Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #1 Skrevet 28. juni 2020 De har sagt at de mistenker diagnose ala autisme . Har fått ppt på banen og på mitt initiativ henvist til barnehabilitering. Der ble barnet utredet og de fann ikke noe som minte om autisme , men at barnet kun er litt sen. Pedagogisk leder på avdelingen til barnet mitt ble faktisk sur og mente at de i habilitering burde følge opp barnet over sommeren. Jeg sa at de er eksperter de som har utredet barnet mitt og jeg velger å høre på de. Og at jeg antar at ppt vil fortsatt hjelpe barnet mitt for å utvikle seg , slik barnet faktisk gjør hele tiden. Sa også til henne at det er ikke viktig med diagnose, men at barnet mitt får den hjelpen det trenger ut i fra behovene til barnet. Hun skulle ringe habilitering for dette var hun sterkt uenig i. Er dette greit?? Kjenner jeg blir så matt på hele dama. Hun har hele tiden kun fokusert på vanskene til barnet og ikke på alle de styrkene barnet faktisk har Anonymkode: fe830...bc5
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #2 Skrevet 28. juni 2020 Hvis hun mener hun har noe faglig å begrunne dette med, så må hun jo endelig gi habiliteringsteamet og snakke med dem. Men jeg får en følelse av at bhg. kanskje har sett seg litt blind på barnet ditt, spesielt siden du sier de hele tiden kun har fokusert på vanskene barnet har og ikke alle styrkene det også viser. Og akkurat dette siste, det hadde vært nok til at jeg hadde ønsket å bytte barnehage, for barnet kan umulig ha godt av å gå hele dagene sammen med noen som i all hovedsak fokuserer på utfordringene til barnet. Utfordringene skal selvfølgelig jobbes bevisst med, men skal barnet bygges opp så må det jo også få mye støtte på det det faktisk er god på. Jeg ville diskutert dette med ppt, sagt hvordan du har oppfattet bhg. og ped.leder på avdelingen, og spørre om barnet ditt kanskje kan ha nytte av å bytte bhg. for å få oppfølging av noen som ser barnet ditt bedre enn denne ped.leder/bhg. synes å gjøre. Anonymkode: 12a88...7b8
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #3 Skrevet 28. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvis hun mener hun har noe faglig å begrunne dette med, så må hun jo endelig gi habiliteringsteamet og snakke med dem. Men jeg får en følelse av at bhg. kanskje har sett seg litt blind på barnet ditt, spesielt siden du sier de hele tiden kun har fokusert på vanskene barnet har og ikke alle styrkene det også viser. Og akkurat dette siste, det hadde vært nok til at jeg hadde ønsket å bytte barnehage, for barnet kan umulig ha godt av å gå hele dagene sammen med noen som i all hovedsak fokuserer på utfordringene til barnet. Utfordringene skal selvfølgelig jobbes bevisst med, men skal barnet bygges opp så må det jo også få mye støtte på det det faktisk er god på. Jeg ville diskutert dette med ppt, sagt hvordan du har oppfattet bhg. og ped.leder på avdelingen, og spørre om barnet ditt kanskje kan ha nytte av å bytte bhg. for å få oppfølging av noen som ser barnet ditt bedre enn denne ped.leder/bhg. synes å gjøre. Anonymkode: 12a88...7b8 Ja er kanskje det jeg føler litt også. De har sett seg blind. Takk for fint svar, skal ta dette opp med ppt:) Anonymkode: fe830...bc5
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #4 Skrevet 28. juni 2020 Da hadde jeg faktisk tatt kontakt med habiliteringen selv, og bedt de ta en ordentlig prat med barnehagen. Kanskje de kan fortelle henne hvorfor det hun ser ikke er autisme, og at hun bør la barnet få tid til å modnes mer. Skånland hun få sagt hvorfor hun mener det er en diagnose, og de kan forklare hvorfor det ikke kvalifiserer til diagnose. Da min sønn ble utredet for autisme, ble det gjort med samarbeid mellom skole, ppt, bup og hjemmet. Selve utredningen ble foretatt av bup, men alle instanser fikk beskrive hvordan de oppfattet hans funksjonsevne og hans behov. Foreldrenes observasjon er minst like viktig når de faller på en konklusjon. Her ble det konkludert med at han lå like under cut-off på autisme, men han var også veldig umoden for alderen. Noen år etterpå skal han nå begynne i 9. Han er fremdeles litt sær, så noen kan lure litt på diagnose, men han har modnet mye, og både vi og skolen ser at det var riktig at han ikke skulle ha noen diagnose. Anonymkode: 12d4d...e02
