Gå til innhold

trenger sårt råd etter samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

hei! jeg trenger litt hjelp her.. det har blitt slutt mellom meg og samboer gjennom 17 år. ( mitt valg). han er sykelig sjalu og ser vel mer og mer at jeg har levd under psykisk vold, selv om jeg også har hatt det godt altså! 

Vi håpet vi kunne være venner etter bruddet ( 4 barn), men måten han har taklet dette og oppført seg så ser dette dårlig ut.

Vel. han sliter en del økonomisk og jeg aksepterte en privat avtale på bidraget på 3500 MINDRE enn det jeg har krav på, en liten periode frem til ting bedres. men jeg ser at det ikke vil gå rundt økonomisk for meg uten. Han ble kjempe sint når jeg nevnte at jeg nå vil ta det via nav. han sa det er uaktuelt og jeg må iallfall vente til han er på beina.

Jeg gjør ikke dette for å være slem ,men jeg må. Men jeg har levd med å alltid få svært dårlig samvittighet ovenfor han, og sitter med det nå også. Men det er tross alt barna mine det er snakk om. er så splittet!! jeg vet jeg må.. men.. føler meg ond. Enda med den oppførselen han har så fortjener han ikke min dårlige samvittighet, men jeg er ganske lost... 

hva skal jeg gjøre? skal jeg bare lukke øynene og slenge inn søknad til nav? Selv om det vil sette han i en stor økonomisk krise?:( ikke lett å være så psykisk nedbrutt....

Endret av nimmelim
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva ønsker du råd om?

Hvor lenge siden er bruddet?

Om du skal ha hovedomsorgen og du godtar 3500kr mindre i bidrag for å hjelpe han er jo det veldig snilt. Men du må tenke at du og barna skal klare dere også. 

Du kan sjekke om du har rett på redusert betaling i bhg og sfo, bostøtte, Overgangsstønad. 

Anonymkode: aa1ff...7ff

Skrevet

Ta det gjennom nav. Da er du sikret betaling til fast dato, og han kan ikke lure seg unna. 

Du er sterk som dro! Flott gjort☀️

Anonymkode: 65d2d...9b1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hva ønsker du råd om?

Hvor lenge siden er bruddet?

Om du skal ha hovedomsorgen og du godtar 3500kr mindre i bidrag for å hjelpe han er jo det veldig snilt. Men du må tenke at du og barna skal klare dere også. 

Du kan sjekke om du har rett på redusert betaling i bhg og sfo, bostøtte, Overgangsstønad. 

har ikke krav på overgansstønad. Har fikset redusert bhg samt bostøtte, men allikevel vil det skrante. Jeg er ganske ødelagt opp igjennom etter dette forholdet og han mener jeg er verdens verste om jeg utsetter han for ekstra utgifter han ikke har råd til. men det er jeg som har hovedomsorgen 100% og jeg mener vi trenger det.. Ja, jeg vil lage et helvete om jeg sender inn søknaden men..

jeg vet nesten ikke hva jeg spør om i den forstand, jeg er bare så rådvill om det er slemt av meg :(

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ta det gjennom nav. Da er du sikret betaling til fast dato, og han kan ikke lure seg unna. 

takk for det. Jeg orker ikke leve under den syke sjalusien som har ødelagt sååå mye. Ja, følelsene er der, men det er ikke riktig. og jeg har blitt mer klar over hvor ille ting har vært nå i ettertid. men jeg skal innrømme at jeg allikevel får dårlig samvittighet ovenfor han når jeg vet han vil slite skikkelig økonomisk...

Skrevet

Du skal ta det gjennom nav uten at det skal gi deg dårlig samvittighet. Det er nå ditt hovedansvar å forsørge barna deres, og det skal og må han bidra til.

Ta det via nav så slipper du denne diskusjonen med ham og usikkerheten hver måned.

Han holder deg på tå hev ved å kontrollere økonomien din, og det kan han ikke få lov til. 

Heia deg!

Skrevet
Akkurat nå, amandine skrev:

Du skal ta det gjennom nav uten at det skal gi deg dårlig samvittighet. Det er nå ditt hovedansvar å forsørge barna deres, og det skal og må han bidra til.

Ta det via nav så slipper du denne diskusjonen med ham og usikkerheten hver måned.

Han holder deg på tå hev ved å kontrollere økonomien din, og det kan han ikke få lov til. 

Heia deg!

du har nok helt rett. Det er nok en del jeg ikke selv enda merker eller forstår. Det er vanskelig å se når man ikke står på utsiden.. :(

Da skal jeg manne meg opp og legge inn søknad hos nav. Tok opp temaet igår og det ble ikke godt mottatt, og forståelsen for at jeg må gjøre det for sikkerheten til barna var det lite forståelse /tro på. Han tror generelt ikke på noe av det jeg sier uansett så..

Skrevet
Akkurat nå, nimmelim skrev:

du har nok helt rett. Det er nok en del jeg ikke selv enda merker eller forstår. Det er vanskelig å se når man ikke står på utsiden.. :(

Da skal jeg manne meg opp og legge inn søknad hos nav. Tok opp temaet igår og det ble ikke godt mottatt, og forståelsen for at jeg må gjøre det for sikkerheten til barna var det lite forståelse /tro på. Han tror generelt ikke på noe av det jeg sier uansett så..

Om han ikke tror på det du sier er det hans problem. Ikke ditt😊

Skrevet
1 minutt siden, amandine skrev:

Om han ikke tror på det du sier er det hans problem. Ikke ditt😊

Ok, jeg skal prøve å legge min samvittighet til side.. Jeg sliter med å slå hardt mot hardt enda. særlig i denne saken hvor jeg vet jeg blir den som gjør det vanskelig.. Men han er jo det selv så..

Skrevet
8 minutter siden, nimmelim skrev:

Ok, jeg skal prøve å legge min samvittighet til side.. Jeg sliter med å slå hardt mot hardt enda. særlig i denne saken hvor jeg vet jeg blir den som gjør det vanskelig.. Men han er jo det selv så..

Det er ikke du som er vanskelig når du har hovedansvaret for deres felles fire barn. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke helt sant da. Om han nekter å betale, eller bare betaler litt, så tar det tid å få igjennom tvangstrekk. Og det må man ordne opp i selv. 

Skrevet
22 minutter siden, nimmelim skrev:

har ikke krav på overgansstønad. Har fikset redusert bhg samt bostøtte, men allikevel vil det skrante. Jeg er ganske ødelagt opp igjennom etter dette forholdet og han mener jeg er verdens verste om jeg utsetter han for ekstra utgifter han ikke har råd til. men det er jeg som har hovedomsorgen 100% og jeg mener vi trenger det.. Ja, jeg vil lage et helvete om jeg sender inn søknaden men..

jeg vet nesten ikke hva jeg spør om i den forstand, jeg er bare så rådvill om det er slemt av meg :(

Uff. Håpløst. 

Men vet du at han har økonomiske problemer? Eller er det bare vanlig gjeld som alle andre? 

Har han ikke samvær?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Uff. Håpløst. 

Men vet du at han har økonomiske problemer? Eller er det bare vanlig gjeld som alle andre? 

Har han ikke samvær?

det er en del gjeld. myye jobb, men går ofte i minus. Han hadde samvær annenhver helg et par helger, men bestemt seg for at det skal bli tilnærmet ikke noe

Skrevet
Akkurat nå, nimmelim skrev:

det er en del gjeld. myye jobb, men går ofte i minus. Han hadde samvær annenhver helg et par helger, men bestemt seg for at det skal bli tilnærmet ikke noe

Var det du som tok deg av barna i forholdet også? Hadde han friheten mens du satt hjemme?

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Var det du som tok deg av barna i forholdet også? Hadde han friheten mens du satt hjemme?

jeg har tatt meg av barna 100% mens han har jobbet. myyye jobb. ja

Skrevet
35 minutter siden, nimmelim skrev:

takk for det. Jeg orker ikke leve under den syke sjalusien som har ødelagt sååå mye. Ja, følelsene er der, men det er ikke riktig. og jeg har blitt mer klar over hvor ille ting har vært nå i ettertid. men jeg skal innrømme at jeg allikevel får dårlig samvittighet ovenfor han når jeg vet han vil slite skikkelig økonomisk...

Ikke ha dårlig samvittighet.

Barna er viktigere. 

Skrevet

Om han nesten ikke har barna skal du ihvertfall ta det gjennom nav! 

