Gå til innhold

Dersom en kollega har sykt barn dag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min har nesten alltid 40 i feber når han er syk men det jo ikke farlig det! Er jo bare til å sette ned feberen! Snakk om å være overhysterisk!

Anonymkode: a24d8...6e8

Over 40 i feber kan være farlig, mener du helt seriøst at du ikke vet det?!? Og det er ikke alltid febernedsettende virker. Ene barnet mitt fikk plutselig mye høyere feber og begynte å få feberfantasier og ville ut døren. Han var helt vekke, fikk ikke kontakt med ham. Han hadde bare 38,5 i feber halvannen time før og var i ok form. Var 9 år da. Jeg lar ikke et barn med feber være alene, og står for at jeg synes det er uansvarlig å forlate et barn som har feber.

Anonymkode: 6f7f3...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syk med feber, nei. Til og med voksne kan behøve tilsyn når de er veldig syk.

Snørrete og litt pjusk, eller en knekt lilletå, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

pga en tiåring med feber. Synes dere det er rart at dette barnet ikke klarer seg hjemme alene?

Anonymkode: b2190...914

Nei.

Anonymkode: 09a9a...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei. En 10 åring er ikke så stor og det er en grunn til at vi har omsorgsdager til de er 12. I mange tilfeller er de ikke så store og selvstendige ved sykdom når de er 12 heller. Jeg måtte være hjemme med min 12 åring noen dager i høst, hun hadde høy feber og dårlig allmenntilstand, klarte ingenting selv og måtte ha tilsyn. Kunne ikke gått fra henne da selvom hun har fylt 12 år. Andre ganger har hun kunnet være alene noen timer med film og noe å spise og drikke på sofaen fra cirka 9 år. 

Anonymkode: 0a71e...12f

Samme her.

Anonymkode: 09a9a...224

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ønsket å være sammen med barnet mitt på 10 år hvis hen hadde feber. Mest fordi jeg ikke kan være sikker på hvordan feberen utvikler seg, og for å sørge for at hen får i seg nok drikke og næring. 
 

Har aldri stusset over om det er nødvendig når en kollega har måtte bruke sykt barn-dag til barn under 12 år. Jeg vet de ville vært på jobb hvis de kunne, men jeg syns barn bør prioriteres før jobb.

Anonymkode: 8c05f...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å vri litt på det - Jeg synes det er rart at en forelder velger jobben først og fremst, dersom barnet deres er sykt. Hver og en kjenner sitt eget barn best, og alle her svarer på vegne at hvordan deres egne barn er. Vi har rett på hjemmedager med syke barn til de er 12 år. Det er en grunn for det. 

Kanskje denne 10 åringen trenger ekstra omsorg og tilsyn? Hva vet vel vi? Jeg har vært hjemme med et barn som er mye eldre enn det, men det har det vært gode grunner for. Og det vet nok ikke alle andre. I enkelte tilfeller er man først og fremst mor og deretter arbeidstaker. Barna først - alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja det vet jeg,å det hadde sønnen min på 8 år klart helt utmerket alene. Han hadde nok sovet en god del og kanskje sett på en film å da går timene fort.

Anonymkode: a24d8...6e8

Oi dette er jo ikke helt greit 😮 Du hadde faktisk gått fra din syke 8 åring med 40 i feber en hel dag??!! Du ser ikke selv at dette skurrer veldig? Det er faktisk ikke forsvarlig. Helt ærlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min var 13, fikk streptokokkinfeksjon og over 40 i feber i dagesvis. En av oss var hjemme hos henne fordi hun var rett og slett skikkelig syk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg ville ikke ha reagert på det.

Jeg personlig ville aldri dratt på jobb med en febersyk 10 åring, men det er siden vi har veldig lang vei til jobb.
Hadde almentilstanden vært god, ville jeg tatt hjemmekontor, er den dårlig hadde jeg tatt syktbarndag.

Hadde jeg derimot hatt veldig kort vei til jobb (type 10 minutter eller kortere),  almentilstanden var god og feberen ikke høy (over 39) ville jeg nok dratt på jobb, men holdt telefonkontakt slik at jeg kunne komme hjem dersom det endret seg samt tatt en tur hjemom i lunsjen.

Anonymkode: 143cc...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt klarer barnet seg. Men det er ikke sånn jeg vil at vi skal ha det. 

Anonymkode: 10b23...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.6.2020 den 9.14, Sommerkroppen 2029 skrev:

For å vri litt på det - Jeg synes det er rart at en forelder velger jobben først og fremst, dersom barnet deres er sykt. Hver og en kjenner sitt eget barn best, og alle her svarer på vegne at hvordan deres egne barn er. Vi har rett på hjemmedager med syke barn til de er 12 år. Det er en grunn for det. 

Kanskje denne 10 åringen trenger ekstra omsorg og tilsyn? Hva vet vel vi? Jeg har vært hjemme med et barn som er mye eldre enn det, men det har det vært gode grunner for. Og det vet nok ikke alle andre. I enkelte tilfeller er man først og fremst mor og deretter arbeidstaker. Barna først - alltid!

Helt enig - Barn er faktisk viktigere enn jobben, enten de er 10 eller 18 år.

Anonymkode: bb98a...f87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.6.2020 den 21.41, sug lut skrev:

Ja.

 

Så verken feber eller barn befinner seg på ulike deler av spekteret, Feber kan være farlig og få barnet til å gjøre irrasjonelle ting. Dessuten er det enkelte infeksjonssykdommer som utvikler seg raskt. Feber er ikke alltid forkjølelse.
Selv om barna er opplært til selvstendighet og ta ansvar, er de utstyrt med ulik personlighet og ulik grad av modenhet. 

 

På 24.6.2020 den 21.55, Anonym bruker skrev:

Det sier vel litt mer om barnet ditt.. Sønnen min er 8 år å hadde fint klart seg hjemme alene med feber. Men han er lært opp til å være selvstendig.

Anonymkode: a24d8...6e8

Det sier litt om barnet ditt?  Du har lært opp sønnen din til å være selvstendig. Du vet at barn kan være umodne for alderen og ha ulike personligheter (f.eks. engstelige). Da hjelper det ikke å trene på selvstendighet. Enkelte 10-åringer kan sette seg midt i et brennende rom og holde seg for ørene og knipe øynene igjen, uansett hvor mye du har lært dem å gå ut, hå til nabo, ring 110 osv. Ved feber kan de ikke tørre å ta en tablett om feberen øker, og være uselvstendige og redde. Normalspekteret til barn er ganske sprikende, og selv med riktig tilnærming til det å bli trygg og selvstendig, vil noen være uselvstendige, utrygge og umodne. 

Anonymkode: 435ea...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 24.6.2020 den 23.44, Anonym bruker skrev:

Sønnen min har nesten alltid 40 i feber når han er syk men det jo ikke farlig det! Er jo bare til å sette ned feberen! Snakk om å være overhysterisk!

Anonymkode: a24d8...6e8

Det er virkelig ikke noe å skryte av at du ville latt din 8 åring med 40 i feber være alene hjemme

Anonymkode: 09507...9d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kollega er hjemme med sykt barn, så antar jeg at han/hun har tatt en avveining på dette og funnet ut at det er nødvendig, så da gidder jeg virkelig ikke å legge meg opp i det på noen måte, ei heller "tenker jeg mitt". Selv liker jeg å være på jobb, jeg liker å gjøre jobben min og jeg liker kollegene mine. Og enkel som jeg er, så går jeg ut fra at kollegene mine har det på samme måte og derfor er sykt-barn-dager og fravær på grunn av egen sykdom nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da barnet mitt var cirka 10 år ble hun lagt inn på sykehus med 40 i feber.  Da spiller det jo ingen rolle at andre barn kan fungere fint med feber.  Det kan ikke hun.  

Jeg har en jobb der det vanligvis har gått fint med hjemmekontor når barna har vært syke.  Om de har vært for syke til å gå på skolen har de vanligvis hatt det helt greit i sengen med nettbrett og kald drikke.  Jeg har vært i huset sånn i tilfelle, men egentlig har de klart seg fint selv.  Hvis de har vært skikkelig syke eller har vært krevende om natten (f.eks ved omgangssyke) har jeg med god samvittighet brukt av sykt-barn-dagene. 

Om noen på jobben min har ment det har vært et problem så bryr ikke jeg meg om det.   

Anonymkode: d0dde...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...