Gå til innhold

Dersom en kollega har sykt barn dag


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

pga en tiåring med feber. Synes dere det er rart at dette barnet ikke klarer seg hjemme alene?

Anonymkode: b2190...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har krav på sykt barn dager frem til året barnet fyller 12 år. Så det har Inge  noe med.

Anonymkode: 5c848...159

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er ikke rart. Opp til 12 år kan man være hjemme med barn. Synes en hel dag alene med feber er lenge for en 10 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud min 10 åring hadde ikke greid seg alene! Aldri han greier seg knapt alene når han er frisk. 

Anonymkode: 7517a...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. En 10 åring er ikke så stor og det er en grunn til at vi har omsorgsdager til de er 12. I mange tilfeller er de ikke så store og selvstendige ved sykdom når de er 12 heller. Jeg måtte være hjemme med min 12 åring noen dager i høst, hun hadde høy feber og dårlig allmenntilstand, klarte ingenting selv og måtte ha tilsyn. Kunne ikke gått fra henne da selvom hun har fylt 12 år. Andre ganger har hun kunnet være alene noen timer med film og noe å spise og drikke på sofaen fra cirka 9 år. 

Anonymkode: 0a71e...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke syntes det var rart. Når det gjelder å kunne klare seg alene synes jeg det kommer an på flere ting. Jobber foreldrene langt unna, eller kan de stikke hjem og se til barnet? Hvor modent er det? Er barnet litt ute av form eller skikkelig dårlig? Finnes det besteforeldre eller andre i nærheten som kan titte innom? Hvor lenge må det være alene? Alt dette blir opp til foreldrene å vurdere, og så lenge man har mulighet til sykt barn-dager har ingen andre noe med hvordan foreldrene vurderer situasjonen. 

Anonymkode: 495db...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg bor fem minutter unna jobb og min niåring kan være alene et par timer midt på dagen. Gjerne rett etter en Paracet med saft og mat på bordet og en serie på TV. En hel dag synes jeg er uansvarlig. 

Anonymkode: 9e383...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ikke! Det må være noen med små barn eller ingen barn som kan reagere på det, for alle som har eller har hatt større barn vet at og så de trenger omsorg og tilsyn når de er syke.

Anonymkode: 6f7f3...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok gjettet på ganske høy feber og dårlig allmenntilstand, men ellers ikke tenkt så mye.

Anonymkode: 6ad13...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på både sykdomsbilde og ungen selv. Min har ønsket å være alene ved sykdom siden 9årsalderen, men har alltid kunne ringe oss hjem på kort varsel om tilstanden ble verre.

Anonymkode: bc2e4...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Herregud min 10 åring hadde ikke greid seg alene! Aldri han greier seg knapt alene når han er frisk. 

Anonymkode: 7517a...ee5

Det sier vel litt mer om barnet ditt.. Sønnen min er 8 år å hadde fint klart seg hjemme alene med feber. Men han er lært opp til å være selvstendig.

Anonymkode: a24d8...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, helt innafor. Sykt barn dager har man rett på til og med det året barnet fyller 12, og jeg tenker at et sykt barn gjerne har godt av litt ekstra omsorg og service på slike dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det sier vel litt mer om barnet ditt.. Sønnen min er 8 år å hadde fint klart seg hjemme alene med feber. Men han er lært opp til å være selvstendig.

Anonymkode: a24d8...6e8

At du har behov for å lære opp ungen din på 8 år til å klare seg selv når han er syk er utrolig stusselig. Hvorfor fikk du barn når det viktigste er å gjøre han selvstendig og uavhengig av deg så tidlig som mulig?  Er det virkelig så fælt å ta deg av ditt eget barn?

Anonymkode: c9e89...06d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke rart! Rart er når mor ikke møter på jobb fordi enebarnet i 10. klasse har fått omgangssyke. Mor jobber 2 min hjemmefra, med pauser 9.30, 11.30 og 13.30. DA snakker vi rart!

Anonymkode: a93ea...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det sier vel litt mer om barnet ditt.. Sønnen min er 8 år å hadde fint klart seg hjemme alene med feber. Men han er lært opp til å være selvstendig.

Anonymkode: a24d8...6e8

Å gå fra en 8-åring med høy feber er direkte uansvarlig. Barn får lett høy(ere) feber, og kan bli veldig dårlig av det. Her må man se an allmenntilstanden også, men generelt trenger syke barn tilsyn. Det har ikke noe med selvstendighet å gjøre, og du er virkelig ikke mye smart dersom du tror det. I tillegg kommer den faktoren at barn fortsatt er barn og har behov for å bli tatt vare på og føle seg trygg. Når de er syke er det godt å ha en voksen der som kan gi omsorg. Å bli forlatt til fordel for jobb da, tror jeg ikke vil føles så godt i en barnesjel. 

At en frisk 10-åring bør klare seg hjemme en stund er noe helt annet. Det burde de fleste klare.

Anonymkode: 6f7f3...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

At du har behov for å lære opp ungen din på 8 år til å klare seg selv når han er syk er utrolig stusselig. Hvorfor fikk du barn når det viktigste er å gjøre han selvstendig og uavhengig av deg så tidlig som mulig?  Er det virkelig så fælt å ta deg av ditt eget barn?

Anonymkode: c9e89...06d

Å herregud hvor dum er du?? Har ikke lært opp sønnen min til å være hjemme alene når han er syk,jeg har lært han opp til å være hjemme alene hjemme generelt. Han har aldri vært hjemme alene mer enn en time når han har vært syk,men jeg vet at han hadde en klart seg hjemme alene om han var syk også.

Anonymkode: a24d8...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å gå fra en 8-åring med høy feber er direkte uansvarlig. Barn får lett høy(ere) feber, og kan bli veldig dårlig av det. Her må man se an allmenntilstanden også, men generelt trenger syke barn tilsyn. Det har ikke noe med selvstendighet å gjøre, og du er virkelig ikke mye smart dersom du tror det. I tillegg kommer den faktoren at barn fortsatt er barn og har behov for å bli tatt vare på og føle seg trygg. Når de er syke er det godt å ha en voksen der som kan gi omsorg. Å bli forlatt til fordel for jobb da, tror jeg ikke vil føles så godt i en barnesjel. 

At en frisk 10-åring bør klare seg hjemme en stund er noe helt annet. Det burde de fleste klare.

Anonymkode: 6f7f3...13d

Sønnen min har nesten alltid 40 i feber når han er syk men det jo ikke farlig det! Er jo bare til å sette ned feberen! Snakk om å være overhysterisk!

Anonymkode: a24d8...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre aner da ikke hvordan barnet har det. Hvis tiåringen kaster opp, for eksempel, er det overhodet ikke ok å være alene. Og ingen vet heller om ungen er redd, smerteplaga eller har høy feber, feberfantasier eller andre symptomer. Om han/hun er på bedringens vei eller gradvis blir verre. 

Anonymkode: d2b8f...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å herregud hvor dum er du?? Har ikke lært opp sønnen min til å være hjemme alene når han er syk,jeg har lært han opp til å være hjemme alene hjemme generelt. Han har aldri vært hjemme alene mer enn en time når han har vært syk,men jeg vet at han hadde en klart seg hjemme alene om han var syk også.

Anonymkode: a24d8...6e8

Dette var jo snakk om en sykt barn-DAG, ikke en TIME.

Anonymkode: d2b8f...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette var jo snakk om en sykt barn-DAG, ikke en TIME.

Anonymkode: d2b8f...29b

Ja det vet jeg,å det hadde sønnen min på 8 år klart helt utmerket alene. Han hadde nok sovet en god del og kanskje sett på en film å da går timene fort.

Anonymkode: a24d8...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...