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #5 Skrevet 28. juni 2020 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja er kanskje det jeg føler litt også. De har sett seg blind. Takk for fint svar, skal ta dette opp med ppt:) Anonymkode: fe830...bc5 Ja, gjør det. Håper det ordner seg og at barnet ditt får riktig og positiv hjelp fremover. Noen er bare tregere enn andre, det trenger ikke være noe galt av den grunn. Min aller nærmeste venninne i barndommen var en av de som hang en del etter på flere felt, jeg var i motsatt ende. Men hun kom etter i sitt eget tempo på de feltene hun hang etter og tross ulikhetene hadde vi alltid masse å gi hverandre. Hun var faktisk "treg" også kroppslig, hun mistet tenner både et og to og tre år etter meg, hun lærte motoriske ferdigheter senere enn meg, fikk mensen senere også. Hun fikk støtteundervisning og logoped tre første skoleår også. Så hun har rett og slett bare gått i sitt eget tempo hele livet Men etterhvert så nådde hun andre igjen, og har i dag høyere utdanning, en lederstilling, er god i jobben sin, veldig oppegående og alltid aktiv. Så noen ganger er det diagnoser, andre ganger er det bare at barnet følger sitt eget tempo for utvikling. Lykke til videre Anonymkode: 12a88...7b8
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #6 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da hadde jeg faktisk tatt kontakt med habiliteringen selv, og bedt de ta en ordentlig prat med barnehagen. Kanskje de kan fortelle henne hvorfor det hun ser ikke er autisme, og at hun bør la barnet få tid til å modnes mer. Skånland hun få sagt hvorfor hun mener det er en diagnose, og de kan forklare hvorfor det ikke kvalifiserer til diagnose. Da min sønn ble utredet for autisme, ble det gjort med samarbeid mellom skole, ppt, bup og hjemmet. Selve utredningen ble foretatt av bup, men alle instanser fikk beskrive hvordan de oppfattet hans funksjonsevne og hans behov. Foreldrenes observasjon er minst like viktig når de faller på en konklusjon. Her ble det konkludert med at han lå like under cut-off på autisme, men han var også veldig umoden for alderen. Noen år etterpå skal han nå begynne i 9. Han er fremdeles litt sær, så noen kan lure litt på diagnose, men han har modnet mye, og både vi og skolen ser at det var riktig at han ikke skulle ha noen diagnose. Anonymkode: 12d4d...e02 Skånland -> så kan 😅 Anonymkode: 12d4d...e02
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #7 Skrevet 28. juni 2020 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har sagt at de mistenker diagnose ala autisme . Har fått ppt på banen og på mitt initiativ henvist til barnehabilitering. Der ble barnet utredet og de fann ikke noe som minte om autisme , men at barnet kun er litt sen. Pedagogisk leder på avdelingen til barnet mitt ble faktisk sur og mente at de i habilitering burde følge opp barnet over sommeren. Jeg sa at de er eksperter de som har utredet barnet mitt og jeg velger å høre på de. Og at jeg antar at ppt vil fortsatt hjelpe barnet mitt for å utvikle seg , slik barnet faktisk gjør hele tiden. Sa også til henne at det er ikke viktig med diagnose, men at barnet mitt får den hjelpen det trenger ut i fra behovene til barnet. Hun skulle ringe habilitering for dette var hun sterkt uenig i. Er dette greit?? Kjenner jeg blir så matt på hele dama. Hun har hele tiden kun fokusert på vanskene til barnet og ikke på alle de styrkene barnet faktisk har Anonymkode: fe830...bc5 Akkurat det samme her, vi får bare høre hvor langt bak gutten vår ligger, de fokuserer bare på det han ikke er så flink til, ikke at han er flink språklig for eksempel. Han er nok litt umoden men jeg tror ikke han har noen diagnose, å han bruker forsatt bleie selv om vi har prøvd alle triks i boka men han er bare ikke klar kan sitte på do å holde seg i 10-20 minutter, tisser med en gang han får på bleie eller truse. Å det får vi veldig mange klager på, han blir 4 år til høsten. Anonymkode: ab517...c82
