 5, og husker jeg hadde store blemmer på skulderen. joda har hatt mange diskusjoner, når ikke frem. Heldigvis så har hun dem lite på stranda. Barna selv er så ivrige etter å bade at de glemmer dette. 

Prøv å smør med utroligsalve. Gjorde dette med barna en gang de var veldig solbrente etter en lang badetur med faren, og de alle hadde glemt å smøre nok. Dagen etter var det faktisk borte. 

Anonymkode: c92c8...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har det samme problemet med bestemor her, og hun er slapp med solkremen selv om jeg sier i fra. Hun mener det er lite nødvendig, og at "huden må Herdes" 😲 Hun var og sjokkert over at jeg smurte de med solfaktor 30 og hadde 50 på utsatte steder. Vi selv ble smurt med solfaktor 5, og husker jeg hadde store blemmer på skulderen. joda har hatt mange diskusjoner, når ikke frem. Heldigvis så har hun dem lite på stranda. Barna selv er så ivrige etter å bade at de glemmer dette. 

Prøv å smør med utroligsalve. Gjorde dette med barna en gang de var veldig solbrente etter en lang badetur med faren, og de alle hadde glemt å smøre nok. Dagen etter var det faktisk borte. 

Anonymkode: c92c8...1e3

Altså smurte med solfaktor 30 og 50 når vi var i Syden. 

Anonymkode: c92c8...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det heter hytta.

Anonymkode: 071fa...a71

Det ble valgfritt i 2005.

Anonymkode: d91fb...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar, alle sammen ☺️ 

Jeg har nå snakket nærmere med mannen min, da det er hans foreldre. Han videreformidler omtrent ingenting, hvis ikke jeg spør. Det viser seg at bestemor var veldig lei seg for dette. Det sa hun til mannen tidligere. Så da har hun nok skjønt alvoret. Det har jo også vært sterk stråling i det siste. De burde sikkert smurt han oftere og grundigere, og kanskje vi skulle sendt med høyere faktor. Vi brukte 25, og det har alltid holdt i Norge tidligere. Den lærepengen må jeg ta på meg selv. 

(Ps. Til deg som sier at det heter "hytta", ikke "hytten". Det heter faktisk "hytten" på mange dialekter, blant annet min. "Hytta" og "hytten" er sidestilte stavemåter.)

Anonymkode: 136b7...1a0

Jeg har svart tidligere i tråden. Når svigermor allerede har kommentert det til mannen din og hun var lei seg pga. dette, da er det ingen grunn til å ta det opp. Da ville jeg vært ganske trygg på at de følger opp neste gang, og da er bare solkrem og en liten kommentar helt sikkert nok neste gang.

Jeg som skrev hytten. Jeg sier hytta, men skriver hytten ;) (og ja, de har vært likestilte skriftlig i bokmål siden 2005)

Anonymkode: d91fb...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/30/2020 at 8:10 PM, Anonym bruker said:

..fra hyttetur med besteforeldrene. Ryggen hans er rød, vablete og flasser av i store flak. Han har aldri vært så solbrent før. Kjenner at det gjør meg ganske oppgitt og lei meg, samtidig som det jo var veldig fint av besteforeldrene å ta ham med på tur. 

Ville du sagt noe?

Anonymkode: 136b7...1a0

dør ikke av solbrenthet

Anonymkode: 4fccf...397

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...