Jeg synes det beste er å ta det gjennom nav når man har en eksmann som uvillig betaler, da slipper man mase om det og penger slipper være en konflikt hver eneste måned. 

Jeg vet noen som lar eksmannen slippe unna for å beskytte barna, for at samarbeidet skal bli så bra som mulig, unngå konflikter og alt det der. Men når han ikke har barna engang, da skal du ihvertfall ikke tenke på det. 

Nav trekker ikke mer enn han har råd til. At han heller vil sløse bort pengene på biler, ferier, sykler og luksus er et alternativ han ikke har når han har satt fire barn til verden. Har han for mye gjeld må han selge bolig og bil for å skaffe seg noe billigere. 

Anonymkode: e6e4f...63b

Skrevet

Var likt her også. Hadde først en privat avtale der far betalte 1900 for 3 barn. Men han overholdt ikke avtalen når han var sur på meg. Så jeg tok den via nav og han ble rasende og jeg fikk plutselig 7600 for tre barn. Han betaler det samme nå 6 år etterpå men er ikke like sur og sint lenger. 

Anonymkode: fed36...cb9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Om han nesten ikke har barna skal du ihvertfall ta det gjennom nav! 

Jeg synes det beste er å ta det gjennom nav når man har en eksmann som uvillig betaler, da slipper man mase om det og penger slipper være en konflikt hver eneste måned. 

Jeg vet noen som lar eksmannen slippe unna for å beskytte barna, for at samarbeidet skal bli så bra som mulig, unngå konflikter og alt det der. Men når han ikke har barna engang, da skal du ihvertfall ikke tenke på det. 

Nav trekker ikke mer enn han har råd til. At han heller vil sløse bort pengene på biler, ferier, sykler og luksus er et alternativ han ikke har når han har satt fire barn til verden. Har han for mye gjeld må han selge bolig og bil for å skaffe seg noe billigere. 

Anonymkode: e6e4f...63b

Enig med deg der. Han bruker alle pengene sine på tidligere gjeld. Har ikke hus. Han bruker all sin tid for jobb og mener nå at siden jeg har ødelagt fremtiden hans osv osv må han prioritere kun jobb og deretter bittelitt fri for seg selv. Noe han ikke får når han må passe barna. Han er en god far til de, men nå klikker alt for han og han mener jeg tar det via nav for å ødelegge for han. Har hittil fått pengene som vi ble enige om men det er ofte unnskyldninger og tull. Og for at jeg skal få råd til alt med de så trenger jeg de ekstra. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var likt her også. Hadde først en privat avtale der far betalte 1900 for 3 barn. Men han overholdt ikke avtalen når han var sur på meg. Så jeg tok den via nav og han ble rasende og jeg fikk plutselig 7600 for tre barn. Han betaler det samme nå 6 år etterpå men er ikke like sur og sint lenger. 

Anonymkode: fed36...cb9

Her har han akseptert 5000 for de 4 barna, men via nav hadde det blitt nærmere 8700 ish. Ja når han klikker på meg og jeg går mot han, så sitter det bidraget laaangt inne å betale til meg

Skrevet

Det er noe som heter materiell og økonomisk vold...

Anonymkode: 0f462...a14

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe som heter materiell og økonomisk vold...

Anonymkode: 0f462...a14

Jeg har ikke hørt om det før. Jeg har alltid visst han har vært syyykelig sjalu i de 17 årene, men bet tennene sammen og tenkte det sikkert var normalt. Når jeg først kom meg ut av det nå har et par av de få nærme vennene jeg har virkelig vist meg at det jeg har gått igjennom er langt mer enn bare sykelig sjalu 😞 dkal ikke si 17 år var dårlig, men man ser tilbake og ser ting har vært langt ifra normalt 

Skrevet

Du må da søke bidrag og bidragsforskudd . Detsom far da ikke har høy nok inntekt til å betale bidraget, vil du få et forskudd fra staten. 

Anonymkode: 38b61...661

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må da søke bidrag og bidragsforskudd . Detsom far da ikke har høy nok inntekt til å betale bidraget, vil du få et forskudd fra staten. 

ok er det to forskjellige søknader?

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fant begge søknadene nå. Kunne fylle ut i en. Takk. Det var fint å få tips om for det var jeg ikke klar over

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...