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #8 Skrevet 28. juni 2020 Bhg.kan ikke snakke med sykehuset uten deres samtykke. Habilitering/sykehus har taushetsplikt. Ppt vil følge opp barnet og bhg burde rette seg etter faginstansene. Har jobbet i både ppt og bup og må si at det alltid er de med minst kompetanse i skoler og barnehager som roper høyest om diagnoser selv om barn er grundige utredet både i første- og andrelinjen. Bare at de fortsetter å pushe dette ovenfor dere foreldre etter utredning er høyst uprofesjonelt. De har ingen utredningskompetanse eller spesialkompetanse på autisme- slik som barnehabilitering har. Hadde enten bedt de forholde seg til den informasjonen de har fått og videre anbefalinger fra ppt eller evt bedt om et møte med ppt, habilitering og barnehage for å gi informasjon så barnehagen forstår. Men da kun om du tenker det er viktig for barnet, ikke for å føye barnehagen. Anonymkode: abb92...d10
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #9 Skrevet 28. juni 2020 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat det samme her, vi får bare høre hvor langt bak gutten vår ligger, de fokuserer bare på det han ikke er så flink til, ikke at han er flink språklig for eksempel. Han er nok litt umoden men jeg tror ikke han har noen diagnose, å han bruker forsatt bleie selv om vi har prøvd alle triks i boka men han er bare ikke klar kan sitte på do å holde seg i 10-20 minutter, tisser med en gang han får på bleie eller truse. Å det får vi veldig mange klager på, han blir 4 år til høsten. Anonymkode: ab517...c82 Tror jeg hadde vurdert å bytte barnehage. Fælt for gutten å gå to år til i en barnehage der de bare er opptatt av alt han ikke får til Anonymkode: abb92...d10
Prettyprey Skrevet 28. juni 2020 #10 Skrevet 28. juni 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: De har sagt at de mistenker diagnose ala autisme . Har fått ppt på banen og på mitt initiativ henvist til barnehabilitering. Der ble barnet utredet og de fann ikke noe som minte om autisme , men at barnet kun er litt sen. Pedagogisk leder på avdelingen til barnet mitt ble faktisk sur og mente at de i habilitering burde følge opp barnet over sommeren. Jeg sa at de er eksperter de som har utredet barnet mitt og jeg velger å høre på de. Og at jeg antar at ppt vil fortsatt hjelpe barnet mitt for å utvikle seg , slik barnet faktisk gjør hele tiden. Sa også til henne at det er ikke viktig med diagnose, men at barnet mitt får den hjelpen det trenger ut i fra behovene til barnet. Hun skulle ringe habilitering for dette var hun sterkt uenig i. Er dette greit?? Kjenner jeg blir så matt på hele dama. Hun har hele tiden kun fokusert på vanskene til barnet og ikke på alle de styrkene barnet faktisk har Anonymkode: fe830...bc5 Hva er det barnet ditt gjør som bhg knytter til autisme? Jeg er midt oppi noe lignende selv så ta gjerne kontakt med meg på pm for å prate ❤️
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #11 Skrevet 28. juni 2020 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da hadde jeg faktisk tatt kontakt med habiliteringen selv, og bedt de ta en ordentlig prat med barnehagen. Kanskje de kan fortelle henne hvorfor det hun ser ikke er autisme, og at hun bør la barnet få tid til å modnes mer. Skånland hun få sagt hvorfor hun mener det er en diagnose, og de kan forklare hvorfor det ikke kvalifiserer til diagnose. Da min sønn ble utredet for autisme, ble det gjort med samarbeid mellom skole, ppt, bup og hjemmet. Selve utredningen ble foretatt av bup, men alle instanser fikk beskrive hvordan de oppfattet hans funksjonsevne og hans behov. Foreldrenes observasjon er minst like viktig når de faller på en konklusjon. Her ble det konkludert med at han lå like under cut-off på autisme, men han var også veldig umoden for alderen. Noen år etterpå skal han nå begynne i 9. Han er fremdeles litt sær, så noen kan lure litt på diagnose, men han har modnet mye, og både vi og skolen ser at det var riktig at han ikke skulle ha noen diagnose. Anonymkode: 12d4d...e02 Det er sånt som provoserer meg! Hvorfor skal ikke barnet ditt få lov til å være annerledes uten at skolen o.l. Skal prakke på han en diagnose?! Anonymkode: 922e0...0bc
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #12 Skrevet 28. juni 2020 Jeg opplever litt det samme vårt barn var også ganske sen. Han ble utredet her og der det er ingenting galt med han/ føler at hun ped lederen nærmest forfølger han for å finne feil. Først snakket han for lite, nå snakker han for mye! Så er han for blid og gråter for lite🤯. Siste gang vi igjen hadde blitt henvist til legen på helsestasjonen og legen igjen sa at det ikke feiler han noe sa jeg klart ifra at NÅ holder det Anonymkode: 45468...798
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #13 Skrevet 28. juni 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg opplever litt det samme vårt barn var også ganske sen. Han ble utredet her og der det er ingenting galt med han/ føler at hun ped lederen nærmest forfølger han for å finne feil. Først snakket han for lite, nå snakker han for mye! Så er han for blid og gråter for lite🤯. Siste gang vi igjen hadde blitt henvist til legen på helsestasjonen og legen igjen sa at det ikke feiler han noe sa jeg klart ifra at NÅ holder det Anonymkode: 45468...798 Hva er det med disse hjernedøde ped.lederne som leter med lupe etter feil med barn?! Anonymkode: 922e0...0bc
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #14 Skrevet 28. juni 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hva er det med disse hjernedøde ped.lederne som leter med lupe etter feil med barn?! Anonymkode: 922e0...0bc Nei det lurer jeg også på! Det verste er at de har nå tatt tre års test av han også på helsestasjonen og barnehagen og han lå helt foran på alt bortsett fra grovmotorikken der lå han i midten. Er SÅ lei! Han er en blid smart og usedvanlig utadvendt gutt og jeg forstår ikke hvorfor det skal være ett problem Anonymkode: 45468...798
Blondzilla Skrevet 28. juni 2020 #15 Skrevet 28. juni 2020 Jeg er spesialpedagog og mor til en gutt med autisme. Jeg kjenner at dette provoserer meg voldsomt. En førskolelærer har ikke kompetanse til å uttale seg om diagnoser! Selv jobber jeg med nettopp barn med autisme, men som spesialpedagog skal heller ikke jeg diagnostisere. Dette er det klinikere som gjør! Hvis habiliteringen sier at barnet ikke har autisme, ville jeg slått meg til ro med dette. Jeg ville også om mulig byttet barnehage, og klaget nåværende inn til fylkesmann. Ped.leder oppfører seg utrolig uprofesjonelt, og det må hun få klar beskjed om. Mange pedagoger har fikse ideer om hva autisme er. Barn som er litt forsinket i utviklingen sin kan ofte få litt begrensede lekeferdigheter og være rigide, noe som kan minne om autisme, men det er jo ikke på lang nær nok til å oppfylle kravene til diagnose. Det er svært mange «avvik» som må foreligge for å få denne diagnosen.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #16 Skrevet 28. juni 2020 7 minutter siden, Blondzilla skrev: Jeg er spesialpedagog og mor til en gutt med autisme. Jeg kjenner at dette provoserer meg voldsomt. En førskolelærer har ikke kompetanse til å uttale seg om diagnoser! Selv jobber jeg med nettopp barn med autisme, men som spesialpedagog skal heller ikke jeg diagnostisere. Dette er det klinikere som gjør! Hvis habiliteringen sier at barnet ikke har autisme, ville jeg slått meg til ro med dette. Jeg ville også om mulig byttet barnehage, og klaget nåværende inn til fylkesmann. Ped.leder oppfører seg utrolig uprofesjonelt, og det må hun få klar beskjed om. Mange pedagoger har fikse ideer om hva autisme er. Barn som er litt forsinket i utviklingen sin kan ofte få litt begrensede lekeferdigheter og være rigide, noe som kan minne om autisme, men det er jo ikke på lang nær nok til å oppfylle kravene til diagnose. Det er svært mange «avvik» som må foreligge for å få denne diagnosen. Takk!! Barnet er sen men det har naturlige årsaker, noe jeg føler barnehagen bare overser. Er så lei denne dama nå , så denne gangen går jeg nok videre med dette. Anonymkode: fe830...bc5
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #17 Skrevet 28. juni 2020 Skift barnehage. Jeg mener det. Og det sier jeg med bakgrunn i habilitering og som forelder til et barn som hadde en utrolig kjip ped. Leder. Hvis en voksen konsekvent ser etter feil hos barnet, så blir det forferdelige dager for barnet. Jeg visste som sagt at vår ped.leder var negativt innstilt til vår eldste. Men det var først etter at vi skiftet barnehage pga flytting at jeg skjønte hvor ille det var. En helt annen verden. Og så godt for både sønnen vår og oss som foreldre Anonymkode: c5b17...981
Himmel og hav Skrevet 28. juni 2020 #18 Skrevet 28. juni 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er sånt som provoserer meg! Hvorfor skal ikke barnet ditt få lov til å være annerledes uten at skolen o.l. Skal prakke på han en diagnose?! Anonymkode: 922e0...0bc Det handler nok ikke om å prakke på barn en diagnose, men å prøve å skaffe hjelp til et barn som på et eller flere områder strever med noe. Det handler muligens også om at både barnehagelærere og skolelærere sliter med å strekke til. Det er for mange barn som trenger litt ekstra og ikke nok hverken timer eller hender og ikke nok ressurser til å skaffe noe ekstra. Diagnoser kan utløse rettigheter som igjen kan gi økte ressurser for å hjelpe et barn. Alternativet er ofte at barnet går uten det ekstra som trengs eller at det barnet får det det trenger på bekostning av de andre barna i gruppa/klassen.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #19 Skrevet 28. juni 2020 14 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det handler nok ikke om å prakke på barn en diagnose, men å prøve å skaffe hjelp til et barn som på et eller flere områder strever med noe. Det handler muligens også om at både barnehagelærere og skolelærere sliter med å strekke til. Det er for mange barn som trenger litt ekstra og ikke nok hverken timer eller hender og ikke nok ressurser til å skaffe noe ekstra. Diagnoser kan utløse rettigheter som igjen kan gi økte ressurser for å hjelpe et barn. Alternativet er ofte at barnet går uten det ekstra som trengs eller at det barnet får det det trenger på bekostning av de andre barna i gruppa/klassen. Trodde det va hjelpebehovet til barnet som utløste rettigheter, uavhengig av diagnose? Anonymkode: fe830...bc5
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #20 Skrevet 28. juni 2020 14 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det handler nok ikke om å prakke på barn en diagnose, men å prøve å skaffe hjelp til et barn som på et eller flere områder strever med noe. Det handler muligens også om at både barnehagelærere og skolelærere sliter med å strekke til. Det er for mange barn som trenger litt ekstra og ikke nok hverken timer eller hender og ikke nok ressurser til å skaffe noe ekstra. Diagnoser kan utløse rettigheter som igjen kan gi økte ressurser for å hjelpe et barn. Alternativet er ofte at barnet går uten det ekstra som trengs eller at det barnet får det det trenger på bekostning av de andre barna i gruppa/klassen. Men det der stemmer ikke. Diagnoser utløser ikke ekstra ressurser hverken i barnehage eller skole. Ppt vurderer utfra barnets behov- helt uavhengig av diagnoser og skoler/barnehager får ikke mer midler om et barn har feks.autisme vs. "forsinket utvikling". Barnets behov gjelder uansett. Anonymkode: abb92...d10
Himmel og hav Skrevet 28. juni 2020 #21 Skrevet 28. juni 2020 (endret) 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men det der stemmer ikke. Diagnoser utløser ikke ekstra ressurser hverken i barnehage eller skole. Ppt vurderer utfra barnets behov- helt uavhengig av diagnoser og skoler/barnehager får ikke mer midler om et barn har feks.autisme vs. "forsinket utvikling". Barnets behov gjelder uansett. Anonymkode: abb92...d10 Det er derfor jeg skriver at "diagnoser kan utløse...", men jeg burde uttrykt meg annerledes og sagt at man ofte trenger et "navn" på vanskene til barnet. Det er godt mulig at barnets behov i teorien skal utløse ressurser, men i praksis er det ikke sånn i mange kommuner. Jeg snakker dessverre av erfaring. Endret 28. juni 2020 av Himmel og hav
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #22 Skrevet 28. juni 2020 53 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det handler nok ikke om å prakke på barn en diagnose, men å prøve å skaffe hjelp til et barn som på et eller flere områder strever med noe. Det handler muligens også om at både barnehagelærere og skolelærere sliter med å strekke til. Det er for mange barn som trenger litt ekstra og ikke nok hverken timer eller hender og ikke nok ressurser til å skaffe noe ekstra. Diagnoser kan utløse rettigheter som igjen kan gi økte ressurser for å hjelpe et barn. Alternativet er ofte at barnet går uten det ekstra som trengs eller at det barnet får det det trenger på bekostning av de andre barna i gruppa/klassen. Hva om barnet friskt og bare litt annerledes av natur? Skal man utløse en diagnose kun pga pengene? Anonymkode: 922e0...0bc
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #23 Skrevet 28. juni 2020 9 minutter siden, Himmel og hav skrev: Det er derfor jeg skriver at "diagnoser kan utløse...", men jeg burde uttrykt meg annerledes og sagt at man ofte trenger et "navn" på vanskene til barnet. Det er godt mulig at barnets behov i teorien skal utløse ressurser, men i praksis er det ikke sånn i mange kommuner. Jeg snakker dessverre av erfaring. Da kan foreldrene bytte barnehage hvis barnehagen barnet går i ikke klarer å håndtere barn som er litt forsinket i det ene eller det andre uten at de får betalt hjelp. Anonymkode: 922e0...0bc
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #24 Skrevet 28. juni 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis hun mener hun har noe faglig å begrunne dette med, så må hun jo endelig gi habiliteringsteamet og snakke med dem. Men jeg får en følelse av at bhg. kanskje har sett seg litt blind på barnet ditt, spesielt siden du sier de hele tiden kun har fokusert på vanskene barnet har og ikke alle styrkene det også viser. Og akkurat dette siste, det hadde vært nok til at jeg hadde ønsket å bytte barnehage, for barnet kan umulig ha godt av å gå hele dagene sammen med noen som i all hovedsak fokuserer på utfordringene til barnet. Utfordringene skal selvfølgelig jobbes bevisst med, men skal barnet bygges opp så må det jo også få mye støtte på det det faktisk er god på. Jeg ville diskutert dette med ppt, sagt hvordan du har oppfattet bhg. og ped.leder på avdelingen, og spørre om barnet ditt kanskje kan ha nytte av å bytte bhg. for å få oppfølging av noen som ser barnet ditt bedre enn denne ped.leder/bhg. synes å gjøre. Anonymkode: 12a88...7b8 Har vært ute for noenlunde det samme, her ble barnet meldt opp til ppt 3 ganger på 4 år fordi barnehagen mente at barnet hadde en form for autisme . Ppt kom frem til at barnet ikke feilte noenting og at det var personligheten til barnet som var som det var og det viste seg i senere tid at barnet, nå ungdommen , er introvert. Ingenting i veien med intelligensen, toppkarakterer, men liker seg i eget selskap. Jeg måtte den gang få ppt til å sende et brev til bhg, hvor styrer i bhg ble satt på plass en gang for alle, for det sytet hennes og behovet for å melde opp til ppt, det ble til slitt for slitsomt i lengden. Anonymkode: 54870...382
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2020 #25 Skrevet 28. juni 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva om barnet friskt og bare litt annerledes av natur? Skal man utløse en diagnose kun pga pengene? Anonymkode: 922e0...0bc Det var jeg som skrev at min sønn var utredet. Han fikk ingen diagnose, men på grunn av sine utfordringer fikk han allikevel iop og spesped. timer. Han hadde (og har fortsatt, men mindre uttalt) autistiske trekk som gjorde at undervisningen måtte tilrettelegges som om han hadde autisme. Dessuten han hang nok så langt etter språklig. Så diagnose må man ikke ha for å få hjelp. Nå som han skal opp i 9. trenger han ikke lenger iop, og han klarer seg greit på skolen. Anonymkode: 12d4d...e02
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå