Gå til innhold

8-åringen kom hjem kjempesolbrent..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

..fra hyttetur med besteforeldrene. Ryggen hans er rød, vablete og flasser av i store flak. Han har aldri vært så solbrent før. Kjenner at det gjør meg ganske oppgitt og lei meg, samtidig som det jo var veldig fint av besteforeldrene å ta ham med på tur. 

Ville du sagt noe?

Anonymkode: 136b7...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, jeg hadde ikke sagt noe. Men neste gang han skal på tur med dem ville jeg sagt til dem at de MÅ huske å smøre fordi huden hans tåler sola dårlig og han blir fort brent.

Anonymkode: 20774...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Troll! Det er jo styrtregn idag!

Anonymkode: 5bd9d...693

Dette skjedde jo selvsagt ikke i dag, når han nå flasser. Og uansett er jo ikke været identisk over hele landet. Og hvorfor i alle dager skulle jeg lage en så ekstremt kjedelig trolle-tråd?

Anonymkode: 136b7...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Troll! Det er jo styrtregn idag!

Anonymkode: 5bd9d...693

Det er sol utenfor hos meg ...

Ja, jeg hadde sagt noe, men i en vennlig tone. 

Anonymkode: 4df18...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg hadde ikke sagt noe. Men neste gang han skal på tur med dem ville jeg sagt til dem at de MÅ huske å smøre fordi huden hans tåler sola dårlig og han blir fort brent.

Anonymkode: 20774...9f3

Ja, jeg må nok det. Det rare er at han egentlig tåler solen godt, så de må ha vært veldig slappe på smøringen.

Anonymkode: 136b7...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde sikkert sagt noe, eller minnet de på det. 

... Samtidig tenker jeg at dette barnet er 8år. Normalt sett kan de huske dette selv og minne besteforeldrene på det. - Spesielt hvis dere nå forklarer godt at den vondt en han har nå er grunnen til at man smører seg, og derfor kan han/hun selv hjelpe seg selv med å smøre seg med solkrem ofte. Litt som å pusse tennene for ikke å få hull. For så vondt vil man ikke ha flere ganger? 

Anonymkode: bb28f...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hadde sikkert sagt noe, eller minnet de på det. 

... Samtidig tenker jeg at dette barnet er 8år. Normalt sett kan de huske dette selv og minne besteforeldrene på det. - Spesielt hvis dere nå forklarer godt at den vondt en han har nå er grunnen til at man smører seg, og derfor kan han/hun selv hjelpe seg selv med å smøre seg med solkrem ofte. Litt som å pusse tennene for ikke å få hull. For så vondt vil man ikke ha flere ganger? 

Anonymkode: bb28f...ebf

Ja, en gjennomsnittlig 8-åring kan kanskje det, men sønnen min har en utviklingsforstyrrelse og er umoden for alderen.

Anonymkode: 136b7...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en selvfølge å si noe om det. Synes til og med det er merkelig at besteforeldrene ikke nevnte det selv.

Jeg ville ikke kritisert dem, men fortalt at du nå har sett hvor brent han ble og minnet dem om at strålingen er verre for tiden og enda verre høyt oppe og ved sjøen, og at neste gang han blir med dem så må de smøre ham oftere og med høyere faktor. Og så ville jeg sagt noe om hvor fint han sier å ha hatt det (om det stemmer).

Neste gang han blir med dem ville jeg minnet dem om hvor ille solbrent han ble sist gang, at så sterk solforbrenning gir økt risiko for hudskader og -kreft som voksen, og bedt dem om å smøre ham så og så ofte med solkremen du sender med, ekstra etter bad osv. Og så ville jeg snakket med 8-åringen selv både nå og før neste tur, at han selv også har et ansvar for å huske dette slik at han ikke blir like brent igjen.

Anonymkode: d91fb...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg må nok det. Det rare er at han egentlig tåler solen godt, så de må ha vært veldig slappe på smøringen.

Anonymkode: 136b7...1a0

Strålingen har jo vært ekstra sterk nå siste ukene, så det spiller nok inn. Er hytten på fjellet så øker også strålingen jo høyere opp du kommer. Samme selvfølgelig om de er ved/på sjø/vann.

Anonymkode: d91fb...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde sikkert sagt noe, eller minnet de på det. 

... Samtidig tenker jeg at dette barnet er 8år. Normalt sett kan de huske dette selv og minne besteforeldrene på det. - Spesielt hvis dere nå forklarer godt at den vondt en han har nå er grunnen til at man smører seg, og derfor kan han/hun selv hjelpe seg selv med å smøre seg med solkrem ofte. Litt som å pusse tennene for ikke å få hull. For så vondt vil man ikke ha flere ganger? 

Anonymkode: bb28f...ebf

Har ei høyst oppegående jente på 9 år, og hun tenker ikke på å smøre seg med solkrem om hun ikke får beskjed. Ikke venninnene hennes heller. Ikke unormalt altså.

Anonymkode: 2f0f4...453

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Troll! Det er jo styrtregn idag!

Anonymkode: 5bd9d...693

Man flasser ikke samme dag man blir brent da. 🙄

Anonymkode: 94323...2c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, en gjennomsnittlig 8-åring kan kanskje det, men sønnen min har en utviklingsforstyrrelse og er umoden for alderen.

Anonymkode: 136b7...1a0

Ja, da så. 

Dere får ta et bilde, og vise de neste gang og si noe på en pen måte om at "sist ble Mikkel så veldig sår. Her er solfaktor 50, fint om dere får smurt litt ofte" 

Anonymkode: bb28f...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har ei høyst oppegående jente på 9 år, og hun tenker ikke på å smøre seg med solkrem om hun ikke får beskjed. Ikke venninnene hennes heller. Ikke unormalt altså.

Anonymkode: 2f0f4...453

Neida, de fleste glemmer det sikkert. Men om de har brent seg skikkelig en gang så kan de lettere huske på det hvis man forklarer hvorfor. 

Skjedde en gang her når eldste var 6 at fotbladene ble skikkelig forbrent, enda (8år nå) hater han å smøre seg men fotbladene glemmer han aldri - Og har lært opp kompisene 😅

Anonymkode: bb28f...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt mamma og spurt hva som har skjedd. Men vi snakker ganske direkte i vår familie, så hun hadde ikke blitt sur og jeg hadde fått en forklaring. 

Anonymkode: 8933e...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er de voksnes ansvar, ikke barnets. Ja, du skal si noe. Hvis de ikke smører ham, må de se til at han har klær på da! 

Anonymkode: caa06...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Troll! Det er jo styrtregn idag!

Anonymkode: 5bd9d...693

Og tror det er samme vær i hele landet?

Anonymkode: c7e37...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ringt mamma og spurt hva som har skjedd. Men vi snakker ganske direkte i vår familie, så hun hadde ikke blitt sur og jeg hadde fått en forklaring. 

Anonymkode: 8933e...6c3

Støtter denne! Her bør de få en tilbakemelding med en gang.

Anonymkode: 52750...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette er de voksnes ansvar, ikke barnets. Ja, du skal si noe. Hvis de ikke smører ham, må de se til at han har klær på da! 

Anonymkode: caa06...ee8

Tenker du det samme på skolen at det da også er skolen sitt ansvar når barna er 8 år? Jeg er ikke HI men sønnen min går på sommer SFO å kom hjem å var veldig solbrent,bare lurte på om jeg burde ta det opp med de ansatte,eller om det er sønnen min sitt ansvar å huske å ta på solkrem

Anonymkode: 5bd9d...693

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du det samme på skolen at det da også er skolen sitt ansvar når barna er 8 år? Jeg er ikke HI men sønnen min går på sommer SFO å kom hjem å var veldig solbrent,bare lurte på om jeg burde ta det opp med de ansatte,eller om det er sønnen min sitt ansvar å huske å ta på solkrem

Anonymkode: 5bd9d...693

Jeg ville tatt det opp. De ansatte bør minne ungene å smøre seg, det bør være en selvfølge.

Anonymkode: d91fb...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sagt HARDT ifra. For hver gang du blir solbrent så øker sjansen for å få hudkreft. 

Min lille sønn kom lettere rød hjem fra bgh for en uke siden, og jeg sa ifra da at de måtte smøre barna bedre. Jeg smører før avreise hver morgen. Resten av tiden i bgh så må de ta ansvaret. Det samme gjelder besteforeldre, barnevakten, søsteren min etc. 

Anonymkode: 3b83e...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åtteåringer trenger ingen diagnose for å glemme solkrem. 
Hils besteforeldrene og si at nåe gutten får hudkreft når han blir 40 så er det deres feil. Kanskje de husker det neste gang. Ha respekt for sola! Den er farlig, men man får straffen mange år etter 😭

Anonymkode: b79d2...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette skjedde jo selvsagt ikke i dag, når han nå flasser. Og uansett er jo ikke været identisk over hele landet. Og hvorfor i alle dager skulle jeg lage en så ekstremt kjedelig trolle-tråd?

Anonymkode: 136b7...1a0

🤣😅

Anonymkode: d5a9a...828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Strålingen har jo vært ekstra sterk nå siste ukene, så det spiller nok inn. Er hytten på fjellet så øker også strålingen jo høyere opp du kommer. Samme selvfølgelig om de er ved/på sjø/vann.

Anonymkode: d91fb...917

Det heter hytta.

Anonymkode: 071fa...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...