FrkKværner Skrevet 30. juni 2020 #26 Skrevet 30. juni 2020 (endret) Det er ingen tvil om at jeg ville kjøpt meg bolig. Du leier, tenkt hvor mye du betaler på det i året kontra å nedbetale eget boliglån. Du taper mye penger på å skulle leie i åresvis fremfor å eie. Noe må du vel kunne få for 4mill? Evt låne litt til. Jeg ville personlig hatt noen hundre tusen til buffer også, til uforutsette utgifter/hendelser. Du sier du har tre småbarn alene, med andre ord er det lenge til du behøver å tenke på at du skal hjelpe de med bolig og bil. Det beste du kan gjøre nå er å sikre deg selv og dermed dine barn med å investere pengene. Skulle du klare å komme tilbake til arbeidslivet senere kan du evt hjelpe barna dine da. Endret 30. juni 2020 av FrkKværner
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #27 Skrevet 30. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for mange gode svar! Ingen som ville satset på feriebolig? Hi Anonymkode: 5f948...c05 I din situasjon, absolutt ikke. Anonymkode: 88cab...c87
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #28 Skrevet 30. juni 2020 Kjøp deg bolig! Anonymkode: 7738e...95c
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #29 Skrevet 30. juni 2020 Kjøp bolig, noe lettstelt som du antar vil øke i verdi. Koster leiligheten 3,5 mill så ville jeg tatt litt lån og satt vekk litt mer til investeringer og buffer. Ta en utdanning om du klarer, kanskje på sikt når barna er større vil du kunne jobbe litt igjen. Du vil ha stor sikkerhet i boligen din om 20 år om du trenger å hjelpe barna inn på boligmarkedet. Anonymkode: 6939d...d54
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #30 Skrevet 1. juli 2020 Du har fått en erstattning fordi du må for ente lav inntekt resten av livet. Du måå regne med å bruke erstattningspengene og avkastn fra dem for å kunne leve omtrent som andre. Du bør derfor ikke bruke pengene på ferie, hytte, båt eller liknende. Å invistere i bolig, slik at du får lave boligutgifter i fremtiden er fornuftig. Et annet alternativ er en spareplan der du får ut en fast sum hver måned for å kompensere for redusert inntelt. Anonymkode: 8dfb2...101
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #31 Skrevet 1. juli 2020 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har fått en erstattning fordi du må for ente lav inntekt resten av livet. Du måå regne med å bruke erstattningspengene og avkastn fra dem for å kunne leve omtrent som andre. Du bør derfor ikke bruke pengene på ferie, hytte, båt eller liknende. Å invistere i bolig, slik at du får lave boligutgifter i fremtiden er fornuftig. Et annet alternativ er en spareplan der du får ut en fast sum hver måned for å kompensere for redusert inntelt. Anonymkode: 8dfb2...101 Bolig er nok vesentlig mer fornuftig enn spareplan. Hva skjer hvis boligeier skal selge, renovere eller selv ta i bruk leiligheten hun leier og sier opp leieforholdet. Hi må da plutselig finne ny bolig. Muligheten er da stor for at leien blir høyere. Med å kjøpe seg egen bolig som hun sitter med uten lån vil hun med størst sansynlighet få ned boligutgiftene mye hver måned. Da har hun mulighet til å kunne legge av litt penger hver mnd til bufferkonto/feriekonto/eller hva hun måtte ønske konto. Anonymkode: f5d2e...97e
Juliea Ruler Skrevet 1. juli 2020 #32 Skrevet 1. juli 2020 Jeg ville uten tvil kjøpt bolig. Hvilket område bor du i da? kjøp en leilighet du får lån når du har så mye egenkapital. du har jo stabil inntekt som ufør. Langsiktig koster det mindre å eie enn å leie. betaler du jevnlig på lånet ditt går det ned, mens husleie når du leier går gjerne opp. feriebolig ville jeg ikke kjøpt før egen bolig nei. Den blir brukt mindre og det er mye styr om du skal leie den ut ofte. kjøp bolig, betal ned hvor mnd på lik linje med husleie. Lev nøkternt og spar når du kan. det er fort gjort og miste litt hode når slike summer kommer inn. Så lev mest mulig som før, men med tryggheten egen bolig gir. Trives du ikke med å eie kan selge om det er det du trives med.
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #33 Skrevet 1. juli 2020 Jeg hadde kjøpt bolig med utleiedel. Da er du sikret inntekt, samt har noe av verdi. Anonymkode: a2677...d4b
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #34 Skrevet 1. juli 2020 Kjøp bolig og ha bufferkonto Anonymkode: d81e0...dbc
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #35 Skrevet 1. juli 2020 Ingen tvil: kjøpt bolig. Anonymkode: 41d8d...8c9
Anonym bruker Skrevet 1. juli 2020 #36 Skrevet 1. juli 2020 BOLIG BOLIG BOLIG. Det er den sikreste investeringen du gjør i din situasjon. Jeg ville heller ikke tatt opp lån. Om det er dyrt hadde jeg seriøst vurdert å flytte. Dette er en mulighet å sikre deg godt for fremtiden. Å leie er penger ut av vinduet. Jeg hadde ikke tenkt så mye på å spare til ungene nå. Kanskje investert 20’ per barn. Det viktigste for barna er å ha tak over hodet. Og med å kjøpe, og bli gjeldfri så frigjør du penger til barna på månedlig basis. Dette er ikke noe å tenke på. Kjøp for ca 3,7. Spar 20 til hvert barn og resten i buffer. Du må ikke finne på å «la det stå mens du tenker» så bruker du litt her og litt der. En ferie, vips har du surra bort masse. Selvom du har 4 mill på bok så er du fortsatt i en trang økonomisk situasjon. Anonymkode: 35d24...4f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå