Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #1 Skrevet 30. juni 2020 Jeg har blitt skadet i en ulykke, og får 4 mill av forsikringen pga at jeg ikke kan jobbe lenger. Hva ville du brukt pengene på? Jeg leier bolig, men er usikker på om jeg vil bruke hele summen på et hus? Jeg har 3 barn i skole og bgh alder. Ønsker ikke å flytte pga den sosiale kretsen til barna. Men her er det DYRT å kjøpe. Hvis du ikke eide noe, og ikke hadde gjeld. Ikke jobb, og derfor ikke inntekt. Ufør med lav "inntekt". Mulighet for å komme i jobb med tiden, håper jeg!! Ingen studie å falle tilbake på, pga den utdanningen du har er innen veldig tungt fysisk arbeid. 3 små barn alene. Hvordan ville du brukt pengene? Jeg håper jo at jeg med tiden kan hjelpe barna mine litt mht bolig/studie/bil. Hvordan få best mulig avkastning av 4 millioner? Anonymkode: 5f948...c05
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #2 Skrevet 30. juni 2020 Dersom du bruker 3,5 mill som egenkapital og kjøper bolig for 6 mill, får du jo lite lån og ikke så store månedtlige utgifter. Anonymkode: 2f508...1f2
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #3 Skrevet 30. juni 2020 Oi, dette er ikke lett å svare på. Jeg regner med du er alvorlig skadet, med tanke på den høye summen? Du skriver at du håper du kommer tilbake i jobb. Har du sjans til å omskolere deg, til en fysisk mindre krevende jobb? Anonymkode: 612b3...9df
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #4 Skrevet 30. juni 2020 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oi, dette er ikke lett å svare på. Jeg regner med du er alvorlig skadet, med tanke på den høye summen? Du skriver at du håper du kommer tilbake i jobb. Har du sjans til å omskolere deg, til en fysisk mindre krevende jobb? Anonymkode: 612b3...9df Jeg har et stort ønske om å ta en høyere utdannelse. Jeg har jo tid til å forsere det som trengs. Ja jeg har fått store nerveskader i armer og ben, samt lammelser i hodet, ansikt og ben, men bare overfladisk i huden. +++ Anonymkode: 5f948...c05
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #5 Skrevet 30. juni 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom du bruker 3,5 mill som egenkapital og kjøper bolig for 6 mill, får du jo lite lån og ikke så store månedtlige utgifter. Anonymkode: 2f508...1f2 Så det er sjanse for lån når man ikke er i jobb men har egenkapital? Ja da går det kanskje ann å bygge tomannsbolig å leie ut en del? Anonymkode: 5f948...c05
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #6 Skrevet 30. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Så det er sjanse for lån når man ikke er i jobb men har egenkapital? Ja da går det kanskje ann å bygge tomannsbolig å leie ut en del? Anonymkode: 5f948...c05 Om du er uføretrygdet gjelder det som fast inntekt det. Jeg personlig ville kjøpt en leilighet, for å slippe vedlikehold. Om du må leie inn folk til alt fra gressklipp til husmaling koster det også penger. Anonymkode: b7f43...425
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #7 Skrevet 30. juni 2020 At du eier bolig vil sikre barna dine. Ville kjøpt noe med lite vedlikeholdsbehov. Hva koster en fireroms der du bor? Anonymkode: bfa79...6cc
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #8 Skrevet 30. juni 2020 Men selger de rekkehus, leiligheter der? Jeg bør i rekkehus med 4 soverom, og stortrives med det. Enebolig hadde blitt for mye for meg, og her koster eneboligene det dobbelte av rekkehuset mitt. For jeg er så utrolig glad for at jeg eier mitt eget, vi slipper aldri og flytte og jeg kan gi barna mine den sikkerheten. Anonymkode: 28a9a...e69
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #9 Skrevet 30. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: At du eier bolig vil sikre barna dine. Ville kjøpt noe med lite vedlikeholdsbehov. Hva koster en fireroms der du bor? Anonymkode: bfa79...6cc Da må jeg opp i 3,5 mill. Hi Anonymkode: 5f948...c05
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #10 Skrevet 30. juni 2020 Jeg ville kjøpt bolig og satt til side en solid bufferkonto. Så ville jeg studert noen år, hvis helsa tillater det, slik at du på sikt kan ha et yrke som kan tilpasset helsetilstanden din. Lykke til💛 Anonymkode: 4f79f...965
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #11 Skrevet 30. juni 2020 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dersom du bruker 3,5 mill som egenkapital og kjøper bolig for 6 mill, får du jo lite lån og ikke så store månedtlige utgifter. Anonymkode: 2f508...1f2 2,5 mill er ganske mye lån når man ikke har inntekt. Det er over 50 000kr i året bare i renter. Så kommer avdrag i tillegg. På toppen av dette så kommer forsikringer, kommunale avgifter og vedlikehold. Hadde nok godt for en rimelig leilighet hvor jeg unngår lån. Anonymkode: f5d2e...97e
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #12 Skrevet 30. juni 2020 Nå leier du. Regn ut hva det vil koste deg i boliglån i mnd dersom du kjøper deg en leilighet/rekkehus. Bruk f.eks boliglån kalkulator til DNB eller andre banker. Anonymkode: f268f...7dc
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #13 Skrevet 30. juni 2020 Hva med å booke en time hos en økonomisk rådgiver? Enten i banken eller kommunen. Man hører jo alltid at det er best å eie, da betaler du tross alt ned på ditt eget lån. Hvor mye betaler du i mnd nå? Og hvor mye inntekt får du med uføretrygd og barnetrygd? Anonymkode: 88cab...c87
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #14 Skrevet 30. juni 2020 Ville helt klart kjøpt en leilighet uten lån og med lave felleskostnader. Dersom du skal kunne hjelpe barna dine er du avhengig av lave månedlige utgifter. Å styre med utleie og en bolig som krever vedlikehold ville jeg unngått. Lykke til! Anonymkode: 0449d...d27
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #15 Skrevet 30. juni 2020 Hadde kjøpt en el-bil som passet mitt behov. Den er billig i drift og frigjør mye som ellers går til bilitgifter. Så hadde jeg brukt 2.5 til 3 på et oppussingsobjekt. Og resten av pengene på å sette bort oppussingen. Da har du en bil og et hus som holder lenge og kan bruke det du ellers får inn i mnd på å leve. Kanskje du da ogsp kan ta en ny utdannelse på deltid. Anonymkode: be2f6...2f6
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #16 Skrevet 30. juni 2020 Jeg hadde kjøpt bolig, og om du slipper lån er det jo kjempeflott. Anonymkode: 70869...fc4
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #17 Skrevet 30. juni 2020 Jeg hadde definitivt kjøpt bolig! Hva koster en rimelig bolig for ditt behov? Jeg ville brukt 3,5mill på bolig og muligens kjøpt elbil hvis du har behov for det. Resten ville blitt buffer. Du sier det er dyrt å kjøpe der du bor, dvs at det trolig er utrolig dyrt å leie også. Du bør sikre deg selv og dine barn ved å kjøpe. I populære områder stiger prisene, vinn vinn for deg. Du kan jo håpe at boligmarkedet blør litt der du bor å at du kan få noe til litt under takst. Anonymkode: 9f0de...dc9
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #18 Skrevet 30. juni 2020 Bolig kan være en god investering i noen områder, men veldig usikkert i andre. Kommer an på utsiktene til verdistigning/verditap på lengre sikt. By vekst eller mer preget av fraflytting? Gå for utleiedel som kan finansiere deler av lånet, og for en elbil Anonymkode: 4fba6...34f
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #19 Skrevet 30. juni 2020 Takk for mange gode svar! Ingen som ville satset på feriebolig? Hi Anonymkode: 5f948...c05
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #20 Skrevet 30. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg har blitt skadet i en ulykke, og får 4 mill av forsikringen pga at jeg ikke kan jobbe lenger. Hva ville du brukt pengene på? Jeg leier bolig, men er usikker på om jeg vil bruke hele summen på et hus? Jeg har 3 barn i skole og bgh alder. Ønsker ikke å flytte pga den sosiale kretsen til barna. Men her er det DYRT å kjøpe. Hvis du ikke eide noe, og ikke hadde gjeld. Ikke jobb, og derfor ikke inntekt. Ufør med lav "inntekt". Mulighet for å komme i jobb med tiden, håper jeg!! Ingen studie å falle tilbake på, pga den utdanningen du har er innen veldig tungt fysisk arbeid. 3 små barn alene. Hvordan ville du brukt pengene? Jeg håper jo at jeg med tiden kan hjelpe barna mine litt mht bolig/studie/bil. Hvordan få best mulig avkastning av 4 millioner? Anonymkode: 5f948...c05 Bruke halvparten på bolig, sette 1 mill i en investering (noen fonds el lign) der pengene kan jobbe for deg, sette 200.000 på en vedlikeholdskonto til huset og gå i gang med studier som passer din helsetilstand. Anonymkode: d6dc4...ea0
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #21 Skrevet 30. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Takk for mange gode svar! Ingen som ville satset på feriebolig? Hi Anonymkode: 5f948...c05 Nei. Anonymkode: d6dc4...ea0
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #22 Skrevet 30. juni 2020 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva med å booke en time hos en økonomisk rådgiver? Enten i banken eller kommunen. Man hører jo alltid at det er best å eie, da betaler du tross alt ned på ditt eget lån. Hvor mye betaler du i mnd nå? Og hvor mye inntekt får du med uføretrygd og barnetrygd? Anonymkode: 88cab...c87 Rådgiverne i banken er opptatt av å få banken til å tjene penger. Er glad jeg ikke lyttet til dem da min forsikringssum kom... Anonymkode: d6dc4...ea0
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #23 Skrevet 30. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Om du er uføretrygdet gjelder det som fast inntekt det. Jeg personlig ville kjøpt en leilighet, for å slippe vedlikehold. Om du må leie inn folk til alt fra gressklipp til husmaling koster det også penger. Anonymkode: b7f43...425 Klipperobot... Anonymkode: d6dc4...ea0
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #24 Skrevet 30. juni 2020 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for mange gode svar! Ingen som ville satset på feriebolig? Hi Anonymkode: 5f948...c05 Ikke når du leier bolig nei. Anonymkode: b7f43...425
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2020 #25 Skrevet 30. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for mange gode svar! Ingen som ville satset på feriebolig? Hi Anonymkode: 5f948...c05 Feriebolig når du ikke eier egen bolig og har så og si ikke inntekt? Er du seriøst så lite økonomisk bevist? Jeg blir helt matt 🤦♀️ Anonymkode: f5d2e...97e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå