Gå til innhold

Har alle nedbetalt hus etter 20 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er også 38 år og har akkurat vært igjennom et samlivsbrudd med salg av felles hus og leilighet. Har kjøpt ny bolig og er gjeldfri. En herlig følelse. 

Anonymkode: 6a483...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

41 og 45 her, ikke gjeldsfrie på mange år. Vi kjøpte akkurat en feriebolig utlandet, med lån i huset vårt her hjemme. Om vi selger huset vårt, vil vi akkurat nå sitte igjen med 1-2 millioner.

Anonymkode: 62ebf...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har dere ikke gjort smarte økonomiske valg vil jeg påstå. Vi er 40 år og ville hatt 5 mill i egenkapital om vi hadde solgt nå. Kommer til å låne opp igjen en del om sju år når førstemann skal studere. Da skal vi hjelpe med egenkapital til bolig og en fast sum per mnd. Det er viktigere enn nytt kjøkken og dyr bil. Men vi lever godt i hverdagen og reiser utenlands en gang i året. Tjener gjennomsnittlig (1.3 tilsammen)

Anonymkode: e3aa2...2e8

Ingenting gjennomsnittlig ved 1.3, altså.

Anonymkode: 3c411...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingenting gjennomsnittlig ved 1.3, altså.

Anonymkode: 3c411...89b

Litt over gjennomsnittet. Husk at 1,3 fordelt på to voksne er 650 000kr/år. Lett over gjennomsnittet men ikke veldig høy lønn heller. 

Anonymkode: fdea2...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg har en 1.7 mil igjen på lånet sammen med mannen. Vi har da rundt 4 mill i egenkapital i tilfelle det skal selges nå. Jeg ser at mange skriver at det å ha så «lite» lån er så billig. Altså vi betaler 10000 i måneden og ja vi har vel utbetalt mellom 60000-70000 i måneden. Men altså hadde vi ikke hatt de lånekostnadene hadde vi faktisk sittet igjen med 10 000 ekstra i måneden det er en del det

Anonymkode: 584f1...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså jeg har en 1.7 mil igjen på lånet sammen med mannen. Vi har da rundt 4 mill i egenkapital i tilfelle det skal selges nå. Jeg ser at mange skriver at det å ha så «lite» lån er så billig. Altså vi betaler 10000 i måneden og ja vi har vel utbetalt mellom 60000-70000 i måneden. Men altså hadde vi ikke hatt de lånekostnadene hadde vi faktisk sittet igjen med 10 000 ekstra i måneden det er en del det

Anonymkode: 584f1...e13

Joda, men er er jo likevel mindre enn vi som har mer lån. Vi har rundt 5.5 mill i lån, og hadde sittet igjen med 23 500 kr i mnd ekstra uten lånet 🤷‍♀️ Men lån står jo til inntekter for de fleste, så selv om vi har høyt lån, har vi også høy inntekt (ca 95 000 kr inn hver måned). Hadde vi hatt deres lån, hadde vi jo hatt 13 500 kr i mnd ekstra. 

Anonymkode: d29e5...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Litt over gjennomsnittet. Husk at 1,3 fordelt på to voksne er 650 000kr/år. Lett over gjennomsnittet men ikke veldig høy lønn heller. 

Anonymkode: fdea2...8d5

Godt over gjennomsnitt, som er ca 570 000. Dette gjennomsnittet er også trukket opp av de som tjener veldig mye, og medianlønna er nokså mye lavere, 515 000.

De har altså 150 000 mer enn medianlønn hver per år, det blir en del over tid. Det er ikke så rart at akkurat dette paret har god økonomi.

Anonymkode: c487f...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, men er er jo likevel mindre enn vi som har mer lån. Vi har rundt 5.5 mill i lån, og hadde sittet igjen med 23 500 kr i mnd ekstra uten lånet 🤷‍♀️ Men lån står jo til inntekter for de fleste, så selv om vi har høyt lån, har vi også høy inntekt (ca 95 000 kr inn hver måned). Hadde vi hatt deres lån, hadde vi jo hatt 13 500 kr i mnd ekstra. 

Anonymkode: d29e5...a1d

Hæ?? Altså det å ta opp lån er ett valg. Vi hadde fint kunne tatt opp mere lån. Og vi eier mer enn 60% av boligen vår. Vi kunne lett tatt ett valg om å ta opp mere lån. Men vi valgt å ikke ha mer en 1.8 i lån når vi kjøpte nytt hus for to år siden.

Anonymkode: 584f1...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hæ?? Altså det å ta opp lån er ett valg. Vi hadde fint kunne tatt opp mere lån. Og vi eier mer enn 60% av boligen vår. Vi kunne lett tatt ett valg om å ta opp mere lån. Men vi valgt å ikke ha mer en 1.8 i lån når vi kjøpte nytt hus for to år siden.

Anonymkode: 584f1...e13

Nå skjønte jeg ikke helt hva du svarte meg på. Selvfølgelig er det et valg å ta opp lån, og hvor mye man kan ha (til en viss grad, banken bestemmer jo også). Jeg svarte bare på hvorfor noen synes 1,8 mill virker lite, siden du lurte på hvorfor noen kommenterte dette. Jeg kunne selvfølgelig helst tenkt meg å ha mindre lån eller null lån, selv om vi uproblematisk håndterer det høye lånet vi har og vil ha svært god egenkapital ved et salg, og vi kunne selvfølgelig valgt å kjøpe noe mindre og mye billigere i stedet. Samtidig har vi stor familie og alle barna er så store at det er greit at de har egne rom, pluss at vi har ekstra stuer. Så vi prioriterer det selv om det koster mye, så kan vi kjøpe oss ned og bli gjeldfri når barna flytter ut om noen år.

Anonymkode: d29e5...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lån står i forhold til inntekt, ingen tvil. 

Tror jeg sliter mest med tanken på at vi, i en alder av snart 40, faktisk ikke sitter med egenkapital ved salg nå. Huset er verdt bare marginalt mer enn det vi har i lån. Så om 20 år har de fleste av våre jevnaldrende råd til fine leiligheter i 6-millionersklassen pga avkastning og verdistigning av egen bolig, imens vi (muligens) har et nedbetalt hus verdt 2,5 mill og sikkert ikke råd til å bo lettvint og hyggelig. Jeg fatter ikke at vi har vært så dumme mht investering i eiendom!! Jeg må ta grep om dette, men vet ikke helt hvordan. 

HI

Anonymkode: 08aea...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Litt over gjennomsnittet. Husk at 1,3 fordelt på to voksne er 650 000kr/år. Lett over gjennomsnittet men ikke veldig høy lønn heller. 

Anonymkode: fdea2...8d5

Det er likevel flere hundre tusen mer årlig enn FAKTISK gjennomsnittslønn.

Anonymkode: 3c411...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, vi er 48 og 54 og velger bevisst å ha mange år ogjen på huslånet pga den lave renten. Sparer heller i fond vi for det vi kunne betalt ned på huslånet. Mye større avkastning. Slik det ser ut nå så er vi ikke gjeldfri som pensjonister, og det bekymrer oss ikke😊Vi kunne vært det om vi ville da.

Anonymkode: bd003...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spørs hva som er smart da... Vi velger bevisst å ikke betale ned på det billige huslånet. Renten er lav, alle utsikter om at det fortsetter, kronen svekkes i verdi osv. Hva vil 7 millioner i lån være om 25 år? For 25 år siden, så var 1,5 millioner mye. Nå er det ingenting. 

Vårt lån har ikke forandret seg de siste 10 årene, men vi kjøpte for 8,5 millioner og nå er det verdt 13 millioner. Jeg vil si at vi har gjort et bra valg. Vi har brukt penger på oppussing og opplevelser, fremfor å betale ned på lånet. 

Anonymkode: 07886...6af

Så det å kunne hjelpe barn inn på boligmarkedet eller under studiene er ikke smart i dine øyner? Å ikke betale ned på lån for å pusse opp og "oppleve ting" tror jeg ikke så mange økonomiske eksperter syns er veldig smart altså.

Anonymkode: e3aa2...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er 46 og 52 og var gjeldfri for 2 år siden. Vi bor fremdeles i samme hus men har nå lån på en liten leilighet, lånebetingelser var gunstigere. Selger vi leiligheten er lånet borte og ca 600k overskudd. Skal sies at leiligheten ikke er utleid så ingen inntekter derfra.

Jeg skjønner ikke at noen velger å ikke nedbetale selv om renter er så lave det går an og ikke vil stige med det første. Egen bolig er ikke noe investeringsobjekt, er det nedbetalt kan man drite i hvordan det går med økonomi og egen jobb, man eier sitt hjem uansett hva. Penger investert i aksjer og fond har akkurat nå bedre avkastning og historisk sett også men man må ha råd å klare de dårlige tider. Mister man jobben fordi verdensøkonomi går på en skikkelig smell er gjerne også verdien av aksjene på bunn.

Anonymkode: 36cf2...9e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gjeldsfrie nei. Hadde vel sittet at med 1 mill. pluss om vi hadde solgt nå. Er nok gjeldsfrie innen 10 år.

Anonymkode: 6668f...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...