Gå til innhold

Har alle nedbetalt hus etter 20 år?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Begynte å tenke på et svar i en annen tråd her... om at dersom man har vært boligeier (altså med huslån) i 20 år, burde man ha nedbetalt hus. 


Helt ærlig fikk jeg hetta det svaret, siden vi har tilnærmet like mye lån som vi startet med! Har jo flyttet et par ganger, og tatt opp litt ekstra gjennom åra til ulike ting. Summa summarum, dersom vi selger huset, sitter vi gjeldsfrie men uten en krone til overs. I en alder av 38!! Har vi vært særs dumme, eller er dette ganske normalt?

Anonymkode: 08aea...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Langt i fra. Er 40, og har 30 år igjen etter tilbygg på huset. 

Anonymkode: 9569f...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har dere ikke gjort smarte økonomiske valg vil jeg påstå. Vi er 40 år og ville hatt 5 mill i egenkapital om vi hadde solgt nå. Kommer til å låne opp igjen en del om sju år når førstemann skal studere. Da skal vi hjelpe med egenkapital til bolig og en fast sum per mnd. Det er viktigere enn nytt kjøkken og dyr bil. Men vi lever godt i hverdagen og reiser utenlands en gang i året. Tjener gjennomsnittlig (1.3 tilsammen)

Anonymkode: e3aa2...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte gjeldfri etter 20 år som huseiere. Vi har kjøpt oss oppover i boligmarkedet. Startet med hver vår leilighet som vi solgte og bygde hus. Mer lån og større verdi. Så solgte vi og kjøpte et enda dyrere. Etter mange år solgte vi og har nå kjøpt et hus helt nede ved sjøen. Tjent veldig mye på salg av husene, men har nå fire ganger så mye lån som da vi startet. Men har heldigvis også flerdoblet verdien på det vi (eller banken) eier. Vi er unge og kan betjene lån i 30 år til. 

Anonymkode: 2858e...141

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldfri etter 10 år som huseier nå, men ska snart låne igjen for å bygge på. 

Anonymkode: 5e611...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 25 års nedbetalingstid, vil dermed ikke være gjedsfrie ved 20 år. Men vi har ikke lånt på huset til andre ting, vi har spart opp før oppussing osv. Dermed har vi etterhvert en rimelig bra positiv formue i huset.

Anonymkode: 3a1f3...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok ikke så veldig mange som er helt gjeldfrie etter 20 år, men det er vaneøig å ha nedbetalt så mye at man gar en hod egenkapital.

Anonymkode: 5a866...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som hadde skrevet det andre innlegget hadde hatt samme hus i 20 år, og ikke oppgradert fordi hun bodde grisegrent til så det ville bli et tapsprosjekt, da burde de langt på vei ha betalt ned lånet snart... 

Vi har eid dette huset i 15 år, har bygget på, oppgradert, pusser opp og styrt så vi har mer gjeld nå enn da vi kjøpte 😉

Vi kjøpte for 1.9 mill og måtte låne 1.5 i banken, nå er huset taksert til 4 mill

 

Anonymkode: 4ee4b...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. For det første kjøper man seg ofte opp. Så skal huset holdes også, større renoveringen eller utskiftinger skjer ofte i løpet av de 20 årene og krever kanskje at man tar opp noe mer lån. 

Anonymkode: 54bec...7e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de fleste kjøper seg jo oppover. Jeg ble boligeier som 19-åring for første gang, og det er nøyaktig 20 år siden nå. Vi har stort boliglån nå, men bare til halve boligens markedsverdi. Vår første bolig var en liten leilighet til kjøpte for 750 000 kr, nå eier vi en svær enebolig til en verdi av 11-12 millioner. Om en 4-5 år regner jeg med at de eldste barna er flyttet ut og at vi for første gang nedskalerer til en liten enebolig og dermed antagelig blir gjeldsfrie, eller nær det i hvert fall. 

Anonymkode: d29e5...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig uvanlig å ikke sitte igjen med noe verdi hvis man selger etter å ha eid hus/ leilighet i 20 år, uavhengig av om man har byttet underveis. Og sånn jeg skjønner HI, gjelder det dere og da vil jeg si dere er uøkonomiske.

Anonymkode: 23d07...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 35 og 37, har vært huseiere i 6 år, og bli gjeldsfrie i løpet av ett år. Men det er fordi vi snart arver. Det vil si både derfor, og fordi vi kjøpte rimelig. For vi arver ca. 3 millioner og kan med det nedbetale huslån og studielånene våre

Anonymkode: 1ddcc...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi blir nok gjeldsfrie innen 10 år, men vi har gode inntekter og er nok heldigere enn de fleste.

Anonymkode: 20979...655

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg at vi har vært helt molbo med penger og økonomi. Vi har like mye lån som huset er verdt. Vi står på bar bakke dersom vi selger. Det føles ille når man nærmer seg 40, og man vet at de fleste vi kjenner har store verdier i sine eiendommer og er ‘sikret’ en god pensjonstilværelse....
Jeg har latt samboer styre økonomien fordi jeg har slitt med depresjon og angst. Det har gått mye i biler, båter og hobbyer. Dette er ekstra flaut da jeg kommer opprinnelig fra en pengesterk familie (jeg har derimot ikke tilgang til noe av spesiell verdi pga mange arvinger og kompliserte familieforhold). Jeg oppdager først dette nå, herregud så dum jeg har vært. Han er en snill mann, men tydeligvis uten grep om hvordan vi skal sikre oss økonomisk i fremtiden....


HI

Anonymkode: 08aea...1f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte min første leilighet i 1999 som single førskolelærer og bor nå i enebolig med min mann, vår andre felles bolig. Han er ikke norsk så eide ikke bolig eller hadde egenkapital da vi kjøpte sammen i 2009 men vi hadde min egenkap på 700 tusen. Om vi selger i dag sitter vi igjen med ca 3 millioner, har 2,4 i lån. Kunne vært mindre men brukt penger på oppgraderinger av hus og tomt. 
 

Du sier det har gått i biler, båter og hobbyer men har dere/ han refinansiert huslånet for å betale for dette? Ved å nedbetale huslån normalt og med normal verdistigning vil jo alle som eier egen eiendom ha egenkapital. 

Anonymkode: 64f0c...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Begynte å tenke på et svar i en annen tråd her... om at dersom man har vært boligeier (altså med huslån) i 20 år, burde man ha nedbetalt hus. 


Helt ærlig fikk jeg hetta det svaret, siden vi har tilnærmet like mye lån som vi startet med! Har jo flyttet et par ganger, og tatt opp litt ekstra gjennom åra til ulike ting. Summa summarum, dersom vi selger huset, sitter vi gjeldsfrie men uten en krone til overs. I en alder av 38!! Har vi vært særs dumme, eller er dette ganske normalt?

Anonymkode: 08aea...1f0

Nei, det kan ta mye mer tid, det. Mitt lån ble tatt opp med intensjon om å betale ned på 30 år.

Anonymkode: bc8ed...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært huseiere i 14 år og har like mye i lån som da vi kjøpte, men selger vi nå vil vi nok få et overskudd på ca 2.5 millioner. Kanskje litt mindre, men mest trolig litt mer. Naboen solgte nettopp for 7 mill, og det er ikke så ulikt vårt, bare litt mer oppusset og har stor fin garasje. Tenker vårt ligger ca 2 mill lavere i pris. 

Anonymkode: dd512...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, da skjønner jeg at vi har vært helt molbo med penger og økonomi. Vi har like mye lån som huset er verdt. Vi står på bar bakke dersom vi selger. Det føles ille når man nærmer seg 40, og man vet at de fleste vi kjenner har store verdier i sine eiendommer og er ‘sikret’ en god pensjonstilværelse....
Jeg har latt samboer styre økonomien fordi jeg har slitt med depresjon og angst. Det har gått mye i biler, båter og hobbyer. Dette er ekstra flaut da jeg kommer opprinnelig fra en pengesterk familie (jeg har derimot ikke tilgang til noe av spesiell verdi pga mange arvinger og kompliserte familieforhold). Jeg oppdager først dette nå, herregud så dum jeg har vært. Han er en snill mann, men tydeligvis uten grep om hvordan vi skal sikre oss økonomisk i fremtiden....


HI

Anonymkode: 08aea...1f0

Ikke fortvil på grunn av det, er dere under førti har dere minst 20 -25 år igjen før pensjonsalderen, så dette klarer dere. Dere behøver ikke gjøre noen drastisk heller, hvis dere holder dere til nedbetalingsplanen og ikke tar opp mer lån til forskjellige ting, så blir dere etterhvert gjeldfrie. Tenk at heretter må prosjekter og dyre innkjøp spares til, ikke bakes inn i huslånet.

Anonymkode: c487f...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har dere ikke gjort smarte økonomiske valg vil jeg påstå. Vi er 40 år og ville hatt 5 mill i egenkapital om vi hadde solgt nå. Kommer til å låne opp igjen en del om sju år når førstemann skal studere. Da skal vi hjelpe med egenkapital til bolig og en fast sum per mnd. Det er viktigere enn nytt kjøkken og dyr bil. Men vi lever godt i hverdagen og reiser utenlands en gang i året. Tjener gjennomsnittlig (1.3 tilsammen)

Anonymkode: e3aa2...2e8

Du tror alt står på valg? Livet tar av og til uante vendinger. Sykdom, død, flytting, samlivsbrudd osv. Er ikke alle som har nytt kjøkken og dyr bil. Kjøkkenet vårt er fra 1993, bilen er fra 2008, samlet tjener vi 800.000. Jeg har bare 200,000 av disse.  Vi er aldri utenlands. Ikke røyker vi heller. Ikke ville luksusfellen kunne hjelpe mye til her heller, da vi ikke har forbrukslån, elle har kjøpt mange unødvendige ting. 

Anonymkode: 9569f...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da har dere ikke gjort smarte økonomiske valg vil jeg påstå. Vi er 40 år og ville hatt 5 mill i egenkapital om vi hadde solgt nå. Kommer til å låne opp igjen en del om sju år når førstemann skal studere. Da skal vi hjelpe med egenkapital til bolig og en fast sum per mnd. Det er viktigere enn nytt kjøkken og dyr bil. Men vi lever godt i hverdagen og reiser utenlands en gang i året. Tjener gjennomsnittlig (1.3 tilsammen)

Anonymkode: e3aa2...2e8

Spørs hva som er smart da... Vi velger bevisst å ikke betale ned på det billige huslånet. Renten er lav, alle utsikter om at det fortsetter, kronen svekkes i verdi osv. Hva vil 7 millioner i lån være om 25 år? For 25 år siden, så var 1,5 millioner mye. Nå er det ingenting. 

Vårt lån har ikke forandret seg de siste 10 årene, men vi kjøpte for 8,5 millioner og nå er det verdt 13 millioner. Jeg vil si at vi har gjort et bra valg. Vi har brukt penger på oppussing og opplevelser, fremfor å betale ned på lånet. 

Anonymkode: 07886...6af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørs hva som er smart da... Vi velger bevisst å ikke betale ned på det billige huslånet. Renten er lav, alle utsikter om at det fortsetter, kronen svekkes i verdi osv. Hva vil 7 millioner i lån være om 25 år? For 25 år siden, så var 1,5 millioner mye. Nå er det ingenting. 

Vårt lån har ikke forandret seg de siste 10 årene, men vi kjøpte for 8,5 millioner og nå er det verdt 13 millioner. Jeg vil si at vi har gjort et bra valg. Vi har brukt penger på oppussing og opplevelser, fremfor å betale ned på lånet. 

Anonymkode: 07886...6af

Dette er seriøst ett av de dummeste tingene jeg har lest i dag. Så du mener virkelig at om 25 år så blir alt såpass mye dyrere at dere har lite lån? Hva om det kommer en økonomisk krise? Hva om dere mister jobben blir ufør, langtidssyk osv. Pengen må tilbake betales en eller annen gang.

Anonymkode: 584f1...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har solgt, kjøpt, renovert, bygget ut+++
Selv om vi har eid hus sammen i 12 år, og jeg også Eide hus før den tid, har vi rikelig med gjeld etter et stort utbyggings- og renoveringsprosjekt. Hvis vi solgte nå ville vi sittet igjen med ca 3 mill. Lånet er på nesten 5 mill, mens meglertakst er litt over 8 mill. 
Etter planen vil jeg være 56 år når vi er gjeldsfrie. 

Anonymkode: 6e5e5...ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er rundt førti, og har 3,8 i gjeld på bolig, med nedbetaling på 25 år. Boligen er verdt rundt 5. Inntekt ca 1,2 i året. Vi arver nok så vi er gjeldfrie om 20 år. 

Anonymkode: a00e2...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...